Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: AMS test A5 tegen Merc en BMW

  1. #1
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard AMS test A5 tegen Merc en BMW

    AMS 13 van 4 juni. Test Merc E 350 CGI; BMW 335i Coupé; Audi A5 3,2 FSI MT.

    Ik verwachtte een resultaat zoals bij de laatste tests van de A6 en de A4 tegen de hoofdconcurrenten! Daar wisten de Audi's steeds een beter resultaat neer te zetten dan hun tegenstrevers.
    In deze test wordt de A5 met een pijnlijk verschil laatste. Met name aandrijving, comfort en rij-eigenschappen blijven nogal achter. De motor komt slap over en de multitronic zorgt voor slechte inhaal capaciteiten. Het comfort is niet goed in te stellen; het is of te zwabberig, of veel te hard; de juiste waarden zijn niet te vinden. De agiliteit van de besturing, die in de A4 zo geweldig is, blijkt hier niet te bestaan.

    Dat had ik niet verwacht. De Merc wint...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  2. #2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    AMS 13 van 4 juni. Test Merc E 350 CGI; BMW 335i Coupé; Audi A5 3,2 FSI MT.

    Ik verwachtte een resultaat zoals bij de laatste tests van de A6 en de A4 tegen de hoofdconcurrenten! Daar wisten de Audi's steeds een beter resultaat neer te zetten dan hun tegenstrevers.
    In deze test wordt de A5 met een pijnlijk verschil laatste. Met name aandrijving, comfort en rij-eigenschappen blijven nogal achter. De motor komt slap over en de multitronic zorgt voor slechte inhaal capaciteiten. Het comfort is niet goed in te stellen; het is of te zwabberig, of veel te hard; de juiste waarden zijn niet te vinden. De agiliteit van de besturing, die in de A4 zo geweldig is, blijkt hier niet te bestaan.

    Dat had ik niet verwacht. De Merc wint...
    De A5 is toch nog gebaseerd op de oude A4? Die was ook niet goed in wegligging e.d., dus begrijpbare uitslag.

  3. #3
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Tja,

    De E is een maatje groter.
    Is die 335 geen turbo motor??

    Multitronic........pffffffff

    Moeten ze eens een S-tronic tegenover stellen met quattro, das Audi's troef.

    Ach, je kan uiteindelijk niet overal in uitblinken.

    Doe mij maar een A5 of Beemer coupe (erg fraai toch wel) ipv zo'n orgel van een nieuwe E-coupe.
    Man man wat is die lelijk. Ze zijn de complete achterbak vergeten en de achterlichten
    zijn nog te bont op een botsauto van de kermis.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  4. #4

    Standaard

    is die merc ook geen compressor motor?
    dan is de audi de enige atmosferische.. leuke vergelijking dan ( op motor vlak toch)
    Laatst gewijzigd door denbosse; 06-06-09 om 14:44.

  5. #5

    Standaard

    Ach zo'n test zegt helemaal niks, zo'n zogenaamde testrijder/journalist gaat ook maar op zijn eigen oordeel af.
    Wat voor de een geweldig rijdt is voor de ander bagger.
    Hoevaak zie ik wel niet tegenovergestelde verhalen in autoweek vs autovisie en op internet van een zelfde auto.

    Ik zeg gewoon rij zelf en kom dan tot de conclussie.
    Audi S3 quattro
    Zündapp KS50 1979


  6. #6

    Standaard

    Het is en blijft een VERGELIJKINGStest. Je zal m.a.w. steeds per definitie wel een recentere/oudere, een goedkopere/duurdere, een sterker/zwakker gemotoriseerde, enz. kandidaad hebben.
    In dit geval is de Mercedes bvb uiterst recent en is de Audi de zwakst gemotoriseerde.
    Een afgang voor de 4 ringen is het hélemaal niet hoor, deze test.

    Concreet :

    *een 3200cc (265pk en 330NM) tegen een 3000cc biturbo (306pk 400NM) en een 3500cc (292pk en 365NM) ; tja dan weet je op voorhand wie de verliezer in het motoronderdeel van de test zal zijn. Maar als vergelijkingskandidaad is deze 3.2FSI nu eenmaal de meest logische keuze.

    *de multitronic krijgt ook lof toegeworpen en daarenboven is het nadeel dat men hem toedicht (verzögert ansprechen) in relatie met zijn laagste koppel en vermogen van dit trio niet onlogisch, PLUS spreekt men hier blijkbaar enkel over de "D" stand en niet over de "S" (of "M") stand van de multitronic. Een foutje/vergetelheid mijns inziens !

    *het onderstel dat niet kan bekoren : de A5 krijgt wel méér punten voor de ophanging qua comfort (zowel onbeladen als beladen) dan de Beemer !
    Ook bij het testdeeltje "Fahrdynamik" is de A5 duidelijk de meerdere van de Merc bvb.(slalom, elandtest, uitwijkmanoeuvre).
    Waar gaat de kritiek dan wel over : het in 3 standen instelbare onderstel is blijkbaar zijn opleg niet waard...en de concurrenten doen het met hun 'gewone' ophanging in globo beter.
    De BMW treedt bovendien met sportonderstel en 19" velgen aan (A5 18"); de Mercedes - die het comfortkapitel wint - met 17-duimers (wel maatje 255 achter !). Wat een verrassing...
    Laat ons ook wel wezen i.v.m. sportief stuurwerk en de kritiek in de test aangaande de koppelreacties in het stuurwiel bij de A5 : beide krachtige achterwielaandrijvers hebben op dit vlak een conceptvoordeel t.o.v. de voorwielaangedreven A5.

    Het verdict van deze test is dat de Audi met 3 puntjes "verliest" van zilveren medaille BMW (ik herhaal : een biturbo met 306pk en 400NM) : dit is toch eervol verliezen, niet ?!?!

    Zoals ik hierboven reeds wou duidelijk maken : het is een vergelijking van 3 voertuigen die qua concept, motorisering, afmetingen,... elkaar BENADEREN.

    De A5 is ten slotte de goedkoopste van de 3, wat ook niet onbelangrijk om weten is, en dat aspect wordt gehonoreerd met de meeste punten in het kostenonderdeel.

    Mijn verdict : "das Bessere ist des Guten Feind" (of even vertaald : le mieux en l' ennemi du bien).

    Wie graag meer wil weten over het artikel : een tijdje na het verschijnen 'op papier' zijn de AMS-tests te lezen op hun webstek.

    Laat mij er nog aan toevoegen dat Auto Motor und Sport nog steeds Europa's beste autoblad is.
    MULTITRONIC: de GENIALE 3 in 1 !

  7. #7
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    *een 3200cc (265pk en 330NM) tegen een 3000cc biturbo (306pk 400NM) en een 3500cc (292pk en 365NM) ; tja dan weet je op voorhand wie de verliezer in het motoronderdeel van de test zal zijn. Maar als vergelijkingskandidaad is deze 3.2FSI nu eenmaal de meest logische keuze.
    Het gaat om bijna gelijkgeprijsde coupé's; dan moet Audi maar een betere motorisering voor dat geld aanbieden...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •