Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 39 van de 39

Onderwerp: Longlife olie nu goed of slecht

  1. #21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Eén ding in het verhaal klopt wel, als je problemen krijgt is de garantie al vaak verlopen.
    Dat is altijd en bijna nooit anders geweest.
    ex - A4 Avant 1.8 Turbo S-Line

  2. #22

    Standaard

    Ik gebruik geen LL olie meer. Ik rijd een 1.8T waarvan bij 140.000 de oliepomp sneuvelde. Nu ben ik geen technicus, maar navraag bij dealer bleek dat eea komt door gebruik LL olie. Omdat ik toch regelmatig moet bijvullen, gebruik ik 10W40. Interval is dan natuurlijk niet meer 30 maar 15.

  3. #23

    Standaard

    Huh? De dealer die aangeeft dat je oliepomp stuk gaat door gebruik van LL-olie?

  4. #24
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.458
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillyV Bekijk Berichten
    Omdat ik toch regelmatig moet bijvullen, gebruik ik 10W40.
    Dus omdat je regelmatig moet bijvullen gebruik je maar een dikkere olie. Zou je de bron van het probleem niet eens op gaan lossen dan? Olie hoor je niet regelmatig bij te vullen. Een beetje verbruik okay maar "regelmatig bij te vullen" klinkt meer als een lekkage.

    Wierd...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  5. #25

    Standaard

    Aardstralen, dat geloof ik......................echt, negatieve aardstralen hebben de oliepomp verziekt, of aliens....... ja, .......of olie......ja olie heeft de oliepomp vermoord............


    Whoehahahahaha, ik krijg nog eens serieus wat aan m'n maag van het lachen hier


  6. #26
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Adem in, adem uit.
    Zoek de rust in je zelf, ga naar dat veilige plekje.......rustig.......rust

    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  7. #27
    Der Torch's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    43
    Posts
    511
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Ik rij met longlife en dat zal ook zo blijven... (80.000km per jaar). Overigens nog geen slechte ervaringen mee gehad en het olieverbruik is minimaal... Na 30.000km moest ik een half litertje erbij doen.

    vraagje over de codering... weet iemand of de 507 een alternatief is voor 506.00 / 506.01?

    Op de catrol slx longlife III 5w30 staat namelijk alleen 504 / 507.... maar ik geloof dat dit een alternatief is geworden voor de 0w30 (506.00 / 506.01). En dan zou het er dus inkunnen?

    Betreft een audi a4 b6 1.9tdi H6 van 2001

    thanks alvast

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pacotdi Bekijk Berichten
    Ik rij met longlife en dat zal ook zo blijven... (80.000km per jaar). Overigens nog geen slechte ervaringen mee gehad en het olieverbruik is minimaal... Na 30.000km moest ik een half litertje erbij doen.

    vraagje over de codering... weet iemand of de 507 een alternatief is voor 506.00 / 506.01?

    Op de catrol slx longlife III 5w30 staat namelijk alleen 504 / 507.... maar ik geloof dat dit een alternatief is geworden voor de 0w30 (506.00 / 506.01). En dan zou het er dus inkunnen?

    Betreft een audi a4 b6 1.9tdi H6 van 2001

    thanks alvast
    VW507.00 is een alternatief voor alle mogelijke voorgaande VW codes, dus je mag deze zeker gebruiken. De enige uitzondering op deze regel is de V10 TDI en de R5 TDI's tot ongeveer 2007.
    Laatst gewijzigd door Rosse; 23-08-09 om 10:18.

  10. #29

    Standaard

    Maar is de LL olie een echte Full Syntheet ? En dan wel een echte PAO groep 4 syntheet?

  11. #30

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pacotdi Bekijk Berichten
    Na 30.000km moest ik een half litertje erbij doen.
    Bedoel je dat je na 30dkm enkel bijgevuld hebt ? Ik ververs mijn olie om de 10-12 dkm; om de 2 keer een flush met Tunap 327.. Nooit problemen.

    Ik denk dat de moraal van het verhaal wel duidelijk is...LL-olie = OK, LL-interval = NOK.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  12. #31

    Standaard

    Ok eens , maar een 5W30 olie is nou niet bepaald een olie die bij hogere temp. het lang aan kan.
    Koude start is OK , maar ik zou zelf meer voor 5W40 of 5W50 gaan, mede omdat VAG een 5W olie verschrijft en een hoger getal erachter kan nooit geen kwaad . Maar om een 10W40 gebruiken ,een dikkere olie gebruiken omdat je in de winter de auto minder gebruikt is niet nodig, zelfs een beetje onzinnig. Bijv. een 15w/50 is nl dikker bij 100 graden dan een 5w/50, ondanks dat de getallen iets anders doen vermoeden. Dat betekend dat je over de gehele temperatuur-gebruikscurve met een dikkere olie aan het rijden bent, hierdoor kan je overdruk ventiel open gaan staan en een deel van de druk proberen af te vlakken. Het volume dat dan nog door de motor gepompt wordt neemt af en deze kleinere hoeveelheid olie moet evenveel warmte opnemen, dus zal de olietemperatuur alleen maar stijgen.
    Dit zou dan bijv. hetzelfde wezen als je naar een dikkere olie als 10W40 zal overstappen , en nu zal het heus niet zo vaart lopen , en ik geloof hetzelfde wat hierboven gezegd werd dat LL olie goes is maar de LL service intervallen veel te lang zijn.

    Ik vind dat het gebruik van olie bij 10.000 + de max is.
    Dan word de olie zwart , zitten er veel deeltjes in .
    Bij mijn vorige auto verving ik de olie om de max. 2500Km en dit was een Full synthetische olie van 5W50 .

  13. #32

    Standaard

    2500 km??
    Dan zou ik elke maand 2x de olie van m'n Lupo moeten verversen...
    Gewoon 15.000 interval handhaven. Zwart worden van de motorolie is bij een diesel heel normaal (roet). Bij een benzine moet de olie geel/bruin blijven.

  14. #33
    Der Torch's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Leeftijd
    43
    Posts
    511
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malanca Bekijk Berichten
    Bedoel je dat je na 30dkm enkel bijgevuld hebt ? Ik ververs mijn olie om de 10-12 dkm; om de 2 keer een flush met Tunap 327.. Nooit problemen.

    Ik denk dat de moraal van het verhaal wel duidelijk is...LL-olie = OK, LL-interval = NOK.
    Als ik je nou is vertel dat ik ook nog noooooit problemen heb gehad?
    Als ik om de 10.000km mijn olie ga vervangen ben ik elke 6 weken mijn olie aan het wisselen.... zit ik niet op te wachten. Gaat erom hoe je de auto gebruikt... 30.000km in 2 jaar en korte ritjes is kats anders als elke week 1500km waarvan 90% snelweg. Doe mij maar longlife, ondanks de vele negatieve ervaringen. Heb het zelf overigens nog niet als negatief ervaren. En me blokje loopt als een gladde paling....

  15. #34

    Standaard

    De hths waarde van een 5w30 vag longlife3 moet minimaal een waarde hebben van (ik dacht) 3,5 deze waarde is vaak gelijk aan een 5w40 olie. Hoe hoger de waarde hoe beter de bescherming onder extreme omstandigheden.

    Een brandstofbesparende 5w30 (ford) olie moet je dan ook nooit gebruiken! die heeft een veel lagere hths waarde om brandstofbesparing te realiseren, deze motoren zijn hier ook op gemaakt.

    Ik meen me te herinneren dat de 0w30 longlife een te lage hths waarde had zodat hoogvermogende motoren schade opliepen.


    Als je zoals hierboven 80k per jaar rijd ga je toch niet om de 10k de olie verversen als dat niet hoeft? Gekkenwerk...
    Mooi om de 30k op longlife, geen probleem, daar is de olie ook voor gemaakt.

  16. #35

    Standaard

    Het verschilt uiteraard in wat voor een blok de olie gekieperd wordt, een tdi is nu eenmaal wat anders als een flink opgevoerde 1.8T....of in het extreme geval een getunede RS6 motor.

    Korte ritten zijn inderdaad ook van negatieve invloed op de levensduur van de olie.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  17. #36

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2011
    Leeftijd
    49
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Longlife olie nu goed of slecht

    Wat n paniek van sommige. Ik zal je het volgende vertellen voor diegene die zich zo druk maken over hun olie: Mijn A6 heeft inmiddels 440.000km gelopen en ja bij 389.000km zijn bij mij de nokkenassen vervangen van mijn a6 2002 AKE motor. Schokkend voor velen: Ververs mijn olie om de 35000km met castrol olie 5w30 LL. Mocht dit rotzooi zijn had ik deze km-stand niet gered. Hij loopt als n zonnetje. En voor diegene met hun spoelingen van fabrikanten, ik wil je mijn bankrekeningnr wel geven mag je het daar naar overmaken, die gasten worden rijk van jullie. Belangrijk, een aantal hebben t al aangegeven bij korte ritten zou ik de olie bij 15000 vervangen bij lange ritten 30000km. Sorry voor de directe tekst maar sommige kunnen zich zo druk maken, dat ik me afvraag of je niet al droomt over 5w30, 5w40 etc.......

  18. #37

    Standaard Re: Longlife olie nu goed of slecht

    Daar komt bij, dat sommige motoren (2.0 TFSI in elk geval) een liter per 10000km gebruiken (give or take he :-)). Dus je kiept er elke 30000 3 nieuwe liters in.
    Je kunt op grond van een paar verhalen GEEN conclusie trekken, want:
    1 - je weet niet OF die olie in de geposte gevallen echt de oorzaak is
    2 - je weet welk percentage van de schadegevallen gepost wordt
    3 - je weet niet hoeveel auto's LL gebruiken zonder problemen
    4 - je kent diezelfde getallen evenmin for non-LL gebruikers.

    Ergo: zinloze discussie.

    En dan: een oliepomp die stuk gaat door LL olie? Dat lijkt me echt heel stug.
    A4 (B8) Avant 2.0 TFSI 180, Pro line S, B&O, MMI+ enz.

  19. #38
    Eaurouge's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2006
    Posts
    1.414
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Longlife olie nu goed of slecht

    Heren deze discussie dateert 2009,om de 15000 verv- met filter is de veilige modus.
    It drives like a boat !

  20. #39
    A4FSI
    Guest

    Standaard Re: Longlife olie nu goed of slecht

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S1quatro Bekijk Berichten
    Heren deze discussie dateert 2009,om de 15000 verv- met filter is de veilige modus.
    Ik sluit mij hier volledig bij aan. Gewoon op tijd vervangen, niet te lang laten rond circuleren in de motor. Als de fabriek 30K opgeeft, lijkt het mij verre van verstandig om daadwerkelijk ook 30K te wachten voor je olie ververst. Dat is nergens goed voor. En wat een medeforummer zegt dat de oliemaatschappijen rijk worden van ons geld. Tja en dan? Ze zijn al rijk en ik denk op lange termijn aan mijn portemonnee en niet aan die van de olie producenten. Zinloze discussie dit (vind ik). Doe gewoon wat je hartje begeert. Voel je je er niet goed bij, gooi er nieuwe olie in. Wil je je houden aan de fabrieksopgave, ook dat is je goed recht.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •