Pagina 1 van 14 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 275

Onderwerp: Inhalende truckers

  1. #1
    edraket31's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    872
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Inhalende truckers

    Hoewel ik de truckers een warm hart toedraag en ik altijd ruim baan voor ze maak (of gas loslaat) als ze bijv. willen inhalen, is het volgende toch wel interessant:

    Duitsland staat niet bekend als een vrachtauto-minnend land en dit werd onlangs opnieuw bevestigd. Een chauffeur kreeg een boete na een inhaalactie op autobahn 1 omdat hij achteropkomend verkeer ophield. Inhalen, voorzover toegestaan, mag nu niet langer dan 45 seconden duren.
    De inhalende vrachtwagen had tachtig seconden nodig om een iets tragere collega voorbij te komen. De chauffeur had de pech dat zich onder de personenauto's achter hem een politiewagen bevond. De chauffeur kreeg een boete voor het ophouden van de personenauto's, maar weigerde die te betalen.
    In de daaropvolgende rechtszaak bleek dat een en ander niet duidelijk was vastgesteld in de Duitse wet. De Duitse rechter heeft nu als vuistregel bepaald dat een inhaalactie op een autobahn met twee rijstroken die langer duurt dan 45 seconden, bestraft kan worden. Overigens laten chauffeurs in Duitsland lang niet altijd het gas los wanneer zij ingehaald worden door een andere vrachtwagen.



    Ik vraag me alleen af of e.e.a. wel stand houdt als de veroordeelde chauffeur in beroep gaat en aangeeft dat de andere vrachtauto gas bijgaf waardoor de inhaalactie zo lang duurde.........

  2. #2

    Standaard

    Aparte ontwikkeling. Het lijkt me lastig te handhaven omdat je namelijk alleen kunt bekeuren wanneer je daadwerkelijk de inhaalactie klokt. Dus in die zin zie ik er nog niet zo gemakkelijk een hoop boetes uitrollen. Of je moet een grote groep snelwegagenten de baan op sturen met stopwatches.

    Wat betreft het in beroep gaan van de chauffeur. Ik kan het mis hebben maar volgens mij is het in de Nederlandse wetgeving zo dat als je bekeurd wordt en je wil deze bekeuring aanvechten dat de bewijslast bij jou als bekeurde ligt. Het lijkt me een heel lastige, zo niet onmogelijke opgave voor de chauffeur in kwestie om zijn punt (dat de andere chauffeur gas bij gaf tijdens de inhaalactie) te bewijzen. Dan lijkt het me dat hij dus niet zo gemakkelijk onder de boete uitkomt.
    Laatst gewijzigd door Frank Slegers; 11-02-09 om 22:25.

  3. #3
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    ik vind dat ze zoiezo een algeheel inhaalverbod moeten invoeren voor de vrachtwagens.......

    gewoon op de rechterbaan en klaar ermee.

    die 2 km/u verschil maakt ook geen reet uit om 3 min eerder op de bestemming te zijn, heel misschien hierdoor weer een ongelukje en dan zijn ze uren later op bestemming (Of helemaal niet, en ellende op de nederlandse wegen)
    "In Nederland mag niks, maar is alles toegestaan."

  4. #4
    jos_br's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    63
    Posts
    1.229
    Kudos
    13
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk Berichten
    ik vind dat ze zoiezo een algeheel inhaalverbod moeten invoeren voor de vrachtwagens.......

    gewoon op de rechterbaan en klaar ermee.

    die 2 km/u verschil maakt ook geen reet uit om 3 min eerder op de bestemming te zijn, heel misschien hierdoor weer een ongelukje en dan zijn ze uren later op bestemming (Of helemaal niet, en ellende op de nederlandse wegen)
    Heerlijk, zo'n opmerking. Ik heb zelf zo'n 20 jaar met een vrachtwagen gereden en het zou misschien eens beter zijn wanneer je eens een dagje mee rijdt, kun je eens zien hoe het gaat. Op plekken waar het inhaalverbod geld rijd de hele stroom vaak langzamer dan 80km/u (kraanwagens e.d.), dit word dan goed frustrerend. Van inhalen komen overigens geen ongelukken. Wat mij meer opvalt is bijv. op zondag dat wanneer er ingehaald kan worden door personenwagens, dit ook met 90km/u gebeurt, dit ook bijzonder lang duurt.....

    Het is geven en nemen op de weg en ik denk dat de snelheidsbegrenzer meer verziekt heeft dan dat iedereen door heeft.

    Jos.
    Laatst gewijzigd door jos_br; 12-02-09 om 06:44.

  5. #5
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk Berichten
    ik vind dat ze zoiezo een algeheel inhaalverbod moeten invoeren voor de vrachtwagens.......

    gewoon op de rechterbaan en klaar ermee.
    Plus 1
    RS6 C5
    A3 TDIe


  6. #6
    edraket31's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    872
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Heerlijk, zo'n opmerking. Ik heb zelf zo'n 20 jaar met een vrachtwagen gereden en het zou misschien eens beter zijn wanneer je eens een dagje mee rijdt, kun je eens zien hoe het gaat. Op plekken waar het inhaalverbod geld rijd de hele stroom vaak langzamer dan 80km/u (kraanwagens e.d.), dit word dan goed frustrerend. Van inhalen komen overigens geen ongelukken. Wat mij meer opvalt is bijv. op zondag dat wanneer er ingehaald kan worden door personenwagens, dit ook met 90km/u gebeurt, dit ook bijzonder lang duurt.....

    Het is geven en nemen op de weg en ik denk dat de snelheidsbegrenzer meer verziekt heeft dan dat iedereen door heeft.

    Jos.

    +1
    Erg kortzichtig om te roepen dat alle va's maar rechts moeten blijven rijden. Zodat jij in je luxe wagen ruim baan hebt???
    Wat een egotripperij.......

    Mensen die dit roepen zijn ook degenen die nog effe snel gas bijgeven zodat een va niet eens kan gaan inhalen als 'ie dat wil gaan doen (met als gevolg dat de va zich er de volgende keer tussendrukt en daar weer commentaar op krijgt) Of ze klagen dat de va's te dicht op elkaar rijden (door inhaalverbod) en ze niet meer op het allerlaatste moment nog effe de afrit kunnen pakken of ritsen.

  7. #7
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Geen egotripperij hoor, maar doorstroming van het verkeer....

  8. Ad
  9. #8
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edraket31 Bekijk Berichten
    +1
    Erg kortzichtig om te roepen dat alle va's maar rechts moeten blijven rijden. Zodat jij in je luxe wagen ruim baan hebt???
    Wat een egotripperij.......

    Mensen die dit roepen zijn ook degenen die nog effe snel gas bijgeven zodat een va niet eens kan gaan inhalen als 'ie dat wil gaan doen (met als gevolg dat de va zich er de volgende keer tussendrukt en daar weer commentaar op krijgt) Of ze klagen dat de va's te dicht op elkaar rijden (door inhaalverbod) en ze niet meer op het allerlaatste moment nog effe de afrit kunnen pakken of ritsen.
    Ik snap wat je zegt, maar wat ontbreekt er dan aan het inzicht van sommige truckers om a) geen afstand te houden (je HOEFT namelijk niet op elkaars kont te zitten) en b) in te halen met een snelheidsverschil van < 5 km p/u?
    Dat ergert mij namelijk mateloos.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wolfie030 Bekijk Berichten
    b) in te halen met een snelheidsverschil van < 5 km p/u? Dat ergert mij namelijk mateloos.
    Inderdaad, en aangezien alle vrachtwagens begrenst zijn zal dit snelheid verschil elke keer ongeveer zo weinig zijn, en duurt het een eeuwigheid voor ze weer naar rechts kunnen. Niets tegen de vrachtwagens en hun chauffeurs, die hebben we hard nodig, maar ga a.u.b. niet inhalen. Van mij mag de regel ingevoerd worden dat vrachtwagens alleen op de rechter rijstrook mogen rijden, altijd, ongeacht omstandigheden.
    Enjoy every second of your life because before you know it, it's over !!!

  11. #10
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.428
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edraket31 Bekijk Berichten
    Mensen die dit roepen zijn ook degenen die nog effe snel gas bijgeven zodat een va niet eens kan gaan inhalen als 'ie dat wil gaan doen (met als gevolg dat de va zich er de volgende keer tussendrukt en daar weer commentaar op krijgt)
    Als ik met de neus van m'n auto ter hoogte rij van de achterkant van de trailer geef ik idd extra gas om te voorkomen dat de VA chauffeur er em ff tussen ramt ja. Onbehouwen en lomp gedrag tolereer ik niet. Ik was zelf tenslotte al bezig met hem inhalen dus waarom moet ie em er dan toch voor drukken met z'n "ik ben groot en jij ben klein" mentaliteit ?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edraket31 Bekijk Berichten
    Of ze klagen dat de va's te dicht op elkaar rijden (door inhaalverbod) en ze niet meer op het allerlaatste moment nog effe de afrit kunnen pakken of ritsen.
    Dat VA's vaak levensgevaarlijk dicht op elkaar rijden heeft niet te maken door een inhaalverbod Ed, maar door het ontbreken van hersencellen...


    Ik snap die lui niet. Ze rijden een fractie sneller dan de ander en komen elkaar weer tegen bij de volgende truckstop of grensovergang. What's the point ??? Al die stress. Rij gewoon rustig achter elkaar aan. Is iedereen veel relaxter, houden ze meer afstand en gebeuren er aanzienlijk minder ongelukken. Wederom: on-nadenkend en egoïstisch gedrag.

    Je haalt de echte professionals er zo tussen uit. Die rijden heel anders en hun geef ik wél ruimte als ze willen inhalen, want daar hebben ze dan een valide reden voor. Dat zie je zo. Wel eens een tanker-chauffeur op 2 meter van z'n voorligger zien rijden ? Ik niet en ik rij maar 70.000km per jaar waarvan 1/3e op de duitse Autobahn.
    Voor die professionele mannen en vrouwen, met een goed gevoel voor verantwoordelijkheid, heb ik absoluut respect !

    De rest is lomp, onbehouwen en on-nadenkend en gun ik geen ene centimeter zodra m'n eigen doorstroom er door in gevaar dreigt te komen.
    In een vrachtwagen stappen met een bouwvakkers-in-busje mentaliteit (om maar eens een vergelijk te maken) is levensgevaarlijk met 30 ton staal onder/achter je. Waar zijn die gasten in godsnaam mee bezig !! ?? !!


    Oh, er wordt gesproken over tijden als 80 seconden, 45 seconden etc. Sorry maar regelmatig halen ze vier, vijf of zes collega's tegelijk in en duurt het vele minuten !!!
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #11
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
    Heerlijk, zo'n opmerking. Ik heb zelf zo'n 20 jaar met een vrachtwagen gereden en het zou misschien eens beter zijn wanneer je eens een dagje mee rijdt, kun je eens zien hoe het gaat. Op plekken waar het inhaalverbod geld rijd de hele stroom vaak langzamer dan 80km/u (kraanwagens e.d.), dit word dan goed frustrerend. Van inhalen komen overigens geen ongelukken. Wat mij meer opvalt is bijv. op zondag dat wanneer er ingehaald kan worden door personenwagens, dit ook met 90km/u gebeurt, dit ook bijzonder lang duurt.....

    Het is geven en nemen op de weg en ik denk dat de snelheidsbegrenzer meer verziekt heeft dan dat iedereen door heeft.

    Jos.
    Ik moet de eerste vrachtwagen chauffeur nog tegenkomen die kan rekenen... Effe een symplistisch rekenvoorbeeld met groot snelheidsverschil... Utrecht Amsterdam,, 30 km met 120km per uur 15 minuten.. Utrecht amsterdam met 150km per uur. 12 minuten. Het betreft hier gemiddelde snelheid!!!!

    Als je dus met 85 of met 90km per uur een traject doet van bijvoorbeeld 85km scheelt dat dus.. 3 minuten en 20 seconden! Dwz als je de snelheid van 90 gemiddeld vast kunt houden... Het gemiddelde zal hooguit 1 a 2 km hoger zijn als die 85km dus zal het ergens rond een minuutje blijven steken....

    Verder vind ik het vrij nutteloos om met een vrachtwagenchauffeur in discussie te gaan, want die mensen kunnen a. niet bij het onderwerp blijven, want die gaan janken over opa's en oma's op de weg,, caravans enz.. b. ze kunnen niet rekenen c. ze luisteren toch niet. d. als ze luisteren zijn ze het na 10 minuten kwijt..

    Dus kortweg gezegd.. RECHTS RIJDEN EN RECHTS BLIJVEN....

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  13. #12

    Standaard

    En dan nog niet te hebben gehad over de tussen afstand die de chauffeurs nemen, ik kon laatst niet eens invoegen tussen 2 vrachtwagens in... met een 205je! Kun je nagaan hoe kort ze opmekaar rijden... levensgevaarlijk! Daar gebeuren veel ongelukken mee.

    Ga je de linkerbaan verbieden krijg je dit soort situaties.

    De voorste ramt 'm in de file, hij lette bijv effe niet op, de chauffeur erachter kan niks zien omdat ie er zo kort achter zit en ramt 'm er zo achteraan... net als de rest die er achter zit.

  14. #13
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Ik weet niet hoor, maar er is geen enkel voordeel uit te halen, je staat maximaal 20 km verderop toch weer stil in één van die 65 kolerefiles. Volgens mij doen ze het daar ook niet om, ik zou met uuu-renlang naar dezelfde trailer kijken (tot op een halve meter) me ook gaan vervelen, dan maar eentje verderop in het rijtje.

  15. #14

    Standaard

    Ach het is maar waar je je over opwindt. Ik word regelmatig geconfronteerd met een Elefantenrennen, maar maak me er niet zo druk om. De tijd die de trucker ermee opschiet is nihil, maar de tijd die ik ermee verlies is ook verwaarloosbaar. Samen delen.
    Audi A3 TDI 125kw ambition

    Mountainbiking is; 50% mountain, 50% biking and the remaining 50% is all about riding !

  16. #15
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
    Ik weet niet hoor, maar er is geen enkel voordeel uit te halen, je staat maximaal 20 km verderop toch weer stil in één van die 65 kolerefiles. Volgens mij doen ze het daar ook niet om, ik zou met uuu-renlang naar dezelfde trailer kijken (tot op een halve meter) me ook gaan vervelen, dan maar eentje verderop in het rijtje.
    Nou heeft bijv. hunkemöller dat wel weer redelijk goed aangepakt......
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  17. #16
    Y0®iZz
    Guest

    Standaard

    Op weg naar noorwegen, door duitsland: Inhalende vrachtwagens, bergop. De vrachtwagen die ging inhalen had geen vermogen om bergop in te halen. Resultaat: Na een paar minuten reden ze nog altijd onveranderd naast elkaar, en ging iedereen langs de vluchtstrook. Ik na 5 minuten ook maar, dat was beter voor de doorstroming...

    Ik snap dat je als je 85 rijdt met je vrachtwagen, je een kraan die 70 rijdt wel in wilt halen. Maar dat 80-81 km/h ge-inhaal is belachelijk. En ja, ik ben ook zo iemand die gas bijgeeft om voor een vrachtwagen te schieten die richting aangeeft, omdat het anders gewoon te irritant is om weer te wachten. Je zit lekker in je tempo met 130/140 gemiddeld, komt er ineens zo'n wagen met 80 inhalen voor een maximaal lange tijdsduur. Dan ga je dus voor je gevoel stapvoets, en is de hele doorstroom eruit. 7 miljard auto's achter je die er ook zo over denken. Als die inhaalactie klaar is, zie je dat ook iedereen geïrriteerd weer vaak veel gas geeft om op snelheid te komen. Kun je nagaan hoe het is als dat 30 km achter elkaar iedere kilometer gebeurt, soms heb je van die dagen, dan kom je echt 10 minuten later ofzo.

    Niks tegen vrachtwagens, hun spul moet ook aankomen, dat is zeker belangrijk. Maar als dat 4 minuten later gebeurt ligt niemand daar wakker om. Het scheelt een hele berg irritatie op de weg.

    Laatst reed ik met een klant (als prive-chauffeur) op een 80-weg, daar 85 op de GPS (90 op de teller). Vrachtwagen zit al 10 minuten met zijn lichten te seinen dat ie haast heeft ofzo, en op een gegeven moment komt hij inhalen. Dat gaat dus met 1 nanometer per uur snelheidsverschil, uiteindelijk komt er een tegenligger, snijdt hij ons vol af en moet ik in de ankers. Mijn klant zat met z'n koffie en laptop achterin goed te vloeken.

    Het zijn maar kleine voorbeeldjes, maar tis gewoon irritant. Ik snap beide partijen, maar vind die 45-sec regel best prima. Het kan dan weliswaak niet vaak nageleefd worden, maar als er gewoon een flinke boete op komt te staan is het misschien toch een reden om even 2x te denken.

  18. #17

    Standaard

    @avieravant: eens met je stelling. Waar het vervelend en gevaarlijk wordt is het punt waarop veel vrachtwagenchauffeurs hun combinatie er gewoon "voorgooien" omdat jij als automobilist toch niet zo veel zin hebt om op 40 ton staal te vlammen.

    Ik geef regelmatig vrachtwagenchauffeurs voorrang als ik zie dat de chauffeur er niet tussen gelaten wordt of bijvoorbeeld niet een rotondo op kan komen. MAAR tegelijkertijd wordt ik er ook bloedlink van als een vrachtwagen chauffeur gewoon voorrang neemt (op plaatsen waar hij die volgens de wetgeving niet heeft) op momenten waarop hij zelf ook goed ziet dat het niet kan zonder dat de automobilist gevaar loopt of een "noodstop" moet maken. En als ik dan mijn twee kinderen achterin de auto heb zitten die daarmee in gevaar gebracht worden dan ben ik rijp voor "zinvol geweld".

    Probeer op een doordeweekse dag maar eens op de A67 van Venlo naar Eindhoven te rijden tussen 8.00 uur en 12.00 uur. Dan geldt er echt een inhaalverbod voor vrachtwagens maar er zijn er maar erg weinig die zich aan dat inhaalverbod houden. Ik heb veel respect voor het werk dat beroepschauffeurs doen maar helaas rijden er ontzettend veel lompe boeren horken tussen.

  19. #18

    Standaard

    Yep dat ervoor plempen is wel tricky, ik ben ook altijd extra alert wanneer ik een vrachtwagen met Nederlands kenteken nader.
    Audi A3 TDI 125kw ambition

    Mountainbiking is; 50% mountain, 50% biking and the remaining 50% is all about riding !

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2006
    Leeftijd
    60
    Posts
    848
    Kudos
    1
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Eszes Bekijk Berichten
    Plus 1

    Plus 2
    Audi TT Roadster 2.0Tfsi

  21. #20
    edraket31's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    872
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard

    Beetje het "kip en ei" verhaal
    Vrachtwagen wil inhalen, maar wordt er niet tussengelaten. Zijn snelheid zakt ondertussen tot aan de snelheid van zijn voorganger en hij krijgt nog steeds niet de gelegenheid om in te halen. Als er eindelijk een gaatje is, is z'n snelheid nagenoeg gelijk aan zijn voorganger en komt hij er moeizaam langs.
    Of is het zo dat de automobilisten allemaal nog effe snel gas geven omdat ze niet achter die slome VA willen hangen, waardoor hij er niet tussen kan en 'm er uiteindelijk maar tussen propt?????


    Mijn vader heeft ruim 50jr op VA gereden, is kortgeleden op z'n 72e gestopt. Nauwelijks schades gereden, altijd afstand gehouden maar heeft eenmaal een bekeuring gekregen voor "geen afstand houden" en eenmaal een ongeluk omdat een auto zich er tussen propte bij een afrit en vervolgens op de rem ging staan.
    Die bekeuring heb ik overigens met succes aangevochten, de voorganger schrok van de politie op het viaduct en ging van het gas af waardoor mijn pa er vervolgens te dicht achter reed.
    Dat is ook hetgeen ik aanvoer in de eerste post (bewijslast).

Pagina 1 van 14 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •