Resultaten 1 tot 19 van de 19

Onderwerp: Auto's Prijs-Dakar

  1. #1

    Standaard Auto's Prijs-Dakar

    Heeft iemand misschien ergens een site gevonden cq. weet een tijdschrift waar technische informatie over de auto's die in de Parijs-Dakar aan de start komen is te vinden.

    Motorinhoud, -vermogen, veerweg, gewicht, acceleratie en topsnelheid is allemaal wel te vinden, maar de Touareg bijvoorbeeld gebruikt een buizenframe met een carbonvezelversterkt kunststof omhulsel. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goed plaatje van het buizenframe.
    Schijnt uit 1200 buizen opgebouwd te zijn en wilde die eigenlijk na tellen om te kijken of die bewering klopt :wink:

    Wanneer er ergens een goed plaatje van het frame van een van de andere auto's (Schlesser, Pajero Evo, ...) te vinden is, hoor ik dat natuurlijk ook graag.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Auto's Prijs-Dakar

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Motorinhoud, -vermogen, veerweg, gewicht, acceleratie en topsnelheid is allemaal wel te vinden, maar de Touareg bijvoorbeeld gebruikt een buizenframe met een carbonvezelversterkt kunststof omhulsel. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goed plaatje van het buizenframe.
    Schijnt uit 1200 buizen opgebouwd te zijn en wilde die eigenlijk na tellen om te kijken of die bewering klopt :wink:
    Was de kerst ultrasaai en zoek je nu naarstig naar een activiteit?

    Tom (die net zijn Audi-folderverzameling in een bestand heeft ingevoerd)

  3. #3

    Standaard

    De PAJERO die wordt ingezet is een SUPER auto kijk maar naar de resultaten van de afgelopen jaren, en de rally is natuurlijk niet saai.
    Een touareg (krijg het woord amper mijn strot uit) kun je natuurlijk niet met een Pajero vergelijken.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mike
    De PAJERO die wordt ingezet is een SUPER auto kijk maar naar de resultaten van de afgelopen jaren, en de rally is natuurlijk niet saai.
    Een touareg (krijg het woord amper mijn strot uit) kun je natuurlijk niet met een Pajero vergelijken.
    Ook de Pajero Evo heeft een buizenframe. Ik kan alleen nergens een foto van het frame vinden en het interesseert me echt enorm hoe een frame dat een dergelijke beproeving doorstaat er nu uit ziet.
    De Pajero is zeker de gedoodverfde winnaar, maar de Touareg (gewoon oefenen, lukt vanzelf) is wat het principe van de auto betreft overeenkomstig met de Pajero Evo alleen mist gewoon de doorontwikkeling/perfectionering die de Mitsubishi wel heeft.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.872
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je moet ergens beginnen...


  6. #6

    Standaard

    Ik kan je helaas niet helpen, heb ook al onder google.nl gezocht zonder resultaat.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mike
    Ik kan je helaas niet helpen, heb ook al onder google.nl gezocht zonder resultaat.
    Had ik ook al geprobeerd. Tot op heden heb ik alleen het frame van Bowler (http://www.bowler-offroad.com/) gevonden, maar daar was ik nu niet bepaald van onder de indruk. Het enige wat je steeds vind, zijn van die mooie foto's waar het zand ver achter de auto wordt gespoten. Dat ze dat kunnen dat geloof ik ook wel, maar ik ben nu toch wel eens benieuwd hoe ze het overleven als ze iets te enthousiast over een zandduin gaan.
    Wordt het maar iedere avond Dakar kijken in de hoop iets over het scherm te zien gaan (was toch al mijn voornemen voor het nieuwe jaar). In ieder geval bedankt...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ik vind die nissan pickup super vet
    De achterkant lijkt net op een 390 gt1 le mans racer.
    Nu nog twin turbo's erop zonder restrictor's en hebt een snelle bak
    ook nog een 100 liter tank en een carbon bodyshell en je hebt een supersnelle race pickup.





    http://www.nissan-dakar.com/EN/index.html
    http://www.nissan-dakar.com/EN/BB/RE...tro_01_256.ram

    :wink: :twisted:

  10. #9

    Standaard

    Is het laatste plaatje een beeld uit Colin McRae 5? :wink:

    Op zich nette site, maar echt informatie over hun auto's is er niet te vinden. Behalve dan de prachtige plaatjes zoals ik boven reeds beschreven heb.

    McRae blijft een held (voor mij althans) dus ik hoop sowieso nog op een dag succesje voor hem...

    Ga er maar vanuit dat de body al carbonvezelversterkt kunststof is. Hoewel ik persoonlijk voor bepaalde onderdelen aramide versterking zou prefereren (evenals Audi destijds voor de Group B). En als ik het bovenste plaatje goed bekijkt, vermoed ik dat Nissan dat ook doet...

    Heb inmiddels wel iets gevonden, zij het summier. Gewoon wachten tot iemand zijn halve auto sloopt. Nu wachten tot iemand de voorkant van zijn wagen sloopt. Moet in drie weken tijd toch een keer lukken...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  11. #10

    Standaard

    Wat meer is te vinden bij http://www.schlesser-aventures.org/.
    Nog steeds niet geweldig, maar iets is beter dan niets.

    Daar werd mijn vermoeden dat je aramidevezels wilt gebruiken overigens ook bevestigd (kevlar is een merknaam van Dupont voor).
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  12. #11

    Standaard

    Aufbau: .............. 3,5 Liter Nissan VQ,
    4 Ventile pro Zylinder
    Allradantrieb
    T2
    keine Angaben
    200 kW / 272 PS bei 5.000 U/min
    360 Nm bei 4.000 U/min
    190 km/h

    Sequentielles Sechsgang Renngetriebe mit Zentraldifferential
    Sportfahrwerk mit gesonderten Achsen aus dem Patrol
    320 mm Scheibenbremsen, rundum innenbelüftet
    BF Goodrich, mit 16 Zoll Magnesiumfelgen
    keine Angaben
    2800 mm
    1750 kg
    Sicherheitstank, 500 Liter
    Modifizierte Standardchassis
    mit Anbauteilen aus Fiberglas/Carbon und integriertem Sicherheitskäfig

    http://www.marathonrally.com/03-data...sanpu2004.html

  13. #12

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Motorinhoud, -vermogen, veerweg, gewicht, acceleratie en topsnelheid is allemaal wel te vinden, maar de Touareg bijvoorbeeld gebruikt een buizenframe met een carbonvezelversterkt kunststof omhulsel. Nu ben ik eigenlijk op zoek naar een goed plaatje van het buizenframe.
    Dat is op tig websites te vinden. Helaas alleen niet hoe het frame van de auto's - ze gebruiken bij mijn weten allemaal een buizenframe (deels op basis van het ladderframe van de originele auto). Dat het materiaal (waarschijnlijk CrMo of zelfs (deels) T45), diameter en wanddikte te vinden zijn snap ik ook, maar een plaatje van zo'n frame moet toch wel ergens in omloop zijn...

    Op de site van Schlesser zie tenminste op een paar foto's delen van het voor en achterframe. Het hele frame is zichtbaar op de foto van de auto die een aantal jaren geleden volledig afbrandde. Aangezien Schlesser hier niet zo trots op is, is het formaat toereikend om als avatar te gebruiken.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  14. #13

    Standaard

    Zou je deze raceauto nog veel lichter kunnen maken door beter sterker matriaal ???


  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door s1pikespeak
    Zou je deze raceauto nog veel lichter kunnen maken door beter sterker matriaal ???

    Ligt er natuurlijk aan wat je veel noemt... Ik denk dat in het regelement een minimumgewicht voorgeschreven is, eventueel gekoppeld aan een motorvermogen. Dit wordt door veel organisatoren gedaan om verschillen klein te houden en het enigszins betaalbaar te houden. Met een minimumgewicht is er niet echt de drang om alle onderdelen zo licht als mogelijk uit te voeren, omdat je het gewicht toch weer moet compenseren. Het enige voordeel dat je dan hebt is dat je het gewicht zelf kunt plaatsen, waar het jou het beste uitkomt (zo laag mogelijk om het zwaartepunt naar beneden te brengen en dicht bij het zwaartepunt longitudinaal en transversaal gezien).
    Daarnaast is het ook een veiligheidsaspect. In de jaren 70 was het al Colin Chapman's grote angst (correct me if I'm wrong) dat race auto's aan 'anorexia' zouden gaan leiden. Hiermee doelend op het verwijderen van iedere gram die niet strikt noodzakelijk was voor het overleven van de race onder de 'normale' bedingingen. Alle onderdelen zouden op de limiet worden ontworpen met als resultaat dat er geen veiligheidsmarge zou zijn (met alle risico's vandien).
    Het is onlogisch een onderdeel zonder enige veiligheidsmarge te ontwikkelen met de kans dat je uitvalt, wanneer je datzelfde gewicht ergens anders weer in de auto moet plaatsen.
    Dit gaat niet helemaal op, omdat de invloed van gewicht op draaiende motordelen (naast massatraagheid gaat dan ook rotatietraagheid meespelen) een grotere invloed hebben. Onderdelen van de wielophanging, zogenoemde 'ongeveerde massa' wil je ook zo laag mogelijk hebben.

    Als de totaalmassa inclusief de 500 liter is, denkt ik dat je redelijk aan de grens al zit. Houdt er wel rekening mee dat de auto drie weken moet overleven en dat de onderhoudsmogelijkheden beperkt zijn (zo licht als een F1 en LMP900 zal hij dus nooit worden).
    Een staalframe heeft als voordeel dat het bij overbelasting zal buigen. Aluminium zal vermoedelijk scheuren en carbon heeft een zeer complexe breukmechanisme en visuele controle is onmogelijk.

    Hoogwaardige staallegeringen, zoals CrMo en T45, wat vermoedelijk gebruikt wordt, hebben een treksterkte die circa 2x hoger is dan normaal constructiestaal (T45 wordt voor nagenoeg alle WRC rolkooien gebruikt, kost ongeveer evenveel als carbonfibre per kilo).
    Wat dat betreft weinig mogelijkheden om echt veel gewicht te besparen.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  16. #15

    Standaard

    Stel dat je de auto zo licht mogenlijk zou mogen maken bijvoorbeeld 1200 kg zonder benzine rijders en je hebt maar een tank van 100 liter ingebouwd hoeveel sneller zal de auto daar door worden??

    :wink:

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door s1pikespeak
    Stel dat je de auto zo licht mogenlijk zou mogen maken bijvoorbeeld 1200 kg zonder benzine rijders en je hebt maar een tank van 100 liter ingebouwd hoeveel sneller zal de auto daar door worden??

    :?: :?: :wink:
    Dan is de auto dus alweer zo'n 1450 kg, aangezien zonder rijders en benzine een auto meestal niet ver komt... Daarnaast is de vraag niet zo een, twee, drie te beantwoorden. Wat bedoel je met sneller?

    1. topsnelheid.
    Topsnelheid is afhankelijk van hoofdzakelijk de luchtweerstand. Luchtweerstand is afhankelijk van de dichtheid van de lucht, Cw, frontaal oppervlak en snelheid, snelheid, snelheid...
    Dan is er nog een klein beetje rolweerstand, die afhankelijk is van de voertuigmassa.
    Aangezien boven de 100 kmh luchtweerstand dominant is, heeft een verlaging van de voertuigmassa nauwelijks invloed op de topsnelheid.

    2. acceleratie.
    F = m*a, bij gelijkblijvende kracht en een dalende massa, zal acceleratie per definitie toenemen. Aan de hand van de oude massa, acceleratie kun je een kracht uitrekenen. Nieuwe massa erin en je hebt een nieuw acceleratie.
    Dit is een leuke indicatie, maar niet meer dan dat omdat redenen die ik in mijn vorige bericht al aangaf. Maar lees dit maar, dan krijg je een redelijke indruk:http://www.pumaracing.co.uk/simulate.htm

    Verder zal een Dakar-auto waarschijnlijk genoeg vermogen hebben om een hogere snelheid mogelijk te maken, maar zal de versnellingsbak afgestemd zijn op de snelheden die haalbaar zijn in de Dakar...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  18. #17
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    http://216.239.59.104/search?q=cache...hl=nl&ie=UTF-8

    Hier nog wat info over het gebruikt materiaal voor een buizenframe.

    Grtz. Arlo
    info van een andere site:
    Alcoa first established a production presence in Germany in 1971 and today has 10 facilities located throughout the country that produce innovative products for Germany's major markets. These facilities produce closures, packaging machinery, automotive components, alumina, electrical distribution and cable systems, aluminium ingot and more for customers. One of our German facilities also manufactures sub-assemblies for the first all-aluminum spaceframe car—the Audi A8.
    One liter, driver's licence eater...


  19. #18

    Standaard

    Als je die nissan lichter maakt 1000 kg zonder benzine en rijder hoeveel sneller wordt de acceleratie dan??

    :twisted: :twisted: :P

  20. #19

    Standaard

    Hier een filmpje van team stoppen eigenlijk moeten ze dat toch niet doen stoppen ze moeten doorgaan
    http://www.dakarsport.com/media/movies/part_28dia.wmv

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •