Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winter.

  1. #1
    Lutz's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    190
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winter.

    Ik heb ooit geleerd uit een automobielboek van de jaren 60: voorwielaandrijving kan tot 100 pk (en diagonale banden), wil je meer vermogen hebben dan moet je achterwielaandrijving hebben.

    Ik had ooit een 40pk kever met achterwielaandrijving en winterbanden. En bij ijzel reed die gewoon stoer door. Ik heb verschillenden voorwielaangedreven auto's gehad tot mijn huidige A3 toe. 140pk en voorwielaandrijving werkt goed, alleen bij mijn zwager kan ik bij ijzel alleen achteruit een heuvel omhoog rijden. Vierwielaandrijving heb ik nooit gehad.

    Hoe komt het dat zoveel bestuurders met achterwielaandrijving problemen met sneeuw en ijzel hebben? Ik heb het vermoeden dat het daardoor komt, dat er de laatste 20 jaar bijna geen winterse weer was en dat men dat niet meer in de rijschool leert.

    Voor de goede orde wil ik nog vermelden, dat mijn Audi op Vredestein 4seizoensbanden staat...
    Eindelijk terug in de civilisatie. Ze hebben verkeerslichten...

  2. #2
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    De voorwielophanging is steeds beter geworden. Was in 1980 ongeveer 150 PK op de voorwielen de limiet, tegenwoordig worden al bijzondere uitvoeringen van de Ford focus gemaakt met rond de 300 PK op de voorwielen.

    Een voorwielaandrijver rijdt in principe niet beter een helling op dan een achterwielaandrijver. Alleen bij doorslippen gebeurt er bij FWD weinig en wordt een RWD staartlastig.

    En tegen ijzel is niets opgewassen, zelfs geen quattro met winterbanden.
    Laatst gewijzigd door Hansyii; 18-12-10 om 20:25.

  3. #3

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Gewicht op de achteras zal bij de kever wel wat meer zijn. En de auto's van tegenwoordig hebben van die nutteloos brede banden waardoor de druk per vierkante centimeter nog minden is.
    Audi 80 2.8E Quattro '92 / Audi A8 2.8 Quattro '99 / Audi S2 Avant 709pk '94

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Auto's rijden tegenwoordig beter, hebben betere ophanging dus de normen komen hoger te liggen. 220 pk op de voorwielen is goed te doen.

    Helaas komt al die technische vooruitgang met een 'ontkoppeling' tussen bestuurder en mechaniek, de auto voelt zo veilig -en vaag- dat je gewoon doorrijdt tot de grens is bereikt. Gezond verstand lijkt daarmee voor veel mensen ook de deur uit vertrokken. Met mijn 30 jaar oude auto heb ik in de sneeuw geen moment het gevoel dat ik er nog wel even een tandje bij kan doen, ik weet precies wat de auto doet en waar de grenzen liggen. Geen stuurbekrachtiging, geen multilink-ophanging, simpele aandrijflijn. Met een moderne auto voel ik echt niet zo precies wat er allemaal gebeurt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lutz Bekijk Berichten
    Hoe komt het dat zoveel bestuurders met achterwielaandrijving problemen met sneeuw en ijzel hebben?
    Dezelfde reden waarom het gros van de auto's (voor-, achter- en vierwielaandrijvers) onderstuurd worden afgesteld en je altijd banden met het beste profiel achter moet monteren.

    Onderstuur is voor de meeste mensen makkelijker te corrigeren/beheersen dan overstuur.


  6. #6
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.511
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Helemaal met Tom eens.

    Heb alles wel gereden, voor- en achter aandrijving. Nu een Quattro met winterbanden met 220 PK.

    Remmen is nog stees oppassen en met ijs onder de wielen omhoog rijden zal voor een Quattro ook niet eenvoudig zijn.

    De techniek grijpt steeds in heb ik al gemerkt, wel fijn, maar geeft niet echt het gevoel dat je controle hebt (het wordt voor je gedaan).
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  7. #7

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Vergeet ook niet dat moderne auto's steeds zwaarder zijn geworden met de jaren. Dat gewicht speelt een grote rol op een glad ondergrond.
    Ik heb idd ook kever gereden en we hebben een ooit een 2CV gerestaureerd en die dingen zijn zo licht dat ze over de sneeuw zweven
    RS2 RS-blau - 315 HP
    RS2 Zwart - 315 HP
    Sport Quattro, 1005 HP
    www.highoctane.nl

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andre A6 Avant Bekijk Berichten
    Helemaal met Tom eens.

    Heb alles wel gereden, voor- en achter aandrijving. Nu een Quattro met winterbanden met 220 PK.

    Remmen is nog stees oppassen en met ijs onder de wielen omhoog rijden zal voor een Quattro ook niet eenvoudig zijn.

    De techniek grijpt steeds in heb ik al gemerkt, wel fijn, maar geeft niet echt het gevoel dat je controle hebt (het wordt voor je gedaan).
    Als het zo is als je het schrijft en de techniek ingrijpt, ga je dus al over de grens heen.

    Quattro cq. vierwielaandrijving vind ik dan geen techniek die ingrijpt in die zin, dat is gewoon een bepaalde uitvoering. Wel een handige, want de 2 aangedreven wielen hoeven niet steeds 2 gesleepte of geduwde wielen mee te nemen.


    Ontopic, ik schat ook in dat de meeste mensen die problemen hebben het zonder winterbanden proberen.

  10. #9
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.511
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer Bekijk Berichten
    Vergeet ook niet dat moderne auto's steeds zwaarder zijn geworden met de jaren. Dat gewicht speelt een grote rol op een glad ondergrond.
    Met de familie er in en de bekende rotzooi achterin de bak kom ik ruim boven de 2 ton

    Dus dat 'plakt' wel op de weg.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Als het zo is als je het schrijft en de techniek ingrijpt, ga je dus al over de grens heen.
    Ik bedoel ermee dat als je iets meer gas geeft de auto je corrigeert en als je remt de ABS, ESP, etc. gaan werken. Deze auto kun je niet even dwars gooien. (nu was ik dat ook niet van plan met die 2 ton aan gewicht).
    Laatst gewijzigd door tom; 20-12-10 om 21:26.
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  11. #10
    SkyBuMp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    2.403
    Kudos
    47
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Voorwielaandrijving is volgens mij een prima mix tussen de twee uiterste, achterwiel voor de betere rijervaring (zoals BMW zegt) en Quattro voor de non stop gripp (excl. op ijzel). Zowel in de zomer als in de winters.

    Verder als je ESP constant aan het werk krijgt dan doseer je inderdaad niet goed met het gaspedaal. Gister nog een flinke rit gehad met de FWD A6 en geen enkele keer het ESP lampje actief zien worden. Volgas dan krijg je hem zo aan inderdaad

  12. #11
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.511
    Kudos
    147
    Auto
    Audi SQ8
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Ik heb de vraag gekregen om mijn hakkie takkie winterbanden te testen en daar iets over te schrijven na de winter, dus dan moet ik alles een keer proberen
    Audi SQ8 Java Green 4.0 TFSI V8 600pk / 900nm en Q3 45 TFSI

  13. #12

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Andre A6 Avant Bekijk Berichten
    Ik bedoel ermee dat als je iets meer gas geeft de auto je corrigeert en als je remt de ABS, ESP, etc. gaan werken. Deze auto kun je niet even dwars gooien. (nu was ik dat ook niet van plan met die 2 ton aan gewicht).
    Ik rij hier (= Polen) rond met een VW T5 Synchro, wel wat meer sneeuw dan dat beetje in Nederland + de afgelopen dagen in de bergen. Weegt ook iets meer dan 2 ton (zonder spullen ), maar op een enkele keer na geen ingrijpende techniek.

    Behalve bewust, maar dan rij je al veel sneller als het overige verkeer en dat laten we dan maar

  14. #13
    Lutz's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    190
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Ik had in De Meern kans om als bijrijder het quattro gevoel te beleven: je kan dwars rijden met 4 slippende wielen. ESP uitschakelen helpt erbij. Mijn A3 kan ik op sneeuw alleen met de handrem laten oversturen.

    Iemand schreef dat je de betere banden achter moet monteren. Waarom is dat zo, of waarom moet ik bij een voorwielaandrijving 4 winterbanden plaatsen? Met 2 winterbanden op de voorwielen heb ik toch ook al grip en kan remmen?
    Eindelijk terug in de civilisatie. Ze hebben verkeerslichten...

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Met twee winterbanden wordt het verschil tussen grip en geen grip te groot. Dan creëer je een enorm oversturende auto die niet in de hand te houden is.
    De meeste mensen kunnen het best overweg met onderstuur, minder listig dan overstuur. Daarom zet je de beste banden achter.

    Voor de duidelijkheid: bij onderstuur zie je de boom waar je tegenaan rijdt, bij overstuur voel je 'm alleen.
    Laatst gewijzigd door tom; 20-12-10 om 21:24.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    typo Tom, de 2e onderstuur moet overstuur zijn.
    my first quattro was a wilkinson

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Bedankt, gecorrigeerd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17
    Lutz's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    190
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorwielaandrijving, achterwielaandrijving, vierwielaandrijving in zomer en winte

    Het blijft vreemd. Het boodschappenkarretje (Opel Zafira) heeft al 3 jaar 4saisonsbanden op de voorwielen en zomerbanden achter. Hij blijft in bochten ondersturend.
    Maar er zit ook ABS en ETC op. Met deze combinatie ben ik bij ijzel zelfs achteruit een heuvel op gaan rijden (vooruit lukte niet). Maar ik zal in de zomer de zomerbanden voor monteren en volgend najaar twee 4 saisonsbanden erbij doen.

    Vandaag is het sneeuw op ijzel, daar is te voelen dat mijn A3 geweldig onderstuurt. Terwijl ik op de openbare weg helemaal niet wil driften...
    Eindelijk terug in de civilisatie. Ze hebben verkeerslichten...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •