Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 66

Onderwerp: "In de olie..."

  1. #1

    Standaard "In de olie..."

    Dat de motor prettigerer draait wanneer deze is voorzien van motorolie moge voor iedereen duidelijk zijn...
    Er zijn echter zoveel verschillende soorten te koop dat je door de bomen de boortorens niet meer ziet:

    - zo is er de sóórt olie (mineraal/semi-synthetisch/synthetisch)
    - de viscositeit, m.a.w. of de dikte van de olie (b.v. 15W40)
    - single-grade/multi-grade
    - speciaal op het type en soort motor afgestemde olie (b.v. turbo)

    Er zijn echter nogal wat uiteenlopende meningen, theoriën, filosofiën, fabels en weet ik wat nog meer over het thema motorolie.

    Zo beweren sommige veelrijders dat het niet uitmaakt wat je erin gooit (restjes overgebleven olie uit blikjes sardines) als het maar tijdig (of liefst nog eerder) weer wordt ververst.
    Zo gieten zij bijvoorbeeld, goedkope "disco"-olie van een supermarktketen in het motorblok, schroeven er nog een goedkoop fr*m-filtertje aan en verwisselen de boel gewoon wat eerder dan voorgeschreven (zeg maar zo rond de 10000km. i.p.v. 15000 km.)


    Sommige mensen menen dat zelfs vloeibaar goud nog niet goed genoeg is voor de motoren van hun bolides en volgen de allerlaatste trends van Shell tot aan NASA toe om maar vooral hun motoren het allerbeste te gunnen. Zij het dan wel dan dit spul - waarschijnlijk vanwege de hoge prijs - wordt geacht bijna een autoleven lang mee te gaan; er wordt pas vlak vóór de vastloper opnieuw olie ververst.

    Tussen deze twee uitersten zitten natuurlijk nog vele mogelijkheden.

    Als je onderhoud uitbesteed kan ik me voorstellen dat je op de kunde en oordeel van de vakman vertrouwd wat ie in het carter mikt.
    Er zijn vast ook velen die zelf een vinger in de olie willen hebben...

    Vraag: hoe kritisch zijn jullie eigenlijk met olie?

    - dure speciale olie/ goedkope "disco"-olie?
    - korte verwissel-intervallen/ of juist lange?
    - regelmatig peilen/ 'k zie wel (er zit toch een lampje op)?
    - orgineel filter/ filter andere leverancier/ filter lekker laten zitten?

    Probeer niet alleen aan te geven wát je doet, maar ook te vertellen waarom je dát nou juist doet: Misschien zweer je wel bij een bepaald merk/ type olie; geef dan ook aan waarom!
    Dat is leuk om te horen en zo kunnen we nog eens iets van elkaar leren...


    Pfff, langverhaal...

    Sjeik Ratelband

  2. #2

    Standaard

    He sjeik, maak er anders even een poll van :P

  3. #3

    Standaard

    Ik haal mijn olie gewoon bij een benzinepomp,gewoon de goedkoopste 15w40.
    Alleen als je de motor tot het uiterste drijft zou ik de duurdere olie soorten kopen (100% synth)

    Maar mischien zijn er mensen die een andere mening gedaan zijn,dan hoor ik dat ook graag.

    Ray.
    It's just me,myself,and my Ford

  4. #4

    Standaard

    Oke. Mijn logica is dat de fabrikant het beste met mijn motor voor heeft. Opgeblazen blokken doen zijn repuatie geen goed en zal mij ervan weerhouden nogmaals zijn auto te kopen...
    Dus ik houd me gewoon aan wat de fabrikant voorschrijft. Is in dit geval semi-synthetische multigrade olie. Viscositeit weet ik niet zo uit m'n hoofd, weet alleen dat er een beetje keuze daarin gelaten was en dat ik gewoon gekozen heb voor realistische situaties in Nederland. Geen 0W50 dus...

    Voor het oliefilter heb ik wel/geen originele. Het is geen origineel onderdeel, maar het is wel hetzelfde onderdeel alleen dan direkt van de toeleverancier (scheelt weer wat procentjes...).

    Controleer vrij regelmatig het oliepeil (ca. per tank) en heb bovendien het voordeel dat ik de stand kan aflezen op de olietemperatuurmeter voordat ik start .

    Er zijn mensen die zweren bij additieven. Maar wanneer ze zo goed zijn, waarom wordt zo een bedrijf dan niet opgekocht door Shell om Exxon de loef af te steken? Er zijn echter ook onderzoeken waaruit blijkt dat ze contraproductief zijn.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  5. #5
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Mijn wagen krijgt bij de beurten nieuwe olie van een merk, elf geloof ik. Ik neem aan dat dat goed is. Bijvullen (niet veel; 1 liter op 13000 KM) doe ik moet die goeiekope LIDL olie. Volgens mij is de typeaanuiding van olie (15W40 ed) ook een soort van kwaliteitskenmerk.
    '01 rs4 641 ps


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak)
    Volgens mij is de typeaanuiding van olie (15W40 ed) ook een soort van kwaliteitskenmerk.
    Heeft niet zozeer met de 'kwaliteit' te maken. Het slaat op de viscositeit bij verschillende temperaturen. Kan het proberen uit te leggen, maar ik denk dat je beter bij de uitleg van Castrol (D) kunt kijken. Daar staat de viscositeitsaanduiding netjes uitgelegd. En aangezien het gewoon een SAE (Society of Automotive Engineers) norm is, niet een reclamepraatje (ben geen verwijzing naar hun eigen producten tegengekomen, is puur theoretisch)...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #7

    Standaard

    Olie is olie, maar waar zit dan het prijs verschil in.
    Het zal toch wel te maken hebben met de toevoegingen (Dopes) die
    ze er in doen.
    Bij mij in de vrachtwagen gaat olie in redelijk duur ik dacht van 40-50
    euro de liter maar hij blijft er wel 100.000 km in voor hij ververst word.
    Er worde wel km mee gereden maar toch.

    Ella

  8. Ad
  9. #8

    Standaard TDI 90 pk

    Ik gebruik al jaren de goedkoopste olie 15W40 voor diesel met en zonder turbo, omdat er helaas nogal wat verdwijnt.
    Rijdt allemaal goed.

  10. #9
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ella
    Olie is olie
    Hier moet ik je helaas ongelijk in geven.
    Er zit erg veel verschil tussen de goedkoopste Lidl-olie en de duurdere merk-olieen.

    Even voor de duidelijkheid: ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar ik vertel alleen mijn ervaringen.

    Had ooit eens in een auto de goedkoopste olie gemikt.
    De motor liep rauwer, had minder vermogen, benzineverbruik lag hoger etc.
    Na het vervangen te hebben door een merk-olie met een origineel oliefilter liep de auto/motor beduidend beter.

    Kortom: ik gebruik alleen merk-olie met ZEKER een origineel oliefilter.
    Want waarom een Fram-filter gebruiken terwijl een origineel filter 1 euro duurder is?? Als je zuinig bent op je voiture (en dat zijn wij) dan gooi je er toch geen troep in?

  11. #10

    Standaard

    Geen idee wat ze erin gooien :? Bij de grote beurt doet de dealer het wel vervangen. Vols syntheet 15W 40 dacht ik

    mzzl.
    Me owns audi soon...

  12. #11
    A2-rijder's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    84
    Kudos
    0
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    In mijn A2 zit al long-life olie, lijkt qua viscositeit wel op naaimachineolie
    Mede door deze olie hoeft de A2 slechts 1x per 50.000km naar de garage voor onderhoud.
    Wel redelijk dure olie, 19 euro per liter, maar dat reken ik toch af met mijn tankpas

    Im mijn privé auto (GTI Mk1) bezuinig ik absoluut niet op olie/oliefilter.
    Hier gaat dan ook redelijk dure half-syntheet in, en er gaat zeker geen Fram-filter op

  13. #12

    Standaard

    Geen idee wat ze erin gooien :? Bij de grote beurt doet de dealer het wel vervangen. Vols syntheet 15W 40 dacht ik

    mzzl.
    Me owns audi soon...

  14. #13

    Standaard

    Castrol vol-synthetisch 15W40 gooi ik er altijd in. Nooit anders gebruikt en ik durf eigenlijk geen goedkope olie te gebruiken.

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Mijn vorige 80 (de bak van 150 gulden) gebruikte veel olie (klepsteelrubbers) dus daar ging Aldi- of Lidl-olie in. Nooit een nieuw filter gemonteerd, er zat een Fram op maar ik had toch nooit last van tikkende klepstoters. Zaten waarschijnlijk vol met sludge.

    Mijn overige auto's krijgen altijd goede olie: halfsyntheet voor de 90q en 80 2.0E, gewone dooie dino's voor de ouwe bakkies anders mag ik eerst alle keerringen gaan vervangen.

    Tom

  16. #15
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Als je idd bij een oude auto die altijd op standaard olie heeft gelopen opeens overgaat op vol-syntheet dan heb je kans dat door het oplossen van allerlei vuil de keeringen kunnen gaan lekken.

    Zodoende gebruik ik in mijn UrQ ook goede semi-syntheet omdat ik niet weet wat de vorige eigenaren erin gegooid hebben. En ik heb nu nog geen zin in een complete motorrevisie (alhoewel ik ooit aan de beurt zal zijn, dat weet ik).
    De olie in m'n UrQ ververs ik elk jaar (als ie uit de winterslaap/schorsing komt) waarbij ik maar zo'n 3000km /jr rij.
    Natuurlijk vervang ik ook steeds beide oliefilters. Dan kost het maar wat maar bij zo'n bijzondere auto geen risico!
    Jammer alleen dat er tegenwoordig ook een Skoda-embleem op staat :?

  17. #16
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Gewoon 15W40 uit de middenmoot. (geen lidl)
    M'n vader heeft wat contacten bij Penzoil en die heeft een zeer goede olie in 5 liter jerrycans op voorraad liggen. Zo af en toe gaat er daar wel wat van in m'n auto. De Audi verbruikt (nagenoeg) geen olie dus heb ik een litertje achterin liggen van boven aan genoemde middenmoot (weet het merk niet).

    Net m'n auto opgehaald van een grote beurt bij de dealer.
    Aan de rekening te zien :shock: zal er wel goede olie in gegaan zijn :?

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  18. #17

    Standaard

    Jullie hebben het over Fram oliefilters, zijn die dan slecht van kwaliteit,
    en zo ja wat doen die dan met je motor t.o.v. Audi filters.

    Ella

  19. #18
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    In originele filters (Audi, Mann, Mahle) zit een klepje wat ervoor zorgt dat niet alle olie terugstroomt als je de motor afzet. Dat ontbreekt in een Fram, waardoor bij een koude start te weinig oliedruk in de cilinderkop wordt opgebouwd. Dit zorgt in ieder geval voor tikkende klepstoters en uiteindelijk voor schade.
    Ik heb ook minder leuke dingen gehoord over Fram-filters die moeilijkheden kregen met een hoge oliedruk en explodeerden, en het filtermedium schijnt niet altijd geweldig van kwaliteit.

    Tom

  20. #19

    Standaard

    En hoe zit dan met de lucht en pollen filters.

    Ella

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Pollenfilters zijn voor je interieur, daar kan niet veel van stuk gaan als-ie niet goed is. Over de luchtfilters van Fram heb ik niks slechts gehoord... hoewel je ze waarschijnlijk niet moet hebben voor topprestaties, Fram is nou eenmaal een goedkoop merk.

    Tom

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •