Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 25

Onderwerp: Handig Quattro, totdat...

  1. #1
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Handig Quattro, totdat...

    Je met 1 wiel in de lucht hangt, dan doet het niets meer... (A4 B6 2.5TDI).

    Is voorgevallen in Italië toen ik 'blind' (& in het donker) op mijn navigatie in de bergen in Toscane navigeerde naar een restaurant. Mijn BNS stuurde me van een geasfalteerde weg naar een onverharde weg waar het na 50 meter stuurkunsten zo steil werd dat ik niet meer verder kon. \
    Auto stond in een haakse bocht naar beneden met het achterwiel 10 cm in de lucht Ik kon doen wat ik wilde, maar grip was compleet verdwenen.
    Met behulp van wat dood gewicht van italianen en een italiaan achter het stuur de auto de berg weer op gekregen, was mij niet meer gelukt... Lang leve het sperdiff wat niet op een A4 Quattro zit.

  2. #2
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Was het zo mistig of had je de koplampen niet aan, omdat je "blind" reed?
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  3. #3
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Neuh, ik volgde mijn navigatie blind. Er had een belletje moeten gaan rinkelen toen ik van verhard naar onverhard werd gestuurd.....

  4. #4

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    FF langs de winkel voor een nieuw belletje dan
    Kudos naar de Italianen deze keer dan.
    Car: Honda
    Bike: Honda CB600F Hornet '09

  5. #5
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Mooi verhaal, waar scharelde je zo snel die dode italianen op ?
    Begrijp ik overigens dan goed dat mijn oude 80 met inschakelbare sperlock de aandrijving wel op het niet zwevende wiel had gezet?
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)


  6. #6
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Ja met sper is het niet zo'n probleem. Bij mij viel de aandrijving achter volledig weg en kwam alles op de voorwielen terecht. Het was zo steil dat ik er geen cm meer mee achteruit kwam. Volgens die italianen moest je ook achteruit terug de berg op omdat vooruit onmogelijk was (zelfs met quattro?).

  7. #7
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Die logica van dat achteruit rijden ontgaat me. Behalve dat een voorwiel aangedreven auto bergop beter 'geduwd' dan 'getrokken' kan worden (stel ik mij zo voor).
    Maar de Torsen zou toch iets van 80% op de achterwielen kunnen zetten als die onvoldoende grip aan de voorkant constateerd.
    Enfin, heb er te weinig verstand van eigenlijk.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  8. Ad
  9. #8
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Handrem aantrekken had geheid ook *iets* geholpen lijkt mij? Dan wordt het zwevende wiel tegengehouden, en 3x de remkracht naar het andere wiel gestuurd..?

  10. #9

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muizenissen Bekijk Berichten
    Handrem aantrekken had geheid ook *iets* geholpen lijkt mij? Dan wordt het zwevende wiel tegengehouden, en 3x de remkracht naar het andere wiel gestuurd..?
    +1 had inderdaad een hoop gescheeld door de weestand die het "zwevende" wiel dan krijgt
    Laatst gewijzigd door herman1988; 27-08-11 om 18:27.
    '03 Audi S4 avant H6

  11. #10

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    das idd wel slim ja van die handrem, ben van mijn quattro's echter 1 of 2 sperbare differentielen gewend.
    my first quattro was a wilkinson

  12. #11

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Als je dan ook nog esp hebt doet ie al helemaal niks meer. ESP moet ook altijd uit in zware modder, sneeuw vast zitten e.d
    Heb zo ooit vast gestaan in de sneeuw, esp uit en toen lukte het wel met flink gassen.
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    680
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Ik vind dit overigens wel raar, het idee van het torssen is dat 50% naar voor en de andere 50% naar achter gaat. In geval van slip is het systeem mechanisch zo geconstrueerd dat het koppel juist naar de andere as gaat. In dit geval zou bij 1 wiel doorslippen er nog steeds minimaal 50% koppel op de as moeten staan die niet doorslipt. Vraag in dit geval is of er niet iets aan de hand is met jouw torssendif.

    Heb je ESP aan laten staan? Dat zou het wel kunnen verklaren, door de wielspin wordt het motorvermogen teruggeregeld. In dit soort gevallen moet ESP altijd uit omdat je andere inderdaad niet wegkomt.
    Laatst gewijzigd door mxxl; 27-08-11 om 15:53.
    Audi A4 B6 1.9 TDI quattro avant S-line
    Solardak | Audi Navi-plus | Xenon | Michelin Pilot Sport 235-40-18 | EPS custom downpipe RVS | KKK BV43 turbo | Custom JD tuning 201pk 408Nm | Goodridge brakelines red | ATE 312-255 | Ferodo DS2000

  14. #13
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mxxl Bekijk Berichten
    Ik vind dit overigens wel raar, het idee van het torssen is dat 50% naar voor en de andere 50% naar achter gaat. In geval van slip is het systeem mechanisch zo geconstrueerd dat het koppel juist naar de andere as gaat. In dit geval zou bij 1 wiel doorslippen er nog steeds minimaal 50% koppel op de as moeten staan die niet doorslipt. Vraag in dit geval is of er niet iets aan de hand is met jouw torssendif.
    Je hebt half gelijk. Torsen werkt op 'torque sensing'. Als er nul torque is op één van de assen, kan er nooit meer kracht naar de andere kant worden gestuurd. Het werkt op factoren: 80/20 = 4x zoveel één kant op als de andere kant op. Als één wiel vrij draait, draait-ie los in het achter/voor differentieel (vandaar vroeger de handmatige sperdiffs). De kracht die daarheen gaat, is de kracht om het wiel vrij rond te draaien. De maximale kracht die dan naar voren gaat, is 4x die kracht, en dat is niet genoeg om de auto van z'n plek te krijgen.

    De overtollige energie wordt hitte, en in het vrijdraaiende middendiff gestopt, net zoiets als in z'n vrij gas geven. Het middendiff draait vrij, omdat alle energie die doorgegeven wordt puur in het losse achterwiel gaat - de assen draaien dus.

    Wanneer je het, in dit geval, achterdiff spert, dan moet het 2e wiel net zo hard draaien als het wiel dat vrij hangt, omdat het differentieel op slot wordt gezet (ze kunnen dus niet meer onafhankelijk van elkaar draaien). Bij een limited slip wordt het verschil beperkt, maar kan er nog enigszins andere snelheden gedraaid worden per as (daarom is dat in bochten zo fijn - wel het nut van een diff, maar niet één wiel dat doorslipt terwijl de andere stilstaat).

    Wanneer je zoals hierboven de handrem aantrekt, komt er een weerstand op het vrije wiel. Die zal stoppen met draaien, of minder hard draaien. Er komt dan kracht op het andere wiel te staan (wellicht niet genoeg), en daarmee dus weer op de hele achtertrein. Vervolgens kan er wéér meer kracht op de voortrein worden overgedragen, waardoor de auto waarschijnlijk wel van z'n plek komt. Feitelijk simuleer je dan een difflock (en zo werken elektronische sperdiffs dus).

    Simpel in een formule:

    Achter = B
    Voor = A

    Via torsen kan bijvoorbeeld maximaal 4x de kracht op A of B naar B of A gestuurd worden.

    Indien B = 0Nm, dan is A dus maximaal 4x 0Nm = 0Nm.

    Stel, je hebt 50Nm nodig om weg te rijden, dan gaat dat hem niet worden. Trek je de handrem aan, die 15Nm levert (fictief), dan krijg je:

    B = 15Nm, dan is A dus maximaal 4x 15Nm = 60Nm. Je zal wegrijden.
    Laatst gewijzigd door muizenissen; 27-08-11 om 16:06.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    680
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Je beredenatie is niet helemaal goed, het gaat om de verdeling van het totale koppel vna de motor, stel je hebt 200Nm beschikbaar dan zal hij in deze situatie 20% dus 40Nm naar de as zonder grip sturen maar nog steeds 160Nm voor de voorzijde beschikbaar hebben.

    Overigens klopt het dat remmen hier wel degelijk een goede oplossing kan zijn.

    Wat wel van belang is, is de werking van ESP/TCS In geval van een doorslippend wiel zal de ecu dit detecteren en gas terug nemen, dit is is de basis van TCS. ESP zelf werkt nog niet omdat de andere wielen stilstaan. Om ervoor te zorgen dat dit niet gebeurd kan je simpelweg ESP uitzetten en kan het mechanische differentieel lekker zijn gang gaan.
    Laatst gewijzigd door mxxl; 27-08-11 om 16:08.
    Audi A4 B6 1.9 TDI quattro avant S-line
    Solardak | Audi Navi-plus | Xenon | Michelin Pilot Sport 235-40-18 | EPS custom downpipe RVS | KKK BV43 turbo | Custom JD tuning 201pk 408Nm | Goodridge brakelines red | ATE 312-255 | Ferodo DS2000

  16. #15
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Het klopt dat ESP/TCS hierin mee kan spelen, maar het klopt niet dat torsen reageert op het ingaande vermogen. Volgens mij wordt het vermogen verdeeld op basis van de assen met grip, dus de weerstand die deze assen kunnen verwerken. Je kan wel 160Nm op de vooras beschikbaar hebben, maar als het daar niet op wordt overgedragen sta je daar met je spinnende wieltje .

    Feit is dat een torsen + elektronisch sperdiff voor/achter niet van z'n plek komt als er één wiel nul tractie heeft, ongeacht het koppel/vermogen dat je in het torsendiff stopt. Zelfs een RS6 met 800Nm zal daar staan met één spinnend wieltje, tot je de weerstand op de betreffende as vergroot (hetzij remmen, hetzij handrem).

    Als je zoals in mijn formule voorbeeld slechts 45Nm beschikbaar hebt op je motor zal je niet wegrijden. Dat is zo - meer gas geven dus.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    680
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Je hebt inderdaad gelijk, ik heb mij laatst in zitten lezen op diversen typen torsen, er zitten erbij die hierop wel reageren bijvoorbeeld de T-2R maar dat is niet degene die toegepast wordt in onze audi's De T-1 en de T-2 doen dit niet. Als het doorslippende wiel geen weerstand heeft dan krijgt de rest inderdaad ook nagenoeg geen koppel en komt de boel niet vooruit. Dit is dus inderdaad heel simpel te verhelpen door de rem in te drukken, je creeert dan heel snel weerstand en dus koppel op dit wiel waardoor de anderen een factor x meer koppel krijgen.

    In dit geval had het dus geholpen door te remmen of de handrem aan te trekken.
    Laatst gewijzigd door mxxl; 27-08-11 om 17:33.
    Audi A4 B6 1.9 TDI quattro avant S-line
    Solardak | Audi Navi-plus | Xenon | Michelin Pilot Sport 235-40-18 | EPS custom downpipe RVS | KKK BV43 turbo | Custom JD tuning 201pk 408Nm | Goodridge brakelines red | ATE 312-255 | Ferodo DS2000

  18. #17

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    LOL, ik zie meteen een welbekende reclame voor me; "bij de volgende straat links...".

  19. #18
    nog een Hein's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    72
    Posts
    400
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Zo'n auto wilde ik altijd al hebben.

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    680
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Tja, je weet hoe je er mee moet omgaan of niet. Ik heb afgelopen week meteen de test gedaan op een vluchtheuvel. Inderdaad slaat het vrije wiel door en gebeurd er weinig, maar als je even esp uitzet en de rem gebruikt is de auto per direct weg.
    Audi A4 B6 1.9 TDI quattro avant S-line
    Solardak | Audi Navi-plus | Xenon | Michelin Pilot Sport 235-40-18 | EPS custom downpipe RVS | KKK BV43 turbo | Custom JD tuning 201pk 408Nm | Goodridge brakelines red | ATE 312-255 | Ferodo DS2000

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Leeftijd
    48
    Posts
    680
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Handig Quattro, totdat...

    Ik heb het vandaag nog even iets uitgebreider uitgetest. Ik zat me te bedenken dat je de handrem alleen maar op de achterwielen uit kan proberen en dat remmen en gasgeven tegelijk bij een diesel niet werkt.

    Ik heb een hoge wal gevonden van gras die onder een hoek van 45 graden omhoog loopt. Onder een hoek van 30 graden heb ik mijn auto er tegenop gereden. De a4 is dermate stijf dat je daarmee al vrij snel het achterwiel van de grond hebt. Zoals verwacht stopte de auto vrij snel, sloeg het binnenwiel door en greep ESP in. Ik heb nu ESP uitgezet en gekeken of ik ermee wegkwam (het wiel stond volledig vrij). In tegenstelling wat ik verwacht had, kreeg ik de auto keurig in beweging en reed hij gewoon verder die wal op. Als je dus maar genoeg gas geeft geeft het systeem toch genoeg koppel door om er wat mee te kunnen. Je moet alleen wel ESP uitzetten.

    Gezien het bovenstaande had ik dit niet verwacht maar het resultaat vond ik toch wel erg bevredigend. De omstandigheden waren volgens mij prima om te testen, wal was stijl genoeg om het rechterachterwiel volledig van de grond te halen, gras was nat en de wal was stijl genoeg om toch echt wel wat koppel nodig te hebben om weg te komen.
    Audi A4 B6 1.9 TDI quattro avant S-line
    Solardak | Audi Navi-plus | Xenon | Michelin Pilot Sport 235-40-18 | EPS custom downpipe RVS | KKK BV43 turbo | Custom JD tuning 201pk 408Nm | Goodridge brakelines red | ATE 312-255 | Ferodo DS2000

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •