Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: a8

  1. #1

    Standaard a8

    Ik kan een audi a8 2.8 5v kopen met div optie`s.
    Heeft zo`n 200.000 km gelopen.
    Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten bij dat type auto.
    De distributie riem: bij welke km stand moet die vervangen
    worden.


    Ella

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Rijd er eerst een keer een flink stuk in... ik vind zelf de 2.8 in de A8 de verkeerde motor. Underpowered, als je het mij vraagt. De automaatbak past er ook niet echt lekker bij.

    Verder zullen de onderhoudsintervallen en de gebreken hetzelfde zijn als bij de V6-motor in andere Audi's, maar let extra op oude schades. Als deze niet perfect gerepareerd zijn krijg je vroeger of later ellende.

    Tom

  3. #3

    Standaard

    Tom

    Wat bedoel je met de verkeerde bak.
    Hij is 193 pk of is dat met 1500 kg te licht.


    Ella

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Toegegeven, je rijdt niet vaak 160 maar bij die snelheid klinkt de 2.8 alsof hij tegen de begrenzer aanzit. Verder voelt-ie bij het optrekken alsof je met de handrem aangetrokken rondrijdt.
    Ik heb een proefrit in de 2.8 gemaakt en (expres tot het laatste bewaard) daarna in de 4.2 quattro, was niet te spreken over de 2.8 maar wel over de 4.2.
    Diezelfde 2.8 in de A6 reed prima...

    Maar een proefrit zal je ongetwijfeld meer vertellen.

    Tom

  5. #5

    Standaard Uit de autotelgraaf

    Audi V8/A8
    Audi is in de Oberklasse overtuigend vertegenwoordigd door de A8. Chique uiterlijk, veel luxe en helemaal van aluminium. Exclusief ook, net als zijn voorganger de V8, dus zeer beperkt voorradig als occasion. Op het gebied van comfort en kwaliteit deelt de A8 nog veel met de al goede V8. De aluminium carrosserie blijkt ook na enkele jaren gebruik in goede staat, en deuren en kleppen sluiten dan nog voorbeeldig. De enige kritiek op de A8 in de beginfase betrof zijn limousinekwaliteiten. Het (sch)rijden (afrolkomfort en lagesnelheidscomfort)ging de A8 niet soepel genoeg af, veel eigenaren vonden hem een tikje te straf geveerd. In 1998 paste Audi dat bij een face-lift aan. Zoals bij veel gewichtige klassegenoten pleegt ook de A8/V8 een behoorlijk aanslag op de remmen waardoor zowel de schijven als remblokken versleten kunnen zijn. Ook de stuurkogels vragen evenals de aandrijftrein van de Quattro controle bij aankoop. Vooral de zeldzame V8 is een koopje als hij vergeleken word met een even oude BMW 7-serie of Mercedes S-klasse. Het gebrek aan een duidelijk eigen gezicht, zowel ten opzichte van de concurrentie als de Audi 100, is daar in belangrijke mate debet aan geweest. Wie daar geen boodschap aan heeft koopt voor een bedrag dat beduidend lager ligt dan dat van een even oude gebruikte BMW 7-serie of Mercedes S-klasse een zeer royaal uitgeruste auto, waarvan de airconditioning soms onvoldoende werkt. Een auto met, gezien zijn afmetingen, een niet overdreven grote binnenruimte, een volledig verzinkt koetswerk en bijzonder goede rij-eigenschappen. Een belangrijke bijdrage daaraan levert de V8, waarvan de versie met een cilinderinhoud van 4,2-liter is te verkiezen boven het exemplaar met 3,6-liter inhoud. Deze laatste ontbreekt het enigszins aan elasticiteit. De 4.2 beschikt daarentegen over machtig veel trekkracht die de motor goed kwijt kan dankzij de permanente vierwielaandrijving. Nadeel van dit integrale aandrijfsysteem is het extra gewicht dat het in de schaal legt en hoge brandstofconsumptie die het tot gevolg heeft. Daarentegen zorgt de vierwielaandrijving in combinatie met het stug afgeveerde onderstel bij de V8 wel voor een zeer goed weggedrag. Naast de conditie van de vertragingsinstallatie dient bovendien bij aankoop van de weinig courante Audi V8 op de volgende zaken gelet te worden: eventuele lekkage van het achterste differentieel en overmatige speling op de voorwiellagers.
    Typische gebreken Aanbevolen types
    Olielekkage achterste differentieel
    Versleten remmen
    Niet goed werkende airconditioning
    Overmatige speling voorste wiellagers
    modeljaar 1995 serie defecte brandstofpompen
    ruitenwissermotor
    accu´s
    versleten remschijven/blokken
    versleten stuurkogels
    Audi V8 4.2 aut.
    A8 4.2, 3.7 of V6 TDI
    Sterke punten Zwakke punten
    Verzinkte carrosserie
    Goed weggedrag
    Zeer rijke uitrusting
    aluminium carrosserie
    chique vormgeving
    hoge afwerkingsniveau
    Hoog brandstofverbruik
    Duur in onderhoud
    Straffe vering
    geen limousine veercomfort


  6. #6

    Standaard

    Na dit gelezen te hebben en nog eens alles op een rijtje gezet.
    ga ik het toch maar niet doen
    Maar we zoeken verder.
    En bedankt voor de tips :P

    Ella

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Lijkt me geen gek plan. Helaas (want de A8 is een topbak) zou ik er geen kopen, prijzen van onderdelen en onderhoud zijn ook op topniveau en zelf sleutelen is op z'n minst lastig vanwege alle kennis en speciaal gereedschap wat je nodig hebt.

    Als je kijkt wat een vergelijkbaar onderdeel voor een A6 minder kost, dan heb je het idee dat Audi heeft gesteld dat wie een A8 kan betalen ook de onderhoudsbedragen op dat niveau geen probleem vindt.
    Dat zoiets ervoor zorgt dat de prijzen van gebruikte A8s instorten en de auto's terecht komen bij liefhebbers die dergelijke kosten moilijker kunnen behappen, is een minder prettig bijverschijnsel.

    Misschien is het een goed idee om de prijzen van onderdelen voor oudere jaargangen eens wat aan te passen, Audi... dan zit je straks minder met afgetrapte bakken van een paar jaar oud die je merkimago omlaag halen.

    Tom

  8. Ad
  9. #8
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    En dan praten we nog niet eens over de prijzen van de V8 (de voorloper). daar moet je pas een échte liefhebber voor zijn om de rekeningen te willen/kunnen betalen ;-)

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Tja, mijn idee is dat de modale liefhebber van nu die met veel kunst en vliegwerk een oude Audi rijdend houdt, als-ie straks een topbaan heeft makkelijk het nieuwste model van zijn favoriete merk koopt.
    Als de overheersende indruk is dat je merk je laat stikken, zal er eerder overgestapt worden.
    Wat dat betreft kan Audi nog veel leren van M-B en BMW, die een hele organisatie hebben opgezet om liefhebbers te ondersteunen (als je het goed doet, is het namelijk big business!) en die structureel de prijzen van delen en arbeid voor oudere auto's hebben verlaagd.

    En voor zo'n V8 zullen inderdaad wel delen vervallen zijn, zo langzamerhand. Om nog maar te zwijgen over de prijzen van onderdelen ten opzichte van de waarde van de auto.

    Tom

  11. #10

    Standaard

    Ik ben er ook achter gekomen wat je daar schrijft over die prijzen.
    Ik had jaren geleden een m.b s300 diesel en het was precies
    hetzelfde t.o.v. de E klasse.
    Ik ga toch maar verder met de A6.

    Ella

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •