Bekijk Poll Resultaten: Heb jij je Audi getuned?

Stemmers
207. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja (motorinhoud >= 2L)

    75 36,23%
  • Ja (motorinhoud < 2L)

    43 20,77%
  • Nee, atmosferische motor

    9 4,35%
  • Nee (motorinhoud >= 2L)

    19 9,18%
  • Nee (motorinhoud < 2L)

    14 6,76%
  • Ik twijfel nog, misschien later

    47 22,71%
Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 112

Onderwerp: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

  1. #1
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Als ik zo rondstruin over het forum lijkt het wel alsof er geen ongetunede Audi's meer rondrijden.

    Daarom ben ik wel benieuwd hoeveel leden het nu echt gedaan hebben? Ook ben ik erg benieuwd waarom wel/niet. Had je al zat vermogen of ben je bang voor slijtage? Of rijd je al jaren tevreden getuned rond omdat je met vijf man achterin bergop wilt inhalen?

    Zelf twijfel ik nog maar neig steeds meer naar ja, hoe meer ik lees over wat ik er van kan verwachten hoe beter het er uit ziet.

    Aanvulling:
    Het gaat overigens over chiptuning, niet over het vervangen van turbo's en dergelijke.
    Laatst gewijzigd door Gonadan; 24-09-14 om 20:54.

  2. #2
    skippie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    31
    Posts
    1.715
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S3

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Die van mij is al sinds 2006 gechipt. er is inmiddels al 100k bijgekomen. (ik heb hem zelf nog maar een klein jaar)
    En hij doet het al die tijd nog prima en nu op 180k met de 1e turbo. Zolang je je verstand gebruikt en niet direct met koude motor flink gaat trappen
    kan het imho prima. Zolang je maar een goede chiptuning opzoekt die op maat chipt.
    Audi S3 1999. JD tuned! 270PK 400NM

    Why worry about tomorrow? It will be gone the day after.

  3. #3
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Dat laatste is geen probleem, ik woon in Alkmaar.

    Overigens ben ik wel benieuwd wat men nu precies onder rustig aan schaart. Voor mij is dat geen plankgas en de toeren onder de 3K houden waar mogelijk, maar dan nog ben je gemiddeld sneller dan het overige verkeer. Een echte definitie van rustig heb ik nog nooit kunnen vinden.
    Laatst gewijzigd door Gonadan; 24-09-14 om 20:52.

  4. #4
    hansderk's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    477
    Kudos
    6
    Auto
    Audi TT

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ik heb het niet gedaan. Overwoog abt tuning via de dealer maar begreep dat het toch garantiegeschillen kan geven. Als bv een aandrijfassen kapot gaat, wie betaalt dan... Abt zegt dat ze daar niets gemodificeerd hebben en Audi zegt natuurlijk dat er meer krachten op zijn losgelaten. Heb het wel overwogen met mijn 1.2 tfsi die ik hiervoor had en ik vind m'n 2.7 onderin niet heel erg krachtig hoewel toch 400 nm. Lang overwogen, toch maar niet! Hoewel ik nu geen garantie meer heb reken je wel op coulance.
    Laatst gewijzigd door hansderk; 24-09-14 om 23:28.
    Audi TT roadster 3.2 V6 DSG Quattro, 18", Gletscherblau, alcantara/leder, S-Line
    Audi A3 1.6 TDI Ultra Phantomschwarz, zwart leder, full options Led koplampen
    Mini F55 5 deurs, zwart metallic

  5. #5

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Zeker weten, dat chiptuning. Heb er sinds kort ook een open uitlaat bij, misschien eens hertunen. Waarom wel? Af fabriek worden veel aut's geknepen door allerlei reserves voor hete/koude landen en milieu eisen, en om er voor te zorgen dat ze jarenlang misbruikt kunnen worden (slecht onderhoud, of te kort opwarmen/afkoelen). Mijn 2.5TDI is sinds dag 3 'tuned by audi' en sindsdien ook door Hartog hertuned. Nu 330K km oid.

    Je kan die marge wegnemen door te tunen, met de verantwoordelijkheid dat je zelf oplet of het goed gaat. Dus, key factor bij tunen is dat je regelmatig onderhoud pleegt (elke 15K olie wisselen ipv elke 30K), waardoor je sneller kan inspelen op (kleine) defecten mochten deze optreden, voordat ze te groot worden.

    Een mooi voorbeeld is onze V50 1.6D. Die doet 109pk/240Nm. Maar, als de turbo goed is, de EGR wordt afgedopt en het roetfilter wordt vervangen door een rechte buis, dan gaat-ie met een chip in no time naar 150-160pk met 300+Nm. Uit een 1.6! Dat ding is aan alle kanten dichtgezet en softwarematig tegengehouden waardoor-ie maar rond de 100pk levert. In de praktijk is dat voor het daily leasel gebeuren goed, omdat ze een klein oliecarter hebben en gevoelig zijn voor storingen die hieraan gerelateerd zijn. Zou de motor 160pk leveren, dan zou 3/4 in de soep lopen puur vanwege het matige onderhoud.

    Dus: neem je je eigen verantwoordelijkheid, en ga je naar een gerenommeerde tuner die weet wat de grenzen zijn, dan kan het geen kwaad. Prak je er een hak-plak-breek chippie op, en ga je rijden zoals voorheen, dan loop je geheid risico op (dure) reparaties.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option


  6. #6
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.269
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    M'n ex-A4 2.0 TDI heb ik na twee jaar laten chippen. Ik heb twee jaar gewacht om garantiediscussies te voorkomen, maar ook zodat hij na twee jaar weer een beetje "nieuw" was.
    Mijn A5 3.0 TDI is standaard al een hele stap vooruit t.o.v. de gechipte 2.0 TDI dus ik heb nu geen behoefte om te tunen. Misschien als hij twee jaar is, ben ik inmiddels zo gewend aan het vermogen dat ik het dan weer doe om hem weer spannend te maken, maar dat weet ik nog niet zeker.
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  7. #7
    jebege's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2013
    Leeftijd
    58
    Posts
    743
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Ondanks dat er met een atmosferische motor niet veel PK/Nm winst te behalen is
    heb ik toch besloten om mijn S4 V8 te laten "chippen" bij HT.
    Mede doordat de auto ook is voorzien van een custom rvs uitlaat van HT heeft het chippen
    een extra meerwaarde qua gevoel, gas response, beleving en als plus is ook de V-max eraf.

    Voor de winst van dit chippen zie de bank uitdraai.
    - http://www.audiforum.nl/forum/member...ij-hartog.html


    Edit:
    Mijn vorige auto was ook gechiped..
    Dit was een Seat Leon bj 2002; 1.8 20VT; standaard 180pk / 235Nm ; Revo gechiped 223pk / 340Nm.
    (bij ~40k gechiped.. bij 232k verkocht voor de S4)

  8. Ad
  9. #8
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.342
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Heb het nog niet gedaan ivm de garantie, maar staat wel op het lijstje om het 🐝 HT te laten doen. 😊
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  10. #9
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Zeker weten, dat chiptuning. Heb er sinds kort ook een open uitlaat bij, misschien eens hertunen. Waarom wel? Af fabriek worden veel aut's geknepen door allerlei reserves voor hete/koude landen en milieu eisen, en om er voor te zorgen dat ze jarenlang misbruikt kunnen worden (slecht onderhoud, of te kort opwarmen/afkoelen). Mijn 2.5TDI is sinds dag 3 'tuned by audi' en sindsdien ook door Hartog hertuned. Nu 330K km oid.

    Je kan die marge wegnemen door te tunen, met de verantwoordelijkheid dat je zelf oplet of het goed gaat. Dus, key factor bij tunen is dat je regelmatig onderhoud pleegt (elke 15K olie wisselen ipv elke 30K), waardoor je sneller kan inspelen op (kleine) defecten mochten deze optreden, voordat ze te groot worden.

    Een mooi voorbeeld is onze V50 1.6D. Die doet 109pk/240Nm. Maar, als de turbo goed is, de EGR wordt afgedopt en het roetfilter wordt vervangen door een rechte buis, dan gaat-ie met een chip in no time naar 150-160pk met 300+Nm. Uit een 1.6! Dat ding is aan alle kanten dichtgezet en softwarematig tegengehouden waardoor-ie maar rond de 100pk levert. In de praktijk is dat voor het daily leasel gebeuren goed, omdat ze een klein oliecarter hebben en gevoelig zijn voor storingen die hieraan gerelateerd zijn. Zou de motor 160pk leveren, dan zou 3/4 in de soep lopen puur vanwege het matige onderhoud.

    Dus: neem je je eigen verantwoordelijkheid, en ga je naar een gerenommeerde tuner die weet wat de grenzen zijn, dan kan het geen kwaad. Prak je er een hak-plak-breek chippie op, en ga je rijden zoals voorheen, dan loop je geheid risico op (dure) reparaties.
    Chippen/meer vermogen uit een standaard motor halen KAN prima, zolang je daarna idd maar weet wat je doet en tijdig het juiste onderhoud pleegt.
    Bij moderne auto`s is bij ongewijzigde rijstijl het verbruik in de regel zelfs beter na chippen.
    Uiteraard zal bij gebruik van het extra vermogen ook meer slijtage optreden.... 1 + 1 is altijd 2.

    Bij gebruik van gezond verstand, zeg ik ja.

  11. #10
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Zelf heb ik 'maar' een 1.8T dus zal geen schrikbarende verschillen halen, zo'n 25% op koppel is het wel. Wat ik mij dan meer af zou vragen is wat je precies merkt. Ik kan me zo voorstellen dat onder de 2K (turbo komt nog niet) je weinig verschil merkt en het profijt pas bij hogere toeren komt.

    Ook heb ik veel relatief korte ritten, dus dan is het de vraag of dat wel goed is en überhaupt zin heeft. Leuk is het natuurlijk altijd.

  12. #11
    Quattro_Vaassen
    Guest

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    De 1.8T is een erg fijne motor om te chippen (zelf ervaring met de AEB in de B5 A4)
    Geloof dat het max koppel rond de 1.950 toeren ligt. Bijna diesel prestaties qua moment van koppel, en rijdt dus erg fijn!

    Mijn ervaring is dat het een erg fijn rijdbaar vermogen geeft, en als je flink door wilt halen klimt hij wat lekkerder in toeren.
    Met name op provinciale wegen (Vmax = 90-100) is het verbruik erg goed te noemen. Ik heb 1:20 voorbij zien komen op de boardcomputer (al zal dat niet heel nauwkeurig zijn..)

    Korte stukjes, tsja..
    Of je nu wel of niet gechipt rondrijdt, alleen het koelwater op bedrijfstemperatuur is niet genoeg!
    Ook je motorolie moet goed op temperatuur zijn.
    Alleen als beide goed op temperatuur zijn heb je de minste slijtage.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    99
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Mijn 2.0TDI is bij 180dkm gechipped, katalysator leeg gehaald, EGR verwijderd en gedeprogrammeerd.
    Inmiddels 260dkm op teller, geen problemen.
    Vermogenverschill was echt goed te voelen! Heb er dus geen spijt van!
    De koppel is 400NM+, vermogen 180PK+... koppeling kan het net aan.
    Dieselverbruik is ongeveer gelijk. Op provinciale wegen (Vmax = 90-100) haal ik met gemak 1:20 (5.0l/100km). Gechecked met tanken
    Temperatuur loopt de Olie iets achter t.o.v. koelvloeistof, koel 60 = olie 45, koel 70 =olie 60, koel 80 = 75olie,
    Als de koelvloeistof op 90 zit is de olie 83-84, 2-3 minuten later is de olie strak op 85.

  14. #13

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonadan Bekijk Berichten
    Zelf heb ik 'maar' een 1.8T dus zal geen schrikbarende verschillen halen, zo'n 25% op koppel is het wel. Wat ik mij dan meer af zou vragen is wat je precies merkt. Ik kan me zo voorstellen dat onder de 2K (turbo komt nog niet) je weinig verschil merkt en het profijt pas bij hogere toeren komt.

    Ook heb ik veel relatief korte ritten, dus dan is het de vraag of dat wel goed is en überhaupt zin heeft. Leuk is het natuurlijk altijd.
    Met alle respect: vooral over de 1.8T is al zo veel geschreven dat dit topic eigenlijk overbodig is als het stiekem toch om je 1.8T gaat. Ook als je je afvraagt wat je merkt (wat neerkomt op een karakterverschil, véél meer duw in je rug, explosiever gevoel) kan je meer dan genoeg vinden. Echt - doe wat onderzoek, alles wat je hier vraagt is zo vaak aan bod gekomen.

    Wil je echt details over of iets goed is in een bepaalde situatie, neem dan even contact met een tuner. Die weten er het fijne van, en kunnen (negatief) advies geven.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  15. #14
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Uiteraard ben ik benieuwd wat het voor mijn eigen blok concreet zou betekenen, maar daar is het topic niet voor bedoeld. Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen het nu wel en niet gedaan hebben en waarom.

    Vooralsnog lijken de meesten niet tevreden met de fabriek sin stellingen.

  16. #15
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.269
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gonadan Bekijk Berichten
    Vooralsnog lijken de meesten niet tevreden met de fabriek sin stellingen.
    Een mens en in het bijzonder de Nederlandse man, is nooit tevreden en wil altijd meer.
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  17. #16
    AndriesVA's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Leeftijd
    41
    Posts
    329
    Kudos
    28
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Bij die van mij heeft het denk ik geen nut.
    Audi A8 D3 3.7 V8 Als je verbruik minder is als 8L/100km dan heb je te weinig cilinders
    Audi A6 Avant 2.5 V6 TDI
    Audi A8 D2 3.7 V8

  18. #17

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Niet:
    - voor het betere sleurwerk is 143 pk tdi toch voldoende dusver
    - coulance t/m 5 jaar
    - waar ga ik de extra pk's gebruiken in NL...
    - koppeling/levensduur minder ?

    Als ik dan hier 300 kkm met tuning zie, dan lijkt het wel te kunnen. Misschien als de 5 jaar voorbij zijn.
    Maar ik ben gewend 3 ton te maken met een auto zonder fratsen, en in dat grote buurland rij ik dan wel wat gaat. Als ik dan weer moet gaan inhouden, lijkt me weer minder.
    En 200 km/h, is dan ook echt hard zat...als zo'n vrachtauto toch naar links gaat.., het wordt daar ook steeds drukker. Gemiddelde van meer dan 100 km/h zit er vaak niet meer in, tja leuk tunen. Brandstofbesparing zou eerder nog een argument zijn, maar ik denk dat dat meer komt door het langer inhouden na tunen omdat de olie nog niet warm is :-)

  19. #18
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.552
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Mijn auto is meteen na importeren getuned door Coen Donkers. De reden; meer koppel vind ik leuker rijden. Daarbij komt dat ik normaal gesproken veel in Duitsland onderweg ben en daar kan je toch iets meer met je vermogen dan hier. Minder dan voorheen maar toch.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

  20. #19
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Voorlopige conclusie: 70% heeft het laten doen, 10% twijfelt nog en maar 20% heeft het bewust niet gedaan. Toch wel enigszins verrassend, het lijkt nog hoger uit te vallen dan ik dacht.

  21. #20
    madfred's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    66
    Posts
    1.552
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tuning, heb jij het gedaan? Waarom wel/niet?

    Deze conclusie is denk alleen geldig voor leden van dit forum., Die zijn toch iets (?) meer bezig met hun auto dan de gemiddelde auto bezitter.
    Als ik in mijn kennissenkring kijk, is er hooguit 10% waarvan de auto getuned is.
    Those who think they know everything are an annoyance to those of us who do.

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •