Vorig weekeind was ik voor een korte trip in Finland, en aangezien het in een andere regio was dan waar de eigen auto's staan, werd het een Avis. En wat stond daar voor me klaar: een zwarte A4 1.4TFSI s-tronic. Jaja, Henkjan ging voor het eerst zelf sturen in een Audi die deze eeuw is ontworpen

Was dat een schok? Ja en nee. Nee, want t rijdt nog steeds het zelfde, is degelijk, rammelt niet, stuurt goed, zit goed, etc. Ja, want... vertel ik zo wel

Waar zit nou de vooruitgang? In de motor, een 1.4 blokje is gewoon genoeg om vlot vooruit te gaan met een A4. Tuurlijk, het is en blijft een 4cyl, dus bromt, maar verder niets te klagen. En zuinig, volgens bc 5.5l/100km gereden... met een A4. En dan die s-tronic bak: geen ander woord voor dan fantastisch, gewoon perfect. En hoe systemen samenwerken, bv parkeersensoren direct uit zodra de bak in P gaat, start/stop die de motor laat lopen als je de gordel los hebt, maar m wel meteen helemaal uit zet zodra je de deur open zet. prachtig en goed doordacht.

Wat is gewoon gelijk gebleven? Stoelen zitten nog steeds gewoon goed, maar t zijn geen Recaro's. De ventilatie doet t prima, maar tocht en hoor je, net als vroeger. Veercomfort is OK, maar niet meer dan dat, net als eigenlijk altijd bij Audi. Stuurt goed, maar dat deed de B5 ook al (nou heb ik m wat dat betreft niet echt goed kunnen testen). t standaard radio geluid is uien, tonaal klopt t niet (blikkerig) en hoe ze de plaatsing zo hebben weten te verzieken is me een raadsel, stereobeeld als modder. En alles wat je eigenlijk zou verwachten dat standaard is op een premium auto, kost zoals altijd een flinke duit (understatement)

Wat is er minder? Ergonomie. In een Oudi kan je gaan zitten, en rijden. Alles was logisch te bedienen, en bijna blind te vinden. Hooguit wilde het knopje waarmee je de lampen aan doet van plek veranderen, maar dat was t wel. Nu met MMI moet je eerst een half uur het boekje bestuderen om er achter te komen hoe je het ding uit zet (nee, niet door lang op die grote knop te drukken, ook niet met het losse knopje naast t scherm, maar met nog een derde knopje). en t scherm laten inklappen kan (voor zover ik kon vinden) helemaal niet, dit (altijd scherm omhoog) zou voor mij een blokkade zijn om ooit zo'n auto te kopen. en anno 2016 geen touch screen???? welke grotbewoner heeft dat besluit genomen? Dan de onlogica van de sleutel: je kan wel starten met t ding in je broekzak, maar om de deur van t slot te krijgen is t toch ouderwets knopje drukken (ja, is optie kwam ik later achter). Dit is dus eigenlijk de schok waar ik t over had, hoe slecht doordacht de bediening van dat MMI is. En dat heeft, zeker zo als je de auto net hebt, best wel een negatieve invloed over je gevoel. echt dikke tegenvaller.

Sum-up: ik kan echt iedereen die een no-nonsense middenklasser zoekt die goed rijdt, vlot kan meekomen in t verkeer, zuinig is, etc, deze A4 van harte aanbevelen; kost wat, maar dan heb je ook wat. ik zelf zou m echter nooit kopen, en dat komt dan vooral door t drama MMI, daar zou ik me aan blijven ergeren. Ik investeer nog wel een tijdje in mn A8

--------------------

dan de afterparty: thuis gekomen was ik maar eens naar de configurator gegaan om te zien of ik de auto een beetje naar mn smaak kon krijgen. Ik heb me erg ingehouden, maar de volgende dingen waren imho echt noodzakelijk: 17" wielen (16" oogt echt te klein), donker chrome (dan zie je de SFG niet zo), B&O sound, LED matrix lampen, inleg aluminium (die standaard plastic is echt te goedkoop), regensensor, schuif/kanteldak, zonnewering achter, auto dimmende binnenspiegel, lichtpakket, parkeersensoren voor, zijairbags achter (zou je toch standaard verwachten) en daarmee is t gelukt om er voor meer dan €10000 aan opties op te krijgen.... bijna 30% van de basisprijs.... slik .... en dan heb ik echt dingen weggelaten die ik eigenlijk wel zou willen, zoals sportstoelen, maar dat kon alleen in combinatie met leer en was zo geen 1500 maar 5000 euri...

Audi A4 Limousine _ uw configuratie _ Audi Nederland _ A4 Limousine _ Home _ Audi Nederland.pdf