Resultaten 1 tot 20 van de 20

Onderwerp: Q8 60 TFSIe 3000km test

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Q8 60 TFSIe 3000km test

    Aangezien Audi mijn Q7e niet tijdig wist te leveren, kan ik wanneer ik er nood aan heb gebruik maken van de Q8e.
    Gisteren ben ik de Q8 nog eens mogen gaan oppikken en zaterdag zal ik er een 1200km mee afhaspelen. Het is de 1ste keer dat ik hem echt uitvoerig kan gaan testen.

    Ik ben benieuwd hoe de wagen zich zal gedragen op de autostrade en of ik er liever lange afstanden mee zal doen dan met mijn A7. Ik hou jullie alvast op de hoogte

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Exclamation Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Na de twee kinderstoelen te hebben geïnstalleerd, de koffer te hebben volgeladen en de wagen te hebben getankt kon ik vorige week zaterdag op pad met de Q8. Eerlijk is eerlijk, ik had echt zin in de trip en hoopte op weinig verkeer onderweg en niet al te veel wegenwerken zodat we minder dan 12u onderweg zouden zijn.

    Traject: Limburg BE - Bielsko-Biala Polen (1250km)
    Nog voor we vertrokken was ik aangenaam verrast door de kofferruimte. Eens de hoedenplank weg, is er echt wel meer dan voldoende ruimte. Er passen 2 grote reiskoffers in, een kleine koffer (type grote handbagage), een buggy, twee grote boodschappentassen, 2 grote potten met bloemen en nog wat ruimte over voor andere "rommel" ( foto is van de trip terug van Polen naar huis en zonder de bloemen). Hmmm, het deed me zelfs even twijfelen of ik de nog ruimere koffer van de Q7e wel nodig zou hebben. Nu, mijn vrouw kennende had ze gewoon nog meer spullen mee willen pakken als de koffer groter was :-).

    Eens we thuis de oprit verlieten en we de autostrade op reden betrapte ik mij er op dat ik zonder het te merken al sneller reed dan toegelaten. Om de wet niet met de voeten te treden, heb ik dan maar de cruisecontrol opgezet tot in Duitsland. De eerste kilometers op de autostrade leerden me dat de wagen zeer stil is en door de standaard luchtvering zeer zacht rijdt. Dit tot groot jolijt van mijn rug. De juiste zitpositie moest ik wel nog zoeken. Ik ben immers de lage zitpositie van de A7 gewoon.

    Eens de grens met Duitsland bereikt kon de cruisecontrol af en kon ik zelf weer de controle overnemen. Weinig tot geen verkeer op de weg, droog weer, goede zichtbaarheid, goede staat van het wegdek ==> het gaspedaal kon wat dieper in worden gedrukt. De Q8 bedankte me met een licht gegrom. Ik draaide mijn ogen voorzichtig naar rechts en mijn echtgenote "gromde" niet mee. Ze tokkelde gewoon verder op haar gsm zonder op te kijken. Op de achterbank waren ze ook al in diepe rust verzonken, ideaal voor mij als chauffeur dus. Ik kon doen van wat ik graag doe... gewoon rijden, rijden, rijden en genieten van de wagen en de omgeving.

    Jawel deze sport SUV van Audi doet het echt goed op de Duitse autobahn. Je voelt dat de wagen een overvloed aan vermogen heeft. Zelfs bij het acceleren op hogere snelheid komt hij nooit in ademnood en lijkt het of de wagen gewoon zevenmijlslaarzen draagt. Dien je even in de remmen voor een tragere wegdeelnemer dan geven de remmen voldoende kracht en vertrouwen. Al heb ik nog niet echt diep in de ankers moeten gaan (we blijven altijd voorzichtig). De wegligging is voortreffelijk al moet ik bekennen dat ik lange grote bochten minder vlot neem dan met de A7... je voelt op zo een momenten wel dat je iets hoger zit dan in een sportsedan.

    Het grootste minpunt aan de wagen is zijn verbruik. Het is echt wel een dorstig beestje. Over een afstand van 1250km zat ik met een verbruik van 14L/100km (benzine 95). De Belgische, Duitse en Poolse staatskas is me dankbaar en de klimaatactivisten zullen me de mantel uitvegen. Ondertussen kan ik ook al zeggen dat het verbruik over korte afstand met niet geladen batterij nog steeds op een 13L/100km zit. Ik leg het even langs me neer en stap morgenvroeg weer in de wagen voor de trip naar huis. Hopelijk gaat die even vlot als de trip hier.

    Meer nieuws, tekst en uitleg volgt.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  3. #3

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Leuk lees voer, benieuwd naar het vervolg

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Leuk lees voer, benieuwd naar het vervolg

    Peeet
    Vandaag alweer terug aan het werk. Ik tracht straks terug in mijn pen te kruipen! Ik kan wel al zeggen dat er op de achterbank voldoende ruimte is om een kleuter van drie "rustig" te laten overgeven

  5. #5
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Al een relevant relaas over de heenreis. Ook ik kijk uit naar het vervolg. Deze mobiel staat op mijn shortlist voor 2024-opvolging van de A6.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    Al een relevant relaas over de heenreis. Ook ik kijk uit naar het vervolg. Deze mobiel staat op mijn shortlist voor 2024-opvolging van de A6.
    Ik hoop er ASAP even tijd voor te maken. Het is hier momenteel "iets" te druk met het werk .

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Post Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kraaknagel Bekijk Berichten
    Ik hoop er ASAP even tijd voor te maken. Het is hier momenteel "iets" te druk met het werk .
    Komt er nog een vervolg?

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Het heeft lang geduurd, maar eindelijk heb ik even tijd kunnen vinden voor "deel 2"

    De heenreis verliep zeer vlot zoals eerder beschreven. Ook in Polen zelf heb ik genoten van de wagen. Naar jaarlijkse traditie brachten we ook dit jaar een bezoekje aan "Energylandia" . Het grootste deel van de route verliep langs N-wegen en over kleine veldweggetjes. Ook op deze laatste voelt de Q8 zich in zijn sas. De Q8 laat toe om wat bochtjes te pikken aan vlot tempo en daagt je uit om voorliggers te passeren zodat je ze enkel nog even in de achteruitkijkspiegel kan zien. Door het massa aan vermogen, kan dat inhalen ook op een veilige manier. Nooit heb ik het gevoel gehad dat ik koppel mistte om snel en veilig andere wagens in te halen.

    De terugrit naar België dan

    Eens we terug naar België konden vertrekken, was het voor mij weer wat ontspanning. Even de gedachten verzetten, niet aan het werk denken, blik op de weg en gewoon rijden. Ook nu vertrokken we weer in de ochtend om zo er voor te zorgen dat we niet in de spits op de drukste punten zouden zijn.

    De weg van Polen naar huis ken ik zo goed als blindelings. Al wil ik steeds ook graag weten hoe de GPS mij stuurt. De GPS van de Q8 presteert even goed als die van mijn A7 en dat is ondermaats. De voorgestelde route bleek meer dan eens niet de ideale route te zijn. Dit werd duidelijk aan de aankomsttijd die vroeger werd al ik de voorgestelde route negeerde voor XX aantal kilometer. Soms was het al na minder dan 2km dat de gps zich herpakte en ook dan zag ik dat "mijn" route sneller was dan de initieel voorgestelde route.

    Meermaals zorgde de GPS voor stress. Ik vermoed dat dit ook deels kwam omdat ik de GPS nog niet zo goed kende. Snel de route negeren en gaan voor een andere route lukte me niet. Misschien houdt hij geen rekening met het feit dat je op de Duitse autostrade harder dan 130km/h kan rijden?

    Eens ik me niet meer op hoefde te jagen in de GPS kon ik weer genieten van de trip. De stilte aan boord, de zeer comfortabele luchtvering die elke oneffenheid weet weg te filteren, de power onder de rechtervoet... hmmm heerlijk gewoon. Het deed me haast wegdromen tot het moment waarop mijn kleinste dochter vond dat het drankje dat ze eerder had opgedronken er opnieuw langs boven uit moest... :-). Op dat moment kon ik er wel iets minder hard om lachen. Wel toonde het voorvalletje de praktische kant van de wagen. Er is meer dan voldoende plaats tussen de achterbank en de voorste zetels om makkelijk je maag leeg te maken. Opkuisen gaat vlot, zowel de "vloer" als de zetels.

    Na dit voorvalletje verliep alles weer vlot :-).

    Samengevat

    - De Q8 tfsie 60 heeft een motor om u tegen te zeggen
    - Enkel in lange snelle bochten voel je dat je met een SUV op pad bent
    - De vering en het comfort aan boord zijn van zeer hoogstaand niveau
    - De remmen zijn van een hoger niveau dan de remmen op een Mercedes GLE 350de
    - Afwerking is knap.

    - De GPS van de Audi moet nog steeds de duimen leggen voor die van Mercedes (vergeleken met recente GLE)
    - De batterij is net groot genoeg om naar de winkel te rijden en de kinderen naar de sportclub te doen
    - Het verbruik is totaal van de pot gerukt en bezorgt klimaatactivisten slapeloze nachten.


    Merk op: Ik vergelijk de Audi Q8 vooral met mijn Audi Q7 alsook met de Mercedes GLE 350de

    Ps: mijn excuses voor het lange wachten. Het leken wel haast Audi wachttijden

  10. #9
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Dank je Relevant leesvoer!
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Update: ik was even vergeten te zeggen dat de Q8 wel melding maakte van "storing aandrijving" na 2000km te hebben gereden. Na de wagen in- en uit te schakelen was het weg en kwam het niet meer terug. Ik heb er sinds enkele weken ook last van met mijn A7. Hij gaat begin oktober binnen op onderhoud, dan weten we dat ook weer meteen wat het is. Eens hij de storing geeft, kan ik de adaptieve cruise control niet meer gebruiken.

  12. #11
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Ai Ik heb zoiets nu net met mijn A6 gehad. Zie mijn showroom-topic daarvan.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    Ai Ik heb zoiets nu net met mijn A6 gehad. Zie mijn showroom-topic daarvan.
    Net gelezen. Dank voor de info

  14. #13

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kraaknagel Bekijk Berichten
    De GPS van de Q8 presteert even goed als die van mijn A7 en dat is ondermaats. De voorgestelde route bleek meer dan eens niet de ideale route te zijn. Dit werd duidelijk aan de aankomsttijd die vroeger werd al ik de voorgestelde route negeerde voor XX aantal kilometer. Soms was het al na minder dan 2km dat de gps zich herpakte en ook dan zag ik dat "mijn" route sneller was dan de initieel voorgestelde route.

    Meermaals zorgde de GPS voor stress. Ik vermoed dat dit ook deels kwam omdat ik de GPS nog niet zo goed kende. Snel de route negeren en gaan voor een andere route lukte me niet. Misschien houdt hij geen rekening met het feit dat je op de Duitse autostrade harder dan 130km/h kan rijden?
    Mijn beknopte ervaring met af fabriek navigatie systemen (en ook de losse TomTom etc.) is dat ze veelal ook rekening houden met de wenselijkheid van verkeer over bepaalde routedelen. Snelwegen daargelaten merk ik vaak dat er omritten worden gesuggereerd om woonwijken te vermijden, of om enkelbaans routes te ontlasten.

    Da's natuurlijk niet altijd zo en ook niet altijd gewenst, maar misschien een idee om rekening mee te houden.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Mijn beknopte ervaring met af fabriek navigatie systemen (en ook de losse TomTom etc.) is dat ze veelal ook rekening houden met de wenselijkheid van verkeer over bepaalde routedelen. Snelwegen daargelaten merk ik vaak dat er omritten worden gesuggereerd om woonwijken te vermijden, of om enkelbaans routes te ontlasten.

    Da's natuurlijk niet altijd zo en ook niet altijd gewenst, maar misschien een idee om rekening mee te houden.
    Het is vooral op de autosnelweg. Wanneer ik mijn volgende wagen heb, mogen ze mij eerst één uur de GPS uitleggen :-)

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kraaknagel Bekijk Berichten
    mijn volgende wagen
    Bedoel je dan de Q7? Of ben je al aan de opvolger aan het denken?

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bathory Bekijk Berichten
    Bedoel je dan de Q7? Of ben je al aan de opvolger aan het denken?
    Smeerlap :-) :-) :-). De Q7 inderdaad. Die gaat er een van deze dagen toch mogen zijn. Na de Q7 zal het vermoedelijk elektrisch zijn of de fiscaliteit moest plots heel hard wijzigen in België.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    727
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kraaknagel Bekijk Berichten
    - Het verbruik is totaal van de pot gerukt en bezorgt klimaatactivisten slapeloze nachten.
    Dat valt toch wel mee voor zo'n ontzettend grote auto?
    Stel: energieverbruik is 25 kWh/100 km.
    Dat staat gelijk aan een hoeveelheid benzine van circa 25/9 = minder dan 3 liter per 100 km.

    Je moet dit verbruik van 25 kWh/100 km natuurlijk niet vergelijken met een zuinige maar veel kleinere EV als een Vokswagen ID.3.

    En dan reken ik nog niet eens de hoeveelheid energie mee die nodig is om een liter benzine te produceren, raffineren en transporteren voordat je het eindelijk eens in je auto kunt verbranden...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 28-09-23 om 05:11.

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kraaknagel Bekijk Berichten
    Smeerlap :-) :-) :-). De Q7 inderdaad. Die gaat er een van deze dagen toch mogen zijn. Na de Q7 zal het vermoedelijk elektrisch zijn of de fiscaliteit moest plots heel hard wijzigen in België.
    Ik vermoed niet dat ze opeens realistisch gaan worden...

  20. #19

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    En dan reken ik nog niet eens de hoeveelheid energie mee die nodig is om een liter benzine te produceren, raffineren en transporteren voordat je het eindelijk eens in je auto kunt verbranden...
    +1.

    Ik heb ooit ergens eens gelezen dat benzine ongeveer net zo veel stroom kost om te maken als dat een EV überhaupt verbruikt tijdens de 100km equivalent.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2022
    Posts
    161
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7
    Land
    Land

    Standaard Re: Q8 60 TFSIe 3000km test (deel 2)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Dat valt toch wel mee voor zo'n ontzettend grote auto?
    Stel: energieverbruik is 25 kWh/100 km.
    Dat staat gelijk aan een hoeveelheid benzine van circa 25/9 = minder dan 3 liter per 100 km.

    Je moet dit verbruik van 25 kWh/100 km natuurlijk niet vergelijken met een zuinige maar veel kleinere EV als een Vokswagen ID.3.

    En dan reken ik nog niet eens de hoeveelheid energie mee die nodig is om een liter benzine te produceren, raffineren en transporteren voordat je het eindelijk eens in je auto kunt verbranden...
    Ik zie de reactie nu pas, het verbruik wat ik postte is was dus meer dan 14L/100km BENZINE. Met mijn A7 zat ik op 8,5L/100km Diesel over hetzelfde traject en hetzelfde tempo.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •