Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

  1. #1

    Standaard Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Ik had hier geen topic terug gevonden over deze motorisatie dus bij deze Ik heb heel lang getwijfeld of zo'n lichte motor wel gaat voldoen en vele youtube reviews gekeken.
    Aangezien de wagen enkel gebruikt wordt op 70/50/30 km/U wegen vond ik het overkill om een zwaardere motor te kopen (met alle bijhorende kosten). Ook omdat mijn halve trouwboek, die hem in gebruik heeft, geen bal om PK geeft. Ik moet zeggen ik ben zwaar verwonderd.

    Onze vorige wagen was een Peugeot 308 GT-Line (1.2 met 130 PK) en de Audi doet hem verbleken op ALLE gebied. Hij rijdt zeer soepel, geen overdreven schakelen nodig (manuele 6 bak) en het verbruik valt zeer goed mee. Mijn vrouw is alles behalve een zuinige rijder, altijd in te hoge versnelling etc, en hij zit nog mooi onder de 6L. Gezien ze elke dag 90% van haar traject in file staat is dit echt wel een pluspunt tov de Peugeot (8,5L). Hij heeft nog maar 600 km dus ik verwacht zelf nog verbetering na wat inrijden.

    Ik ben er eens autostrade mee gaan doen en zelfs daar komt het niet naar boven dat je maar een 999cc hebt. Ik zelf rij met een Tiguan 2.0 TDI 150 PK DSG en op alle vlakken "lijkt" de auto sneller te zijn en alerter te reageren.

    Bij de start had ik even al wat Chiptuning opgezocht maar na de 1ste week ervaring heb ik die plannen al in de vuilbak gesmeten. Voor een modale rijder echt niet meer kracht nodig.

    Dus eindbesluit. Mooi koppel, nooit het gevoel dat je met een driepitter rijdt, echt wel stil zelfs in hoger toerental en nog zuinig ook. Het is natuurlijk geen motor om straatraces mee te gaan doen maar aan het rode licht kan hij je nog verbazen

    Kleine voetnoot: wij hebben hem besteld met de sportkit , dus ook met 18'' velgen en verlaagd. Ik dacht dan heel wat in te boeten in comfort en verbruik, maar dat valt dus echt reuze mee in contradictie met de reviews die ik gezien heb.

  2. #2
    Ger079's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Leeftijd
    63
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Ik heb een paar maanden geleden enkele weken in een A3 1.0 limo gereden en was net zo verrast.

  3. #3
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Ik rij regelmatig in de A1 1.2 TFSI 86 pk van mijn vrouw en kreeg laatst een A1 1.0 driepitter als leenauto bij een servicebeurt mee. Ik vind de 1.2 toch duidelijk verfijnder, soepeler en stiller.

  4. #4

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meeuw Bekijk Berichten
    Ik rij regelmatig in de A1 1.2 TFSI 86 pk van mijn vrouw en kreeg laatst een A1 1.0 driepitter als leenauto bij een servicebeurt mee. Ik vind de 1.2 toch duidelijk verfijnder, soepeler en stiller.
    Ik kan die niet vergelijken maar iemand die ik ken is van de 1.2 naar de 1.0 gegaan in de VW Golf en die vindt het juist andersom. Geen idee of er in werkelijkheid verschillen zitten tss Audi en Golf.

  5. #5
    Ger079's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2015
    Leeftijd
    63
    Posts
    521
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Mijn vrouw heeft ook de A1 1.2 dus het verhaal klopt t.o.v. de A1 1.0.
    Daarentegen is de A3 1.0 wat stiller en soepeler dan de A1 1.0.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    6
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Toch is de motor precies hetzelfde, alleen hebben ze via de software een aangepast motor vermogen. Misschien loopt de motor net wat soepeler met 115 pk in plaats van 95 pk. Of is er meer aandacht aan besteed. Ze zijn beiden te chippen naar 140 pk.
    Laatst gewijzigd door knickknank; 14-06-17 om 10:50.

  7. #7
    JorisQuattro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    38
    Posts
    240
    Kudos
    5
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Ik heb er een... A3 limo 1.0 TFSI. Het klinkt absoluut niet als een driepitter, en in combi met de S-tronic automaat rijdt het echt heerlijk. In de sportstand kun je goed weg komen, en in de drive met de zeventraps automaat is het echt heel soepel rijden. Je zit binnen de 10 seconden op de 100, daarmee geen strepentrekker maar je voelt je zelden te kort gedaan.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Topic is al 2 jaar oud, maar neemt niet weg dat ik interesse heb in een A3 1.0. Momenteel rijd ik in een A3 1.4 TFSI uit 2009 en ben aan het kijken naar een A3 1.0 uit 2017/2018.
    Mijn 1.4 heeft standaard 125 PK en 200 Nm koppel met een turbo, een 1.0 heeft 116 PK, ook 200 Nm koppel en ook een turbo. Het verschil is het aantal cilinders, merk je dat ook echt of kun je het wel met elkaar vergelijken?

  10. #9

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    zou als t even kan toch voor de 1.4T Cod gaan...

  11. #10

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Ik had recentelijk die Audi A3 van mijn zus gereden en ik was zeer verrast. Vergeleken met mijn Mini cooper, heeft de Audi meer power. Je voelt niet eens dat je hard rijdt en je zit gewoon comfortabel erin. Nu overweeg ik om mijn Mini cooper in te ruilen voor een Audi model.

    Altijd aanwezig voor een gesprek. Groetjes,

    Joris V
    Laatst gewijzigd door tom; 29-09-20 om 13:48. Reden: Poging tot reclame verwijderd

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2013
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Joris V Bekijk Berichten
    Ik had recentelijk die Audi A3 van mijn zus gereden en ik was zeer verrast. Vergeleken met mijn Mini cooper, heeft de Audi meer power. Je voelt niet eens dat je hard rijdt en je zit gewoon comfortabel erin. Nu overweeg ik om mijn Mini cooper in te ruilen voor een Audi model.

    Altijd aanwezig voor een gesprek. Groetjes,

    Joris V
    In maart jl. heb ik een A3 1.0 (Sport Lease Edition) gekocht uit 2018, kan alleen maar zeggen dat ik erg te spreken ben over de auto.
    Laatst gewijzigd door tom; 29-09-20 om 13:47.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    5
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1 SB

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Ik heb de A3 1.0 tfsi net ingeruild na ruim 3 jaar gereden. Ruim voldoende om mee te komen op de snelweg. Over het geheel van de 3 jaar en 70.000km genomen was mijn verbruik 19km/l. Mooi toch!

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2022
    Posts
    2
    Kudos
    0

    Standaard Re: Audi A3 1.0 TFSI (driepittertje)

    Als ik rustig rijd zonder dat je de motor hoort brommen, dus <1900 rpm schakelen (doe ik bijna nooit, trap hem altijd goed op de staart, 16k kms voorbanden op stijl) doet ie gemiddeld op mijn 130 km per dag 4,6 liter per 100 km. Rij ik mijn normale stijl, rond de 6,2 liter per 100km

    Heb met 3 mensen erin, gewoon 0-100 rond de 9 seconden en in dld gaa ie gewon ruim over de 210 op teller, na de 170 kmh gaa het wel langzaam, maar ja..

    Voormij. Gevoel net zo snel als zeg een b5 1.8t, b4 2.3e , kortom valt mij zeker niet tegen en klinkt ook met mooie brom in de auto. Heb alleen wel de sportuitvoering met andere einddemper misschien dat dat het is )

    En stuurt lekker want geen gewicht voorin want bijna geen motor 😁
    https://youtube.com/shorts/1EqxHN2z6xE?feature=share
    Laatst gewijzigd door Saso77; 24-05-23 om 14:06.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •