Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Van zescilinder naar plug-in!

  1. #1

    Standaard Van zescilinder naar plug-in!

    Beste lezers,

    Deze review staat al enige tijd online op autoweek.nl maar heb besloten hem ook hier te plaatsen.
    Ik schrijf deze review omdat ik sinds enkele maanden eigenaar ben van een auto waarvan ik denk dat het voor veel particulieren een erg interessante kan zijn. Ik hoop met mijn tot nu toe positieve ervaring meer mensen te bewegen naar het plug-in hybride rijden. Zelf heb ik tevergeefs gezocht naar recente reviews van de Audi A3 e-tron en dus is hier te lezen hoe de hybridetechniek zich houdt na 100.000 km en wat er van de elektrische actieradius nog over is na 4,5 jaar. Mijn intentie is om deze review goed bij te houden om op termijn ook een goed beeld van de betrouwbaarheid te kunnen geven.


    OVERWEGINGEN
    Door een recente wissel van baan is mijn woon-werk afstand van enkele reis 10 km naar 28 km gegaan. Tevens is het niet langer een rit binnendoor waardoor mijn Nissan 350Z op zomerbanden niet langer geschikt is om veilig in de winter naar het werk te rijden. Om die reden ben ik op zoek gegaan naar een andere auto die 5-deurs is, zuiniger is maar bovenal nog steeds een leuke auto is om te rijden en te zien. De Nissan 350Z is me trouwens heel goed bevallen en ik heb er ook een review over geschreven, mocht het u interesseren. Ik ben niet merk gebonden en er zijn veel verschillende auto’s de revue gepasseerd. Een fijne Lexus IS 250 met V6 bijvoorbeeld. Een aparte verschijning, luxe, betaalbaar in aanschaf maar toch wel een stap omlaag qua prestaties ten opzichte van de Nissan zonder al te veel voordelen. Verbruik en wegenbelasting namelijk nogal pittig.


    Na een compleet financieel vergelijk te hebben gemaakt tussen een benzine, plug-in hybride en vol-elektrische auto werd ik positief verrast door de elektra varianten. Met name een plug-in is voor mijn situatie het beste van twee werelden. Met een budget van ca. €20.000,- kom je vol elektrisch uit bij een VW e-golf of BMW i3. Maar dan de uitvoeringen die ’s winters 120 km ver komen. Dat vond ik uiteindelijk toch een behoorlijke beperking.


    Ik wil de mogelijkheid hebben in de winter naar Oostenrijk te kunnen rijden en daarvoor is een tweedehands elektrische auto momenteel niet geschikt. Een plug-in hybride zoals een Audi A3 e-tron des te meer! Ik moet hierbij vermelden dat mijn vader in 2015 één van de gelukkige was die er zo een kon rijden tegen 7% bijtelling. Met de e-tron heb ik zelf toen al veel ritten gemaakt, waaronder naar Oostenrijk in de winter. Dus had ik mijn zinnen hierop gezet.


    DE AANKOOP
    Enkele maanden het aanbod A3 e-tron’s nauwlettend in de gaten gehouden op de verschillende auto sites. Het is belangrijk goed op te letten bij de advertenties omdat de prijzen veelal zonder btw worden vermeld! Toen ik uiteindelijk de verkoop van mijn 350Z had doorgezet en deze met één dag verkocht was kon ik toeslaan. Op een zaterdag had ik drie bezichtigingen gepland. De eerste bij een particulier en daarna twee garage bedrijven. Het was echter direct raak. De uitvoering die particulier te koop stond sprak me sowieso het meeste aan, maar het gevoel bij de auto en de eigenares was vervolgens ook goed.


    Het gaat om een S-line uitgevoerde, Scuba blauw exemplaar met bruin lederen interieur. Ik vind het een erg chique combinatie en voor mij heeft deze de juiste opties. Ik ben 2.00 m en daardoor valt een panorama dak af (hoofdruimte). Op mijn lijstje stond wel het afgeplatte S-line stuurwiel (ruimte voor lange benen, maar ziet er ook strak uit), de zwarte hemel, audio upgrade, het MMI Plus systeem (beter scherm dat veel hoogwaardiger is), 18’’ originele e-tron velgen en de sportstoelen met de mogelijkheid om de zittingen te verlengen i.c.m. stoelverwarming.


    Met de inmiddels vorige eigenaresse een goede deal kunnen sluiten, overgeschreven en direct een mooie rit van ruim 100 km naar huis. Die was super! Ik ben de derde eigenaar. De auto is de eerste drie jaar als leaseauto gereden, vervolgens heeft de vorige eigenaresse deze auto een jaar zakelijk gereden als ZZP-er voordat ze weer in loondienst ging. De auto gekocht met 106.000 km op de teller.


    DE AANDRIJFLIJN
    De aandrijflijn is een veelgebruikte bij VAG, de 1,4L, 150 pk, 250 Nm benzinemotor samen met de 6-traps DSG transmissie. Maar bij de e-tron zit tussen de benzinemotor en de DSG transmissie een 102 pk, 330 Nm elektromotor. Samen pieken de motoren bij 204 pk/350 Nm. De vermogens bij elkaar optellen mag niet, de motoren pieken op verschillende momenten. De elektromotor is onderin sterk, de benzinemotor bovenin. Dat maakt een heel nette, vloeiende samenwerking mogelijk.


    Er zijn vier mogelijke rijmodi die je zelf kunt selecteren. EV, Charge, Hybrid Hold en Hybrid Auto. De auto start altijd (als de accu niet leeg is) in EV. Vervolgens kun je dus zelf bepalen of je de accu wilt bijladen (Charge), enkel op benzine wilt rijden (Hybrid Hold) of de auto het zelf laten uitzoeken (Hybrid Auto). Ik zal later verder ingaan over hoe dit werkt in de praktijk. Het accupakket is 8,8 kWh groot en zit op de plaats waar voorheen de brandstoftank zat: onder de achterbank. De brandstoftank is op zijn plaats verhuist naar de kofferbak. Dat heeft als gevolg dat het aantal liters in de kofferbak afneemt met 100 liter. Nu blijft 280 liter over. Het positieve gevolg is dat er geen tildrempel meer overblijft. De laadvloer is vlak vanaf de klep. Overigens is van het 8,8 kWh accupakket maar 7,5 kWh bruikbaar. Of dat er daadwerkelijk ooit in heeft gezeten weet ik niet. Ik kan u alvast verklappen, ik heb met een stroommeter geleerd dat ik bij een leeg gereden accu tot 6,5 kWh kan bijladen, oefff…


    HET RIJDEN
    Verderop in deze review belicht ik het elektrisch rijden, het bereik en het laden apart. Daar is namelijk veel over te vertellen. Maar hoe rijdt zo’n e-tron nu? Kort samengevat: Stil, snel, vloeiend en comfortabel. Door het leeggewicht van 1500 kg is de auto echter niet zomaar de hoek om te gooien. De 300kg die de hybride aandrijflijn en accu's als extra massa met zich meebrengen heeft Audi netjes weten te verbloemen. De auto ligt vooral gewoon als een blok op de weg en geeft veel zekerheid. Bij snelheden van 200 km/u rijdt de auto gevoelsmatig net als bij 130 km/u.


    De geluidsisolatie is top dus gesprekken voeren kan goed en de audio installatie hoeft niets te overstemmen. De acceleratie is wanneer de benzine- en elektromotor samenwerken behoorlijk snel. Audi geeft 7,6 seconden op van 0-100 km/u (net als de gelijke Golf GTE) maar dit is een marketing truc. De e-tron / GTE mochten namelijk niet te dicht in de buurt komen van de GTI. In de praktijk is de acceleratie 6,6 seconden van 0-100 km/u. Doet eigenlijk weinig onder voor mijn vorige auto, de Nissan 350Z. Is voor een inhaalactie of enkele keer stoplicht sprinten erg leuk maar het belangrijkste vind ik dat de motoren afzonderlijk van elkaar ook genoeg kracht hebben.


    Met een druk op de startknop geeft de krachtmeter (vervangt de toerenteller) ‘READY’ aan en het mediascherm komt uit de middenconsole omhoog geschoven. De krachtmeter geeft het percentage kracht aan dat wordt gebruikt. Een toerenteller is trouwens wel tevoorschijn te toveren op de boordcomputer. Het mediascherm is met een druk op de knop ook weer in het dashboard terug te schuiven. Ik vind dat erg prettig wanneer deze toch niet gebruikt wordt, kijkt lekker rustig. Rempedaal loslaten en de auto rolt geruisloos van zijn plek. Het elektrisch wegrijden is heel lekker rustig en de stilte valt echt op. Wat zullen mijn buren blij zijn na de koude start van de 3,5L V6!


    De brandstofmotor laat ik vaak pas inschakelen als ik ergens tachtig op de cruise-control rijd op een langere rit. Dan heeft de motor mooi de kans om warm te draaien aangezien ik kan aflezen dat minder dan 10% kracht nodig is, mooi constant. Wanneer je gas lost voor ongeveer een seconden slaat de brandstofmotor al uit, dat kun je volgen middels een brandstofmotor icoontje dat verdwijnt in het teller cluster. Het uitrollen naar een stoplicht toe doe je dus zonder dat de motor aanstaat terwijl je door de automaat pook naar rechts te bewegen regeneratief remt. Dat kan in twee gradaties waarbij de tweede behoorlijk remmen is. Het remlicht gaat dan ook aan. Vaak hoef je het rempedaal niet aan te raken om tot stilstand te komen. Bijremmen met het pedaal is dan gewoon mogelijk, maar het valt me op dat je 80 tot 90% van de rem-acties regeneratief kunt uitvoeren. Dat is goed nieuws voor de slijtage van de remmen en natuurlijk het bijladen van de accu!


    Tijdens het elektrisch rijden schakelt de DSG bak evengoed gewoon door de zes versnellingen maar dit gaat ongemerkt, een enkele keer bij plots flink gas geven merk je dat de auto even inhoudt om er vervolgens in een aantal versnellingen lager vandoor te gaan. Het gaat evengoed wel vloeiend en zonder bijgeluiden. In de Hybrid Auto stand rijd je bij een stoplicht elektrisch weg om vervolgens bij ca. 20 km/u over te schakelen op de brandstofmotor wanneer meer kracht wordt gevraagd. Je hoort hem bijspringen maar voelt er niets van. Wel was in de eerste weken een krakend geluid te horen uit de voortrein. Via het Audi forum kwam ik uit op de draagarm rubbers. Bij mijn plaatselijke garage hebben ze die ingesmeerd en vervolgens is het geluid weggebleven.


    ELEKTRISCH
    Ik had absoluut verwacht dat ik de 350Z meer zou missen, maar de e-tron maakt rijden op een andere manier ook erg leuk. Ik ben graag bezig met autorijden en het (kleine) accupakket maakt het altijd interessant om uit te stippelen hoever je kunt komen en wat de efficiëntste stukken zijn om het elektra aan te spreken. Zoals gezegd is mijn dagelijkse rit 28 km naar mijn werk, en ook weer 28 km terug. Zowel thuis als op het werk heb ik de mogelijkheid om gewoon met het 230V stopcontact te laden. Dat duurt 3 uur, 45 minuten en voldoet dus eigenlijk altijd.


    Instappen is al heerlijk doordat je twee timers kunt instellen wanneer je de auto vol wilt hebben en ook eventueel voorverwarmd. Dat betekent nooit meer krabben ’s ochtends! Het interieur wordt voorverwarmd met de stroom van mijn huis en werk. Dus je start met een warme auto en de kachel hoeft dus niet direct vol aan. De afgelopen maanden (winter) is de temperatuur gemiddeld 5 tot 10 graden en dan is het elektrische bereik ongeveer 25 tot 28 km. Dan heb ik de verwarming op 21 graden, de airco soms aan en doe ik mijn uiterste best om slim te rijden. Vanaf 10 graden weet ik dat mijn woon-werk afstand volledig haalbaar is op elektra en doe ik daar ook mijn best voor.


    Als het echt koud is zet ik de kachel lekker warm, want ik rijd liever wat extra kilometers op benzine als deze dan toch aanspringt. Mijn route naar het werk bestaat voornamelijk uit 70- en 80 km/u wegen, dat is erg gunstig voor een elektra motor, toch haal ik maximaal zo’n 30 km wanneer de temperatuur richting de twintig graden gaat. Het resultaat is dat ik, mede door enkele langere ritten in het weekend 80% elektrisch rijdt. Ik tank dus nog eens per twee maanden 35L euro 98 voor €60,-. Tijdens een rit met maar enkele kilometers aan elektra over fungeert de auto eigenlijk als een non-plug-in hybride. Het accupakket heeft dan nog steeds wel degelijk toegevoegde waarde. Alle remenergie wordt opgeslagen en kan worden ingezet tijdens de langzaamste stukken. Ik merk dat na 20 km rijden op de brandstofmotor gemakkelijk twee kilometer aan elektra reikwijdte is gewonnen. Mijn woon-werkverkeer van 28 km haal ik bij het starten met een lege accu toch 1:16 (vergat eens te laden).


    HET INTERIEUR
    Absoluut een heel fijne werkplek hier in de e-tron. De afwerking is top, mooie materialen en ik vind ook de vormgeving erg mooi minimalistisch. Het multimedia scherm kan zoals gezegd in het dashboard worden geschoven en dat geeft een rustige aanblik. Alle knoppen voelen prettig aan en zijn ook goed op de tast te vinden. Dat heeft Audi gewoon heel goed voor elkaar, het MMI Plus systeem werkt perfect. Zonder je ogen op het knoppencluster te focussen verander je de radiozender, stel je de navigatie in of stel je de temperatuur bij. De druk/draaiknop is daarin het belangrijkste, die bedien je bijna met je gedachten. Met een druk op het stuur is ook spraakbediening mogelijk en die werkt zowaar vrij goed. Met tien seconden je bestemming ingesproken.


    De sportstoelen met zitting verlenger zitten uitstekend. Ook de traploos elektrisch verstelbare lendensteun ben ik erg blij mee. De stoel kan ver naar achteren, kantelen en laag. Hier kan denk ik bijna iedereen een goede zithouding vinden want het stuur is ook in hoogte en diepte verstelbaar. De stoelverwarming met drie standen werkt ook snel. De ruimte is oké, heb ook in een Golf 6 en 7 gezeten, dat is heel vergelijkbaar. In de Golf denk ik iets meer hoofdruimte op de achterbank. Zoals gezegd is de kofferbak kleiner dan de normale A3, voor mij geen probleem. Naar de wintersport is sowieso een dakkoffer nodig voor mijn lange ski’s.


    Pas geleden met vier volwassenen in de auto gezeten waarvan de kleinste 1.85 m. Dan is het voor de voorste inzittenden wat inschikken, maar dat is prima te doen. Ik houd mijn auto graag netjes en het eerste wat ik deed was de auto grondig stofzuigen, kunststof delen afnemen en het leer behandelen. De staat van het interieur is na bijna vijf jaar gewoon nog als nieuw. Van het leer op de stoelen tot het tapijt in de kofferruimte geldt dat dit gewoon goede kwaliteit is. Het is goed schoon te houden en daar houd ik van. Het audiosysteem is het type Audi Sound System. Een upgrade ten opzichte van het standaard systeem maar er is nog een stapje hoger naar B&O. Ik luister graag naar muziek en ben dik tevreden met dit systeem, verlang niet naar meer. Het bestaat al uit 10 speakers waaronder een centrale in het dashboard en een subwoofer in de kofferbak. Ook bij luid volume klinkt het goed en via het scherm is alles individueel nog in te stellen.


    HET EXTERIEUR
    De e-tron is te herkennen aan de volledig verchroomde grill, de aangepaste diffuser in de achterbumper zonder zichtbare uitlaat sierstukken en de badges. Ook zijn alle e-trons standaard voorzien van led verlichting rondom, en dat maakt hem echt af. De lichtopbrengst is ook echt indrukwekkend op een dijkweg zonder lantaarnpalen. De lak houdt zich ook goed na 110.000 km. Er is haast geen steenslag zichtbaar, zelfs van heel dichtbij kijken. Mijn auto had af fabriek geen geblindeerde ramen achter, dat vind ik zelf veel netter staan en dus heb ik het volgens de originele Audi specificaties alsnog laten doen. Echt de investering waard (€260,-) wat mij betreft! Er is nog een modificatie die ik ga doorvoeren, namelijk spoorverbreders. De wielen staan bij de A3 gewoon vrij diep in de wielkast en ik wil dat op een subtiele manier iets mooier laten uitkomen. Ik zal foto’s plaatsen als ze gemonteerd zijn.


    DE KOSTEN
    Voor mij dus een leuke auto die niet duur hoeft te zijn. Oké, ik verwacht een afschrijving van €100,- per maand en de All-risk verzekering is €90,- per maand. Maar daarna wordt het leuk! De wegenbelasting valt nog t/m 2024 in het half-tarief, dat betekent slechts €33,- per maand. Omdat ik geïnvesteerd heb in zonnepanelen is de stroom gratis en datzelfde geldt voor het laden op mijn werk. Enkel dus zo'n €30,- benzine per maand. Het onderhoud schat ik voorlopig even in op zo'n €75,- per maand. Totaal zou dus ongeveer €328,- moeten zijn. Mijn kilometervergoeding is €225,- per maand. De auto kost me dus netto ca. €100,- per maand (enkel de geschatte afschrijving dus).


    VERVOLG
    Over een week staat de wintersport op het programma dus eerst monteer ik deze week een winterset nog zonder de spoorverbreders. Dat wordt ook een mooie tocht met de e-tron. Ruim 2000 km op de brandstofmotor! Gelukkig hoeven de zware elektromotor en het accupakket ook op zo’n rit geen negatief effect te hebben. Ook op de snelweg kan ik geregeld regeneratief remmen waardoor ik een eventuele file elektrisch kan rijden. Bovendien is het extra gewicht bij constante snelheid niet zo nadelig, het is vooral het op gang brengen van extra massa dat veel energie kost. Ik ben erg benieuwd wat het verbruik gaat doen. We rijden redelijk door, zo’n 150 km/u waar het kan. Ik verwacht tussen de 1:12 en 1:15 want ik wil gewoon lekker doorrijden. Ik ben voornemens om vrij snel een update te plaatsen om te vertellen hoe de trip is gegaan en dan hopelijk ook met foto’s van de zomerwielen met spoorverbreders. Tot snel!


    P.s. mocht iets onduidelijk zijn of als je vragen hebt, stel ze gerust ik zal proberen de reacties met regelmaat in de gaten te houden.




    UPDATE 17-02-2020 - 113.000km

    En daar is al vrij snel een update. De afgelopen maand heb ik namelijk veel bevindingen opgedaan met de e-tron door een mooie rit naar Oostenrijk en een leuke upgrade. Een vriend rijdt een Golf 6 met 18'' winterwielen. Deze hebben we voor de wintersport omgewisseld met mijn zomerset. Ze waren perfect uitwisselbaar en tijdens de demontage van mijn wielen zagen we dat mijn banden al behoorlijk gecupt zijn. Ik had er in de auto weinig van gemerkt dus met de isolatie van de wielkasten zit het wel goed!




    De rit naar Oostenrijk was 1000 kilometer enkele reis en is super verlopen. We reden met drie personen, volle kofferbak, ook de resterende twee zitplaatsen op de achterbank vol en een volle dakkoffer. De dakkoffer was totaal niet hinderlijk onderweg en dus reden we door de nacht heen 140km/u op de cruisecontrol. Ik moest na 450km tanken (36 L) en over de gehele rit heb ik een verbruik gerealiseerd van 1:12,5. Onderweg eenmaal een stukje file gereden en dat ging heerlijk elektrisch, haha! Geweldig om te zien dat bij lange afdalingen op de cruise control de elektrische actieradius oploopt door de gewonnen energie door het afremmen op de elektromotor. Eenmaal in Oostenrijk was de accu nog halfvol en heb ik een ritje halverwege de week naar de supermarkt enkele kilometers verderop volledig elektrisch kunnen doen. De terugweg is ook super gegaan, ditmaal met 145km/u op de cruise een verbruik van 1:12 gerealiseerd. We reden met drie auto's. De Peugeot 308SW met de zuinige 1.6 blue hdi reed ook met volle bepakking en dakkoffer 1:10 en moest net als ik na ca. 450km tanken. Die motor rijdt de gehele rit op 90% vermogen en dat was dus te merken!




    De vermogensmeter van de e-tron geeft bij 145km/u inclusief dakkoffer en volle bepakking 30% power aan. Wanneer het dan omhoog gaat liet ik de snelheid vaak ietsje zakken. Het percentage vermogen zie je dan namelijk omhooglopen en vervolgens schakelt de DSG bak onmerkbaar terug naar de 5e versnelling. Ik kan ook via de boordcomputer een toerenteller oproepen. Bij 145km/u draait de motor ca. 3.000 toeren per minuut. De motor hoor je mooi rustig op de achtergrond. Fantastische aandrijflijn, telkens na een stuk wegwerkzaamheden 80 km/u even vol op het gas en in no-time staat de 140 km/u weer op de klok, heerlijk!




    De stoelen zijn me ook zeer goed bevallen. De sport stoelen met zitting verlenger en traploos elektrisch instelbare lendensteun hebben ervoor gezorgd dat ik na 1000 km zonder een centje pijn in mijn rug kon uitstappen, top!




    Eenmaal een week thuis heb ik afgelopen weekend de winterwielen weer gewisseld voor mijn eigen zomerset. De wielen hebben we gewisseld van positie waardoor het 'cuppen' minder merkbaar zou zijn. En dit keer de spoorverbreders ertussen! Ik ben erg blij met het resultaat, heb hiervan nieuwe foto's toegevoegd. Direct de auto ook geheel van binnen en buiten schoongemaakt. Rijdt toch lekkerder, haha. Nog niet hard gereden sinds de spoorverbreders eronder zitten dus over eventuele verschillen in grip en wegligging kan ik nog niet veel zeggen. Esthetisch vind ik het in ieder geval een mooie vooruitgang. De e-tron is nu helemaal zoals ik hem wil.




    Met de wintersport achter de rug nu 7.000 kilometers gereden met de e-tron en ik kan niet anders zeggen dat het een heerlijk comfortabele auto is. Tijdens de lange ritten geen enkel mankement tegengekomen en daarom besloten de betrouwbaarheid een extra ster te geven! Het is voor mij een dure aankoop zo'n tweedehands e-tron en ook een auto bomvol nieuwe techniek. Best spannend dus en ik ben daarom tot nu toe erg tevreden met de auto!




    Ik hoop het komende half jaar op nog veel probleemloze kilometers en verwacht dat ik dan de huidige banden rondom zal vervangen. Ik ben dan voornemens om te gaan voor goede vierseizoensbanden met het sneeuwvlok symbool. De twee kanshebbers zijn de Michelin Crossclimate en de Vredestein Quatrac Pro. Deze lijken bijna geen consessies te doen t.o.v. zomerbanden en staan ook bij die enkele sporadische keer dat er sneeuw ligt hun mannetje. Voor mij perfect. De grip zal op de limiet gerust iets minder zijn dan kleverig zomer rubber maar daarvoor nodigt de e-tron eigenlijk toch weinig uit.


    KOSTEN
    Tot slot had ik de kosten in de reacties al wat meer belicht maar zal ik dat ook hier toevoegen. Een voorlopige schatting is dat ik ongeveer 15.000 km ga rijden per jaar.


    Kosten bestaan uit:
    Verzekering: €0,07 / kilometer (€1050,- per jaar)
    Wegenbelasting: €0,03 / kilometer (€400,- per jaar)
    Onderhoud: €0,05 / kilometer (inschatting €750 per jaar)
    Afschrijving: €0,10 / kilometer (inschatting €1500 per jaar)
    Benzine: €0,03 / kilometer
    Elektra: €0,- (geen stroom kosten ivm laden werk en thuis zonnepanelen)


    Kilometervergoeding: €0,19 per woon-werk kilometer
    Netto kosten dus ca. €0,10 tot €0,15 per kilometer.





    UPDATE 17-04-2020 - 115.000km

    Na de wintersport van twee maanden geleden veel elektrisch kunnen rijden. Mijn verwachtingen dat de rijkweidte vergroot zou worden met het betere weer zijn nu al overtroffen. Het verschil tussen 's ochtends naar het werk en 's middags terug naar huis is groot. In april is het 's ochtends soms enkele graden boven het vriespunt en 's middags al tegen de twintig graden. Het verschil: rond het vriespunt kun je met anticiperend rijden 28km rijden, max. Maar bij twintig graden kan de airco aan en met veel vlot accelereren is er nog 5km reikweidte over als ik thuis aankom. Mijn verwachting is dat met een rustige rijstijl tot misschien wel 40km mogelijk is. Dat ga ik zeker eens testen, doorgaans rijd ik eigenlijk nooit meer dan 30km.
    Laatst gewijzigd door Demespeed; 03-07-20 om 15:29.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •