Resultaten 1 tot 4 van de 4
    1. #1
      Houdini's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      07 2005
      Leeftijd
      61
      Posts
      349
      Kudos
      2
      Auto
      Audi A4
      Land
      Land

      Standaard Rijervaring A4 B8 allroad

      Hoi allemaal,

      Ik ben 61 en rij sinds 87 Audi.
      Mijn voorlaatste was een A4 B7 Avant 2.0 tdi die ik tot een maand geleden had.
      Deze werd opgevolgd door de allroad, nooit gedacht dat ik die ooit eens zou bezitten!
      Zo'n ontzettend gave bak en inmiddels rij ik er een maand mee rond en kan er iets zinnigs over vertellen hoe deze bevalt.

      Handling.
      De stuurinrichting heeft wat mij betreft iets ingeboet tov de B7, die was directer en gaf meer feedback.
      Hoewel de auto 200 kg zwaarder is, merk ik daar tijdens het rijden bar weinig van, ze is vlot en ligt als een huis op de weg.
      De remkracht is vele stukken beter dan bij de B7, ik moet voorzichtig doseren anders rem je wel erg abrupt.
      Wel merk ik goed dat hij ietsje breder is, ik zit sneller tegen de stoeprand met fileparkeren.
      De oplossing hiervoor is dat ik mijn rechter buitenspiegel heb laten instellen dat hij in zin achteruit naar de stoeprand kijkt. Aanrader!
      Ze staat op 19" lichtmetaal en staat er imposant bij.

      Interieur.
      De B8 is nóg mooier en strakker afgewerkt dan de B7.
      Hoewel die wel een kraakje liet horen, valt het mij op dat ik nog steeds vanaf de rolhoes gekraak hoor bij drempels in de weg.
      De vergrendeling waarin hij op zijn plaats blijft zitten is aan de rechterkant al gebarsten en kon ik gelukkig met secondenlijm herstellen.
      Mijn B8 heeft heel wat leuke opties aan boord en die maken het rijden erg prettig.
      Het is werkelijk een feestje om mee te rijden.
      Ze is ontzettend stil, en heeft vooral sleurkracht ter beschikking.

      Verbruik.
      Dit is het enige punt wat mij iets tegenvalt aan de auto.
      Voor een 2.0 TFSI vind ik haar dorstig.
      Ik heb enkele tanks leeggereden in de Efficiency mode en rij erg veel op de cruise.
      De veelgehoorde en beschreven 1:12 - 1:12,5 haal ik amper. Het ís mogelijk, maar dan moet ik op de cruise onder de 90 km/uur blijven.
      Het meest zuinig is ze als je níet met de voet op het pedaal rijdt! Dus cruisen, zodra de voet erbij komt, zie je het verbruik richting 1:6 gaan.
      Het start-stop systeem is geen overdreven luxe en zal op jaarbasis wel wat schelen.
      Enkele tanks dus leeggereden: 1:10! Dat is even slikken, maar per saldo even duur als de B7 op diesel met 1:17,5.

      Algeheel oordeel.
      Ik ben ontzettend in mijn nopjes met deze prachtige auto en kan niet wachten op de eerste sneeuwbuien waar ze haar quattro eigenschappen kan laten zien.
      In januari weer skiën in Italië, daar ligt op de passen en in de bergen zat platgereden sneeuw, heeeeerlijk!
      20210807_220634.jpg
      Laatst gewijzigd door Houdini; 03-10-21 om 13:58.
      Grace is the essential quality of this ultimate driving machine.

    2. #2
      skylinemike's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      02 2010
      Posts
      537
      Kudos
      24
      Auto
      Audi E-Tron Quattro
      Land
      Land

      Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

      Het verbruik moet inderdaad beter kunnen, ik haal gemiddeld ongeveer 1 op 9,5 (aan de pomp gemeten, boordcomputer geeft altijd x% zuiniger aan) met een 3.0 TFSI in een 200kg zwaardere A5 Cabrio zonder efficient te rijden. De allroad is natuurlijk wel hoger, wat de luchtweerstand een stuk slechter maakt. Ik denk dat een set kleinere velgen je verbruik aardig kan verlagen.
      Laatst gewijzigd door skylinemike; 03-10-21 om 14:09.
      Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015)

    3. #3

      Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

      Het tanken van 98 wil helpen in de huidige 95 zit 10 procent ethanol en dat heeft een ongunstig effect op het verbruik want bezit minder calorische waarde (de auto moet er dus meer van inspuiten). Wat verder helpt is een schoon inlaattraject / injectors (walnutblasting bij bijvoorbeeld bij VAG techniek of een andere VW / Audi specialist helpt) verder frisse bougies / bobines (goede vonk), de juiste bandenspanning (AllWeather en winterbanden zijn ook vrij killing voor je verbruik) en vreemd genoeg juist niet op de cruise control maar zelf met het voetje gedoseerd / anticiperend rijden. Scheelt veel ik heb een A5 2.0TFSI 230pk Quattro Cabriolet 1810kg op kenteken rijklaar en haal vrij makkelijk de 1 op 12 a 1 op 13 - 14. Bij 100 - 120 - 130 op de snelweg. Maar ik ben zeker niet de regel (misschien wel eerder de uitzondering) want het ligt verder ook aan de vorm van gebruik ik pak bijvoorbeeld alleen de auto voor de echt lange stukken (nuttige met het aangename verenigd) die moeilijk per fiets of openbaar vervoer (trein) te bereizen zijn en boodschappen doe ik bijvoorbeeld met de fiets :-)

    4. #4

      Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

      Verbruik is hoog voor Allroad. Ik doe met diesel ook maar 1:12 gemiddeld (max 800 km op tank, weleens 1200 gehaald, het kan,met alleen snelweg en 100kmh) .. Deels komt dit bij korte stukken door extra weerstand in aandrijflijn (nog koud) en door de stroomlijn & hoogte-breedte maten.. Het is beter dan een Q5 , maar slechter dan een A4/A5.. In between zeg maar. Zoals je zegt ,minder wegenbelasting maar duurder in benzinekosten.. Bij 15 kkm per jaar maakt het nagenoeg niks uit. Met huidige benzine prijzen lijkt diesel weer uit te kunnen. Top auto, verkijk je niet op sneeuw met acceleratie - rem verhouding, die is nl anders (veel beter , remmen blijft hetzelfde). Breekt ook achter uit bij teveel gas, dus niet meer zomaar altijd onderstuur. Heerlijke auto, cruiser , met werkelijk top wegligging bij nat weer, nog steeds zeer tevreden mee (na > 10 jaar, best bijzonder). Op sneeuw dan ook een topper, de linkerbaan blijft dan beschikbaar zeg maar, no problem. :-)

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •