Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Rijervaring A4 B8 allroad

  1. #1
    Houdini's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2005
    Leeftijd
    61
    Posts
    349
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Rijervaring A4 B8 allroad

    Hoi allemaal,

    Ik ben 61 en rij sinds 87 Audi.
    Mijn voorlaatste was een A4 B7 Avant 2.0 tdi die ik tot een maand geleden had.
    Deze werd opgevolgd door de allroad, nooit gedacht dat ik die ooit eens zou bezitten!
    Zo'n ontzettend gave bak en inmiddels rij ik er een maand mee rond en kan er iets zinnigs over vertellen hoe deze bevalt.

    Handling.
    De stuurinrichting heeft wat mij betreft iets ingeboet tov de B7, die was directer en gaf meer feedback.
    Hoewel de auto 200 kg zwaarder is, merk ik daar tijdens het rijden bar weinig van, ze is vlot en ligt als een huis op de weg.
    De remkracht is vele stukken beter dan bij de B7, ik moet voorzichtig doseren anders rem je wel erg abrupt.
    Wel merk ik goed dat hij ietsje breder is, ik zit sneller tegen de stoeprand met fileparkeren.
    De oplossing hiervoor is dat ik mijn rechter buitenspiegel heb laten instellen dat hij in zin achteruit naar de stoeprand kijkt. Aanrader!
    Ze staat op 19" lichtmetaal en staat er imposant bij.

    Interieur.
    De B8 is nóg mooier en strakker afgewerkt dan de B7.
    Hoewel die wel een kraakje liet horen, valt het mij op dat ik nog steeds vanaf de rolhoes gekraak hoor bij drempels in de weg.
    De vergrendeling waarin hij op zijn plaats blijft zitten is aan de rechterkant al gebarsten en kon ik gelukkig met secondenlijm herstellen.
    Mijn B8 heeft heel wat leuke opties aan boord en die maken het rijden erg prettig.
    Het is werkelijk een feestje om mee te rijden.
    Ze is ontzettend stil, en heeft vooral sleurkracht ter beschikking.

    Verbruik.
    Dit is het enige punt wat mij iets tegenvalt aan de auto.
    Voor een 2.0 TFSI vind ik haar dorstig.
    Ik heb enkele tanks leeggereden in de Efficiency mode en rij erg veel op de cruise.
    De veelgehoorde en beschreven 1:12 - 1:12,5 haal ik amper. Het ís mogelijk, maar dan moet ik op de cruise onder de 90 km/uur blijven.
    Het meest zuinig is ze als je níet met de voet op het pedaal rijdt! Dus cruisen, zodra de voet erbij komt, zie je het verbruik richting 1:6 gaan.
    Het start-stop systeem is geen overdreven luxe en zal op jaarbasis wel wat schelen.
    Enkele tanks dus leeggereden: 1:10! Dat is even slikken, maar per saldo even duur als de B7 op diesel met 1:17,5.

    Algeheel oordeel.
    Ik ben ontzettend in mijn nopjes met deze prachtige auto en kan niet wachten op de eerste sneeuwbuien waar ze haar quattro eigenschappen kan laten zien.
    In januari weer skiën in Italië, daar ligt op de passen en in de bergen zat platgereden sneeuw, heeeeerlijk!
    20210807_220634.jpg
    Laatst gewijzigd door Houdini; 03-10-21 om 13:58.
    Grace is the essential quality of this ultimate driving machine.

  2. #2
    skylinemike's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    537
    Kudos
    24
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Het verbruik moet inderdaad beter kunnen, ik haal gemiddeld ongeveer 1 op 9,5 (aan de pomp gemeten, boordcomputer geeft altijd x% zuiniger aan) met een 3.0 TFSI in een 200kg zwaardere A5 Cabrio zonder efficient te rijden. De allroad is natuurlijk wel hoger, wat de luchtweerstand een stuk slechter maakt. Ik denk dat een set kleinere velgen je verbruik aardig kan verlagen.
    Laatst gewijzigd door skylinemike; 03-10-21 om 14:09.
    Nu: Audi E-Tron 55 (2020) / Audi A5 3.0 TFSI quattro (2015)

  3. #3

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Het tanken van 98 wil helpen in de huidige 95 zit 10 procent ethanol en dat heeft een ongunstig effect op het verbruik want bezit minder calorische waarde (de auto moet er dus meer van inspuiten). Wat verder helpt is een schoon inlaattraject / injectors (walnutblasting bij bijvoorbeeld bij VAG techniek of een andere VW / Audi specialist helpt) verder frisse bougies / bobines (goede vonk), de juiste bandenspanning (AllWeather en winterbanden zijn ook vrij killing voor je verbruik) en vreemd genoeg juist niet op de cruise control maar zelf met het voetje gedoseerd / anticiperend rijden. Scheelt veel ik heb een A5 2.0TFSI 230pk Quattro Cabriolet 1810kg op kenteken rijklaar en haal vrij makkelijk de 1 op 12 a 1 op 13 - 14. Bij 100 - 120 - 130 op de snelweg. Maar ik ben zeker niet de regel (misschien wel eerder de uitzondering) want het ligt verder ook aan de vorm van gebruik ik pak bijvoorbeeld alleen de auto voor de echt lange stukken (nuttige met het aangename verenigd) die moeilijk per fiets of openbaar vervoer (trein) te bereizen zijn en boodschappen doe ik bijvoorbeeld met de fiets :-)

  4. #4

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Verbruik is hoog voor Allroad. Ik doe met diesel ook maar 1:12 gemiddeld (max 800 km op tank, weleens 1200 gehaald, het kan,met alleen snelweg en 100kmh) .. Deels komt dit bij korte stukken door extra weerstand in aandrijflijn (nog koud) en door de stroomlijn & hoogte-breedte maten.. Het is beter dan een Q5 , maar slechter dan een A4/A5.. In between zeg maar. Zoals je zegt ,minder wegenbelasting maar duurder in benzinekosten.. Bij 15 kkm per jaar maakt het nagenoeg niks uit. Met huidige benzine prijzen lijkt diesel weer uit te kunnen. Top auto, verkijk je niet op sneeuw met acceleratie - rem verhouding, die is nl anders (veel beter , remmen blijft hetzelfde). Breekt ook achter uit bij teveel gas, dus niet meer zomaar altijd onderstuur. Heerlijke auto, cruiser , met werkelijk top wegligging bij nat weer, nog steeds zeer tevreden mee (na > 10 jaar, best bijzonder). Op sneeuw dan ook een topper, de linkerbaan blijft dan beschikbaar zeg maar, no problem. :-)

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2020
    Posts
    26
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Sinds afgelopen woensdag ben ik in het bezit van een 2.0 TFSI pre facelift en ik herken mij zeker in het bovenstaande. Ik heb de eerste 700 km er ondertussen opzitten en ben echt blij met de kar.
    Bij het verbruik had ik ook iets anders verwacht. In een eerder bezitte Q5 2016 230pk, reedt ik gemiddeld 1 op 10 en ik heb een bovengemiddelde zware voet.
    Ik ben bang dat ik dat met mijn 2011 Allroad 211pk niet ga redden.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    6.771
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Het verhaal van de E10 klopt, het is weliswaar dan goedkoper maar merkte hier met een mini ook dat hij gewoon duurder gaat lopen, hij is minder snel dus je gaat meer gas geven, zelfde effect als chippen dus misschien is dat een goede optie voor deze tfsi?

    1:10 vind ik voor een 2.0 nog best duur rijden, de motor is waarschijnlijk dan toch wat aan de kleine kant, dan doet de S4 het hier nog niet eens zo verkeerd met zijn 1:8 gemiddeld met 4,2L en 1750 kg, bijna allemaal kortere ritten en provinciaal, snelweg komt dat nog beter uit de verf. Wel normaal cruisen hoor anders wordt het een kolkje in de tank bij planken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    52
    Posts
    946
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Verwijderd.
    Laatst gewijzigd door Superavenger69; 06-12-21 om 07:46. Reden: Verkeerd geciteerd
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.
    A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  8. Ad
  9. #8
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    52
    Posts
    946
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    s geen vanzelfsprekendheid dat het verbruik beter moet kunnen. Ik heb ook een B8 2.0 TFSI, Quattro automaat en die is ook niet echt zuinig en ik heb geen loden rechtervoet. Hij is wel ABT getuned naar 260 PK.
    Op lange afstanden kom ik in NL echt niet boven de 1:10 uit en met alle korte stukjes die ik rijd, heb ik een jaargemiddelde van net onder de 1:9. Ik heb dit jaar voor het eerst in de bijna 6 jaar dat ik hem heb 1:11 gereden maar dat snelweg en heel veel stukken niet harder dan 110 KM/H. Vakantie naar Grindelwald, Zwitserland.
    De ervaringen van 2.0 TFSI rijders die ronde de 1:12 zitten, gaan vaak over 2 wiel aangedreven auto's met handbak.
    @JINXED hieronder is volgens mij echt wel een uitzondering. Wel mooi om te lezen dat het wel kan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door skylinemike Bekijk Berichten
    Het verbruik moet inderdaad beter kunnen, ik haal gemiddeld ongeveer 1 op 9,5 (aan de pomp gemeten, boordcomputer geeft altijd x% zuiniger aan) met een 3.0 TFSI in een 200kg zwaardere A5 Cabrio zonder efficient te rijden. De allroad is natuurlijk wel hoger, wat de luchtweerstand een stuk slechter maakt. Ik denk dat een set kleinere velgen je verbruik aardig kan verlagen.
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.
    A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    58
    Posts
    35
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard Re: Rijervaring A4 B8 allroad

    Goedemorgen! Erg leuk om jullie ervaringen met de allroad te lezen ik heb zelf op autoweek uitgebreid onze ervaringen van de afgelopen 2 jaar beschreven: https://www.autoweek.nl/reviews/arti...pro-line-2009/

    Wat het verbruik betreft ben ik eigenlijk best tevreden. Wij gebruiken hem als enige auto, dus ook de korte stukjes dient hij als vervoer (al probeer ik zelf te fietsen onder de 5 kilometer). Maar er zitten wekelijks altijd diverse ritjes van minder dan 5 kilometer bij.
    Als ik het gemiddelde verbruik van het afgelopen jaar neem op de boordcomputer is dit 1 op 11.6. Gemeten aan de pomp klopt dit vrij aardig.
    Als wij snelwegritten (100+ kilometer)maken in NL met de cruise op 105, dan is het van deur tot deur (dus met 10 tot 20 minuten binnendoor) 1 op 13 /1 op 14. (Hangt af van temperatuur uiteraard). Met 130 km/uur is het 1 op 11.

    De auto heeft in april 2021 nieuwe bobines en verstuivers gekregen (er was er 1 kapot, maar ik wilde 4 nieuwe). De garage zag toen dat er inwendig niet/nauwelijks vervuiling is opgetreden). Wij rijden overigens altijd Eur 98 zonder ethanol (tamoil en v-power). En de olie en filter vervangen Wij ieder jaar.
    De auto staat in de zomer op michelin primacy en de winter op Vredestein quatrac pro. Dit scheelt onderling ook in brandstof uiteraard.

    Al met al een heerlijke auto, die ik nog ga voorzien van warmtewerende keramische folie rondom (we missen achterin 3 zone airco) en upgrade van het basis audio systeem (bleek toch dat ik geen ASS heb).

    Fijn weekend allemaal

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •