Hangt van de EV af. De Audi E-Tron SUV lijn staat bekend als "Dorstig" (weinig flatterende bijnaam "fat e-tron". Ik heb een eerste generatie Tesla Model X. Plus de beide Oudi's natuurlijk en de vrouw heeft een moderne Skoda Octavia die maar 6.5 L / 100 gebruikt.

Mijn Audi 200 en de Cabrio V6 drinken gemiddeld 10L / 100km. De stroom is tegenwoordig erg duur hier waar ik woon in Zwitserland. Maar de Model X is relatief zuinig voor z'n grootte en gewicht (formaatje Q8, gewicht 2.7 ton, met mij erin 4 ton).
Onder de streep is de prijs per gereden kilometer met de Tesla de helft van bv. de Audi 200. En nog steeds duidelijk goedkoper als de Skoda. Met de pre-corona stroomprijzen, toen stroom echt goedkoop was hier, was de Model X véél goedkoper per gereden km als benziner. En dan heb ik de zeer geringe onderhoudskosten nog niet meegerekend.

De stroom in CH is rond 80% waterkracht/zon/wind/bio dus de impact op het milieu is minder als bv. in Polen, waar je beter een voor-oorlogse Vrachtwagen als een EV kan rijden omdat de stroom-opwekking daar godsgruwelijk smerig is.