Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 60

Onderwerp: Overstuur of onderstuur?

  1. #1
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard Overstuur of onderstuur?

    Wil graag even iets met jullie delen.

    Na twee weekjes wil je eindelijk wel eens wat pittiger in je nieuwe auto rijden.
    Dus na eerst even de diesel warm gestookt te hebben, vloog ik sneller dan normaal bij ons de sluis over en via een slecht stukje klinkerweg richting rotondes en bochtige weggetjes.
    Nou dat was dus bijna al forse schade aan de allroad en mij hoofd.
    What the fu..... oh.... oeps :oops: stond nog in standje 3 van de luchtvering. :oops:
    Snel aan de kant en de wagen laten zakken tot stand 1 voor het sportieve rijden. Automaat in de S en gaan met de banaan.

    Maar bij het insturen van de eerste bocht ging het hard, maar ook bijna nog een keer mis.
    Ik kreeg me toch een partij overstuur voor mijn kiezen, ik schrok me helemaal rot. Snel vol in de ankers en op het laatste moment sturen.
    Oef, dat ging maar net goed
    Had ik dan geen ABS, ASR etc etc ?

    Hoe werkt dat nou met 4x4. Heb ik nu overstuur of onderstuur ?
    Had ik gewoon nog meer gas moeten geven ipv remmen.
    Of ligt het gewoon aan de grip van de nokian WR winterbanden op licht vochtig wegdek.

    Je begrijpt, het ging wat rustiger richting huis.

    Walter
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je kunt allebei meemaken, afhankelijk van hoe je de bocht ingaat en waar je tractie hebt. Ik heb met een voorwielaandrijver wel eens een heftige overstuurreactie gehad toen ik met een kofferbak vol gereedschap vol in de ankers moest in een scherpe bocht.

    In principe zijn Audi chassis opgezet voor onderstuur (daar kunnen de meeste mensen het beste mee overweg) maar dat betekent niet dat een overstuurreactie niet mogelijk is.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Mijn V8 is ook 's zo gruwelijk de bocht uitgevlogen op een klaverblad, Quattro's zijn eerst onderstuurd om daarna in een welhaast oncontroleerbare overstuur over te gaan, volledig onverwachts.
    Pas daar dus mee op.
    remmen is iig geen goed idee!
    '01 rs4 641 ps

  4. #4

    Standaard

    Les 1 in de rallysport.....nooit maar dan ook nooit remmen terwijl je overstuur hebt!!! op deze manier wordt de auto oncontroleerbaar...indien je genoeg vermogen hebt juist gas erop en probeer hem eruit te spinnen/driften...!
    En Quattro in een oncontroleerbare overstuur??
    De Quattro leent zichzelf juist uitstekend voor een mooie controleerbare drift...enig lef en ervaring is wel een pre!
    En in geval van heftig onderstuur (wat vreemd is bij een Quattro meestal een gevolg van verkeerd insturen) is een korte correctie met de handrem genoeg om overstuur te krijgen (of gas los!)....maar ook hier is lef en ervaring een vereiste....anders kon het wel eens je velgen of een carterpan kosten...indien je krap in de ruimte zit qua stoepranden/vluchtheuvels.....

  5. #5
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    oeps foutje, het was onderstuur.
    Het wegglijden over de voorwielen
    klein typefoutje
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd


  6. #6
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
    oeps foutje, het was onderstuur.
    Het wegglijden over de voorwielen
    klein typefoutje
    Ik wilde je al vragen hoe je tot overstuur kwam....(dat vind ik wel erg interesant n.l. :mrgreen: )


    Oplossing onderstuur is (in de meeste gevallen) gas los..
    One liter, driver's licence eater...


  7. #7

    Standaard

    heb met de quattro als je een beetje te ver gaat bijna altijd onderstuur maar met de sneeuw begin dit jaar ben ik wel eens fantastisch met overstuur al driftend een bocht door gegaan werkelijk een geweldig gevoel.
    my first quattro was a wilkinson

  8. Ad
  9. #8
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Is moeilijk te zeggen omdat er geen snelheden bij staan. Ik houdt het op weinig zijdelingse grip van de banden (door de banden of door het wegdek). De ABS heeft het waarschijnlijk niet gedaan omdat je stuur nog gedraaid stond toen je begon te remmen.
    Koekje erbij?

  10. #9

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
    Had ik dan geen ABS, ASR etc etc ?
    Aan ABS en ASR heb je i.i.g. niets om onderstuur of overstuur te voorkomen. ESP wel, maar die regeling is ook nog altijd afhankelijk van de krachten die uiteindelijk de banden op het wegdek kunnen overdragen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
    Hoe werkt dat nou met 4x4. Heb ik nu overstuur of onderstuur ?
    Is niet zo algemeen te stellen. Ligt mede aan je eigen handelen en m.i. moet je eigenlijk dan nog onderscheid maken naar situaties (corner entry, steady state, corner exit)...
    T.a.v. het eigen handelen was het zeer illustratief om Clarkson met een Elise S2 te zien rijden (onderstuur, onderstuur en meer onderstuur) en vervolgens een testrijder van Lotus (overstuur, overstuur en meer overstuur). Totaal verschillend en toch dezelfde auto.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ACOQ
    Is moeilijk te zeggen omdat er geen snelheden bij staan.
    Is m.i. eigenlijk niet erg boeiend, interessanter is dan een goede beschrijving (in de tijd) van handelingen en reageren van de auto.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  12. #11

    Standaard

    Bij onderstuur inderdaad altijd gas los, NIET remmen!!! Dat deed ik ooit ook eens, met m'n eerste Audi. Hup, rotonde uit... toen was het een driewieler :shock:

    Met mijn huidige A6 heb ik nog wel eens last van onderstuur in 'n natte rotonde. En dat met name met de winterbanden. Het leuke vind ik dat je de grens precies op kunt zoeken. Dus als ie gaat glijden, net een beetje gas minder en klaar is damaX.

    Overstuur blijft natuurlijk het mooiste, dat is toch altijd wat spannender dan onderstuur. Gewoon even tegensturen en je quattro rijdt weer keurig rechtdoor!

    Ik heb toch wel gemerkt dat dit soort 'spelletjes' het leukste zijn als je wat potentieel in het vooronder hebt liggen. Je rechtervoet plotsklaps fier naar beneden bewegen en daar gaat ie!!!
    quattro addict

    8,4 liter 776 pk aan quattro GmbH power

  13. #12
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    "Normale" auto's worden altijd op onderstuur ingesteld, omdat dat nu eenmaal beter te behandelen is door de rijder. Een factor als het motorgewicht telt daarbij op. Een fikse diesel weegt een 'ton'.

    Mijn vorige Audi A6 Avant 2,5 TDI (132 kW) was ook enorm onderstuurd. Geen Audi waarmee je eens lekker kon raggen.

    Mijn S6 is m'n eerste Audi die in balans is. Die kun naar keuze subtiel of lomp een bocht in sturen en die schuift over vier wielen.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  14. #13

    Standaard

    Quattro is hoofdzakelijk ondergestuurd (zoals alle AWD). Dit vooral bij te snel de bocht in gaan en teveel gas geven bij het uitgaan van de bocht. Maar elke auto kan overstuurd worden, enkel zal een FWD niet in overstuur blijven en zijn eigen altijd rechttrekken (=minder fijn, maar veiliger). Een quattro kan je wel in overstuur houden, maar vergt echt wel vaardigheden (gezien deze toch nog kracht op de voorwielen zet).
    Om in overstuur te geraken kan je altijd scandinavian flick (met het gewicht van je auto "gooien") proberen.
    Er zijn een paar regels die je NOOIT mag vergeten.
    - Als je bent aan het slippen, nooit, maar ook nooit, volledig van je gas afgaan. Zeker niet bij RWD tesamen met overstuur. Bij onderstuur zou dit wel gaan, maar je zal verschieten als je banden ineens weer grip krijgen.
    - Weer als je bent aan het slippen, nooit vol op de rem gaan. Je auto staat al dwars en zijn momentum staat niet in een rechte lijn meer tov de banden. Door te remmen zal je, zeker bij het blokkeren van je banden, dat nog erger maken.
    - In een bocht nooit vol op de rem gaan. Best is met de linker voet te remmen als je merkt dat je echt te snel gaat, maar hier is ook weer vaardigheden voor nodig. Als je gaat remmen met je rechter voet, zal van je gas afgaan, remmen en daarna waarschijnlijk weer gas geven. Hierdoor maak je de auto nerveus (wisseling van krachten) en zal je hem uit balans brengen.
    - Een bocht altijd inrijden met je voet op de gaspedaal (je hoeft niet te accelereren). Zou je je gaspedaal loslaten in de bocht, zal je auto uitbreken.
    - Als je geen ABS hebt, pompen bij het slippen (indien men rechtdoor rijdt), maar ook niet te hevig.
    - Als je wagen begint te "zweven" als je hard remt, hou je gaspedaal dan lichtjes in, om meer stabiliteit te krijgen.(dit is enkel voor RWD, zal ook wel werken bij Quattro)
    - En als je echt wilt leren remmen en de wagen stabiel houden, kan je leren "heel-toe" 'en.
    Let op, deze regels zijn enkel van pas als je op de limiet wilt rijden. Bij gewoon rijden mag je natuurlijk remmen in een bocht (zolang je maar niet vol in de ankers gaat) en zonder de gaspedaal te hebben ingedrukt, de bocht inrijden. Het is ook afhankelijk van de baan en natuurlijk de auto. RWD's zijn "nerveuzer" om mee te rijden, maar eens onder de knie, heb je er meer voldoening aan.
    Zou je interesse hebben, over heel dat slipgebeuren: Tiff Needell heeft daarover DVD gemaakt, genaamd "Burning Rubber" (zeker te vinden op internet ). Beetje aan de saaie kant, maar zeer informatief. En op elke DVD van BMI (Best Motoring International) kan je zien hoe die mannen heel-toe'en tijdens de races. Ik kan je garanderen, het is niet zo gemakkelijk als het eruit ziet.
    Ik kan je aanraden om meerdere malen te gaan karten om het een en het ander uit te proberen. Zeer fijn en veilig.

    Zo ik hoop dat ik je heb kunnen helpen.
    En in het vervolg je limieten best op een parkeerterrein ofzo testen. Of misschien eens een "track-day" meedoen. Dikke aanrader.

    Greetz Johan

  15. #14

    Standaard

    Je hebt mooi uitgelegd wat ik al kort en bondig had uitgelegd....alleen van dat onderstuur bij een Quattro blijf ik het mee oneens....
    Wat ook een leuke bezigheid is een rotonde driftend blijven nemen of op de handrem om een vluchtheuvel heen (keren dus)
    Maar als je dit nog nooit heb gedaan is oefening op een ruim opgezet parkeerterrein met de juiste ondergrond (voor de banden is het al funest) een must...

  16. #15
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Tijdens mijn slipcursus bleek dat de S6 niet aan het driften te krijgen is met ingeschakeld ESP. Dat werkt té goed.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  17. #16

    Standaard

    Zit er geen aparte ESP knop of zit ie permanent in de ESP?

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Zelfde ervaring met een S3. Het wordt pas 'leuk' zonder ESP.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Damy
    Je hebt mooi uitgelegd wat ik al kort en bondig had uitgelegd....alleen van dat onderstuur bij een Quattro blijf ik het mee oneens....
    Wat ook een leuke bezigheid is een rotonde driftend blijven nemen of op de handrem om een vluchtheuvel heen (keren dus)
    Maar als je dit nog nooit heb gedaan is oefening op een ruim opgezet parkeerterrein met de juiste ondergrond (voor de banden is het al funest) een must...
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk geen ervaring heb met Quattro of welke vorm van AWD of 4WD. Wat ik weet is van wat ik hoor. En de logica zegt me ook dat AWD onderstuurd is (gezien er kracht naar de voorwielen gaat). En ik kan me goed inbeelden dat met quattro driften iets anders is, als met RWD (weer, gezien er kracht naar de voorwielen gaat).
    En ik heb idd alles wat iedereen hierboven heeft geschreven samen gezet, meer uitgebreid en wat tips bijgegeven.

  20. #19
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Damy
    Zit er geen aparte ESP knop of zit ie permanent in de ESP?
    ESP is uitschakelbaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Zelfde ervaring met een S3. Het wordt pas 'leuk' zonder ESP.
    ESP heeft me al 1 keer de kraag gered...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  21. #20

    Standaard

    Ik heb vroeger ook BMW en Opel B Ascona/Manta gereden waarbij driften ook tot de dagelijkse bezigheden behoorde, een Achterwiel aangedreven auto kan bij wijze van spreken helemaal haaks dwars gaan en met een Quattro ga je natuurlijk ook dwars alleen kan je de drift waar gecontroleerder uitvoeren omdat de Quattro zo makkelijk te besturen is met driften en deze 4whl drive heeft.
    Haaks (dus zeeeerr fors uitbreken) dwars gaan dmv het gas gaat met een Quattro niet lukken (niet zonder handrem althans!) driften natuurlijk wel

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •