Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: *Updated* bijna anderhalf jaar Coupe 2,3 NG - 1988

  1. #1

    Standaard *Updated* bijna anderhalf jaar Coupe 2,3 NG - 1988

    Audi Coupe 2.3 NG November 1988, bij aankoop in januari 2005 was de stand 232300 Km, momenteel 283000
    Eigenlijk rijdt ik veel te veel voor deze auto, maar echte alternatieven zijn er niet, tenminste, niet waar ik me ook in kan vinden en waar ik nog hobby aan zal hebben ook. Vorig jaar heb ik er 40000 gedraait, dit jaar zal dit beduidend lager uitkomen.

    Vervangen in +/- 50.000 km, ongeveer chronologische volgorde:
    - Middendemper (zelf)
    - Reparatie ruitenwisser achter, motortje losgehad en doorgesmeert (Zelf)
    - Distributieriem, spanrol, waterpomp.
    - Plaaten luchtgeleidingskap radiateur
    - Reparatie radiateur (Lekje, gesoldeerd), nieuwe aanvoerslang kachelradiateur (Zelf)
    - Plaatsen luchtgeleiding aanvoerlucht luchtfilter (Zelf)
    - Banden 4 stuks (op de coupe lag Verkeerde maat) + Uitlijnen
    - Draagarmrubbers, stabilisatorstang rubbers, koppelstang rechts (Weg uitlijning) (Zelf)
    - Homokineet rechts, 2 maal (1e keer foute montage door garage, garantie)
    - Bevestigingspunt achteras rechterzijde uitgeslagen (Richten, laswerk, rubber + Bouten vervangen)
    - Kachelradiateur (Zelf)
    - Nullast schakelaar (Zelf)
    - Bougies, verdelerkap, rotor (Zelf)
    - Ruitenwissers (Zelf)
    - Afdichtrubbers aan hoeken deurpanelen (Zelf)
    - Sproeinippel ruitensproeier rechts (afgebroken) (Zelf)
    - Losmaken remklauw rechst achter (zuiger vast) + Grondig reinigen achterremmen + vervangen remblokken achter
    - Diverse olie + filterwissels (Zelf)

    Wat er aan zit te komen:
    - Schokbrekers Voor incl stootrubbers, toplagers (Gepland in juli 2006) + uitlijnen
    - Remschijven + blokken voor, schijven "gevaarlijk" (Gepland in juli 2006)
    - Schokbrekers achter, rubber ophanging achteras links
    - Banden voor

    Pech gehad?
    Ja
    1: Dynamo liep vast na ongeveer 5 minuten rijden, 1 maal v-snaar eraf gelopen, 1 maal v-snaar doorgesneden bij navoelen zat de dynamo vast en 10 minuten later weer "los", hierna dynamo laten reviseren (Sneeuw = Koud = hoog stroomverbruik = maximale belasting vd dymamo)
    2: stekker hall voeler losgeschoten, snel weer op weg
    3: Kachelradiateur gesprongen, weggesleept naar garage, reparatie zelf uitgevoerd

    Gem. verbruik:
    1:12 bij overwegend lange stukken en rustige rijstijl, korte stukken al snel 1:9

    Rij-eigenschappen/bouwkwaliteit:
    moeilijk te zeggen, momenteel wordt de coupe geteisterd door een erg slechte wegligging door de lekker schokbreker rechts voor. Gezien het feit dat je schokbrekers heel geleidelijk aan minder worden, tot ze echt op zijn heb ik het pas echt gemerkt toen rechts de auto bij elke hobbel begon te deinen. Het blok loopt eigenlijk altijd, en gezien de huidige kilometerstand mag er eigenlijk best wel wat versleten zijn, maar het mag nu wel even stoppen eigenlijk..... De motor is in ieder geval nog fit genoeg voor een tonnetje erbij.

    De motor:
    Het betreft hier de fameuze 2,3 NG, een heerlijk blok! De wagen is onderin lekker soepel, en bovenin rapper dan de meeste mensen denken. De auto is redelijk veradelijk bij stoplichtsprintjes, als de ander moet schakelen, begint die van mij pas echt eraan te sleuren. Het relaxt rijden met deze auto is geen enkel probleem, sterker nog, het gaat vanzelf, en de radio is meestal uit (Vroeger ondenkbaar). Het geluid van de auto is in mijn ogen ongeëvenaard...

    Toekomst?:
    De coupe zal nog lange tijd bij me blijven als het goed is, ik ben van plan om hem nog eens te laten voorzien van een nieuwe laklaag en een leren interieur, maar dat is pas nadat de auto technisch 100% is. De wens is eigenlijk om de coupe naar verloop van tijd te kunnen gebruiken voor het weekend (in de zomer), en voor woon-werk verkeer e.d. een andere auto op diesel/lpg aan te schaffen, maar ook dat is nog toekomstmuziek.

    Gr.
    Hein

  2. #2
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Mooi stukje proza 8)
    One liter, driver's licence eater...


  3. #3

    Standaard

    Echte liefde :-D


    Ik moet bekennen, ik mis mijn coupe af en toe wel; ik rijd nu aldoor in de avant, ongeëvenaard die V6 + automaat, maar vandaag of morgen sjees ik weer in mijn rode beauty een paar daagjes rond :-D

  4. #4

    Standaard

    Handige Harry, veel zelf service, knap hoor...
    Ik haat bumperklevers... Had er vanmorgen nog een voor me!
    S8 360PK 2000

  5. #5

    Standaard

    Ik vind toch wel dat je er veel hebt moeten vervangen in die 40.000km.
    Was het ook echt allemaal versleten?
    Komt dit door je rijstijl of normale slijttage?


  6. #6
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    De wagen word langzaam aan weer een nieuwe.. :-D
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  7. #7

    Standaard Re: bijna anderhalf jaar Coupe 2,3 NG - 1988

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RRD
    Ik vind toch wel dat je er veel hebt moeten vervangen in die 40.000km.
    Was het ook echt allemaal versleten?
    Komt dit door je rijstijl of normale slijttage?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door booze_
    Vervangen in +/- 50.000 km
    Rijstijl en onderhoud van de vorige eigenaar kan hier ook de boosdoener zijn geweest. Dat is steeds een risico factor een niet nieuwe wagen met al enige leeftijd.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Uhm,

    Mijn rijstijl is rustig te noemen, zie het verbruik...Onderweg naar het werk heb ik wel heel veel drempels, maar dat mag de oorzaak niet zijn.

    Er is inderdaad heel veel vervangen, maar ik had geen keus, als het kapotgaat moet het gemaakt worden. Zo simpel is het.

    Distributie was meer een keuze met verstand, deze lag er namelijk al 6 jaar op (auto gekocht van mijn zwager, die er overigens heel zuinig op was).

    Zoals al gezegd is de auto 17,5 jaar oud, en mijn zwager heeft welliswaar het motorische onderhoud correct uitgevoerd, de rest is wat achtergebleven, het laatste half jaar de hij de auto reed heeft hij zelfs geen onderhoud meer gedaan, hij wist immers dat deze ivm een kleine weg moest....

    Achteraf gezien had ik lekker verder gekeken, maar op dat moment leek deze een verstandige keuze, zeker omdat ik weet hoe deze auto behandeld was.

  10. #9

    Standaard

    Mooie planning Hein! Komt best goed met deze schoonheid!

    Mijn Coupe bevalt me ook nog steeds wel..Alleen door de nukjes mis ik mijn good old type81! (Van het weekend issie wel ff buiten geweest...gnagna)

    De kilometers hoef je bang voor te zijn... Laat maar lekker rijden dat ding!
    Op een gegeven moment valt het kwartje en is de Coupe klassiek!
    (zo zal het bij de mijne ook wel vergaan!) :-D
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  11. #10

    Standaard

    Mooi verslag, bekende lay-out! :-D Jij hebt dus ook al een hoop moeten verspijkeren aan je trots. Het blijven oude(re) auto's, maar met zo'n km stand geen opvallende reparaties. Ik wens je nog veel plezier met je wagen en denk maar zo: wat je nu vervangen hebt kan in ieder geval de komende 100.000 km niet meer stuk 8)
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    Mooi verslag, bekende lay-out! :-D
    Joh....

    T blijven oudere auto's, ik had dan ook niet verwacht dat ik er niets aan zou krijgen, alleen als ik nu het lijstje zo eens bekijk is het veel meer dan ik eigenlijk dacht....

  13. #12

    Standaard

    Zow.....

    Update:

    Maandag zijn de schokbrekers voor vervangen, en de remschijven + blokken aan de voorzijde. Dit alles was, laat ik het zwakjes uitdrukken, absoluut geen overbodige luxe......

    de auto remt weer alsof hij voor anker gaat, ook na lang doorremmen (afrit snelweg, na het uitlopen uiteraard ) en dat terwijl hij nog niet eens ingeremd is

    het weggedrag is zienderogen verbeterd, ik kan de bochtjes ook met klinkerbestrating weer lekker nemen en het sturen is weer een feest, en niet meer zweten om het ding op de weg te houden, nu echter door het warme weer....... * puf puf*

    De schijven waren idd gevaarlijk dun aan het worden, wat ik eigenlijk wel wist, maar liever nog even mee had willen wachten. Het was gewoonweg onmogelijk dat die schijven nog genoeg gekoeld werden......

    De schokbrekers was weer een ander verhaal, rechts was de schokbreker zoals verwacht niet meer helemaal ok, deze heb ik geheel ingeduwd en deze heeft zo meer als 2 uur tegen de muur gestaan, nog steeds helemaal ingeduwd dus. Het toplager rechtsvoor was losgeraakt van het rubber wat er normaal aan vastzit... deze mocht dus ook wel vervangen worden.....alle stootrubbers welke tussen de bovenste veerschotel en de veerpoot zelf zit waren als reeds gezegd helemaal rot.....de kappen voor meer dan de helft doorgescheurd.

    Links zat echter een hele andere schokbreker in, de schroef waarmee je het patroon normaal vastzet bleek een schroef met een keerring te zijn, en de inhoud van de veerpoot viel uiteen bij het omhoog halen van "het patroon", de olie zat onderin de veerpoot......

    Zowel Jeroen GT als ik hebben een dergelijke constructie nog nooit gezien, en ik heb dus al die tijd met 2 verschillende schokbrekers rond gereden....

    De auto stuurt zoals gezegd weer perfect, maar het gebonk in de voortrein is nog niet opgelost, bij het oprijden van een drempel hoor ik rechtsvoor nog altijd "Kloink" op het hoogste punt, mogelijke verdachten zijn:

    - Rubbers stabilisator stang
    - Subframe rubbers

    /me zit weer met veel meer genot achter het stuur in ieder geval!

  14. #13
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Toen we de grote moer van de eerste poot los draaiden zat er gewoon een patroon in. Toen bij de tweede poot de moer los was bleek de poot zelf een gedeelte van het patroon te zijn. Toen ik aan de zuiger (of hoe noem je dat ) trok kwam er meteen een zooi olie uitgelopen. :roll:

    @ booze_: Je vergeet te vertellen dat er ook nieuwe lagers bovenop de poten zijn gemonteerd. Het linker lager kwam er in twee stukken uit..

    En je had toch ook foto's geschoten? Het was een lekker klimaatje Maandagmiddag op de oprit tussen twee muren.. :roll: :-)
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  15. #14

    Standaard

    Wat is dat toch met die coupé-eigenaren? Die moeten altijd aan het onderstel sleutelen als het >30C is :roll:
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  16. #15

    Standaard

    Hehehe, tsja...

    Maar ik zou eens beginnen bij de stabilisatorubbers en de koppelstangen dan, dat kost de kop niet en ben je al veel wijzer...

    Het zal er alleen beter van worden!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Mooie klus, dat zul je waarderen als je de auto op zijn kop gaat geven...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard

    Schijven/blokken staan bij de mijne ook voor de deur..Zo ook de subframerubbers..Ik meen dat er al bijna eentje uit ligt (?)..Ik herinner me de klus nog van de type89 80 een paar maanden terug...Damn, wat en taaie toelie om in het frame te krijgen!

    Mooie werk Hein en Jeroen! steeds dichter naar nieuw! :-D
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  19. #18

    Standaard

    En toen sloeg het noodlot toe :shock: :shock:

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •