Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 28 van de 28

Onderwerp: STAAL vs ALU als velg - een impressie

  1. #21
    herrB4fahrer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    39
    Posts
    1.287
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    ik heb de vergelijking vorig jaar gemaakt (195/65R15) en ik moet zeggen dat het voor mij geen verschil maakte. De auto gedroeg zich gelijk!

    in theorie heb je ergens wel gelijk: de onafgeveerde massa is kleiner, minder massatraagheid, alu lichter als staal...

    maar ik daag u uit om morge beide velgen eens te wegen (alu vs staal) en je zult wss een gelijk resultaat bekomen.

    verklaring?

    wel, belijk de beide velgen maar eens goed. alu is lichter, akkoord, maar alu is ook minder hard dan staal, waardoor de velg masiever is uitgevoerd om dezelfde krachten te kunnen opvangen.

    het enige wat een gewichtverschil kan geven in uw wiel is niet alu <-> staal, maar wel 15" <-> 17" (int nadeel van 17")
    "You've got to have the Vorsprung in order to be in front"

    2012 Audi A4 Avant 2.0tdi 136pk

  2. #22

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herrB4fahrer
    ik heb de vergelijking vorig jaar gemaakt (195/65R15) en ik moet zeggen dat het voor mij geen verschil maakte. De auto gedroeg zich gelijk!

    in theorie heb je ergens wel gelijk: de onafgeveerde massa is kleiner, minder massatraagheid, alu lichter als staal...

    maar ik daag u uit om morge beide velgen eens te wegen (alu vs staal) en je zult wss een gelijk resultaat bekomen.

    verklaring?

    wel, belijk de beide velgen maar eens goed. alu is lichter, akkoord, maar alu is ook minder hard dan staal, waardoor de velg masiever is uitgevoerd om dezelfde krachten te kunnen opvangen.

    het enige wat een gewichtverschil kan geven in uw wiel is niet alu <-> staal, maar wel 15" <-> 17" (int nadeel van 17")
    Ik ga de uitdaging aan en zal spoedig ze beide eens wegen. :-)
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  3. #23
    herrB4fahrer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    39
    Posts
    1.287
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    je hebt gelijk, een echte wetenschapper laat zich niets wijs maken

    op het gevoel waren mijn stalen velgen zelfs lichter, heb ze in praktijk echter nooit gewogen.
    "You've got to have the Vorsprung in order to be in front"

    2012 Audi A4 Avant 2.0tdi 136pk

  4. #24

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herrB4fahrer
    op het gevoel waren mijn stalen velgen zelfs lichter, heb ze in praktijk echter nooit gewogen.
    dat idee heb ik ook altijd, behalve de ATS velgen die ik onder me vorige audi had, die waren echt superlicht
    my first quattro was a wilkinson

  5. #25
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik sjouw regelmatig met velgen, en kan melden dat sommige lichtmetalen velgen zwaarder zijn dan de stalen velgen in dezelfde maat die standaard onder dezelfde auto zaten. Gesmede velgen, zoals de Fuchs-velgen onder Porsches en de Urquattro, zijn inderdaad een stuk lichter.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Ik sjouw regelmatig met velgen, en kan melden dat sommige lichtmetalen velgen zwaarder zijn dan de stalen velgen in dezelfde maat die standaard onder dezelfde auto zaten. Gesmede velgen, zoals de Fuchs-velgen onder Porsches en de Urquattro, zijn inderdaad een stuk lichter.
    Smeden is idd een totaal ander proces dan gieten, waardoor het warm-vervormen in feite een grote structurele stevigheid geeft aan de velg in kwestie.

    Het probleem bij gieten is ( en dat is iets minder bij hogedruk gieten ) dat je nooit kan vermijden dat er luchtbellen worden ingesloten in de legering. En dit kan voor plaatselijke zwakke punten zorgen. Hiervoor moet je altijd werken met een veiligheidsfactor in het kiezen van de opervlakte in de doorsnede van de spaken.

    Mijn velgen zouden gesmeed zijn zoals 340 aangaaf, wat me doet vermoeden in combinatie met mijn eigen gevoel bij het monteren, dat ze toch lichter moeten zijn.
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  7. #27

    Standaard

    Morgen ga ik de velgen wegen.

    Het is ook effectief opvallend dat ik nu 75 km minder ver heb gereden met een volle tank.

    Dit sluit dan weer aan met mijn theorie dat de wielen in feite als vliegwielen gaan fungeren. Waarbij niet zozeer het totale gewicht belangrijk is maar de hoeveelheid massa die zich van het centrum van de as bevindt.

    Hierbij komt dat wanneer je constant autostrade doet, je hierbij infeite naar gebruikscijfers een nadeel verkrijgt, je moet immers meer energie investeren om de vliegwielen op gang te houden. Doe je daarentegen veel stadswerk, doe je er voordeel mee.

    Moesten auto's enkel gemaakt zijn om autostrade te doen aan constante snelheden waren de velgen stalen gietstukken, zoals bij treinen, in de veronderstelling dat het wegdek perfect is.
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Niet alle treinen hebben stalen monoblock wielen. Zoek maar eens naar de oorzaak van het ongeval te Eschede in 98 met de ICE HST van de Deutsche Bahn.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •