Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: eerste 1.000km met de sportback

  1. #1

    Standaard eerste 1.000km met de sportback

    Ondertussen zo'n 1000 km met de sportback gereden. Wat afwerking betreft krijgt hij een dikke 10 op 10. Alles sluit lekker op elkaar aan, de vollederen zetels bieden lekker veel steun. Ook het verlichtingspakket kan ik iedereen aanraden. Die paar simpele ledjes geven een aangename rode gloed in het donker. De motor heeft nu nog 136pk en rijd nu al vlotjes zonder echt overdreven sportief te zijn. Vanaf zo'n 2200tr:min voel je de turbo echter duidelijk zijn werk doen. Ik ben benieuwd wat hij na de chiptuning zal reageren (nog 2.000km te gaan) Dan zou het vermogen toenemen naar zo'n 185pk en 420Nm koppel. Maar nu komt het.....
    Ik erger mij er soms aan dat de eerste 3 versnellingen zo kort op elkaar liggen. Je raakt amper het gas aan en je mag alweer schakelen. Beetje jammer.
    Het grootste punt van ergernis zijn echter de remmen.( en ja, ik heb ze de eerste 500km gespaard) Die zijn moeilijk te doseren en voelen absoluut niet prettig aan om niet te zeggen storend. ( zelfs m'n vorige vw transporter 5 ging beter in de ankers ). Vandaag reed ik op het linker vak aan zo'n 130km/u ( semi droog wegdek ) toen een andere wagen op het rechter vak me besloot de pas af te snijden. Ik ging dus matig hard in de remmen. Ik voelde de wielen blokkeren en de wagen echt scheef gaan. Esp deed z'n werk en corrigeerde de wagen mooi. Enkele km's verder ging ik weer semi hard in de remmen voor een stoplicht en toen ging de abs in actie terwijl de wagen volgens mij nog pakken grip in overschot had.
    conclusie: De remmen krijgen een onvoldoende.
    Ik rijd sportief maar ben het reeds afgeleerd om de rally piloot uit te hangen op de openbare weg. Dus dit kan zeker geen argument zijn...

  2. #2
    Fre
    Guest

    Standaard

    Ik heb er eveneens bijna 1000km opzitten. Vind de 1 e versnellingen ook veel te kort op elkaar. Als je snel wil vertrekken moet je idd zeer geconcentreerd zijn om snel genoeg te schakelen...Met de remmen heb ik geen enkel probleem. Remt perfect.

  3. #3
    DoubleHH's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Posts
    7.265
    Kudos
    41
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard

    De remmen van een A3 en een S3 zijn dan ook niet met
    elkaar te vergelijken, heel andere uitvoering.

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DoubleHH
    De remmen van een A3 en een S3 zijn dan ook niet met
    elkaar te vergelijken, heel andere uitvoering.
    Precies, maar als je t echt goed wil doen, dan maar voor de keramische gaan 8)
    Liever een ster in m'n voorruit, dan op m'n grill!

  5. #5
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Zou het ook aan je banden (type en/of spanning) kunnen liggen ipv de remmen?


    Dat is het bij mij in ieder geval.. :wink:
    One liter, driver's licence eater...



  6. #6

    Standaard

    185pk en 420Nm? :shock:

  7. #7

    Standaard

    chiptuning is ondertss gebeurd en moet zeggen. Mijn sportback is omgetoverd tot een raket op 4 wielen. Koppel is echter geen 420Nm maar 400Nm geworden. tuning is gebeurd bij optimex uit Belgie. Ben zelf redelijk op de hoogte van automechanica en electronica, maar moet zeggen, die mannen zijn ongelooflijk sterk. Hun bedrijf is op verschillende vlakken actief. Uiteraard het tunen van auto's, vrachtwagens en rallywagens. ( De zaakvoerder rijd rally met de ex wrc van saintz ). Hun bedrijf heeft ook zopas een VOLLEDIG uit ALU 4 cilinder 2.6 boxer motor ontwikkeld voor de luchtvaart. De hele motor weegt amper 35KG ! Alles word in huis gemaakt. Blok, zuigers, carbu, nokkenas, krukas. Was serieus onder de indruk

  8. Ad
  9. #8
    Mike1975
    Guest

    Standaard

    Ik erger mij er soms aan dat de eerste 3 versnellingen zo kort op elkaar liggen. Je raakt amper het gas aan en je mag alweer schakelen. Beetje jammer.

    gelukkig, ik dacht al dat ik de enige was...maar oefening baart kunst..

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dietn
    chiptuning is ondertss gebeurd en moet zeggen. Mijn sportback is omgetoverd tot een raket op 4 wielen. Koppel is echter geen 420Nm maar 400Nm geworden. tuning is gebeurd bij optimex uit Belgie. Ben zelf redelijk op de hoogte van automechanica en electronica, maar moet zeggen, die mannen zijn ongelooflijk sterk. Hun bedrijf is op verschillende vlakken actief. Uiteraard het tunen van auto's, vrachtwagens en rallywagens. ( De zaakvoerder rijd rally met de ex wrc van saintz ). Hun bedrijf heeft ook zopas een VOLLEDIG uit ALU 4 cilinder 2.6 boxer motor ontwikkeld voor de luchtvaart. De hele motor weegt amper 35KG ! Alles word in huis gemaakt. Blok, zuigers, carbu, nokkenas, krukas. Was serieus onder de indruk
    Ik heb ook een SB diesel 136 pk en dacht hem bij ABT te laten tunen omdat de garantie van Audi dan blijft gelden. ABT tunet tot +/- 170 pk en +/- 370 Nm, maw ik vermoed dat ze gewoon de software van de (standaard) SB diesel 170 pk op de chip laten draaien en dan vind ik het een beetje schandalig dat ze daar geld durven voor vragen want dat is voor hen 2 minuten werk. Of misschien ben ik verkeerd want doen ze toch aan 'echte' tuning door elke auto eerst serieus op de rollenbank te zetten om uit te vissen wat het huidige koppel en vermogen is en dan tunen ?

    De reden dat ik hem zou laten tunen is vooral voor het hogere koppel en als ik hoor dat optimex gaat tot 400 Nm dan is dat wel interessant maar hoe zit het met de garantie ? Ik weet wel dat Audi en de Audi-garage dat niet snel door zal hebben maar na een zwaar accident is het niet evident om ff snel de software terug door Optimex aan te passen.

    Optimex's website werkt niet :-?
    http://www.optimex.be/ geeft 'Forbidden, You don't have permission to access / on this server'

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •