Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Impressie Audi A5 3.0 TDI V6 Quattro Pro Line

  1. #1
    Coen's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    288
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Impressie Audi A5 3.0 TDI V6 Quattro Pro Line

    Na inmiddels alweer zo’n 9500 kilometer met de A5 te hebben gereden lijkt het me wel eens tijd om wat van mijn bevindingen met deze automobiel op te schrijven.

    De bedoeling was in eerste instantie om van de A3 2.0 TDI over te stappen naar een A4. Maar met het nieuwe model op komst toch niet gedaan, wilde geen “oud” model A4 en niet zo lang op de nieuwe wachten. Ondanks de fikse prijs hier in Nederland, toch maar doorgebeten en een A5 gekocht.

    Mijn te besteden geldhoeveelheid was niet onuitputtelijk dus is de auto, zoals bij veel demo A5-en vaak wel het geval, niet volgehangen met heel veel opties.
    Als extra wel Pro Line genomen met dus Xenon+ en dagrijverlichting LED’s, 3 zone comfort airco, alarm, parking system achter, Audi soundsystem, bagageruimtepakket en lichtpakket. De elektrische zonwering voor de achterruit die ook in het pro line pakket zit is vooralsnog niet leverbaar en ik kreeg dan ook netjes de 478 euro hiervoor terug van de dealer.
    Verder als extra nog FIS in kleur, metallic lak ijszilver en de 18 inch 10 spaaks wielen met anti diefstal wielbouten.

    Allereerst een pluim voor Audi die vanwege het niet beschikbaar hebben van manueel verstelbare stoelen bij de toeleverancier, er gratis elektrisch verstelbare exemplaren in heeft gezet. Bovendien viel de levertijd mee, gezien de vele berichten over leveringsproblemen kon ik hem 9 weken na bestelling ophalen.

    Als “vergelijkingsmateriaal” heb ik mijn vorige Audi’s : een A3 1.9 TDI 110 PK Attraction en een A3 2.0 TDI 140 PK Ambition.
    Natuurlijk niet echt te vergelijken met deze in alle opzichten toch flink grotere A5.

    Had nog nooit met een quattro gereden en hoewel de verdeling 60/40 voor-achter is voelt de auto naar mijn beleving erg neutraal aan, ik had wel wat meer “achterwielaandrijvergevoel” willen hebben om eerlijk te zijn.

    De auto is in mijn ogen een echte GT, geen brute stoplichtsprinter, slalomkunstenaar of brute racer maar een rappe coupe die heel goed geschikt is voor dagelijks gebruik.
    Het model spreekt toch veel mensen aan, heb diverse keren bij het tankstation en in de straat bij het wassen van de auto mensen gehad die de auto van dichtbij nader kwamen inspecteren ( en hem mooi vonden.. ).

    Dat de nieuwe commonrail V6 een paar trapjes hoger op de diesel ladder staat als de “oude” pumpe düse TDI’s is goed te merken : stukken stiller en bij uitstek geschikt om grote afstanden ( snel ) af te leggen.
    De eerste 1500 km kwam het verbruik op ongeveer 8.8 liter/100km, daarna zakte het snel, nu na ruim 9000 km is het gestabiliseerd op 7.3 liter. Dit is dan wel vrijwel altijd met de airco uitgeschakeld en met redelijk veel snelweg kilometers. Gezien het formaat / gewicht ( en quattro ) van de auto zeker een acceptabel cijfer.
    Omdat de motor erg stil is en binnen in de auto ook rust heerst is het snelheidsgevoel minder aanwezig dan je zou verwachten, ik had het gevoel dat de 4 cilinders TDI wat beter aan het gas hangen, de V6 doet beneden de circa 1900 rpm niet zoveel, eenmaal op gang neemt hij echter wel grote stappen : voordat je het in de gaten hebt zit je boven de 170 km/h, de snelheid waarbij in Nederland het rijbewijs al in gevaar komt.

    Ik heb bewust gekozen om ditmaal niet een sport of S-line onderstel te nemen, de Ambition uitvoering van mijn A3 vond ik toch echt te hard afgeveerd : het mag dan wel wel erg sportief door de bocht gaan etc, elk hobbeltje of kuiltje groter dan 3 centimeter in het wegdek voelde je en dat gaat sneller vervelen dan je denkt..
    De A5 in “standaard” uitvoering ( in mijn geval met de 18 inch wielen + 245/40 ) is verre van een zwevend tapijt maar biedt een aardig compromis tussen sportief en comfortabel weggedrag. Als je wat meer nadruk op het sportieve legt zou ik zeker de sportstoelen nemen, de “gewone” bieden toch te weinig steun in snelle bochten.
    Jammer dat de 3.0 diesel ( nog ) niet met tiptronic leverbaar is, lijkt mij een betere combinatie om het grote koppel/vermogen op het wegdek over te brengen dan met de 6-bak. De bak is zeker niet slecht maar de “1” is bijvoorbeeld erg kort en laat zich bij koude bak wat moeilijk inleggen, eenmaal op temperatuur schakelt de bak prima.

    Verder voelt en stuurt de auto relatief lichtvoetig, je hebt niet het gevoel dat je 1600 kilo auto in handen hebt. De auto lijkt, waarschijnlijk ook mede door de grote neus/front en grote buitenspiegels, breder dan hij in werkelijkheid is, in vergelijking met de A3 scheelt het maar enige centimeters. De parkeersensoren ( vooral achter ) zijn echter wel nuttig, het overzicht naar achteren is maar matig. De remmen zijn top : niet te bijterig maar zijn in alle omstandigheden volledig op hun taaken berekend, het ABS grijpt gelukkig alleen in daar waar het echt nodig is.

    De zitpositie voorin is voor vrijwel alle soorten bestuurders ( en bijrijders ) uitstekend instelbaar. Op de achterbank valt het met de beenruimte nog wel mee mits de voorpassagiers hun stoel niet extreem ver naar achteren zetten, hoofdruimte is wat minder waardoor deze praktisch gezien alleen geschikt is voor personen van ongeveer maximaal 1,75 meter.

    Het goede Xenon+ licht is als pluspunt te noemen, de LED dagrijverlichting is een kwestie van smaak natuurlijk maar wat ik wel teleurstellend vind is dat Audi voor en in de spiegels wel LED’s monteert maar in de achterlichten niet.
    Bagageruimte is wat volume en afmetingen betreft prima in orde, bagagenet en sjorogen zijn handig..

    Verder nog enkele kritische verbeterpunten :
    - de lelijke gaten ( bekerhouders ) in de middenconsole hadden ze er uit mogen laten.
    - de regensensor is af en toe wat te gretig.
    - aanwijzing van de brandstofmeter is wat grillig, het eerste kwart is er volgens de meter al na ongeveer 80 km uit…
    - prijzen voor sommige opties zijn te hoog : ruim € 4700 voor Navi+ is wel erg fors ( stond tot augustus zelfs nog voor € 5555 in de optielijst )
    - algehele afwerkings niveau : vloermatten zijn erg dun en zien er niet erg hoogwaardig uit, bekleding in de kofferruimte is een soort goedkoop ogend vilt, middenarmsteun evenals knopjes van radio/MMI, elektrische raambediening, etc. voelen/lijken minder solide als in mijn vorige, veel minder dure A3. Jammer dat blijkbaar geprobeerd is hierop te besparen, hoort niet bij een auto van € 60k+

    Aflevering door de dealer was trouwens perfect, keurig 2 life hammers gemonteerd in de voetenruimte van de voorstoelen en een liter long life olie in een lederen tasje in de kofferruimte voor het geval er nog wat olie bij moest in de eerste kilometers en uiteraard een setje reservelampjes. Bovendien de service dat de auto thuis opgehaald wordt en er een andere gratis bruikleenauto beschikbaar is in geval van een onderhoudsbeurt. Ook na ongeveer een week netjes opgebeld door de dealer om te contoleren of alles in orde was.


    hmmm, zie dat het verhaaltje toch nog langer is geworden dan ik gepland had

  2. #2
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Leuk verhaal, is ook een zeer fraaie audi, en voor een 4 zits 2 deurs coupé echt een juweeltje.. Jammer van die knoppen en materialen,,, maar is ook vaak gewenning.

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  3. #3

    Standaard

    ja vind ik ook echt een droom auto!

    Wabs hoopt op een goede baan na de studie.... :-D

  4. #4

    Standaard

    heel mooi en duidelijk verslag, bedankt!
    A5 is zo momenteel wat de mooiste Audi/wagen/coupé en als je 't zo leest is 't dan toch jammer dat die details dan wat goedkoop ogen ('t zelfde zoals die goedkopere knopjes vielen me ook op toen ik van een A4 B5 naar een A4 B6 over ging... het is een trend dus).

    tip van de dag nog: gevoeligheid van de regensensor kan je instellen met de ruitenwisser-interval-schakelaar/knopje (die heeft dus idd een dubbele functie).
    Don't drive faster than your guardian angel can fly

  5. #5

    Standaard

    Goed verslag! En een beetje zoals ik had verwacht.
    Over het algemeen klink je wel positief. Dat het een mooie auto is om te zien mag voor zich spreken. Leuk om ook de rijervaring met ons te delen!
    Shit happens...


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •