Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: Audi 90 - type 81

  1. #1
    Gilles 2.2's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    497
    Kudos
    1
    Land
    Land

    Standaard Audi 90 - type 81

    ik reed vandaag met die harde wind een aantal kilometers met de Audi 90 type 81 maar mij viel de zijwind gevoeligheid nogal op. HEbben andere type-81 rijders dezelfde ervaring, of is dit iets wat niet helemaal klopt en te verhelpen is door vervangen van bepaalde onderdelen? Ik heb reeds nieuwe veren en schokbrekers gemonteerd...

    Gilles

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Posts
    685
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Gilles,

    De types 85 hebben nu eenmaal een carrosserieontwerp dat nog stamt uit de jaren '70. Dat was dus vóór het tijdperk waarin windtunnels de lijn van de auto gingen bepalen.

    Resultaat was een overvierkante bak (schitterend niet?), die veel ruimte biedt en goed overzichtelijk is, maar helaas nogal een speelballetje voor zijwind is.Vergeet niet dat je auto maar 1060 kg weegt, vergelijkbaar met een hedendaagse Polo...

    Heb je de draagarmrubbers na laten kijken? Bij mijn coupé's was het in ieder geval een verademing toen ik de draagarmrubbers liet vernieuwen. De auto krijgt daar echt een veel beter, strakker weggedrag door!

    Tot slot. Ik weet zeeeeeeker dat die 911 van je veel en veel meer last van zijwind heeft dan de 90! Ik heb zelf een 911 SC gehad en die kon ik ook steeds corrigeren. Helemaal met een bijna lege brandstoftank...
    "Ik weet het zeker! ...., denk ik"

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.834
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Sommige bandenmerken en -types zijn ook koersstabieler dan andere. De Vikings onder mijn 924 zijn gevaarlijk in meer dan windkracht 6.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    Wat voor veren & schokbrekers heb je gemonteerd? Ligt de auto lager? Op originele rijhoogte kan het zeer zeker een dwijl zijn, echter.... uitlijning van de auto helpt ook gigantisch, dat heb ik wel gemerkt. Is de auto goed uitgelijnd?
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  5. #5

    Standaard

    Ik heb niks aangepast of vervangen en de auto houdt inderdaad niet echt van zijwind. De mijne is ook maar 906 kg.
    Maar nog altijd ligt hij beter op de weg dan de Ford Sierra (allereerste type) die ik ooit had.
    Bij meer dan windkracht 5 op een viaduct rijden werd dat echt een ongeleid projectiel .


  6. #6
    Gilles 2.2's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    497
    Kudos
    1
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten
    Wat voor veren & schokbrekers heb je gemonteerd? Ligt de auto lager? Op originele rijhoogte kan het zeer zeker een dwijl zijn, echter.... uitlijning van de auto helpt ook gigantisch, dat heb ik wel gemerkt. Is de auto goed uitgelijnd?
    Ik heb Koni (rode) schokbrekers gemonteerd. Moet toch goed spul zijn? Verder zijn de huidige banden niet de beste nee. Maar ik hoop binnenkort 15" velgen te monteren met een wat betere band.

    En misschien moet ik er ook gewoon een beetje aan gewend raken.

    De 911 is wel hard geveerd. Maar qua wegligging heb je gelijk. Op hoge snelheden en lege tank is het bijna gevaarlijk... Maar de 911 is wel heerlijk om mee te rijden. De 90 trouwens ook...

  7. #7
    herrB4fahrer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    39
    Posts
    1.287
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    kijk zeker ook de bandendruk eens na!
    dat geeft soms ook een wereld van verschil..
    "You've got to have the Vorsprung in order to be in front"

    2012 Audi A4 Avant 2.0tdi 136pk

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Hmm, mijn type 81 is ook niet geheel ongevoelig voor zijwind... Voor zitten er de originele schokdempers nog onder, achter nu Bilstein B6 gasschokdempers. Momenteel staat ie op 175/70/13 Fulda winterbanden. Misschien dat de banden ook wel wat van invloed zijn, merk namelijk dat ze gauw doorslippen als de temperatuur boven de 8 graden is.
    Maar in vergelijking met m'n Golf 1 is de Audi al stukken beter, dus zoveel heb ik niet om te klagen

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Posts
    685
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Gilles 2.2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten
    Wat voor veren & schokbrekers heb je gemonteerd? Ligt de auto lager? Op originele rijhoogte kan het zeer zeker een dwijl zijn, echter.... uitlijning van de auto helpt ook gigantisch, dat heb ik wel gemerkt. Is de auto goed uitgelijnd?
    Ik heb Koni (rode) schokbrekers gemonteerd. Moet toch goed spul zijn? Verder zijn de huidige banden niet de beste nee. Maar ik hoop binnenkort 15" velgen te monteren met een wat betere band.

    En misschien moet ik er ook gewoon een beetje aan gewend raken.

    De 911 is wel hard geveerd. Maar qua wegligging heb je gelijk. Op hoge snelheden en lege tank is het bijna gevaarlijk... Maar de 911 is wel heerlijk om mee te rijden. De 90 trouwens ook...
    Gilles,
    Voor de 90 kan ik je de Toyo Proxes aanraden. Ik heb ze in de maat 195/55/15 onder mijn CGT en ben er erg tevreden over. Veel grip, ook goed in de regen. Wel een wat zachtere compound, dus wellicht een iets minder lange levensduur qua kilometers. Maar goed, dat was voor mij geen punt, aangezien de GT nu een mooiweerauto is. Laat je aub niet verleiden tot een mindere kwaliteit band van een paar tientjes minder.

    Dan toch nog de tip de draagarmrubbers na te kijken. Die doen echt een hoop in je weggedrag en bij de meeste type 85's zijn die nu gewoon echt kapot, weg, versleten, uitgedroogd, etc.

    Vwb de verschillen in rijdynamiek tussen de 90 en 911 vond ik het altijd machtig om met twee auto's te rijden die lijnrecht tegenover elkaar stonden: de 90 met een zwaar koppelblok voor de vooras, die de voorwielen aandrijft (dus sterk ondersteurd), de 911 met een zwaar pk-blok achter de achterwielen, die de achterwielen aandrijft (dus sterk overstuurd).

    En dat allemaal zonder electronisch ingrijpende stoorzenders: de 90 gecontroleerd glijdend over de voorwielen een bocht door jagen (en dat kan echt hard hoor!) en de 911 met de bips dwars, driftend de hoek om zetten. Hmmmm, dat is pas autorijden!
    "Ik weet het zeker! ...., denk ik"

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door koepie
    Gilles,
    Voor de 90 kan ik je de Toyo Proxes aanraden. Ik heb ze in de maat 195/55/15 onder mijn CGT en ben er erg tevreden over.!
    Dat is mijn inziens niet helemaal de juiste maat, 195/50/15 zou beter zijn
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  12. #11

    Standaard

    idd 195-50 is de ideale maat, had met de 90q maar een afwijking van max. 2 km/u vergeleken met de snelheid op de navigatie
    my first quattro was a wilkinson

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Posts
    685
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Ehh, oeps, 5-je teveel ingetikt. Jullie zijn scherp. Inderdaad is het 195/50/15. Die zitten er ook onder.

    Maar de rest klopte wel he?

    Toch?
    "Ik weet het zeker! ...., denk ik"

  14. #13

    Standaard

    draagarmrubbers kunnen zeker aan vervanging toe zijn, maar volgens mij is de auto van gilles bij Hessel geweest en ga er vanuit dat het daar wel gecontroleerd is
    my first quattro was a wilkinson

  15. #14
    Gilles 2.2's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    497
    Kudos
    1
    Land
    Land

    Standaard

    thanks voor alle tips. Ik kan de auto vanmiddag weer ophalen (zat me nog een klein beginnend roestplekje dwars, de achterspoiler is in kleur gespoten en mooi glimmend 15" lichtmetaal). Ik zal eens op zoek naar een goede band.

    Niet zeker of de draagarmrubbers zijn gecontroleerd in Sexbierum. Maar bij de volgende beurt zal ik dat zeker noemen. Nu is de 90 klaar als om als daily gebruikt te worden.

  16. #15

    Standaard

    mijn Type81 80 had er ook erg last van idd, heb zelfs een keer 180 graden gedraaid gestaan in een bocht met harde wind, die pakte d'r kont, en daar ging ik.. goed, ik had ook wel erg slechte banden achter
    Ghosting people just because an argument got out of hand
    won't solve a g*ddamn thing, quite the contradictory to be honest.
    Why, you ask? Ghosts tend to haunt people for the rest of their lives.

  17. #16

    Standaard

    Om eerlijk te zijn vind ik mijn type81 beter te controleren in bochten dan mijn type89. Pas nadat ik mijn type89 verlaagd had was ie pas lekker in de bochten. Bij de type81 'voel' je het misschien eerder gebeuren maar daardoor pak je 'm sneller terug naar waar ie heen moet.

    Mijn type89 heeft me een aantal malen flink verast. Ik heb het idee dat de type89's een beetje (veel) hoger staan dan die ouwe bakken! :-D
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  18. #17
    Jeltuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.493
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Je merkt het zeker wel wanneer je andere banden eronder hebt. Ik heb normaal 15" aero's onder de auto met 195/50. Nu gewoon van die ballon banden, het verschil is enorm. Ik heb wel als eerst de auto had verlaagd toen ik hem kreeg, wanneer je goed gas gaf ging de kont helemaal naarbeneden (ondanks dat ik hulpveren had achter) dan kwam de motorkap zo hoog dat je bijna niks maar zag Op zich wel vet, maar niet handig. Heb nu 40/40mm verlaging en dat bevalt prima, de auto rijdt heerlijk met de aero's. Overigens wanneer iemand zijn type 81 wil verlagen kan ik wel 60 voor en 40 achter adviseren. Mijn auto hangt nu een beetje achterover. Moet ik ook nog een oplossing voor vinden

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx
    Om eerlijk te zijn vind ik mijn type81 beter te controleren in bochten dan mijn type89. Pas nadat ik mijn type89 verlaagd had was ie pas lekker in de bochten. Bij de type81 'voel' je het misschien eerder gebeuren maar daardoor pak je 'm sneller terug naar waar ie heen moet.

    Mijn type89 heeft me een aantal malen flink verast. Ik heb het idee dat de type89's een beetje (veel) hoger staan dan die ouwe bakken! :-D
    das wel waar, ik merkte altijd meteen wanneer het mis zou gaan, en d'r daardoor vaak nog onder controle kon houden..
    Een Coupe is waarschijnlijk anders dan de Type89 80 qua wegligging en wielbasis etc, maar zelf vind ik dat m'n coupe een stuk robuuster op de weg ligt [/offtopic]
    Ghosting people just because an argument got out of hand
    won't solve a g*ddamn thing, quite the contradictory to be honest.
    Why, you ask? Ghosts tend to haunt people for the rest of their lives.

  20. #19

    Standaard

    Ik vind m'n coupe vooral 'zwaar' tov m'n 80jes. :-D
    Hij ligt wel vaster en rijdt steviger. Vooral de stuurberachtiging is lekker.
    Het is vaak effe wennen weer als ik met de 80 wegrijd. Dan is het maar een hoop gesjor aan het stuur. Kwestie van het stuur langer duurdraaien t.o.v de korte beweging bij bekrachtiging...

    Ach, ze hebben allemaal wel wat qua rij-belevenis! :-D
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  21. #20

    Standaard

    een coupe is in vergelijking met een sedan een dweil, echter dat is alleen voor de typ89 van toepassing.
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •