Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 35

Onderwerp: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

  1. #1

    Cool Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    *** Inleiding ***

    Vanwege aankomende gezinsuitbreiding moest mijn geliefde Audi A5 Coupe (2.0TFSI) het veld ruimen voor een praktischer auto. Ik was nog totaal niet uitgekeken op de prachtige coupe waar ik pas 35000 km. mee gereden had dus de nieuwe auto had een groot gat te vullen.

    Ik zag mezelf niet in een gezinsbusje rondwiebelen en dus moest het een stationwagon worden. Mijn shortlist was: Audi A4, BMW 320, Seat Exeo, Skoda Superb 4x4. De Seat en de Superb vielen vrij snel af want ik wilde mijn A5 vervangen door een auto met een zelfde premium gevoel (gecombineerd met meer praktisch nut). Een proefrit in de BMW viel mij tegen. Het befaamde stuurgevoel van de BMW was inderdaad goed, maar na alle reviews waarin Audi's stuurkarakter afgekraakt wordt ten opzichte van BMW vond ik het verschil met mijn A5 eigenlijk niet zo groot als verwacht. En vergeleken bij de weelderige interieurs van Audi vond ik de BMW nogal ongeïnspireerd en eigenlijk niet zo heel mooi. Het werd dus een Audi - de nieuwe gefacelifte A4 Avant (die in December '11 nog niet voor proefritten beschikbaar was).

    001.jpg

    *** Bestellen… wachten… ophalen! ***

    Blind besteld (particulier gekocht): Audi A4 Avant 2012 facelift (1.8TFSI 170pk), moessongrijs met 19" titaniumgetinte rotor velgen, Proline, S-line, panoramadak, Audi music interface, afgevlakt sportstuurtje en nog wat andere kleine opties.

    Drie maanden wachten voor levering. Dat is een stuk beter dan de 9 maanden die ik destijds op mijn A5 heb moeten wachten! Perfect op tijd volgens planning afgeleverd bij de Audi dealer die er een mooie onthulling van maakte. Dit is een van de eerste leveringen van de nieuwe A4 Avant, en de mensen van de dealer waren het er over eens dat deze lakkleur met de titanium velgen een prachtige combi waren (ze hebben direct een demo besteld in exact dezelfde configuratie).

    002.jpg

    003.jpg

    *** Eerste indrukken na 600Km. ***

    Na 600Km kan ik uiteraard nog geen diepte-review geven, maar al wel mijn eerste indrukken delen. Vooral in vergelijking met de A5 (die ik met pijn in mijn hart bij de dealer heb achtergelaten).

    De Avant is een beauty. Vanuit alle hoeken is het een dikke auto; vooral in combinatie met de rotor-velgen is het plaatje gedistingeerd met een klein agressief randje - maar nooit te schreeuwerig. Ook het nieuwe (S-line) interieur is prachtig en net weer een slag beter en kwalitatiever dan voor de facelift. Elk klikje van elk knopje klinkt en voelt 'premium'. En met het panorama dak lijkt het interieur lichter, ruimer, en zonniger (als de zon schijnt, uiteraard). Speciale kudos voor het S-stuurtje. Het oogt fantastisch en ligt super in de hand.

    Dat brengt me dan ook direct bij het nieuwe elektromechanische stuursysteem: het is… 'anders'. Niet vervelend, niet supergoed, maar vooral anders. Ik vind het wel plezierig maar ik snap direct waarom het een nogal polariserend review-topic is. Het stuurt anders dan elke andere auto die ik ooit gevoeld heb. Ik kom er over een paar duizend km. zeker nog op terug!

    Grote pluspunten krijgt het vernieuwde S-line sport onderstel. Het is fantastisch geraffineerd en zelfs met 19 inchers niet te oncomfortabel. Het is precies goed. Niet knijterhard, niet te wiebelig. Gewoon perfect. Een absolute aanrader!

    Waar ik vooralsnog minder over te spreken ben zijn de remmen en de handbak. De remmen zijn veel minder bijterig dan die van elke Audi die ik hiervoor gereden heb en bijna 'zompig' te noemen. Dat moet Audi veel beter kunnen. Komt dit door het nieuwe energie-terugwin systeem dat zichzelf bij het remmen oplaadt?

    De handgeschakelde 6-bak is duidelijk ontworpen met bijtellingen en de klimaat-maffia in het achterhoofd. Het maakt van de A4 op de snelweg een zuinige maar beetje gezapige auto. Even inhalen betekent stevig terugschakelen en wachten tot de motor weer op toeren is. Dat was in de A5 (met zeer vergelijkbaar gewicht en motor specificaties) nooit nodig… die was ook zuinig maar had in elke situatie en elk verzet meteen genoeg koppel voorhanden en voelde dus veel vlotter en sportiever. Beetje jammer, Audi! De fijne TFSI motor verdient beter.

    Om weer op een positieve noot te eindigen heb ik mijn eerste 200+ km. tocht gereden en deze bevestigt mijn hoop dat dit een heerlijke reis auto gaat worden voor ons gezin. Lange afstanden gaan een genot worden en ik kijk er al naar uit om de auto binnenkort uit te laten op de Autobahn.

    Meer over een paar duizend kilometertjes!

    007.jpg

    005.jpg

    004.jpg

    006.jpg
    Laatst gewijzigd door brambos; 19-03-12 om 11:56.

  2. #2

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Dikke kar!

  3. #3

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Schitterende wagen en leuk de eerste ervaring. Lak en velgen dé combi. Ook al is het grijs
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  4. #4
    wbumantovani's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Prachtige Auto

  5. #5

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Dank dank!

    Wat overigens voor mij een grote verrassing was toen de dealer het doek van de auto trok was dat de 1.8TFSI tegenwoordig ook twee uitlaten heeft (links én rechts). Ik had een dubbel pijpje aan de linkerkant verwacht, maar dit ziet er veel dikker uit... vooral met de extra chromen sierstukken er op.

    Dat zijn de leuke meevallers waar je extra blij van wordt
    Audi S3 Limousine '14 - Sepang blauw


  6. #6
    metalpat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    53
    Posts
    803
    Kudos
    10
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    zeer mooie A4 en mooie combi van velgen en kleur

    veel plezier en km's toegewenst
    Audi A6 - 4F Avant

  7. #7
    macses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    131
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    mooie combinatie. goede review.
    veel plezier met je nieuwe auto!

  8. Ad
  9. #8
    macses's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    39
    Posts
    131
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    brambos, zit er in de asbak voor de versnellingspook ook een sigarettenaansteker?

  10. #9

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macses Bekijk Berichten
    brambos, zit er in de asbak voor de versnellingspook ook een sigarettenaansteker?
    Direct even voor je gechecked: ja, er zit een aansteker in de asbak. Daarnaast zijn er ook drie losse 12V aansluitingen: onder de armleuning, op de achterbank en in de achterbak.
    Audi S3 Limousine '14 - Sepang blauw

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    129
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    @brambos, mag ik vragen waarom er geen s-line exterieur op de A4 aanwezig is. Het is een mooie auto en het s-line exterieur had hem helemaal afgemaakt!

  12. #11

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MCG Bekijk Berichten
    @brambos, mag ik vragen waarom er geen s-line exterieur op de A4 aanwezig is. Het is een mooie auto en het s-line exterieur had hem helemaal afgemaakt!
    Om heel eerlijk te zijn vind ik op dit nieuwe model het S-line exterieur de auto niet mooier maken. Dus zeker aangezien op het moment van bestellen de Proline S uitvoering nog niet bestond was het voor mij een makkelijke keuze om deze optie over te slaan. Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik houd van simpele lijnen en vermijd daarom meestal skirts, spoilers en andere "opplak" accessoires. Vooral de S-line diffusor aan de achterzijde vind ik persoonlijk een beetje over de top Maar smaken verschillen dus ik begrijp waarom veel mensen er wel voor kiezen.
    Audi S3 Limousine '14 - Sepang blauw

  13. #12
    Naga's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.050
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Goede combi aan de buitenkant!! Super die velgen. En ben bloed jaloers op je stuurtje... Veel plezier er mee!
    A4 B7 2.0 fsi Business Pro Line (2007), zeezilver
    A5 1.8 tfsi Coupé Pro Line S B&O Edition, Multitronic, Phantom Black, ABT tuned
    A6 4.2 V8 Quattro Avant Advance, Tiptronic, dark blue

  14. #13

    Standaard

    Mooi man! Heb je ook nog foto's van de rest van niet dashboard? Je maakt mooie foto's namelijk.
    Audi A3 Sportback 8V S line 1.6 TDI S-tronic Beluga braun
    Audi A2 1.4 Ebonyschwarz Voorheen: A4 B6 Avant 3.0 V6 Q - A4 B6 Avant 1.9TDI Q - Audi A3 SB 1.4TSI 8P - Audi A3 2.0 TDI 8P

  15. #14
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    GRRRRRRR, (dit zijn mijn jaloerse geluiden...)

    Wat een schitterende bak! Het is idd een hele goede combi, zo met die velgen. En net als Naga wil ik ook, ook, OOK dat stuurtje!!!

    Probeer trouwens eens snel om er 1 of 2 tanken Aral Ultimate 102 in te gooien. Je zal verbaast staan wat het doet met het koppel, oppakken vanuit lage toeren en doortrekken in de hogere toeren. Je kan ook 4 liter bio-ethanol in een vrijwel volle tank erbij gooien. Geeft bijna hetzelfde effect (hoger octaangetal) en is ongevaarlijk voor je motor zolang je het bij 4 liter houdt. E-85 bijtanken op een 4/5 gevulde tank kan ook.
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  16. #15

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peternorth Bekijk Berichten
    Mooi man! Heb je ook nog foto's van de rest van niet dashboard? Je maakt mooie foto's namelijk.
    Hier zijn nog 3 plaatjes van het uitzicht vanaf/op de werkplek... Een hele fijne plek om te zijn :-)

    013.jpg 014.jpg 017.jpg
    Audi S3 Limousine '14 - Sepang blauw

  17. #16

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VroemTFSI Bekijk Berichten
    Probeer trouwens eens snel om er 1 of 2 tanken Aral Ultimate 102 in te gooien. Je zal verbaast staan wat het doet met het koppel, oppakken vanuit lage toeren en doortrekken in de hogere toeren. Je kan ook 4 liter bio-ethanol in een vrijwel volle tank erbij gooien. Geeft bijna hetzelfde effect (hoger octaangetal) en is ongevaarlijk voor je motor zolang je het bij 4 liter houdt. E-85 bijtanken op een 4/5 gevulde tank kan ook.
    Dank! Dat zijn goede tips. Overigens denk ik dat na wat meer kilometertjes op het blok de auto wel wat meer loskomt - maar alle beetjes helpen!
    Audi S3 Limousine '14 - Sepang blauw

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    48
    Posts
    129
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brambos Bekijk Berichten
    Om heel eerlijk te zijn vind ik op dit nieuwe model het S-line exterieur de auto niet mooier maken. Dus zeker aangezien op het moment van bestellen de Proline S uitvoering nog niet bestond was het voor mij een makkelijke keuze om deze optie over te slaan. Is natuurlijk heel persoonlijk, maar ik houd van simpele lijnen en vermijd daarom meestal skirts, spoilers en andere "opplak" accessoires. Vooral de S-line diffusor aan de achterzijde vind ik persoonlijk een beetje over de top Maar smaken verschillen dus ik begrijp waarom veel mensen er wel voor kiezen.
    Ik had de auto in dezelfde configuratie in bestelling staan eind nov maar binnen een week kwam de pro-line S. Toen gauw om laten bouwen. De maakte hem ook nog 4k goedkoper.

  19. #18

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MCG Bekijk Berichten
    Ik had de auto in dezelfde configuratie in bestelling staan eind nov maar binnen een week kwam de pro-line S. Toen gauw om laten bouwen. De maakte hem ook nog 4k goedkoper.
    Heel logisch... als de Pro-line S bestelbaar was geweest op het moment dat ik bij de dealer zat had ik er waarschijnlijk ook voor gekozen!
    Audi S3 Limousine '14 - Sepang blauw

  20. #19
    VroemTFSI's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    889
    Kudos
    35
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Die Ultimate 102 is trouwens helaas alleen in Duitsland te koop (Aral zit niet in NL) Shell heeft ook nog V-Power Racing 100. Maar dat is tot wel 12 cent per liter duurder dan de Aral. Bijkomend voordeel van de Ultimate 102 en de V-Power Racing is dat je verbruik echt lager is. Je komt makkelijk 50 of meer kilometer verder. Moet je natuurlijk niet steeds gebruik maken van die extra power.
    Het effect is echt opvallend en je denkt even dat hij gechipt is!
    [COLOR="#006400"]A4 Avant FL 1.8 TFSI Sport Ed. Black, Bj. 2014, PQ1, [/COLOR] Ben vreemdgegaan...VW Polo Blue GT 1.4 ACT, Candy White, 5-drs, 17" Montani antraciet, xenon, stoelverw, navi, PDC

  21. #20

    Standaard Re: Nieuwe A4 Avant (2012 Facelift) - eerste 600km...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VroemTFSI Bekijk Berichten
    GRRRRRRR, (dit zijn mijn jaloerse geluiden...)

    Wat een schitterende bak! Het is idd een hele goede combi, zo met die velgen. En net als Naga wil ik ook, ook, OOK dat stuurtje!!!
    Je bent toch zo weer toe aan wat nieuws
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •