Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: A5 Cabriolet 1.8T MT

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard A5 Cabriolet 1.8T MT

    Gisteren een stukje gereden in een A5C. Lekkere auto, hij moest weg voor tuning dus ik heb zowel voor als na de tuning kunnen proefrijden.

    De auto had een S-line onderstel en 20" lichtmetaal. Niet echt oncomfortabel en de cabrio geeft ook met de kap open geen krimp, maar ik zou zelf voor 18" gaan- dit is idioot groot en in mijn ogen geen gezicht onder deze auto. Het dunne laagje rubber vind ik ook een afknapper uit visueel oogpunt, hij komt dichtbij de postkoets-look.

    Vóór de tuning had de 1.8T er niet zoveel zin in als je 'm in D zette, hij moest echt in S om een beetje vlotter te rijden. De MT rijdt OK, maar het blijft een wat rare ervaring. Puur voor het rijplezier zou ik een handbak willen hebben, maar een S-tronic is ook wel fijn in een cabrio.

    DSCN4063d.jpg

    Het kapmechanisme werkt perfect. Motor lopend, bak in P en de knop net zolang bedienen tot het lampje op het instrumentenpaneel uit gaat. Ik heb exact drie kilometer met de kap dicht gereden dus over de stilte in de auto kan ik niet enorm veel vertellen, maar ik hoorde geen gefluit en niet opvallend meer herrie dan in een gesloten auto.

    Ik had nog niet eerder met de MMI gestoeid maar dit en de radio werkte ook zonder handleiding heel logisch. Gelukkig, anders had ik de hele rit naar 100% NL op giga-volume moeten luisteren. Mooi systeem, je kunt enorm veel van de auto aanpassen aan je eigen wensen. Er zat een standaard geluidsinstallatie in die veel geluid voortbracht. Helaas niet de muziek waar ik geluidskwaliteit op wilde beoordelen, dus ik heb 'm afgezet. Het klonk niet schel, overdreven bassig of vervormd.

    De tuning maakte wat mij betreft het grote verschil voor deze auto. Op de terugweg hoefde het gas veel minder diep in en was vloeiend wegrijden stukken makkelijker omdat de turbo eerder wakker was. Het koppelverloop was merkbaar vlakker en het leek wel of ik van een kleine turbomotor naar een grote ongeblazen motor was gegaan. Wat mij betreft een must.

    De A5C is een relaxte auto om te rijden, maar wel een moderne met alle nadelen daarvan. Relatief gevoelloze besturing, in bochten wat aandrijfkrachten voelbaar, sterke maar wat lastig te doseren remmen, grote zware velgen die duidelijk hun deel meesturen over slecht wegdek. Het onderstel was niet stug maar ook niet week, maar helaas kreeg ik niet echt een communicatie wat de auto aan het doen was. Het is meer een cruiser dan een auto die ik met een grijns op mijn gezicht de Stelviopas op zou jagen. De S-line stoelen zitten prima en geven fijne steun, je kunt zonder problemen een lange rit maken en fris uitstappen. Zicht in de spiegels en overzicht over de carrosserie laten wat te wensen over, met de kap omlaag zag ik voornamelijk het windscherm in de binnenspiegel. Het was niet mijn auto dus ik heb niet uitgebreid zitten stellen, wellicht is dit op te lossen.
    Er was geen merkbare 'scuttle shake' door torsie, die bij oudere cabrio's soms wel aanwezig is (bij een Renault 19 cabrio was de binnenspiegel vrijwel onbruikbaar tijdens het rijden). De auto leek vrij torsiestijf. Ik heb nog niet in een coupé gereden als vergelijk en vraag me af of het gebrek aan communicatie het gevolg was van torsie. Mijn algehele mening is dat cabrio's meestal door een gebrek aan stijfheid niet hetzelfde messcherpe stuurgedrag vertonen wat de gesloten versies wel kunnen.

    De afwerking is zoals we van Audi gewend zijn van hoge kwaliteit en er was geen kier ongelijk en geen rateltje, kraakje of rammeltje te horen. Het materiaalgebruik is prachtig. Er gingen nergens vreemde lampjes branden of alarmen af, dat ben ik bij andere merken (ook bij nieuwe auto's) wel anders gewend.

    Conclusie: als de hemel strakblauw is en het is 23 C, dan is een rit in een cabrio automatisch een plezier, wat voor cabrio dat dan ook is. De A5 is een fijne cabrio die uitnodigt tot relaxed en toch vrij vlot rijden. De MT maakt dit een probleemloze, maar niet echt spannende of betrokken ervaring. Hij voelt aan alsof-ie voor de eeuwigheid in elkaar geschroefd is en de bediening is ook zonder studie voor zo'n complexe auto verrassend simpel. Het S-line onderstel is stug maar niet oncomfortabel, de 20" wielen hadden voor mij wel een paar maten kleiner gemogen. Met wat aanpassingen en een wat spannender kleurtje (dit zwart metallic zag er alleen leuk uit als je van heel dichtbij keek in de zon, dan zag je de bruine en paarse metallic-componenten) is dit een auto waarin ik best zou willen rondtoeren. Voor het echte spannende rij-werk moet je iets anders hebben, en ik ben benieuwd of dat een A5 coupé is.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    mooie ervaring
    wordt dit een serie ??

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    Mijn proefrit-hobby is wat afgezakt, vroeger in erg veel nieuwe auto's gereden maar daar is de lol wat vanaf. Af en toe nog wel eens leuk om een stukje te rijden en je gedachten te verzamelen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    Naga's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.050
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    Leuk stuk inderdaad! Thx daarvoor. Werk je bij een dealer oid?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    Nee, ik werk even helemaal niet. Moest even wat auto's verplaatsen gisteren, op verzoek.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Naga's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.050
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    Klinkt als een prima vrijetijdsbesteding dan!!!

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    Gisterennacht trouwens nog een andere cabrio-rit gemaakt (ook open), in een 911 C4 cabriolet (996). Da's dus van een andere orde: de communicatie met het onderstel en de precisie die bij de A5 ontbreekt was hier zeker aanwezig. Als het niet andermans (dure) auto en stikdonker was geweest, had ik best een stuk harder gedurfd. Deze auto liet duidelijk merken dat de grenzen idioot hoog lagen en dat de auto geen enkele beperking hoefde te vormen. Veel respect voor het fijnslijpen van een strikt genomen fout concept (zware motor achterin, slechte gewichtsverdeling) tot een fantastische rij-machine die onoverwinnelijk aanvoelt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 Cabriolet 1.8T MT

    Ik mag binnenkort een heel weekend in een A5 cabrio rondrijden. Was het laatste wat ik bij mijn dealer kon afdwingen bij de onderhandeling.
    Welke boulevard zal ik dan eens even gaan pakken....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •