Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Proefrit S4 & Q7 V12

  1. #1
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Proefrit S4 & Q7 V12

    Vandaag bij Audi on Tour bij Wittebrug in Den Haag met de S4 en de Q7 V12 gereden. Ik had om 15:00 voor mijn vriendin de Q7 gereserveerd omdat ze daar vorig jaar al erg graag in wilde rijden. Omdat ik redelijk vroeg was had ik de stoute schoenen aan getrokken en gevraagd of ik met de stilstaande S4 kon rijden. Geen probleem. Na het invullen en ondertekenen van een vrijwaring en boeteclausule kon ik instappen en rijden.

    De S4 in Avant versie is een zeer mooie verschijning. Deze uitvoering had ook nog een mooi open dak. Ziet er sjiek uit van binnen en laat iets extra licht binnen, maar niet teveel aangezien het zwart getint was.

    De S4 is voorzien van een 3.0 TFSI Compressor motor met 333 PK. Het rijden ging prettig. De demping is straf, maar niet dat het oncomfortabel wordt. De TFSI motor kan ik het best beschrijven als een dubbele 3.0 TDI die gechipt is zoals mijn B7. In de onderste regionen van het toerengebied is de compressor redelijk alert, voor mijn gevoel iets minder sterk dan mijn TDI. Echter boven de 4500 toeren lijkt het erop alsof er nog een motor wordt bijgeschakelt. De motor trekt als een dolle op dat moment en voor je het weet zit je ruim boven de maximum snelheid. Erg verslavend. Goed dat ik op dat moment alleen in de auto zat, want er waren ruim rijbewijs inleverende momentjes.

    Verder is de auto prachtig mooi afgewerkt en ik vond de S4 stoelen erg goed zitten. Aanrader wat mij betreft.

    De auto zelf gaat ook op mijn wanted list voor een volgende aanschaf. Echt een super mooi apparaat. Je kan er rustig mee cruisen, maar ook als een malle door het verkeer.

    Dan de Q7 V12. Deze auto valt behoorlijk in de smaak bij mijn vriendin. Hij is groot hoog en heeft een enorm "ga uit de / mijn weg"gehalte. Ik ben niet super gecharmeerd van het grote ding, maar hij was wel imposant om te zien. Mijn vriendin ging achter het stuur zitten en het eerste wat op viel is dat ze redelijk goed uitzicht had rondom de auto. Aangezien het z'n groot monster is zou denken dat het toch lastig rijden is met z'n apparaat maar dat viel reuze mee. Een beetje bang gemaakt door mijn verhaal van een 500 PK, 200.000 euro met keramische remmen uitgeruste auto, liet ze de auto rustig van z'n plek afglijden. Mooi dacht ik, we worden niet meteen gelanceerd. Mijn vriendin heeft echter heel rustig gereden en was meer benieuwd over het rijden in de Q7 in z'n algeheel dan in de Q7 als in zijn V12 gedaante. Echt veel gas is er dus niet gegeven. Al met al is mijn vriendin niet zo heel erg groot, maar ik vond het opvallend hoe makkelijk ze met de auto manoevreerde. Binnenin is het een grote luxe salon met mooi stoelen. Plenty ruimte en lekker naar zuid frankrijk cruisen als je hier binnen in zit is natuurlijk geen straf. Ok auto was dus goedgekeurd door mijn vriendin als haar mogelijke opvolger van haar A3 (lekkere stap ook wel).

    Na een half uur rustig gecruised te hebben zijn we van plaats gewisseld. Tijdens het wisselen nog even de kofferklep open gehad. Eigenlijk is dit een prima auto voor de maffia want een stuk of wat lijken passen er zomaar in. Wel grappig om te zien dat mijn vriendin op haar platte schoen net, maar echt net, de knop van de klepsluiting kon indrukken. Die ging trouwens een best eind omhoog.

    Goed, mijn beurt om te rijden. Eerst maar eens rustig wegrijden. Dat ging prima. Ik had verwacht dat bij de lichste aanraking van het gaspedaal de auto wegstoof, maar dat bleek niet het geval. Net voor de invoegstrook op de snelweg maar eens het gas ingedrukt. Mjah... dat wil best vooruit, echter niet zo hard als ik had gedacht. Ik vond het verschil met mijn gechipte 3.0 TDI niet echt waanzinnig groot. Maar goed we zijn op weg met 2600kg metaal dus wat wil je. Wat wel tot de verbazing wekte is de acceleratie van stilstand. Dat was echt waanzinnig. Het lijkt alsnog je wordt afgeschoten. Het koppel trekt je echt vooruit. Ik vond dit de meest gave ervaring van de Q7. De tussen acceleraties vond ik wel aardig, maar niet wat ik had verwacht.
    Waar de auto vooral in uitblinkt is dat je met een enorm laag toerental over de snelweg rijdt. 100 km/h ging in ongeveer 1300 toeren. Het is enorm stil in de auto. Wat wel een nadeel is van de auto is een enorme draaicirkel die te maken heeft met die enorme wielen die er onder zitten. Al met al een luxe long-range cruiser voor mijn gevoel, maar ik zou hem nooit kopen. Mocht het ooit nog zo ver komen dat mijn vriendin z'n apparaat wilt hebben zou ik opteren voor een V8TDI en deze chippen. Een 3.0 TDI lijkt me gewoon niet voldoende.

    Na het inleveren van de sleutels nog een lekker taartje gehad en een portemonnee. Tot volgend jaar maar weer.
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster

  2. #2
    XXXXXXX
    Guest

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Leuk verhaal! Ik ga morgen even langs... Zag ze vandaag al allemaal rondrijden door de regio Den Haag

  3. #3
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Hebben ze morgen ook nog een audi on tour dag ? Ik begreep van een van de medewerkers dat het bij hun alleen vandaag was. Of ga jij naar een andere dealer ?
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster

  4. #4
    XXXXXXX
    Guest

    Standaard

    Ik hoop dat ze er morgen nog zijn, kreeg daar namelijk een uitnodiging voor...

  5. #5
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Dan heb jij een andere uitnodiging gekregen dan ik en heeft de medewerker hopelijk mij verkeerd geïnformeerd. Je ziet het gauw genoeg denk ik zo. Met welke auto wil je gaan rijden ?
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster


  6. #6
    XXXXXXX
    Guest

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Had deze reactie nog niet gelezen. Ik heb de RS5 gedaan! Daarna kwam natuurlijk de aap uit de mauw waarom ik op het laatste moment een uitnodiging kreeg... De rs5 die nu in de showroom staat, staat te koop.
    Ben dus even samen met pa wezen kijken en gaan rijden in de RS5 on tour demo. Daarna even met de verkoper om de tafel gaan zitten, helaas(nog) geen over overeenkomst bereikt... maar goed, de prijs van die showroom auto ging al wel als een raket omlaag

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2009
    Posts
    222
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Na vorig jaar de TT-RS te hebben geproefd vandaag op uitnodiging van Flevo in de Q7 V12 gereden, bewust vroeg afgesproken zodat het minder druk was.

    Auto is erg imposant, dat viel de medeweggebruikers ook wel op.. Je merkt dat mensen snel aan de kant gaan en je nakijken.

    Acceleratie is onwijs voor een bakbeest van 2.600kg, je zit voor je het weet op de 250 km/h. Toch merk je, zeker in bochten, dat het een grote zware auto is. De keramische remmen waren zeker niet overbemeten en vielen me tegen, dit samen met het bochtengedrag (ineens merk je weer hoe zwaar je toch wel bent) zorgen dat je veel meer bij de les moet blijven dan met bijvoorbeeld de TT of mijn eigen (eenvoudigere) A4 cab. Je bent hem toch wel snel kwijt. Tussensprintjes en lange rechte afstanden prima, 220 voelt als 140 en gaat allemaal heel erg relaxt.

    Tiptronic was niet erg bij de les, kickdown reageerde langzaam en hij twijfelde wat. Schakelen leek erg lang te duren in vergelijk met een S- of Multitronic. Kickdown wel spectaculair maar niet vergelijkbaar met een RS.

    Blijft wel een erg gaaf event!

    IMG_1339.jpgIMG_1336.jpg
    Laatst gewijzigd door Sjaaky; 17-09-11 om 11:50.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    54
    Posts
    78
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    S4 reed super , heb ook de rs5 geprobeerd .maar die kwam toch een beetje log over .
    heb in spijkenissen gereden .
    altijd gezellig daar .
    fijne auto de s4 ook voor dagelijks gebruik lijkt ie zeer geschikt.
    motor voelde lekker soepel aan , ook onderin trok ie wel .

  10. #9
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    De S4 is echt een prima daily. Mooi afgewerkt en ik vond hem nog redelijk comfortabel rijden. Echt een auto met twee karakters. Zowel rustig rijden en als een halve schumacher door het verkeer kan met deze auto.
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    57
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    ik heb sinds begin september zo'n Q7 V12, en kan niet anders zeggen dan dat het een geweldige auto-ervaring is. Ik heb wel meerdere luxe auto's , maar in de rest heb ik sinds ik de V12 heb, niet meer gereden

  12. #11
    Sepster's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Leeftijd
    52
    Posts
    562
    Kudos
    13
    Auto
    Audi A1

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Dat was geen verkeerde dag voor je zo te lezen,twee toppers uit hun segment...heb zelf nog nooit in de q7 kunnen sturen (laat staan de v12)...maar aan de s4 heb ik al wel mogen snoepen (v8 4.2 handgeschakeld avant )...en je kon met die wagen idd heel normaal cruissen ,maar als je em doortrapte...complete waanzin,zoals dat ding versnelde,onwaarschijnlijk !!ik vond alleen de 1e en 2e versnelling heel kort en lomp ,maar zat je in z,n 3....dan begon het feest...als ik er aan terug denk wordt ik er weer blij van...

  13. #12
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Het was inderdaad een leuke dag. Wel al weer een tijdje geleden. Je hebt nog met de oude S4 gereden (V8). De nieuwe S4 heeft een V6 3.0 TFSI met compressor. De oude maakt een mooier geluid, al kan het gejank van die compressor ook wel lekker klinken.
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster

  14. #13

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark77 Bekijk Berichten

    Na het inleveren van de sleutels nog een lekker taartje gehad en een portemonnee. Tot volgend jaar maar weer.

    Een portemonnee...
    Dat is wel humor van de dealer. Als je met zulke auto's gaat rijden heb je die niet meer nodig

  15. #14
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jmkoole Bekijk Berichten
    Een portemonnee...
    Dat is wel humor van de dealer. Als je met zulke auto's gaat rijden heb je die niet meer nodig
    Het was ook een lege, zodat je alvast een beetje aan het idee kon wennen, wanneer je z'n auto gekocht hebt.
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    51
    Posts
    223
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Proefrit S4 & Q7 V12

    beetje late reactie (zit hier nog niet zo lang) maar wel erg interessant dat Audi on tour, leuk en duidelijk geschreven mark77
    Audi A8 4.2 Quattro

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •