Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456
Resultaten 101 tot 119 van de 119

Onderwerp: M'n SB opgehaald...

  1. #101

    Standaard

    Thx wkempers, maar is dat niet al wat gedateerd ? En het is een artikel uit de pers zo te zien.

  2. #102

    Standaard

    [quote="bacey
    Specifiek voor de quattro : hier ben ik zelf nog niet uit maar het onderhoudsboekje zegt dat de quattro maar werkt tot 100 km/h, dus in snelle situaties zou ie niet aanwezig zijn. [/quote]

    Boven de 100km/h geen quattro?
    Dat lijkt me toch een serieus min-punt!
    Trouwens de verkoper heeft mij daar zelfs niet over ingelicht...

    Nog veel plezier met de SB!

  3. #103
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard

    Ik weet niet hoe Haldex werkt, maar wordt hier niet bedoeld dat bij 100km/u alle aandrijving naar de voorwielen gaat?

    Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er geen Quattro meer is maar dat de aandrijving alleen op de voorwielen is omdat er geen aanleiding is om de achterwielen aan te drijven.
    Zodra de grip aan de voorwielen minder wordt zal het Haldex systeem de achterwielen weer bijschakelen, lijkt mij.

  4. #104

    Standaard

    Het onderhoudsboekje nog eens gecheckt.

    "De werking van het EDS (=Haldex) STOPT vanaf ca 100 km/h"

    Ook nog gezien dat er echt wel een groot verschil moet zijn tussen de snelheid van de wielen voor en achter.

    'k zal eens een kopietje moeten nemen denk 'k.

  5. #105

    Standaard

    Bacey,

    EDS is geen Haldex hoor!

    Het elektronische sperdifferentieel (EDS) zorgt op alle mogelijke rijoppervlakken voor een gelijkmatige en comfortabele acceleratie. Wanneer een wiel doorslipt, zorgt EDS ervoor dat het teveel aan aandrijfkracht wordt overgebracht naar het wiel dat meer grip heeft. EDS vermindert bandenslijtage en werkt tot een snelheid van ongeveer 40 km/h (bij quattro®: tot circa 80 km/h). EDS is een onderdeel van het elektronische stabiliseringsprogramma (ESP) en de aandrijfslipregeling (ASR).


  6. #106

    Standaard

    Qrt,

    Ik zal het boekje morgen eens meebrengen.

  7. #107

    Standaard

    Zou het niet kunnen dat EDS van toepassing is voor verdeling op dezelfde as en Haldex voor verdeling tussen de voor- en achteras?
    Just my 0,02€.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  8. Ad
  9. #108

    Standaard

    Nah, ik dacht gelezen te hebben dat EDS bij de normale op één wiel werkt, terwijl het bij de quattro op de set voor en achter werkt.

  10. #109

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door desmett
    Zou het niet kunnen dat EDS van toepassing is voor verdeling op dezelfde as en Haldex voor verdeling tussen de voor- en achteras?
    Ik zou ook in die richting denken.

    Tot op heden heb ik nog geen informatie kunnen vinden, hoe de interactie tss. al die elektronische middelen zoals EDS, ABS, motortoerental-meting, ... en Haldex zit.
    En dit interesseert mij wel.

    Hopelijk brengt het boekje van Bacey meer raad?

  11. #110

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bacey
    Nah, ik dacht gelezen te hebben dat EDS bij de normale op één wiel werkt, terwijl het bij de quattro op de set voor en achter werkt.
    Dus je bedoelt dat bij een FWD de EDS enkel op de vooras de verdeling tussen linker- en rechterwiel electronisch regelt en bij Quattro zowel op de vooras tussen linker- en rechterwiel als op de achteras tussen linker- en rechterwiel de verdeling regelt. Begrijp ik dat juist? Indien wel, dan zitten we op dezelfde golflengte, maar dan is er bij een Quattro nog een verdeling die tussen de vooras en de achteras zit, en de regeling hiervan gebeurt via Haldex (of bij Audis met een motor geplaatst in de lengte via Torsen). Dus ik denk dat de verdeling tussen de wielen op dezelfde as via EDS verloopt en deze dus blijkbaar vanaf 100km/h niet meer actief is, maar de verdeling tussen de 2 assen verloopt via Haldex en volgens mij blijft deze actief (waarmee ik bedoel klaar om in te grijpen bij gripverlies op de vooras, aangezien Haldex in tegenstelling tot Torsen geen permanente AWD is) zelfs al is de snelheid meer dan 100 km/h.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  12. #111

    Standaard

    Officiëel nu :

    Inhoudsopgave verwijst voor de vierwielaandrijving naar p 285.

    Bij 4-wielaandrijving wordt de drijfkracht over alle vier wielen verdeeld. Dit gebeurt automatisch, afhankelijk van uw rijgedrag en de rijwegomstandigheden. Zie ook => bladzijde 282, 'Elektronisch sperdifferentieel (EDS)'.

    p 282

    Het EDS werkt automatisch. Het EDS controleert de toerentallen van de aangedreven wielen van een as met behulp van de ABS-sensoren (bladzijde 281). Als er een aanzienlijk toerentalverschil tussen de aangedreven wielen van een as wordt vastgesteld - b.v. op een ondergrond die aan één kant glibberig is, dan wordt het doordraaiende wiel afgeremd en daarmee wordt de aandrijfkracht op het andere resp. de andere (bij 4-wielaandrijving) aangedreven wiel(en) overgedragen. Dit gebeurt tot een snelheid van ca. 100 km/h. Dit regelen is te merken aan geluiden in het remsysteem.

    Dat was het. Hieruit kan ik alleen afleiden dat EDS voor de Quattro anders werkt en dat het EDS eigenlijk de Haldex koppeling activeert. Dan vraag 'k me wel weer af waarom er moet afgeremd worden. Haldex wil toch zeggen dat de krachten herverdeeld worden, niet dat er geremd word. Voorts hebben ASR (component van ESP) en ESP nog een aparte rubriek. Wat me ook weer confusing lijkt is dat de werking van EDS eigenlijk die van de ESP is.

    Hoe meer 'k erover lees, hoe meer 'k in verwarring raak.

  13. #112

    Standaard

    Hier iets over de evolutie van de quattro (het EDS komt hier ook naar voor)

    http://www.nieuwsbank.nl/inp/2000/04/0403E071.htm


    Nog eentje over EDS

    http://www.audi.nl/index/home/faq/fa...217Lnl,00.html


    Nog eentje over Haldex op de TT

    http://timesonline.newcarnet.co.uk/s...serialno=26904

    Ik kan voorlopig alleen maar concluderen dat EDS en Haldex naast elkaar bestaan en dat de werking van EDS afhankelijk is van het al dan niet aanwezig zijn van quattro. Als ultieme conclusie : het onderhoudsboekje vertel 0, niks over de quattro.

  14. #113

    Standaard

    Je hebt er je werk van gemaakt!

    We mogen nu toch aannemen, dat de Quattro bij eender welke snelheid stand-by is (zou toch moeten voor een Audi)!

  15. #114

  16. #115

    Standaard

    Mijn uiteenzetting zat er blijkbaar niet ver naast. Zou me idd nogal raar lijken dat Haldex boven 100 km/h niet meer stand-by zou zijn, aangezien bij de Torsen varianten deze constant stand by blijft (kan ook niet anders is een puur mechanisch differentieel zonder enige electronica).
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  17. #116

    Standaard

    Volvo geeft een completere uitleg over hun Haldex-systeem (bij de XC90 weliswaar).

    Niet alles is conform de Haldex-programmatie van Audi, maar in grote lijnen... :

    http://nl.volvocars.be/_Tier2/NewsEvents/News/

    Bekijk daarbij het volgende persbericht :

    Volvo XC90: elektronisch gestuurde vierwielaandrijving voor een snelle intelligente respons

  18. #117

    Standaard

    KNap, een meer technisch artikel in het Nederlands. Daar mag Audi ook wel eens een voorbeeld aan nemen :wink:


    Rij ik toch even met een lekker gesofisticeerd karretje

  19. #118

    Standaard

    Zoiets en zoiets in handen zien te krijgen...
    Eerstgenoemde veronderstelt kennis van laatstgenoemde.

    Audi-animatie laat keurig zien wat EDS doet. Wanneer het wiel rood wordt, wordt dat wiel op dat moment geremd om doorspinnen te voorkomen. Bij een open diff kan ieder wiel maar de kracht op het wegdek overbrengen die het wiel met de minste grip kan overbrengen. Door de rem te bedienen voor het wiel met de minste grip is er een hogere kracht benodigd en kan er dus ook een hogere kracht overgedragen met het wiel dat wel grip heeft.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bacey
    Wat me ook weer confusing lijkt is dat de werking van EDS eigenlijk die van de ESP is.
    EDS bestond voor ESP en voor EDS heb je geen ESP nodig. Het betreft alleen een regeling die een sperdifferentieel nabootst door gebruik te maken van het aansturen van een rem.
    ESP zorgt voor de voertuigstabiliteit waarbij alle eerdere hulpmiddelen als EDS/ASR/... eigenlijk onderdeel van de verzameling worden en tevens uitgebreid wordt met een regeling om onder- en overstuurreacties te onderdrukken .
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  20. #119

    Standaard

    Thx 340@7000

Pagina 6 van 6 EersteEerste ... 23456

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •