mijn duits is niet zo goed en ik begrijp het verhaal niet zo goed....
mij resten 2 vraagjes:
1. heb ik een lambdasonde nodig?
2. kan het kwaad dat die lambdasonde nu is uitgeschakeld omdat ik een lege katalysator heb?
oke het is in het duits , maar een hele mooie uitleg.
http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewt...ighlight=lamda
de link waar het om gaat is als volgt:
kies"
http://www.audinarren.de/Startseite.htm
en dan voor de tekst" audi techik"
en dan "lamdasonde"
Om een katalysator goed te laten werken (en niet te beschadigen), heb je een lambdasonde nodig. Zonder katalysator vervalt dat argument.Oorspronkelijk geplaatst door Coupeetje
Blijft over dat een motor optimaal presteert bij een lambdawaarde van 0,85 (een iets rijk mengsel). Zonder lambdasonde, lijkt me, heeft de ECU geen data om mee te werken. Ik neem aan dat er een soort standaard program is waar de ECU op terugvalt (bv. bij een defecte sonde).
Prestaties en verbruik zijn dan gebaseerd op algemene instellingen; niet erg nauwkeurig of optimaal dus.
Maar, ook zonder katalysator kun je de lambdasonde imho aansluiten. De ECU regelt dan weer en dat er geen cat zit, weet-ie niet...
dat is dus niet helemaal waar... Ik heb de kat laten verwijderen en ben daarna naar huis gereden...mij viel toen al op dat hij wat schokte,maar nog nix heftigs... de volgende dag wil ik naar mijn werk rijden en heb om van rotonde naar rotonde te komen 6 keer starten nodig...ik kreeg gewoon geen benzine...ook al ik de motor stationair liet lopen viel hij na een aantal seconden uit. De monteur trekt het stekkertje van de lambdasonde uit en hop....daar ging die weer,lopen als een tiet. Dus de lambdasonde IS/WAS al kapot voordat ik de kat liet weghalen OF hij geeft nu inderdaad bagger waardes aan waardoor ik geen benzine krijg als ik de lambdasonde insteekOorspronkelijk geplaatst door eszes
Engine/M-Blocks/ groepen 030~049Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8
Voltages; lambdawaardes; toestand sondes; etc.
Have fun... 8)
@Coupeetje
Als de sonde áchter de cat zat, dan raakt de sonde zonder cat natuurlijk ernstig de weg kwijt; maar als-ie ervóór zit, dan zou een goede sensor imo moeten werken. (de sensor regelt n.a.v. zuurstof in de verbrandingsgassen).
'Een beetje stuk' bestaat niet bij een lambdasonde.
Vervangen kan door een origi-Audi-sonde of een Bosch die minder duur is maar waar je waarschijnlijk wat moet solderen om 'm aan de originele bedrading te krijgen.
Een lambda-sonde komt in verschillende uitvoeringen, in de meeste gevallen loopt de motor in noodloop redelijk goed als de stekker los ligt, is de lambda defect kan de motor erg slecht lopen en kun je hem beter losgooien.
De lambda na de kat is een instrument om de werkingsgraad van de kat te kunnen meten en is van toepassing op recentere modellen en een milieu-maatregel.
Een lambda-sonde is een belangrijk apparaatje, in de U.S.A. worden ze volgens mij preventief vervangen bij 50.000 mijl, dan gaat er een lampje knipperen op het dashboard, kun je ook nog een boete voor krijgen!
Bij vollast werken de meeste lambda-sondes niet nauwkeurig en wordt het signaal niet gebruikt voor de berekening van het mensel en loopt de motor op vooraf ingestelde waarden.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.