Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Automaat van de 2.8E V6

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.565
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Automaat van de 2.8E V6

    Bonjour,

    Ik ben op zoek naar ervaringen van andere 2.8E Automaat rijders. Mij is namelijk het volgende opgevallen:

    De automaat doet het prima maar af en toe lijkt het alsof hij/zij ligt te snurken. Als ik de auto heel rustig laat uitrollen richting een file en vervolgens op het gemakkie met de rest van de kudde mesukkel gaat de motor soms een beetje bokken, net als een motor die met te lage toeren rijd.
    Ik ben dan zo gelijkmatig en rustig snelheid aan het verminderen geweest en pruttel vervolgens een beetje door dat de bak is vergeten terug te schakelen.
    Die ligt lekker te maffen terwijl het blok nog maar rond de 1400 a 1500 toeren of zo draait.
    Op een gegeven moment voel je het blok onder z'n toeren draaien.
    Door een beetje gas te geven (nog niet eens half gas) wordt die hapsnurker in ene wakker en schakelt terug waardoor het blok niet meer licht schokt door de te lage toeren.
    Als je dan de file langzaam rijdend vervolgd blijft het goed gaan. Hij schakelt dan niet meer op tot dat het nodig is.

    Is dit een eigenschap van deze versnellingsbak ?
    Ik heb geen referentie dus ik zou het niet weten.
    Het is net alsof m'n zus in geminiatureerde versie in de versn.bak zit want die vergeet ook nog wel eens terug te schakelen :roll:

    Verder is het een heerlijke bak en een zijdezachte motor 8)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2

    Standaard

    mijn V6 2.6E'tje automaatje schakelt wel terug vanzelf als ik totaal gas los laat.

    dat het verder een zijdezachte motor is geloof ik best!!
    broem broem!

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.565
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fedor
    mijn V6 2.6E'tje automaatje schakelt wel terug vanzelf als ik totaal gas los laat.
    Ik laat het gas niet los. Ik geef tijdens het naar de file toe rollen en vervolgens met de kudde meerijden een heel klein beetje gas.

    Als ik gas los laat schakelt ie ook terug. Dat is het probleem niet.

    Het gebeurt alleen bij *hele* lage snelheden. Snelheden die je normaal in z'n eerste versnelling rijd. Maar hij blijft in z'n twee staan. Het snelheid minderen is te langzaam en geleidelijk gegaan waardoor de bak het niet opmerkt of zo.

    Het is niet hinderlijk. Ik vroeg me alleen af of het zo hoort.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4

    Standaard

    Ik heb ook een soortgelijk in mijn bak... dan geef je halfgas zeg maar om uit te rollen, en dan vergeet de bak inderdaad terug te schakelen (3traps automaat, 1986), totdat je iets meer gas geeft, en dan snaptie het weer, dan paktie gelijk goed op, met een klein schokje door de auto. Ik heb echter nog nooit gehad, dat de motor smoorde, of onder zijn toeren ging lopen. Hij blijft altijd wel beetje rond de 1200 draaien, ok, hij loopt dan niet meer zo lekker ivm de versnelling waarin de auto zich op dat moment bevind, maar smoren niet.
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.565
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten
    Ik heb ook een soortgelijk in mijn bak... dan geef je halfgas zeg maar om uit te rollen, en dan vergeet de bak inderdaad terug te schakelen (3traps automaat, 1986), totdat je iets meer gas geeft, en dan snaptie het weer, dan paktie gelijk goed op, met een klein schokje door de auto. Ik heb echter nog nooit gehad, dat de motor smoorde, of onder zijn toeren ging lopen. Hij blijft altijd wel beetje rond de 1200 draaien, ok, hij loopt dan niet meer zo lekker ivm de versnelling waarin de auto zich op dat moment bevind, maar smoren niet.
    Ja okay, zo gaat het bij mij dus ook. De motor loopt niet lekker meer. Begint lichtjes te bokken ala "onder z'n toeren". Je voelt em dan een beetje schokken. De toeren komen niet onder 1200 a 1300 maar lekker vinden doet ie het niet. Het is niet zo dat ie bijna afslaat of zo.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik heb dezelfde motor/bak combinatie gehad en wat ik herinner is, dat die bak bij vaste minimumsnelheden terugschakelt. IIRC was dat bij 68 km/h terug van 4 naar 3.
    Kennelijk 'verslaapt-ie' dat moment?!
    Vreemd.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.565
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eszes
    Ik heb dezelfde motor/bak combinatie gehad en wat ik herinner is, dat die bak bij vaste minimumsnelheden terugschakelt. IIRC was dat bij 68 km/h terug van 4 naar 3.
    Kennelijk 'verslaapt-ie' dat moment?!
    Vreemd.
    Ik vermoed dat ie zich bij mij verslaapt van 2 naar 1 gezien de zeer lage snelheden (iets harder dan stapvoets).

    Op "sleeping on the job" van 4 naar 3 of van 3 naar 2 heb ik em nog niet kunnen betrappen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    same here (mis alleen de 4e versnelling)
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  10. #9
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Je kunt 'm toch (desnoods) met de hand in de 1 houden?
    RS6 C5
    A3 TDIe

  11. #10

    Standaard

    yup, of in 2.. maar daar schiet je niet echt wat mee op , iig niet met een 3bak imho...
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  12. #11

    Standaard

    Ik zou de computer van de bak eens laten uitlezen dan. De mijne zaten ook wat foutcodes in. Bovendien begreep ik dat het een heel samenspel van moter en bak is. Dus wanneer er bij 1 van beide ff iets niet lekker gaat dan is het samenspel verstoort. Mijn wagen rijdt sinds alles is nagekeken echt 300% anders, maar dan wel in extreem positieve zin.



    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Is dit niet zo'n 'lerende' bak? Een aantal van de nieuwere automaten passen hun schakelgedrag aan aan het rijgedrag van de eigenaar. Kan zijn dat-ie nog aan het leren is na de eigendomswissel.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Als dat het geval is dan zou ik 'm dat via VAG COM snel afleren... Dat is echt een van de hinderlijkste eigenschappen van die bakken. Zitten altijd nog in de stemming van gisteren...:wink:
    RS6 C5
    A3 TDIe

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten
    Ik heb ook een soortgelijk in mijn bak... dan geef je halfgas zeg maar om uit te rollen, en dan vergeet de bak inderdaad terug te schakelen (3traps automaat, 1986), totdat je iets meer gas geeft, en dan snaptie het weer, dan paktie gelijk goed op, met een klein schokje door de auto. Ik heb echter nog nooit gehad, dat de motor smoorde, of onder zijn toeren ging lopen. Hij blijft altijd wel beetje rond de 1200 draaien, ok, hij loopt dan niet meer zo lekker ivm de versnelling waarin de auto zich op dat moment bevind, maar smoren niet.
    Hallo, ik herken dit een beetje, bij mijn audi gebeurde dat ook, en bij mij lag het aan de condensator, op de dynamo.

    Schokken deed die bij mij ook, maar dan onder de 1000 toeren, en bij liep tie zowiezo al niet lekker.

    Greetz, mrmusic64.

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Ja okay, zo gaat het bij mij dus ook. De motor loopt niet lekker meer. Begint lichtjes te bokken ala "onder z'n toeren". Je voelt em dan een beetje schokken. De toeren komen niet onder 1200 a 1300 maar lekker vinden doet ie het niet. Het is niet zo dat ie bijna afslaat of zo.
    Steven, kwam jij naar de Limburg meeting van zondag 15 mei? Anders zou je eens een keer in mijn 2.6 Automaat kunnen rijden. Ik kan me ook niet precies voorstellen wat jij bedoeld. Ik heb de mijne nooit op "ondertoeren" betrapt bij het decelereren.

    Zou jij trouwens eens in mijn topic willen kijken, ik heb namelijk ook een vraag mbt de automaat
    http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11427
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  17. #16
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.565
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MadRacer
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Ja okay, zo gaat het bij mij dus ook. De motor loopt niet lekker meer. Begint lichtjes te bokken ala "onder z'n toeren". Je voelt em dan een beetje schokken. De toeren komen niet onder 1200 a 1300 maar lekker vinden doet ie het niet. Het is niet zo dat ie bijna afslaat of zo.
    Steven, kwam jij naar de Limburg meeting van zondag 15 mei? Anders zou je eens een keer in mijn 2.6 Automaat kunnen rijden. Ik kan me ook niet precies voorstellen wat jij bedoeld. Ik heb de mijne nooit op "ondertoeren" betrapt bij het decelereren.

    Zou jij trouwens eens in mijn topic willen kijken, ik heb namelijk ook een vraag mbt de automaat
    http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11427
    De Limburg meeting gaat voor mij helaas niet door. Er komt een familie aangelegenheid doorheen maar ik had me in het betreffende topic al afgemeld.

    Aan je topic over de versn.bak kan ik eigenlijk geen bruikbare info toevoegen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Aan je topic over de versn.bak kan ik eigenlijk geen bruikbare info toevoegen.
    Misschien toch wel een beetje Steven Hoe reageert jouw automaat als je bijvoorbeeld 50 rijd in de 3e versnelling (stand "D" gewoon) en je geeft dan wat gas. Schieten dan de toeren bijvoorbeeld eerst wat omhoog en blijven deze tijdens de acceleratie daarna gelijk, of accelereert de auto meteen en gaan de toeren in dezelfde snelheid mee omhoog? (Met lock-up dus) Ik heb namelijk het idee dat mijn lock-up niet naar behoren werkt. Ik ben benieuwd
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •