Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 46

Onderwerp: Audi S4 4.2V8 344pk

  1. #1
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Audi S4 4.2V8 344pk

    Audi S4 Avant (2003) Keihard de lekkerste



    Je kunt discussiëren over het nut van deze beul, maar het ís een bijzondere krachtpatser. Genieten, dus! Als je ‘m louter als familie- of zakenauto gebruikt, ben je even goed uit met een doorsnee A4. Maar het gaat hier om sensatie!

    Audi’s sportafdeling heeft z’n wortels in het WK-Rally, waar in de jaren tachtig met de oer-quattro veel successen werden behaald. De zegetocht werd voortgezet op de circuits, onder meer in de DTM en op Le Mans. De technische kennis die in de loop der jaren is vergaard, wordt toegepast in de S-modellen.
    Audi houdt wel van een beetje understatement en daarop is de nieuwe S4 geen uitzondering. Een leek zal de nodige moeite hebben om de S4 te onderscheiden van z’n minder potente broeders. Tot ie met een bloedgang voorbijkomt en je vervolgens de dubbele uitlaatpijpen en het S4-embleem aan de horizon ziet verdwijnen. Er zijn nog wel meer verschillen te zien: verchroomde buitenspiegels, forsere bumpers, grote koelopeningen, zwarte beschermstrips op de portieren en 18-inch lichtmetalen wielen in ‘Avus’-design. Het bescheiden uiterlijk vertoon van de S4 wordt binnen voortgezet. We zien enigszins aangepaste klokken en een leren sportstuur. Verder heeft de S4 wat andere kleur- en materiaalaccentjes, maar daar houdt het wel mee op.
    Voorin ligt een 4,2-liter V8, die nét onder de kap past. Een machtig gezicht! De 344 pk’s en 410 Nm’s koppel worden via een zesbak en het befaamde quattro-systeem over vier wielen verdeeld. Uiteraard werd er ook aan het onderstel gesleuteld, dat 20 mm verlaagd is en flink harder geveerd. Zelfs zó stevig, dat ie op hobbelige wegen bijna oncomfortabel aanvoelt. Niet dat je ongecontroleerd de weg afstuitert, maar toch...

    Genieten!
    De Audi S4 gaat ongekend van kiet. Het machtige koppel komt al bij 3.500 toeren vrij maar dankzij de vierwielaandrijving hoef je niet bang te zijn voor woest doorslaande wielen. Bij 7.000 toeren bereikt de S4 z’n vermogenspiek. Het donkere, ongegeneerde gebrul van Audi’s V8 mag er zijn. Nóg eens doorhalen en schakelen, en nóg eens... In onvoorstelbaar tempo verslindt de snelheidmeter de cijfers op de klok. De 250 km/h die de fabrikant als begrensde top opgeeft, geloven we onmiddellijk. Het is, net als bij skiën, heerlijk om even keihard rechtuit te knallen. Maar bochten zijn minimaal zo’n grote uitdaging. Reacties, balans, grip en vertrouwen, daar gaat het om. De A4 heeft van huis uit al een aardig dynamisch karakter, maar dat is nog niks vergeleken met deze S4. De communicatie tussen onderstel en bestuurder is uitmuntend; we voelen ons al snel één met de techniek. De besturing van de S4 is zeer direct. Met minimale polsbewegingen kunnen we kleine koerscorrecties uitvoeren. Jammer dat de S4 tot pakweg 100 km/h nogal licht stuurt, want dat gaat ten koste van het gevoel.

    quattro
    Is het nat, dan profiteert de Audi van z’n quattro-aandrijving. De krachten worden optimaal en veilig verdeeld over de vier wielen, waarbij een keur aan elektronische systemen ook nog eens een oogje in het zeil houdt. De balans is uitermate neutraal en gemoedelijk, met in het grensbereik een lichte neiging tot onderstuur. Je moet echt je best doen om de kont om te krijgen, dan is het een kwestie van gas geven en een beetje tegenstuur. De vierwielaandrijving doet de rest en je zit al snel weer op het juiste spoor.Ook probleemloos is de perfect functionerende zesbak, die zich kort en trefzeker laat bedienen. Door de grote souplesse van de V8 kun je trouwens behoorlijk schakellui rijden, als je eens níet wilt knallen.

    (test autoweek)









    gegevens
    Motor: benzine-V, 8 cil., 5 kl./cil, multipoint injectie, cil.inh. 4163 cc, max. vermogen 253 kW/344 pk bij 7000 tpm, max. koppel 410 Nm bij 3500 tpm.
    Onderstel: aandrijving voor+achter, 6 v. hand, remmen voor gev. schijven, achter gev. schijven, ABS, banden 235/40YR18, draaicirkel wielen 11,5 m.
    Maten/gewichten: l/b/h 4,58/1,78/1,44 m, wielbasis 2,65 m, gewicht 1645 kg, laadvermogen 625 kg, kofferruimte 442 - 1184 l, tankinh. 66 l.
    Prestaties: Topsnelheid 250 km/h, acceleratie 0-100 km/u 5,9 s (5,8 s), 50-80 km/u in 3/4 3,1/4,5 s, 80-120 km/u in 4/5 5,2/6,3 s, testverbruik 12,8 l/100 km, (13,4), , geluid bij 100/120 km/u -/- dB.
    Nieuwprijs:
    € 74.990 (2003)

  2. #2
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Mooi speeltje 8) wil ik wel hebben
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  3. #3

    Standaard

    Tja, wat wordt de nieuwe stelling 'echte Audi's hebben Quattro en een 4.2 V8'... Bah, ga ik die Amerikanen haast nog gelijk geven, want "There's no substitute for cubic inches" op het moment...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4

    Standaard

    Ik vind Audi eigenlijk meer een"Turbomerk"
    Quattro Powaa

  5. #5

    Standaard

    Het zal wel aan mij liggen. Maar ik mis de drie "fans" in het middenconsole. Twee is onvoldoende!


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjan
    Het zal wel aan mij liggen. Maar ik mis de drie "fans" in het middenconsole. Twee is onvoldoende!
    wat bbedoel je daar mee?

    moooie bak
    If you want to be somewhere fast, take an Audi RS6

  7. #7

    Standaard

    update:

    Eind december besteld, volgende week wordt ie gebouwd (duurt dan nog zo'n 2 weken). Uiterlijk 1 maart gaan we em ophalen in Ingolstadt 8)

    Ohja, uiteraard krijgen jullie als één van de eerste de foto's te zien van ons kindje

    gr,
    mozz

    ps: inderdaad jammer van de turbo, maar dit rijdt ook best lekker...

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    sow de ju S4_amsterdam kom je met de S4 ook een keer op een meeting ?

    wat voor kleur ? heb je besteld en van DE s4 velgen of van die RS4 velgen ? :P

    Gr Rein
    If you want to be somewhere fast, take an Audi RS6

  10. #9
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S4_Amsterdam
    update:
    Uiterlijk 1 maart gaan we em ophalen in Ingolstadt 8)
    Mocht ik ooit in de zeer gelukkige positie verkeren een nieuwe Audi aan te schaffen dan doe ik dat ook zeker!
    Ben er nu al inmiddels zo'n 3 keer geweest en het blijft indrukwekkend.

    Smul: met de UrQ naar Ingolstadt en daar m'n (R)S6 Avant ophalen en gebroederlijk achterelkaar terug cruisen (met af en toe een bochtig binnenweggetje natuurlijk )

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S4_Amsterdam
    update:
    Uiterlijk 1 maart gaan we em ophalen in Ingolstadt 8)
    Mocht ik ooit in de zeer gelukkige positie verkeren een nieuwe Audi aan te schaffen dan doe ik dat ook zeker!
    Ben er nu al inmiddels zo'n 3 keer geweest en het blijft indrukwekkend.

    Smul: met de UrQ naar Ingolstadt en daar m'n (R)S6 Avant ophalen en gebroederlijk achterelkaar terug cruisen (met af en toe een bochtig binnenweggetje natuurlijk )
    Dan wil ik wel met je mee om één van de twee terug naar holland te rijden. :wink:
    Huidig transport= iets anders

  12. #11
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Ik ben benieuwd naar de foto's
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  13. #12
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Ik ben benieuwd naar jouw S4 S4_Amsterdam. Het was dezelfde kleur als deze in het verslag toch?
    Ik kan je al wel vertellen dat de S4 fantastisch rijdt, ben er inmiddels al een blokkie mee omgegaan. Echt een fantastische stuurmachine, met veel power.

  14. #13

    Standaard

    ok, om mijn voorpret met jullie te delen....

    Ik moet (helaas) nog 3 weken wachten op een dolfijngrijze S4 Avant met:

    - zwartleder nappa bekleding
    - electronisch dak
    - DVD navigatie+
    - Bose soundsystem
    - armleuning mét bekerhouder (handig voor dat ene blikje redbull!)
    - proline pakket (met parkeersensor, xenon etc)
    - bagagepakket (jaja, dit waren de kosten dan ook niet)
    - electrisch bedienbare stoelen mét memory (tjah, want stel je voor dat je niet meer weet hoe je stoel stond)
    - zonder typeaanduiding (dit doen ze echter niet in de fabriek en gaat de dealer doen) om argeloze porsche-rijders en bmw m3-proleten eens goed te laten schrikken :twisted:

    Ben vast nog iets vergeten, maar denk dat dit wel een aardig beeld geeft van waar ik al sinds december naar uitkijk

    Anyway, zoals ik al zei, de eerste fotos zal ik hier posten!


    Keep you posted,

    Mozz

  15. #14
    Mcstone's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Posts
    416
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    zonder typeaanduiding (dit doen ze echter niet in de fabriek en gaat de dealer doen) om argeloze porsche-rijders en bmw m3-proleten eens goed te laten schrikken
    Juist, zo mag ik het zien! Zonder blikken of blozen die rice-rtjes en verbazing achterlatend. 8)

    Ben ook nieuwsgierig!

    Greetzzz,

    Rolf

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S4_Amsterdam
    - zonder typeaanduiding (dit doen ze echter niet in de fabriek en gaat de dealer doen) om argeloze porsche-rijders en bmw m3-proleten eens goed te laten schrikken :twisted:
    Leuk :mrgreen:
    Huidig transport= iets anders

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Gaaf, zou ik ook doen als ik zo'n snelle auto had.

    Tom

  18. #17

    Standaard

    cool man en welke velgen ?

    Gr Rein
    If you want to be somewhere fast, take an Audi RS6

  19. #18

    Standaard

    dik

    cker de orginele S4 velgen???


    If you want to be somewhere fast, take an Audi [img][http://www.rs6.com/smilies/rs4-kiss.gif]http://www.rs6.com/smilies/rs4-kiss.gifhttp://[/img]

  20. #19

    Standaard

    Ik zit dan wel een categorie lager dan een S4 maar inderdaad is dat zonder type aanduiding Kickuh :twisted:
    Ik heb er ook niks op staan en dat heeft al wat leuke momenten opgeleverd. Vooral met die Sjonnies in BMW's met spoilers die boven het dak uitsteken. Nou dan weet je zker dat het geen M3 is en dat je hem kan hebben mot je die gezichten zien

  21. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S4_Amsterdam
    ok, om mijn voorpret met jullie te delen....

    Ik moet (helaas) nog 3 weken wachten op een dolfijngrijze S4 Avant met:

    - zwartleder nappa bekleding
    - electronisch dak
    - DVD navigatie+
    - Bose soundsystem
    - armleuning mét bekerhouder (handig voor dat ene blikje redbull!)
    - proline pakket (met parkeersensor, xenon etc)
    - bagagepakket (jaja, dit waren de kosten dan ook niet)
    - electrisch bedienbare stoelen mét memory (tjah, want stel je voor dat je niet meer weet hoe je stoel stond)
    - zonder typeaanduiding (dit doen ze echter niet in de fabriek en gaat de dealer doen) om argeloze porsche-rijders en bmw m3-proleten eens goed te laten schrikken :twisted:

    Ben vast nog iets vergeten, maar denk dat dit wel een aardig beeld geeft van waar ik al sinds december naar uitkijk

    Anyway, zoals ik al zei, de eerste fotos zal ik hier posten!


    Keep you posted,

    Mozz
    OH.............MY............GOD 8) :twisted:

    wil heel dringed pics zien van deze absolute beauty :wink:

    Alvast proficiat met je aankoop!

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •