Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A4-fahrer
Ik deel je mening wat betreft de 1.6 FSI, die 115 pk lijk je maar niet te voelen, moet iets te maken hebben met die koppelkromme zoals we eens besproken hebben in een topic in rij-ervaringen.
Ja koppelkromme maar ook de vermogenkromme (mits dat zo heet). 115pk en 155Nm nu zijn nog altijd net zoveel als 20 jaar geleden. Alleen kwam toen het vermogen vaak in een piek vrij en nu gaat dat veel gelijkmatiger. Enerzijds veroorzaakt door de vanuit milieu en verbuiksoogpunt optimalere afstemming van een motor anderzins wellicht vanuit het streven een motor geraffineerder te maken. Het resultaat ervan is een minder piekerige motor die daardoor minder snel aanvoelt (maar dit niet is!).

Er spelen echter ook andere zaken mee zoals gewicht en frontaal oppervlak, bredere banden en rotere velgen. Alle 4 zijn toegenomen bij nieuwe auto's. Vegelijk:

1998 A3 1.6 101 pk/145Nm 1090kg br 1.735 h. 1.423 banden: 195/65/15
2006 A3 1.6 102 pk/148Nm 1205kg br 1.765 h. 1.421 banden: 205/55/16.

Resultaat topsnelheid nu 185, toen 188. 0-100 nu 11.9 toen 11.3. Met bovenstaande gegevens (meer gewicht, iets groter frontaal oppervlak, bredere banden en grotere dus zwaardere velgen -al is het minimaal) vermoed ik dat het oudje eerder aan zijn fabriekswaarde komt dan de nieuwe. Voeg daaraan toe dat de nieuwe motor zijn vermogen gelijkmatiger zal ontplooien, wellicht wat versnellingsbakverhoudingen langer zijn gekozen (verbruik) en dan heb je al snel het gevoel dat de paarden nu anders galopperen dan vroeger.

Zelf heb ik de 2.0FSI genomen in de A3 omdat me de 115 pk inderdaad tegenvielen. Eerlijkheid gebied te zeggen dat zelfs de 150pk van de 2.0 me tegenvielen en soms nog tegenvallen (maar dat is gevoelsmatig). Ik heb voor de koop van de A3 ook getwijfeld over een BMW E90 320i en deze gereden maar die geeft je nog minder het gevoel met 150pk onderweg te zijn. Het ligt echter niet aan het vermogen maar aan de moderne generatie motoren, het huidige gewicht van de auto's en andere kleine zaken. Je betrapt je er zelf ook op dat je apels met peren gaat vegelijken. Mijn laatste auto met meer dan 110pk was een Golf G60 (160pk). Je verwacht ten onrechte de sensatie van toen maar... ten eerste is het al 8 jaar geleden dat ik die auto heb gereden en ten tweede was dat een veel lichtere auto met kortere versnellingen etc etc.

Overigens loopt de 2.0 veel mooier dan de 1.6, alleen daarom al reden deze motor boven de 1.6FSI te kiezen. Daarbij valt me op dat hij onderin (1500-2500 t/pm) behoorlijk goed doortrekt en bij lage toeren in stedelijk gebied verassend zuinig te bewegen is. Overigens gaan deze eigenschappen schijnbaar niet op voor de oudere 2.0FSI motoren welke nog met gelaagde verbranding werken.