Mooi stukje!
BTW: keb `m ff van Showroom naar Rijimpressie verplaatst.
Hoi,
Aangezien er nog niet veel van rijden, zal ik mijn impressie van de eerste 2000km beschrijven:
Het meeste opvallende is toch wel het weggedrag. Hiervoor reed ik een Passat Variant met 16" en sportonderstel. Deze auto vond ik nog te soft, hing nogal over in de bochten. De A6 stuurt perfect!
Tot dusver is er, rijtechnisch, geen noodzaak tot verlagen.
Ik heb laatst een snelle snelweg bocht (A28 van zwolle naar A50 richting Apeldoorn) genomen: heerlijk
Verder is het gewoon een echte limousine, zonder te soft te zijn.
Op langere ritten geniet je van het comfort én het speelgoed.
Interieur is perfect afgewerkt, voor én achter genoeg ruimte.
Goed, nu de motor:
De motor is ongetuned al ruim voldoende. Mijn Passat was getuned tot 155pk en was uiteraard lichter. Toch heb ik niet het gevoel dat ik veel langzamer ben, ook kom ik nooit iets 'te kort'. Uiteraard is 300pk altijd beter, maar daar wen je na een paar uur ook aan. Ik ben benieuwd hoe de A6 rijdt, indien hij getuned is (binnenkort, ff wachten op de planning bij de importeur). Opvallend is namelijk dat de motor bij snel overschakelen inhoud, ik hoop dat dat weg is, na de tuning.
Minder vind ik bv het starten. Regelmatig krijg ik de melding dat ik het koppelingspedaal moet intrappen, terwijl deze al lang ingetrapt is.
Ik trap altijd eerst mijn koppeling in, vóór dat ik de sleuter erin heb.
Dat kan dus niet. Eerst de sleutel erin, dan de koppeling intrappen én dan de sleutel omdraaien....
Ook niet echt netjes vind ik de afwerking in de kofferbak. Het onderste tapijt is nogal dun, de reservewiel kist (met accu) is volledig on afgewerkt.
Ik vind mijn A4 (1997!) wat dat betreft netter: boordgereedschap netjes in het wiel. Verder is er in de kofferbak weinig/geen ruimte ook de wielbouten/reservewiellampjes etc in op te bergen. Dat kon bij de passat netjes achter een klepje, maar goed, niet echt belangrijk.
Verder: als een kind zo blij. In mijn ogen de mooiste limousine van dit moment én die heb ik.... :tieten:
(trotse vader verteld dan ook graag..)
Gisteren de auto getuned terug gekregen:
Bevalt goed, vooral het oppakken van de motor bij lagere toerentallen is goed merkbaar (is ook aan het koppeldiagram te zien).
Ik heb verder nog niet ver gereden, morgen moet ik nog 500km rijden.
Waarom dan nu bericht, het heeft namelijk ook zo zijn nadelen:
Op de terugweg reed ik op een parallelweg van de A28, omdat de A28 dicht zat. Ff een auto inhalen én kijken hoe dat getuned zou gaan, kost waarschijnlijk nu EUR 270,-- (laseren + motoragent)
Nu zou ik, ongetuned, er ook voorbij zijn gegaan, maar vermoedelijk iets trager...;-)
.... getuned en meteen een boete :oops: ...da's minder..
Ik heb zelf een keer een lang stuk in de A6 3.0tdi quattro gereden.... dat sportonderstel was erg goed... wel wat stug voor een limousine.. maar heerlijk direct..
Ben benieuwd naar je verdere ervaring met je getunde zelfontbrander.
Ik ben nu weer 2000km verder én hij loopt fantastisch.
Het is niet zo zeer dat hij veel sneller is (dat verschil is misschien meetbaar, maar minder voelbaar), maar dat hij sneller reageert.
Alsof ze de 'slag' van het gaspedaal gehalveerd hebben.
Ook is de verhouding motor-versnellingsbak beter.
Het lijkt alsof de motor gewoon beter oppakt, bij het wisselen van de versnelling.
Verder rijdt hij zuiniger, 6,7l/100 ipv 7,0l/100km
Geen spijt van dus.