@Bastet Ik heb even twee foto's samengeshopt:
klauw_photoshop.jpg
321mm is inderdaad een grotere klauw. Volgens mij is dit geen HP2, maar de dubbelzuiger die ook op de Passat W8 zit. Wel breder, maar nog geen HP2.. Kan me vergissen uiteraard. Plaats effe een foto van de remklauw!
@Bastet Ik heb even twee foto's samengeshopt:
klauw_photoshop.jpg
OK, thanks voor de info @lscholten en @Bastet.
Deze winterset is 205/55/R16 met ET45.
Enig idee of ik op afstand kan bepalen of een setje past? Als ik een grotere / bredere velg (bijv. 225/45/R17) met een lagere ET-waarde (35) pak, dan zit ik veilig wat betreft de wielkast (en 2cm verder naar buiten, wat ook wel mag), maar kan ik dan ook met redelijke zekerheid aannemen dat ik wat betreft de klauw veilig zit?
Heb nu deze op het oog: 225/45/R17, ET42 (setje met bijna nieuwe winterbanden voor € 400). Even kijken of die 7mm meer naar binnen gaat passen...
wintervelg.jpg
imgp4082.jpg
Het ligt vooral aan de vorm van de spaken.. de kans wordt groter naarmate de velg en ET veranderen, maar garanties heb je nooit... toch echt effe passen...!
Is niet anders.. je hebt gewoonweg bredere klauwen, en dat is een beperking. Ik heb mijn 19" ook moeten passen voordat ik ze ging kopen.
Eindelijk de velgen gevonden die ik eigenlijk sinds de vorige al wou: de originele 17" versie van mijn zomerset. Was even een stukje rijden (Enschede - Wassenaar..., daar uiteraard even gepast), maar de vrouw had toch een vriendin op bezoek
Ik dacht ze 215/50R17 waren, maar ze bleken 225 te zijn (misser in de advertentie). De afwijking t.o.v. de zomerbanden is daardoor wel wat groot geworden (+3%), maar de teller komt wel dichter bij de realiteit (afwijking met af-fabriek maat is namelijk -4,80%). Morgen maar eronder gooien, kijken of de boel gaat piepen.
$_82.JPG
Staat ook veel beter joh (en geeft nog meer comfort ook), maatje groter band. Een grote auto moet grote wielen hebben (en niet alleen de velg)
Daarom rijd ik ook op 245/40 R18 (zomer) en 225/50 R17 (winter)
Ik heb me altijd afgevraagd waarom de A6 dezelfde maat kreeg als de A4, waar de A8 meteen 2 maten groter kreeg...
De BMW 5 (en MB E ook volgens mij) kregen (m.u.v. breedsets) ook gewoon deze maten af fabriek...beter in verhouding met koetsgrootte, en logischerwijs tussen 3/C en 7/S in
Alleen idd ff letten op ET ivm mogelijk aanlopen fusee (kan ook per merk band verschillen) en je teller
Afgelopen weekend en vandaag eindelijk weer eens lekker bezig kunnen gaan aan de wagen:
- Achteruitrijcamera geïnstalleerd. Best nog wel een werkje, twee dagen mee bezig geweest. Ten eerste was het Chinese onderdeel toch niet helemaal pasmaat (vervangt één van de kentekenverlichting-units), dus dat moest op maat gemaakt worden. Daarnaast moest die unit stroom krijgen (uiteindelijk van de achterruitenwisser geplukt) en moest het video-signaal door die rubberen mof tussen de achterklep en de carosserie (protip: nylon trekveer). Achteruit-signaal bij de achterlicht-unit weggehaald. Kabel dan langs de hemel naar voren geleid, om uiteindelijk bij het radio-gat uit te komen.
- Komfortblinker geïnstalleerd. Ook dit was een lastige: ik had de niet-plug&play versie van de kit en moest dus zelf de juiste draadjes vinden en knippen. Ik vond het knutselen achter de relaisplaat toch wat te ver gaan, dus heb de draden uiteindelijk vastgezet op de connector waar de alarmknipper-unit in klikt. Draden zijn lang genoeg om het relais onder het stuur vast te zetten.
- Parrot weer geïnstalleerd en de camera op aangesloten. Werkt perfect!
- Eén van de zomervelgen laten richten.
IMG_1051.jpgIMG_1052.jpgIMG_1793.jpg
Volgende week gaat de auto voor onderhoud, APK en uitlijnen (nog op de winterset, die zeker weten recht is). Daarna kan de zomerset er weer op.
Overigens, altijd verassend dat Chinese spul. Dat de kabeltjes zo moeten kom je natuurlijk achter zodra je de boel al een keer netjes hebt vastgezet...
IMG_1050.jpg
Lendensteunvertelling gereparaard, nadat ik mezelf erdoorheen had geduwd...
Even geleden leuke LED deurlampjes geïnstalleerd:
IMG_3830.jpg
Helaas is dit wel het laatste wat ik aan deze mooie wagen ga doen Helaas storing in de bak: P en N worden niet herkend als 'ie warm is, dus dan start 'ie niet... Volgend jaar moet de distributieriem, dus dat komt samen neer op potentieel € 5.000 binnen een jaar tijd, wat te gek is. Gelukkig al wel koper gevonden, volgende week is 'ie weg.
Wat dan? We gaan zeer waarschijnlijk een nieuwe A1 leasen!
zie4za.jpg