18z klauwen,van een Q7/Cayenne.
Ik heb verschillende how to's gelezen ja,ook een topic waar jij al reageerde.
Van het omdraaien van de ontluchtingsnippels met verbindingspijpjes weet ik.
Heb jij toevallig ook nog een complete how to geschreven?
18Z of 17Z (350 of 330 schijven)?
Wel de how-to's goed gelezen? Je moet - als het Cayenne / Q7 klauwen zijn - de bleed-valves en crossover pipe omdraaien, de klauwen zijn namelijk progressief. Het kleine zuigertje moet onderop komen bij onze auto's. De OE-plaatsing op de Q7 is aan de voorzijde van de schijf, waardoor de kleine zuiger bij de bleeder moet zitten; bij ons zit-ie aan de andere kant van de schijf, en monteer je de klauw dus eigenlijk ondersteboven. Als je ze L/R zou omwisselen komt de grote zuiger dus eerst op de schijf (draairichting), ipv de kleine...
http://rulweb.nl/static/archive/cars...n/150810_5.jpg
18z klauwen,van een Q7/Cayenne.
Ik heb verschillende how to's gelezen ja,ook een topic waar jij al reageerde.
Van het omdraaien van de ontluchtingsnippels met verbindingspijpjes weet ik.
Heb jij toevallig ook nog een complete how to geschreven?
Niet helemaal. Maar de stappen zijn niet heel spannend hoor, wel goed opletten met wat je doet. Op de foto met groene klauwen lijkt het alsof de nippels nog niet omgedraaid zijn, vandaar de opmerking.
Montage is vrij eenvoudig. Let wel op de goede afstandbussen en bouten! Sterke bouten (grade 11.8 uit m'n hoofd) zijn een vereiste. RVS vulringen (bussen) in de ogen van de klauw (16mm gat, M14x1,25 (uit m'n hoofd) x55mm bouten, dus een 1mm wanddikte RVS buis werkt perfect). Ik moest de borgmoeren afslijpen zodat ze 3mm platter werden, anders zouden ze niet tussen de klauw en de schijf passen. Let ook op de goede carrosseriering (2mm dikte).
In sommige how-to's plaatsen ze geen ring; ze hebben dan de klauw niet perfect gecentreerd op de schijf. Sommigen slijpen dan een randje van het supportpaaltje aan de binnenzijde van de klauw af (omdat-ie anders tegen de schijf aan komt). Daar kan je zelf een beetje mee spelen.
Ik moest een stuk van m'n fuseepoot afslijpen omdat de schijf tegen de poot aan kwam aan de onderzijde. Dat stelde weinig voor, maar moet wel even. Slijptol is dus zeker nodig!
RVS remleiding is een vereiste ivm aansluitingen (RS4 B5 met Brembo upgrades past goed), Hawk HPS remblokken zijn volledig kut in deze dingen. Kies voor OEM (Pagid), Ferodo DS2500, of voor Hawk HP+ Performance. Alles kost ca 300 voor een setje. Je kan originele slijtage indicatoren kopen bij de dealer, zodat die functie bewaard blijft (ze zitten NIET standaard in de blokjes).
Vandaag ben ik met Jordy van Motorsportmedia op stap geweest om eens wat dikke foto's van de audi te (laten) maken.
Ik moet zeggen,ik ben best wel tevreden met het resultaat.
Ik heb een kleine greep gedaan uit de gemaakte foto's,als er intresse is in de rest dan hoor ik het graag.
Wil je nou zelf nou ook graag zoiets,kijk eens op www.motorsportmedia.nl
En daarom zitten er ook wielsloten op,en buiten dat,als ze ze écht willen hebben krijgen ze ze toch wel mee.
Buiten dat,het zijn nou ook weer niet zúlke dure velgen hoor,en met alleen een kenteken kan je ook weer niet heel erg veel zonder schriftelijke toestemming van de eigenaar.
Zijn mooie foto's.
Goed gedaan.
Verstuurd vanaf mijn SM-T800 met Tapatalk
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
ML450CDi remschijven gekocht,door een kennis het naafgat aan laten passen naar Audi specs,nu alleen nog remblokken,remslangen en banden voor de porsche velgen scoren,en natuurlijk de fusee's aanpassen.
Voor de geinteresseerden,dit is het brembo nummer van de schijven:
Die velgen op die foto's van Motorsportmedia zijn waanzinnig, niets meer aan doen...
...en wat betreft het kenteken: OK, dan weet men je kenteken. Daarmee kan toch niemand behalve autoriteiten een adres achterhalen?
De enige reden voor mij om het te verbergen zou zijn als ik bijvoorbeeld een chip had - hoeft de verzekering niet te kunnen Googlen...
Vandaag maar eens tijd gemaakt om de brembo Z18 klauwen te gaan monteren.
Ik ben in de gelukkige hoedanigheid dat ik een werkgever heb die ons de werkplaats ook af en toe privé laat gebruiken,dus vanmorgen optijd naar mn werk gereden,en de audi in een 2-kolommer gehangen.
Na demontage van het wiel en de oude remmerij eerst netjes de naaf schoon geborsteld,en vervolgens de nieuwe 350mm Mercedes GL/ML450 CDi, welke ik door een vriend heb laten uitdraaien naar B6 naaf specs, tegen de naaf gehouden om te kijken waar er wat van het fusee moest.
Een slijptol met een nieuwe lamellenschijf erbij,en dan maar slijpen aan het fusee.
Het lijkt alsof er enorm veel materiaal is weggehaald,maar het gaat maar om 2-3mm
Omdat ik van de zomer met andere wielen ga rijden,heb ik al een tijdje steekadapters liggen,welke ik nu mooi even kon gebruiken om de schijf goed op de naaf vast te zetten voor tijdens de rest van de aanpassingen.
De moeren om de klauwen vast te zetten bleken +- 1,5mm te dik naar mijn smaak,ze raakte de schijf niet,maar daar was alles mee gezegd,dus,in de bankschroef ermee.
En de slijptol er overheen.
Daarna ook de bouten die ik had even +- 3 gangetjes schroefdraad ingekort,en de klauwen met speciale busjes in de gaten(ook gemaakt door degene die mn schijven aangepast had) vastgezet.
Ook nog even belangrijk om te vermelden,de klauwen heb ik 2mm van het fusee af gezet met een ringetje tussen fusee en klauw,dus montage volgorde bout-ring-busje-remklauw-ring-fusee-moer.
Toen dat allemaal gebeurd was,het is namelijk even priegelen met de moeren,heb ik de nieuwe,RVS,remslangen,welke bedoeld zijn voor een RS4 aan de klauwen gemonteerd,en de oude klauwen met remslang en al van de originele leiding af geschroefd,en daarna zo vlug mogelijk(lekkende remvloeistof) de rvs slangen aan de leidingen gemonteerd.
Andere kant natuurlijk hetzelfde riedeltje,en daarna met een drukketel de remmen ontlucht,mooi in je eentje,constante stroom van remvloeistof,en geen kans op beschadiging van je hoofdremcilinder door trappen.
Als dan de wielen erop zitten,en je auto staat buiten terwijl ie verschrikkelijk vies maar wel dik is,dan moet je natuurlijk wel even een plaatje schieten,in mijn geval ziet het geheel er nu zo uit.
Ik ben erg tevreden met het resultaat,zowel de looks als de performance van de remmen.
Mn audi volgt namelijk een alfa op,waar ik zelf 4pots brembo's op had gezet,met 330mm schijven,en dan ben je een beetje verpest,ik vond de 1600 kilo wegende quattro dan ook zwaar ondermaats remmen,dat is nu voorbij.
Voor degene die het interesseerd,hier nog een klein lijstje van de gebruikte delen.
Remschijven: Brembo 350mm MB GL/ML450 CDI,artikelnummer: 09.R103.11 -> 1mm uit de naaf laten draaien,voor perfecte pastvorm op de audi naaf
Remblokken: Brembo Audi Q7,artikelnummer: P85065
Remslangen: RVS remslangen van HEL performance,bedoeld voor een RS4,artikelnummer: 252.254
Remklauwen: Audi Q7,VW Touareg,Porsche Cayenne Brembo Z18(ZR18 ZL18)
Bouten: M14x55 imbus,grade 12.9
Moeren: M14 staal zelfborgend
Ringen: M14 RVS,2mm dik
Busjes: Rvs gedraaid,16mm buitendiameter,14mm binnendiameter
Beugeltjes voor remslangen(RS4): 8E0615133G(links) en 8E0615134G(rechts)
Slijtageindicatoren: 7L0907637C
Dikke klauwtjes, velgen niet mijn smaak maar het geheel is lekker
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
S3 8V Limousine Ibis White I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned
Gaaf zo. Velgen wel mijn smaak en past prachtig in het hele plaatje.
En mooi gedocumenteerd ook, erg sympathiek !
Wat is nu je minimale wielmaat die je nodig hebt?
Minimale wielmaat is nu 18"
Wielen worden dit jaar mn winterset,de BBS CH die nu mn winterset is gaat in de tombola en voor de zomer ga ik op 18" porsche 911 velgen rijden.
De manier van documenteren leek me netjes,nu is er tenminste eens gewoon een knappe "how to" te vinden,ik heb me helemaal blauw gezocht,en uiteindelijk uit 7 verhalen 1 setje samengesteld.
Is er nog intresse in een standaard S-Line interieur van een B6 avant,met instapschade op de bestuurdersstoel?