Leuk kerstcadeau voor jezelf gehaald!
Ik heb een paar maanden geleden ook mijn eerste A5 gehaald, ik zit ook te denken aan het inbouwen van een AMI. Dus ik ben benieuwd hoe het gaat! Wil je via Bluetooth muziek af kunnen spelen?
Hoi allemaal!
Ik ben Dylan, 21 lentes jong en ik kom uit Zuid-Holland, werkzaam in Rotterdam.
Medio 2016 heb ik ooit het genoegen gehad om in een Audi A5 Coupé te rijden, en sindsdien ben ik eigenlijk stiekem aan het zoeken geweest naar een A5.
Na twee jaar lang in een handgeschakelde Golf 4 V5 gereden te hebben, was het tijd voor iets met een automaat en meer comfort, ik sluit elke dag aan in de file, en dan is een handbak niet bepaald comfortabel.
Vlak voor kerst ben ik een A5 sportback 2.0 TFSI tegengekomen die veel van mijn 'checks' afvinkte en ben ik na enig zoek- en graafwerk op pad gegaan voor een proefrit en keuring.
De auto is van de 1e eigenaar en is volledig dealer onderhouden geweest, in 2012 heeft deze de beruchte olieverbruik reparatie gehad, waarbij er nieuwe zuigers, kettingspanners e.d. ingegaan zijn. Dat was een van mijn grote punten met deze auto, aangezien deze reparatie erg duur is.
Voor kerst heb ik mijzelf dus deze prachtige A5 cadeau gedaan, althans, dat was het 'excuus'
IMG_1588.jpgKJHS4468.jpgPCPS8797.jpgVSRM9091.jpg
Ik zal verder nog dankbaar gebruik maken van de tips en tricks omtrent retrofits op het forum.
Huidige to-do lijst:
- Chippen
- Milltek uitlaatsysteem
- RS5 grill voor
- S5/S-line Side skirts
- Side-Assist retrofit met S5 spiegelkappen
- Elektrisch inklapbare spiegels
- Wagner intercooler
- GFB diverter valve
- AMI inbouwen
Erg fraai! nice! Erg mooie stoelen!
Voor vagcom etc kan ik je mee helpen
Het plan is inderdaad om via de AMI muziek af te spelen, wat ik dan zelf nog belangrijk vindt is dat ik van nummer wil kunnen wisselen met de knopjes op de middenconsole, ook het huidige nummer kunnen zien in de teller is tof.
Op dit moment heb ik al een AUX-in poort in de armleuning zitten, daar zit nu even een 'ghetto' oplossing middels een bluetooth-to-aux dongeltje met een powerbank.
De AMI zit er al in ( ik hou van aanpakken ) maar in mijn jeugdige haast heb ik waarschijnlijk de kabel gesloopt, deze moet ik dus weer uitbouwen en een nieuwe inbouwen.
Voordeel is wel, ik weet nu hoe het makkelijk gaat...
Het is verder helemaal niet moeilijk, je moet wel het groene menu vrijgeven om de input te kunnen aanpassen naar AMI ipv AUX. In mijn geval moest ik met een dremel het dashboardkastje te lijf, waarbij de vuistregel voor mij was, liever te weinig dan te veel eraf.
Verder zijn er nog wel wat plannen hoor, ik zit eraan te denken om hem langs JD te sturen voor een kietelbeurtje, de huidige 180PK voelt voor een slee van 1600kg toch net wat ondermaats, 260pk met 400NM valt dan meer onder de categorie 'just-right'. Ik moet dat alleen nog even goed bedenken, aangezien ik een Multitronic automaat heb, en deze ongeveer 400NM maximaal kunnen hebben. Het is dus voor mij belangrijk dat de bak even goed gespoeld is en dat ik geen rare geluiden hoor voordat die straks meer paarden te verduren krijgt.
Inklapbare spiegels is ook nog iets wat er gaat komen, bij mij thuis is het altijd stapelgoed weken voor wat betreft parkeren, dus dan is het wel een handigheidje om te hebben.
Thanks, gaat helemaal goed komen!
Thanks!
Er zijn zeker wel wat VAGcom tweaks die ik al op het oog heb, op termijn zal ik 'ns kijken hoe ik het echt wil hebben.
Voorlopig even lekker genieten van deze heerlijke wagen, echt een wezenlijk verschil ten opzichte van wat ik hiervoor reed.
Ik mocht drie dagen nadat ik 'm opgehaald had gelijk voor mijn werk een tripje naar Groningen maken.
Op de terugweg reed ik samen met een collega, gezellig in gesprek, terwijl ik met een zwaar gekietelde mini aan het spelen was, in alle comfort en rust.
Totdat ik op de teller keek en zag dat ik 180km/h reed!!
Voorlopig even wennen en goed naar de tellers blijven kijken dus...
Met tuning bij JD Engineering heb ik goede ervaringen. Mijn vorige A5 (oorspronkelijk 180 PK) en de huidige (oorspronkelijk 211 pk) zijn daar getuned naar volle tevredenheid. Vermogen na tuning is bij beide auto's rond de 265 PK en 400 NM en dat is voor het dagelijks verkeer zeker voldoende, al went meer vermogen ook snel.. Ze kunnen je bij JD ook zeker goed adviseren over tuning in combinatie met Multitronic.
En als je VAG-Com aanpassingen wilt kan ik je Rainesh zeker aanbevelen.
Inmiddels heb ik een vervangende AMI kabel gehad, en deze voorzichtig in het dashboard verwerkt.
AMI is nu eindelijk werkend, en werkt met de Tune2Air, alhoewel ik op dit moment met een komisch probleem zit v.w.b. de Tune2Air.
Hij werkt namelijk prima op één ding na, ik kan met geen mogelijkheid het vorige nummer selecteren in Spotify. De 'terug' knop in de middenconsole gaat naar het volgende nummer, net als de 'volgende' knop. Als ik dan de terug knop vast houdt gaat hij wel terug naar het begin van het huidige nummer, maar het vorige nummer krijg ik met geen mogelijkheid te pakken, ook niet vanuit de MMI. Ik moet dus handmatig op mijn telefoon het vorige nummer selecteren.
Iemand enig idee hoe dit kan? Ik snap er even helemaal niks meer van...
Afgelopen week wat foto's laten schieten van de wagen, doet de auto ook zeker wel meer recht toe.
Niet extra gewassen of gepoetst o.i.d. voor de foto's, ik heb er tenslotte gewoon mee gereden
IMG_4488_blur.jpg
IMG_4470_blur.jpg
IMG_4427_blur.jpg
IMG_4417_blur.jpg
IMG_4413_blur.jpg
IMG_4329_blur.jpg
Aantal verbeteringen staan al op het lijstje voor dit jaar, welteverstaan:
* chippen
* Milltek uitlaatsysteem
* RS5 grill voor
Iemand nog ideeën? Ik wil 'm graag steeds een beetje beter maken
mooie A5 en voor mod's zie mijn topic of die van @Baas J
en al gekeken voor vcds tweaks
S-Line/S5 skirts erop, dat maakt ze zo veel dikker.
Zie DIY (is van de A4, werkwijze is het zelfde) https://www.audiforum.nl/forum/model...tml#post944229
Peeet
meer inspiratie, zie mijn retrofit topics voor de 8T & 8K
https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1518797
https://www.audiforum.nl/forum/audif...ml#post1132076
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Inmiddels zijn we alweer ruim €1200,- aan onderhoudskosten verder, de multitronic olie is ververst, aangezien ik dit graag vóór het chippen gedaan wil hebben, en de 60dkm toch al bereikt was, nog binnen het onderhoudsinterval dus.
De olie is tweemaal vervangen, eerste maal om de oude olie van onbekende leeftijd te verversen, en een tweede maal om alle troep die in de oude olie zat met de verse olie weg te spoelen. Ook zijn er voor nieuwe banden gekomen, uiteraard weer Pilot Sport 4 banden.
Vooralsnog is deze auto dus geen goedkope hobby gebleken, maar ik ben nog lang niet klaar!
a.s. weekend ga ik er vier nieuwe wiellagers onder schroeven, de auto heeft namelijk een hele lichte trilling vanaf de passagierskant als je tussen de 60 en 150 rijdt, je voelt het bijna niet in het stuur maar het geluid is wel aanwezig. Vooralsnog is het door de muziek iets harder te zetten niet meer merkbaar, maar het leek mij geen slecht plan om dan maar gelijk alles te vervangen. Dan is het in ieder geval goed
Medio Juni gaat hij langs JD voor een softwarekuurtje en een inlaatreiniging.
Daarna komt er een Wagner intercooler op om alles een beetje koel te houden bij het benutten van het grotere vermogen.
Genoeg plannen dus, wordt vervolgd!
even laten kietelen is zeker de moeite waard (ook laten doen)
je merkt zeker het oempf gevoel en verdere mod's ook trouwens
Die moet geupdate worden naar 0260. Kan je daarmee wel helpen, stuur even een mail.
VCDS Regio Den Haag | VCDS Hex-net | VCP | Odis | Rainesh@hotmail.com