Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Voorstellen

  1. #1
    Codeblack's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    52
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Voorstellen

    Hallo,

    Mijn naam is Jeroen en ik woon in de omgeving van Hoogeveen.
    Ik heb nog geen Audi, maar ik ben wel op zoek.

    Januari volgend jaar loopt mijn lease-contract af en ik heb besloten om weer zelf een auto aan te schaffen. Ik heb dus nog even de tijd; voldoende tijd om mij te verdiepen in de modellen, uitvoeringen & motoren die interessant zijn en in de details en mogelijke problemen waar ik op moet letten. De bedoeling is om de auto in het komende najaar aan te schaffen.

    Eén reden voor weer prive gaan reden is de keuze. Ik heb vanwege mijn lengte een redelijk grote, of vooral wat hogere, auto nodig. In een Peugeot 308 of VW Golf kan ik b.v. niet rechtop zitten; in een Passat lukt dat wel, maar kijk ik vooral tegen de zonneklep aan. Vandaar 3 jaar geleden mijn keuze voor een Skoda Superb (190PK, diesel, bi-turbo). Mijn lease-budget is niet enorm, dus het was dat of een Peugeot 508, nee dank je! Er zijn nog best wat auto's waar ik in theorie in zou passen, maar daar word ik al helemaal niet vrolijk van. Skoda stond ook niet echt op mijn lijstje, maar de nieuwe Superb is een mooie ruime auto; ik ben er erg blij mee. Van 0-100 in 7,8 sec. en door de extra turbo heb je vanaf stilstand al een enorme dosis power .

    Een andere reden is financieel. De 190PK Superb is nu alleen nog in een zeer luxe (& dure) uitvoering beschikbaar en valt voor mij af. De 150PK versie is natuurlijk minder, maar ik zou er mee kunnen leven. Echter, zou ik deze nu leasen, dan kost deze mij meer dan ik nu betaal voor de 190PK versie; daar is de lol dan ook wel af.
    Als ik niet lease, krijg ik 0,27 per km; dat is +/- 0,23 netto en met 35K km per jaar zo'n 670,- per maand. En het scheelt mij de maandelijkse eigen bijdrage van 345,-. Bijtelling betaal ik niet, omdat ik de auto niet prive gebruik. Voor ruim 1000,-/maand kun je volgens mij een hele leuke occasion te rijden.

    Tenslotte prive-gebruik. Hoewel het af en toe onhandig is, zou ik een volgende lease-auto ook niet prive gebruiken. Binnenkort willen we naast de paarden ook met de wagen op pad, en hebben we eigenlijk een 2e auto nodig die de aanhanger met paardenkar kan trekken. Maar voor die paar keer per maand, en maar voor een deel van het jaar, wil ik geen 400,- per maand bijtelling betalen.

    Mijn budget voor de aanschaf is 15-20K en mijn aandacht gaat uit naar een A8 (D3, 2005-2010) of een A6 Avant (C6, 2008-2011 of een vroege C7).
    De auto mag best meer dan 1000,-/maand kosten. Als het een hele leuke is, dan heb ik er best meer voor over. En het prive gebruik is ook best wat waard, alleen lastig in geld uit te drukken.

    De A8 vind ik echt een mooie auto. Ik begrijp dat de kosten voor onderhoud hoog zijn. Best logisch, maar wat is hoog? 1000,- per jaar, 2000,-, 3000,-? Ik hoor mensen al schrikken van een grote beurt van 500,-; dan vind je een A8 duur, dat snap ik.
    Ik vind al mooie A8'en rond 12-15K. Dan heb ik ruimte om direct wat achterstallig/preventief onderhoud te doen, met nog wat reserve. Ik reserveer daarnaast zo'n 2000,- per jaar voor regulier onderhoud, maar is dat genoeg?

    De A6 vind ik mooi in de juiste uitvoering; minimaal 3.0, zwart, pro-line, getinte ramen, mooie velgen, etc. De C7 vind ik mooier dan de C6, maar dan zit ik direct vrij dicht op de 20K. De C6 vind ik van opzij en achter niet zo bijzonder; dat moet dan al bijna een 4.2 zijn en vol opties. Maar met prijzen tot 12K kan ik er zelf ook nog wel wat aan pimpen. Of ik neem direct een S6...
    Ik vraag me alleen af of ik met een dergelijke A6/S6 qua onderhoud niet erg dicht in de buurt van een A8 kom.

    Tenslotte de keuze voor brandstof. Mijn initiele keuze was diesel, gezien de jaarlijkse kilometers. Maar als ik de verschillen in wegenbelasting, verbruik, brandstofkosten en verzekering tegen elkaar afzet, dan is het verschil op het totaal minimaal. Daarnaast gaan de diesels steeds verder uit de gratie. Je mag met diesels sommige steden al niet in; soms alleen oude diesels, andere helemaal niet, en dat zal alleen maar meer worden. Ik zie met het klimaatakkoord de kosten voor diesels ook nog wel stijgen. Naast de stijgende dagelijkse kosten betekent dit natuurlijk ook wat voor de restwaarde. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

    Mijn introductie is niet zo kort geworden als ik me vooraf had voorgesteld . Sorry daarvoor, maar bedankt voor het lezen . Het heeft mij toch ook weer geholpen wat dingen op een rijtje te zetten.
    Ik zal mijn vragen proberen te stellen in het juiste onderdeel van het forum, als ik die kan vinden. Maar mocht je een antwoord of een suggestie hebben, dan hoor ik het hier natuurlijk graag.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorstellen

    Welkom. Kijk eens rond in Aankoopadviezen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorstellen

    Welkom hier. Met 35k zou ik geen diesel meer nemen. Denk aan de restwaarde.

  4. #4
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.785
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Voorstellen

    Met een budget van 15-20K vind ik een de tweedehands diesel een uitstekende keuze. Een C6 facelift of C7 euro 5 met relatief weinig km is zeker in Dld te vinden. Die diesels zijn gemaakt voor die afstanden en ik denk dat je het met 2K regulier onderhoud net red. 35K/jr banden, beurt en je komt al in de buurt of zit erop. Eigenlijk had ik dezelfde keuze 4jr geleden en geen spijt.
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  5. #5
    Codeblack's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    52
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Voorstellen

    Dank jullie!

    Ik zit al dagen te lezen in de aankoopadviezen en motor-rubrieken. Erg leerzaam, waarvoor dank aan iedereen. Maar niet alles is inmiddels even recent meer. Lees net een advies van enkele jaren geleden om te kiezen voor diesel, omdat dat goedkoper is vanaf 20K km/jaar en weer makkelijker te verkopen is met een hogere restwaarde :-). En het is nogal een verschil of je nu b.v. een D3/C6 koopt of in 2013. Heb natuurlijk ook veel zeer bruikbare info gevonden, maar krijg het in mijn hoofd nog niet allemaal overzichtelijk op een rijtje. Soms lees ik topics en denk ik, ja duidelijk, moet een benzine worden; dan lees ik weer iets anders en denk ik 100% diesel; en er tussen in... geen idee :-P.

    Als ik puur naar de gebruikskosten op dit moment kijk, dan komen benzine en diesel er voor mij vrijwel gelijk uit. Als ik dan de te verwachten gevolgen van het klimaat-gebeuren mee neem, oplopende gebruikskosten en lagere restwaarde voor diesel, dan zegt mijn verstand dat ik benzine moet kiezen.
    Lastige is dat mijn gevoel blijft zeggen dat ik met 35K per jaar voor diesel moet kiezen. Ik ben ook diesel gewend, al 20 jaar. Zelfs mijn vrouw rijdt nu een TDI, een VW Transporter 2.5 TDI; en dat voor 10-12K/jaar.

    Voor een diesel schrik ik niet zo van een km-stand van 200K-250K, dan heb ik er na 4 jaar zo'n 350K-400K op staan. Voor een benzine weet ik niet zo goed wat haalbaar en verstandig is.


  6. #6
    Ries's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.233
    Kudos
    41
    Auto
    Audi RS4
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorstellen

    Onze leaseautos gaan pas boven de 40k per jaar naar diesel. Die hebben daar vast ook over nagedacht wat het kantelpunt is.

  7. #7
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorstellen

    Afschrijving op diesel zal hoog zijn ja. Maar, als je insteek is om de auto ‘op’ te rijden, who cares.

    Ter illustratie, ik was van de week bij een kennis in Duitsland. Had afscheid genomen van zijn prima Mondeo diesel van 7 jaar oud. Mocht er bij inruil nog €1200 voor krijgen. Diesels zijn compleet onverkoopbaar daar, doe er je voordeel mee als dat kan.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Voorstellen

    Afschrijvingen van benzineauto's zijn nou ook niet verwaarloosbaar.. Bereken gewoon even zelf het kantelpunt, dat is niet zo universeel te zeggen. Het gaat hier bovendien om een occasion.

  10. #9
    Codeblack's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    52
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q7

    Standaard Re: Voorstellen

    Funny story... het is een Q7 geworden . Een 4L uit 2012 met een 3.0 V6 TDI.
    Dus toch een diesel, en maar zo'n 10K over m'n initiële budget . En de gebruikskosten... nou ja... we'll see .

  11. #10
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Voorstellen

    DIK


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •