Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Even voorstellen: Audi 80 B4 2.0 ABT

  1. #1

    Standaard Even voorstellen: Audi 80 B4 2.0 ABT

    Hallo allemaal,
    Ik ben al twee jaar de trotse eigenaar van een mooie donkergroene Audi 80 uit 1994 (alle onderdelen zijn van +- October 1993, dus zal de auto vast eind 1993 in elkaar zijn gezet). Deze auto heb ik gekocht met +-212000 km op de teller en een sluitende documentatie van uitgebreid onderhoud. Sindsdien is er ongeveer 33000 km mee gereden en ik ben van plan om de auto helemaal op mijn smaak te brengen en verder zo goed mogelijk te onderhouden. Inmiddels heb ik het een en ander vervangen. De carburateur flens, een luchtslangetje bij het mono motronic systeem, de lambda sonde, thermostaat, temperatuur sensoren, temperatuurmeter, tankmeter, alle lichtjes die het niet deden op het dashboard en instrumentenpaneel, alle schokdempers en chassisveren, de veerpootlagers, koppelstangen, stuurstangen, stuurhuis hoes, bijrijdersstoel vervangen voor eentje die in hoogte verstelbaar is, hoofdsteunen achter ingebouwd, beide rechter remklauwen vernieuwd, midden demper vervangen, motorkap isolatie ingebouwd, distributieriem en carterpakking laten vervangen. Ik heb er tijdelijk wat goedkopere luidsprekers van JVC ingezet zodat het geluid aan te horen is, maar op den duur komen er weer luidsprekers in die Audi-waardig zijn. Verder de CGT versnellingsbak laten vervangen door een AGX wegens lawaai op snelheden boven de 110 en hoog verbruik. Ook moest ik eens plotseling de bekabeling die naar de achterklep gaat repareren en moest ik een luchtslang van de CV van de kofferbak vervangen. Heel wat dus maar de auto is nu in ieder geval stil, zeer zuinig, comfortabel en komt elke keer in ieder geval door de APK. Mijn eerste reparatie van binnen de maand was wel gelijk een memorabele. Ineens deed mijn verlichting binnen het niet. Het werd nacht en dan wordt het lastig om de snelheidsmeter te zien. De zekering was kapot. Deze snel vervangen maar binnen een paar minuten ging het weer mis. Gelukkig herinnerde ik me dat sinds ik de auto kocht het dashboardkastje moeilijk dicht ging. Daar gekeken en ja hoor; de schakelaar voor de verlichting zat niet goed en de kabels maakten kortsluiting met het houdertje, inclusief de bijbehorende vonken. Dit mooi gelijk op kunnen lossen met isolatie tape. Sindsdien geen problemen met het dichtdoen van het kastje of met de zekering ervan. Een maand of twee daarna ging opeens de zoemer van de oliedruk af boven de 2000 tpm bij het verlaten van het huis. Gelijk omgekeerd. Wat bleek: de kabel van de oliedruk sensor zat los. Dit met een tang weer vastgezet en sindsdien ook daar geen problemen mee gehad.

    Op de lijst staat nog steeds heel wat. Kwa onderhoud zouden de koppakking en de voorste krukaskeerring zsm moeten worden vernieuwd. Verder lijkt de bak olie te verliezen bij de deksel, wat vooralsnog niet heel ernstig lijkt. Ook lijkt de radiateur op een hoekje wat koelwater te verliezen, maar dat puntje is nu al een tijdje droog. Het heeft geen haast, maar het zit wel in mijn achterhoofd. Verder moeten de voorste wielkasten aangepakt worden wegens roest en is er wat doffe lak op het dak en de motorkap maar die laatste twee kan ik zelf ook binnenkort mooi oplossen. De remschijven neem ik mee de volgende keer als de remblokjes vervangen moeten worden. Dat was het verhaal kwa onderhoud.

    Kwa personalisering zal ik binnen een jaar zeker in hoogte verstelbare koplampen + mistlampen inbouwen. Daarnaast komt het lichtpakket voor het interieur er in en 4* elektrische ramen met elektrisch verstelbare buitenspiegels. Afhankelijk van het interieur van de auto waar de elektrische ramen in zitten zal ik misschien ook de 3 metertjes en andere asbak in de middenconsole/het dashboard inbouwen.

    Dan zijn er nog 4 zeer lastig uitvoerbare wensen die overblijven:
    Verwarmde voorstoelen
    Cruise control met originele hendel
    Airconditioning (automatisch?)
    Originele zonnescherm/rollo voor de achterruit.

    Dat was het verhaal van mij en mijn Audi tot nu toe. Ik ben zeer tevreden. Het rijdt comfortabel, de 90 pk lijken wel paarden die vol met steroïden zitten (al is dat nu iets minder, met de CGT zei een passagier eens dat het wel leek alsof het een motor met minimaal 150 pk is) en het is zuinig. Als je rustig rijdt met laten we zeggen 2/3 korte ritjes en 1/3 rustig tuffen over de snelweg is 1 op 13 haalbaar. Zelfs met blazen over de autobahn stijgt het verbruik niet boven de 1 op 10 en gemiddeld gezien bij een vakantierit van 3500 km waarbij er niet gelet werd op verbruik haalde ik een zeer zuinige 7.85l op 100 km. Het is dus echt een autobahncruiser geworden. Verder heeft de motor een mooie eigenschap die moderne diesels hebben; blijft soepel bij hele lage toerentallen en verbruikt niet exorbitant veel bij hoge snelheden. Opletten dus om niet te laag in de toeren te gaan rijden bij het proberen te breken van zuinigheid records in de stad aangezien dit niet al te best is voor de motor en het niks scheelt in verbruik.

    IMG_20200916_150031.jpgIMG_20200916_150156.jpg
    IMG_20200908_214240.jpg
    Laatst gewijzigd door Tarzanmiljoen; 16-09-20 om 14:08. Reden: Toevoegingen

  2. #2
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.097
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Even voorstellen: Audi 80 B4 2.0 ABT

    Welkom. Knappe introductie, toch mis ik iets....

  3. #3

    Standaard Re: Even voorstellen: Audi 80 B4 2.0 ABT

    Een foto? Wilde ik er op zetten, maar ondanks dat ik ook al die tijd mee lees op het forum weet ik niet hoe dat moet.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •