Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 66

Onderwerp: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

  1. #1
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Beste mede Audi liefhebbers.

    Ik ben al een klein poosje op dit forum maar heb mijzelf nog nooit echt voorgesteld, dus bij deze.

    Ik ben Lenn, 21 jaar en in het dagelijks leven ben ik Service Engineer bij MAN Diesel & Turbo.Sinds jongs af aan ben ik gek op auto’s en motoren, en hier heb ik dan ook mn werk en hobby van gemaakt. Het audi wagenpark bestaat nu uit een ‘91 Cabriolet 2.3 en een ‘89 Coupe 2.3. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen waarom er in beide een 5 cilinder in ligt


    De Coupe heb ik sinds juni 2018 en deze heeft lang stilgestaan. De motor draaide maar daar was ook alles mee gezegd. Nadat de Koep waa schoongemaakt van binnen en buiten kwam ik tot de conclusie dat de lak door de vorige eigenaar waarschijnlijk is schoongemaakt met een schuurspons of scotch brite want die is bar slecht. Ook het interieur heeft aandacht nodig.
    - Hemel laat los
    - Hengsel van beide ramen hebben hun beste tijd gehad
    - Voor stoelen en achterbank hebben aandacht nodig
    - Km stand teller, koelvloeistof temp meter, olie temp doen het niet.
    En er zullen vast nog meer dingetjes zijn.

    Motorisch loopt hij maar bij starten stottert hij gigantisch, het is een enorme uitdaging om hem lopend te krijgen, maar als hij het doet dan draait hij netjes 800 rpm. Ik heb een spare blok en 2 koppen die ik wil gebruiken voor een overhaal. Ik probeer zoveel mogelijk te redden van wat er is.


    Ik zal proberen zoveel mogelijk te plaatsen op dit forum tijdens de ‘rit’. Maar ik ben net getrouwd en ik moet van de bazin ook nog het een en ander doen.

    (Ps. Tom ik hoop dat ik het in de goede topic heb geplaatst, zo niet neem me niet kwalijk.)

  2. #2
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Klassieke modellen heb je daar, mooi! Succes met het werk en laat de updates maar komen
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  3. #3
    meeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2007
    Posts
    1.208
    Kudos
    5
    Auto
    Audi A5 Cabrio

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Mooie auto's!
    Ik heb vroeger een Audi 90 en 100 Avant gehad, beide met de 2.3 erin. Nieuw gekocht. Probleemloze auto's.

  4. #4
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Mooi om te zien dat er toch nog steeds jongeren zijn die de 'klassieke' Audi's nog kunnen waarderen. Helemaal prima met die 5 cilinders erin. Rijdt echt als een zonnetje als ze eenmaal goed afgesteld zijn. Hoop hier nog veel van te zien.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  5. #5
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    @Viper109

    Er zijn inderdaad weinig mensen van mijn leeftijd die deze wagens helemaal te gek vinden. Ik hoop dat ik wekelijk een update kan doen. Voorlopig ben ik op vakantie en zal ik daarna gaan beginnen met de motor te ‘slachten’.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


  6. #6
    svN's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    59
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Alvast veel succes met de overhaul bij de coupe en zien er beide super uit. zelf eerst ook regelmatig gereden in de auto van ons pap een audi 100 2.3E reed altijd heerlijk. Maar die heeft ie voort weg gedaan en is overgestapt op een A6 3.0 TDI avant maar het gevoel van de audi 100 was toch bijzonder goed. Zit uhm toch in de 5 cilinder denk ik. Zijn oerdegelijke blokken volgens mij.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Audi A3 Ambition 1.6 8P 2004

  7. #7
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Zo de eerste onderdelen zijn besteld voor de motor.
    Hoofdlagers, axiaal lagers voor krukas, big end lagers en nog klein grut. Mijn plan voor het reviseren van de motor is dat ik alles zo goed mogelijk maak. Zoals drijfstangen& zuigers uitwegen voor een zo goed mogelijke loop van de motor. Ook wil ik een lichter vliegwiel, ik heb gezien dat Fidenza voor de 2.3 een vliegwiel heeft. Is er iemand die weet of dat het een ‘bolt-on’ is of dat je nog het een en ander moet bewerken? Ik wil ook een 272 graden nokas van Dbilas, ik heb gezocht voor een Schrick maar kon deze helaas niet vinden. Ik weet dat Tomvanbergen een Schrick 272 had maar kan een aftermarket nokas er zo in? Want als het goed is zit er aan de achterkant van de standaard nokkenas het tandwieltje van de stroomverdeler zit deze ook op een Dbilas of Schrick?

    Gr. Lenn


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Lennaudi; 16-07-19 om 21:46.

  8. Ad
  9. #8
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Afgelopen weken beetje bij beetje het donorblok gedemonteerd. Op het eerste gezicht ziet het er allemaal niet slecht uit, maar het moet nog allemaal schoon worden gemaakt en dan pas kan ik zien of het wel écht goed is.

    Ik heb alvast het inlaatspruitstuk gestraald en gespoten


    Het eerstvolgende wat ik ga doen is de krukas eruit halen en daarna het motorblok afspuiten en op m’n werk ultrasoon reinigen. Alle andere onderdelen zal ik over 2 weekjes schoon hebben hoop ik.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  10. #9
    struikie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Posts
    3.235
    Kudos
    48
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Cool. Goed bezig!

    JW
    | 1993 | Audi 80 quattro | +500pk long term project |
    | 2006 | BMW E91 335d touring | 410pk 745 Nm | daily driver |

  11. #10
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.243
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Respect omdat te doen.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  12. #11
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Mooi om nog iemand te zien die zijn 2.3 netjes reviseert. Nog genoeg te doen zo zie ik. Blijft mooi werk!
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  13. #12
    AdryR's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2017
    Leeftijd
    77
    Posts
    78
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Hallo Lenn,
    Een vraagje, hoe kun je hoofdlagers bestellen, terwijl de krukas nog in het blok zit?

    Groeten Adry

  14. #13
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Update

    Allereerst @AdryR ik was er van uit gegaan dat er niet heel veel mis zou zijn met de lagers want het blok had ongeveer 150.000 op de teller heeft de vorige eigenaar mij verteld.

    Het hele blok is leeg en het drijfwerk zag er nog aardig goed uit, lagers hadden een beetje vegen maar geen groeven gevoeld en de krukas is ook nog in erg goede staat en zal deze gaan polijsten. Deze week gaat het blok de ultrasoon in en hopelijk is al het oppervlakte roest verdwenen zodat ik hem mooi kan inspecteren. Vandaag heb ik 2 v/d 5 drijfstang/zuiger gedemonteerd en morgen doe ik de rest. Verder geen gekke dingen tegen gekomen.


    Groeten Lenn




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  15. #14
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Nou ben ik natuurlijk geen revisie expert en heb het blok uiteraard niet kunnen bekijken. Maar ik zou het denk ik sonde vinden als je nu niet meteen alles aanpakt. Dus blok opnieuw laten honen met eventueel nieuwe zuigers en alle lagers vervangen. Ik kan natuurlijk totaal niet in de portomonee kijken (want het kan aardig aantikken weet ik zelf), maar als je nu toch eenmaal zo ver bent zou ik het sonde vinden niet meteen door te pakken.

    Maar blijft mooi om te zien. Je stopt er gelukkig al veel meer werk in als menig ander. En dat betaald zichzelf uiteindelijk terug
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  16. #15
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    @Viper109

    Het is inderdaad de bedoeling om het blok te honen, de wanden zien er goed uit dus dat zal een kwestie zijn van ‘opruwen’ van de wanden. Ook komen er nieuwe lagers in (krukas & drijfstangen). Alle componenten die vervangen moeten worden zal ik ook vervangen. Heb vandaag ook de drijfstangen & zuigers schoongemaakt.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  17. #16
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Update

    Vandaag het motorblok uit de ultrasoon gehaald en zag van binnen netjes uit. Ook heb ik de krukas gepolijst en klein schoonmaak werk

    Voor


    Na





    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door Lennaudi; 11-09-19 om 19:14.

  18. #17
    Viper109's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2017
    Leeftijd
    28
    Posts
    215
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Goed bezig! Ziet er goed uit.
    Restaurateur
    -Audi 100 2.3E 1988 NF
    -Audi 90 2.3E 1987 NG

  19. #18
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Update

    Het blok heeft even stilgestaan ivm mijn werk. Maar ik ben sinds afgelopen weekend trotse eigenaar van een ‘89 Coupe 2.3, deze zal ik gaan gebruiken als woon-werk beestje. Het begon al goed, 5 km van de verkoper even wezen tanken en de Koep stationair laten draaien en ineens schoot de kvs temperatuur omhoog. Gelukkig zag ik dit en heb gelijk de motor uitgedaan, ik de motor af laten koelen en terug naar de verkoper (particulier) en het even netjes uitgelegd. Hij snapte er niets van want je weet wel hoe dat gaat, toen hij hem had was er natuurlijk nieta aan de hand en reed alsof hij net de band afrolde. Toen hebben we de ventilator doorverbonden met de accu en gelukkig draaide die. En toen van Friesland terug naar Rotterdam en dat deed hij eigenlijk zonder probleem. Thuis even uitgezocht wat het probleem was en dat was de thermoswitch. Die heb ik even geleend uit de Project Koep. Alles doet het naar behoren.




    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  20. #19
    Lennaudi's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Update

    Afgelopen weken heb ik besloten om project Koep weg te doen. Ik ga verder met de laatst aangeschafte Coupe. Het blok waar ik nu mee bezig ben wordt daar in geswapt. Dit omdat deze Coupe APK heeft en eigenlijk al rijdend is. Wel zal ik alle plannen doorvoeren naar deze Coupe die ik met de vorige had gemaakt. Alle onderdelen zoals USA achterlichten ga ik overzetten.

    Het motorblok is gestraald, gehoond en de krukas, zuigers etc is gemeten en ik ben best blij geworden met de meetwaarden want ze wijken eigenlijk een 0.01/0.02 van de nieuwwaarde.
    Het blok wordt aanstaande week gespoten en dan kan ik beginnen met het onderblok op te bouwen.
    De cilinderkop moet nog uit elkaar maar dat zal ook niet lang meer duren.

    Groetjes,

    Lenn



    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

  21. #20
    AbuDhabiJB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2019
    Leeftijd
    40
    Posts
    122
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Jarenproject Audi Coupe B3 2.3

    Wauw wat een ontzettend gaaf project. Erg mooi om te bijven volgen. Ga zo door en post veel foto's!

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •