Resultaten 1 tot 6 van de 6
    1. #1

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2019
      Leeftijd
      44
      Posts
      7
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3
      Land
      Land

      Standaard ff voorstellen, Joris' A3 2.0FSI

      In november 2019 ben ik op dit forum terecht gekomen. Na heel veel (mee)lezen, kennis verzamelen, talloze stommiteiten, lijkt het me wel gepast even voor te stellen.

      Als ik terugdenk is mijn eerste ervaring met Audi een 80 1.9 diesel uit de B3 generatie. 1.9 diesel? Yup, zonder turbo. Deze volgde een Sierra 2.3D op en in vergelijking was het een elegante, compacte verschijning. Toen mijn vader (ik had nog niet eens een rijbewijs) van werkgever veranderde werd het weer een 80 1.9. En ik herinner hoe bizar krap de B3's waren. Het was ook rond deze tijd dat ik m'n rijbewijs haalde en mee mocht proefrijden in een 80 B4. De keus was "automaat + 115pk 4cyl" of "handbak+ 133pk 5 cyl". Tot mijn verbazing koos mijn vader niet voor de automaat maar de grotere motor. Een antraciete 80 2.3E op LPG stond niet veel later bij ons voor de deur, met rond 90.000 op de teller. Lang verhaal kort, maar in de weekends had ik die auto mee (werden vaak lange weekends) en ondanks een rijkelijk oliegebruik (litertje per 1500km) is deze er pas uit gegaan met rond 500.000km. Tegen die tijd was ik ruim het huis uit en woonde ik in Amsterdam, geen geschikte plek om er een eigen auto op na te houden.
      Ik heb in de jaren er na nog wel in andere producten rond gereden: A3 8P 1.9 TDI, Twingo, 928GTS, Golf 4 cabrio TDI, C270 CDI, Clio 16v, SuperB, Leon 19.TDI, 530D, 320, Cherokee 4.0, A6 C6 3.2 quattro. Zoals te zien ben ik niet merkvast, als het minsten 4 wielen heeft en start is het prima (tenzij te lelijk of te saai). Ok ok ik trap graag een beetje door "in Duitsland" ofzo... hmm. Gek hoe weinig ik relatief in Duitsland kom, dat terzijde.

      Toen mijn vriendin in beeld kwam reed ze zo'n lelijke saaie auto, een Ford Escort Clipper 1.8, donkergroen, met velours. Een rot auto die niet stuk wilde. Gelukkig reed ze zo'n 55.000 per jaar, dus toen er een dikke reparatie aan kwam en we toch al samenwoonden, mocht ik een nieuwe station uitzoeken, op diesel. In Amsterdam een mooie auto rijden is flauwekul, dus het werd een Renault (zwak voor dat merk, schiet maar) Laguna (ja, de meest onbetrouwbare van het stel). Maar heel eerlijk gezegd hebben we daar een paar ton probleemloos mee gedieseld. Blijft een feit dat je met wat goed onderhoud en geluk ver kan komen. Toen de tweede Laguna een 1.9DCI Euro3 niet meer de stad in mocht, ben ik opzoek gegaan naar iets anders. Bij voorkeur op benzine, want we rijden nog maar gemiddeld 25-30k per jaar.

      Aangezien een mooie auto in Amsterdam nog steeds flauwekul is, ben ik op veilingsites gaan kijken. Daar vind je meestal ongewenste auto's met gebreken, was mijn aanname. Dat bleek te kloppen. Na wat lollige wagens (ook regelmatig Audi's) kwam daar een A3 langs, voor extreem weinig... Even gekeken en er bleek ISOFIX in te zitten (dat was een nieuwe eis onze gezinsuitbreiding veilig mee te slepen). Op problemcar stonden weinig verhalen over de 3 deurs 2.0FSI. De 1.8 en 2.0 TFSI, daar stonden sites vol over (ik begrijp nu ook hoe dat technisch zit). Het exemplaar waar ik op zat te beiden zag er keurig uit, lampje van de ESP brande, maar geen rare APK gebreken, logisch aantal eigenaren (stond een jaar lang in bedrijfsvoorraad), goedkope shit banden er onder. 208.000 op de teller. Niks bijzonders. En bijna gratis...
      Tot onze eigen schrik en verbazing tikte de tijd weg en bood verder niemand. Dus zaten we aan een te kleine, super onzuinige auto vast. Maar wel een mooi bakkie om te zien.
      a3-frons-small.jpga3back-small.jpg
      Bij het ophalen was mijn werderhelft nog sceptisch "hij ziet er verdacht netjes uit, wat is hier mis mee?". Drie deuren... Ohja, kut.

      Omdat de auto lang stil gestaan had en de APK een week later af zou lopen, hem naar een "mannetje" gebracht. Onderweg hobbelde de goedkope banden waar hij lang op stil gestaan had ongemakkelijk. En bij een sprintje naar de 180 hield mijn geliefde in de Laguna met 120pk het met opmerkelijk gemak bij. Aan de andere kant, was het rammeltjeloos rijden ook wel eens prettig. Tot er een luide klonk uit de ophanging kwam (veer gebroken), de achterruitenwisser bleek niet te werken (bekend euvel zag ik later), het handvat van de portierbekleding was gescheurd, de linker kant van de airco blies tropische lucht uit (ook bij 16c instelling) en er zaten geen matten in.

      Tot nu toe hebben we er het volgende mee gehad:
      - nieuwe distributieriem+waterpomp (leek me sowieso verstandig)
      - stelmotor koplampen
      - ESP lampje brand (zou zichzelf moeten oplossen, doet het niet)
      - nieuwe voorveer, rechts
      - setje 8v wintervelgen gekocht 16" 205 breed (Conti TS630?)
      - Pilot sport banden van de Laguna overgezet op de originele audi velgen (rijdt vreselijk veel beter)
      - Nieuwe accu
      - EVAP melding, dus nieuw klepje dat dit aanstuurt, melding komt nog terug
      - nieuwe mattenset
      - nieuw motortje airco
      - nieuwe achterruittenwissermotor
      - nieuw koppelstuk (rechts van de motor, soort t-stuk) voor koelwater
      - nieuwe armsteun linker portier, paneeltje waar schakelaars in zitten besteld
      - nieuwe DAB+ radio, Blaupunkt

      Mede door de beperkingen rond Corona hebben we sinds eind januari pas zo'n 7000km gereden. Gemiddeld gebruik is nog wat onduidelijk, maar voelt als 8 liter per 100km. Maar goed, we hebben allerlei storm en regen gehad. Update: sinds we 100 mogen en je nergens meer met haast naar toe gaat blijkt 7,5l per 100 ook mogelijk te zijn.

      Wat me nu nog stort:
      - vage EVAP meldingen
      - onrustige stationaire loop bij stoplichten, als de motor op temperatuur is
      - vermogen valt me tegen hoewel ik de 2.0 erg mooi vind lopen (kruip met moeite naar/over de 200 en accelereren is ook weinig spannend)
      - cruisecontrole is weinig nauwkeurig (merkte ik al direct toen we met de Laguna achter elkaar aan reden). Alsof ik weer bij mijn moeder en haar nerveuze rechter voet in de auto zit, maar zonder de doodsangsten die ik me herinner.
      - sproeier achter doet het nog niet
      - ik heb geen trekhaak (een auto is een werkpaard)
      - de oliepeilstok is zo slecht af te lezen dat ik niet weet of we olie verbruiken... (en ik mis wat de 1.9Tdi wel had, een olie temp meter)
      - er is iet met de parkeersensoren, niet dat ze nodig zijn, maar ze leiden nogal af als ze opeens iets lijken te doen

      Kortom, ik denk dat we elkaar nog wel tegen komen op het forum. En als je tips of vragen hebt ben ik natuurlijk bereikbaar. Ik vrees dat ik inmiddels zelf ook de nodige ervaringen heb.
      Laatst gewijzigd door jorisl; 07-05-20 om 09:11.

    2. #2
      Golfer's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      05 2009
      Leeftijd
      52
      Posts
      3.431
      Kudos
      4
      Auto
      Audi A6 Allroad

      Standaard Re: ff voorstellen, Joris' A3 2.0FSI

      Welkom op het forum! Een mooie introductie en je leest er de auto-ervaring aan af. Best een zeldzaamheid als je de 928gts hebt gehad. Zijn er niet veel meer van denk ik terwijl ze best mooi waren. Maar ja, automaat..
      Allroad 2.7T biturbo MY2003 Atlasgrijs, A6 Allroad 2007 3.0 tdi,
      verkocht: A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, verkocht A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008, verkocht kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003

    3. #3
      sterko's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      12 2009
      Posts
      4.786
      Kudos
      434
      Auto
      Audi A5 Coupé

      Standaard Re: ff voorstellen, Joris' A3 2.0FSI

      Welkom. Ik weet niet wat het is, maar ik mis iets in dit topic.
      Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

    4. #4

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2019
      Leeftijd
      44
      Posts
      7
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3
      Land
      Land

      Standaard Re: ff voorstellen, Joris' A3 2.0FSI

      Ik heb inderdaad een bepaalde (haat)liefde voor auto's. De GTS was overigens ook met dogleg handbak te krijgen. Maar ik heb de automaat gereden. Op een of andere manier had die automaat ook een fun factor. Bij "normaal" accelereren reed ie weg in z'n 2. Alleen als je je rechtervoet diep in het hoogpollig liet zakken schoot hij in z'n één. In tijden van Tesla's stelt minder voor, hoewel de grom en het geweld me nooit is gaan vervelen.

      Maar on topic, Sterko mist iets.... je gelooft het vast niet, maar ik heb een it-achtergrond en geen idee hoe ik hier een plaatje op kan plakken. Hoewel, als je een A3 8P uit de eerste serie hebt, het is de auto voorop het boekje (nouja, niet specifiek die, maar eentje die er sprekend op lijkt).

      Gister trouwens een OBDeleven Pro binnen gekregen. Het eerste wapenfeit tot nu toe: deuren gaan automatisch op slot als je gaat rijden. Verder kwam een bergje mooie fouten aan het licht. Waarschijnlijk doordat ik de accu vervangen had. Het enige dat overbleef is de stuurhoek sensor/rempedaal senor 1/2 (?) en een andere wazige fout in die hoek. Ze moeten hun standaardwaarden terug krijgen. Als iemand nog tips heeft... Ik ben nooit verlegen met het aanpassen van settings, dus we zullen zien.

    5. #5
      AbuDhabiJB's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      10 2019
      Leeftijd
      36
      Posts
      100
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A5 SB

      Standaard Re: ff voorstellen, Joris' A3 2.0FSI

      Welkom hier en een mooi verhaal! Ik sta ook op het punt die OBD Eleven te kopen, maar IOS dus ik wacht nog even op die update ivm live data..
      Kan je me vertellen hoe dat bevalt?


    6. #6

      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2019
      Leeftijd
      44
      Posts
      7
      Kudos
      0
      Auto
      Audi A3
      Land
      Land

      Standaard Re: ff voorstellen, Joris' A3 2.0FSI

      Thanks Ik ben nog aan het rommelen met de OBDeleven. Wat ik er nu van zie is dat hij in ieder geval een hoop zaken uitleest die VAG-specifiek zijn. Mijn A3 is relatief niet zo geavanceerd, maar ik kan toch de ABS pomp testen, status van de settings van de portieren zien en meer van die handige zaken.
      Het is me eerlijk gezegd nog niet gelukt zelf zaken echt te coderen, op de anti-carjacking functie na. Maar in de offline modus, je kan dan de opgeslagen status van je auto zien, kan ik op bit niveau met enige uitleg zien wat er ingesteld is en wat aan te passen is.
      De werking is niet altijd even logisch (soms moet je een knopje langer indrukken om allerlei extra's te zien), maar tot nu toe ben ik positief verrast over wat er mee kan, minder over de usability. Ik zal nog wel updates geven. Waarschijnlijk wil ik nog wat met de parkeersensoren doen. Kijken of ik daar diagnose op kan doen als eerste stap.

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •