Maar hoe ver vallen de toeren terug NA t schakelen...? Dat is toch ook relevant.
Afdrukvoorbeeld
Je vergeet totaal je overbrengingsverhoudingen (versnellingsbak, diff etc.). Voor maximaal accelereren wil je maximaal koppel op de wielen. Bij berekenen van koppel aan de wielen neem je overbrengingsverhoudingen mee. Dat is net als dat je op een fiets met 8 versnellingen in z'n 8 met al je kracht bij een stoplicht niet zo snel weg bent als in z'n 1. Voor meer snelheid schakel je door. Acceleratie vs snelheid. Natuurlijk is er een koppelverloop, maar bij de meeste auto's kun je voor maximaal accelereren daarom gewoon doortrekken tot redline. Bij diesels is het wel eens anders in hogere versnellingen, maar vaak in de eerste versnellingen nog gewoon richting redline. M.b.v. de bakverhoudingen en dynorun kun je wel de ideale schakelmomenten berekenen.
Het zal maar die 0,1 sec zal mij worst wezen. Heb liever een wat eerder schakelmoment dan dat ik voel dat hij elke keer zoveel toeren maakt en ik het gevoel heb dat hij niks meer doet. Heb geen circuit wagen waar ik het uiterste uit de kan wil.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als het lekkerder voelt moet je het vooral zo houden! Ik weet niet hoeveel het in seconden scheelt. Meestal tune je voor optimale prestaties en deze aanpassing van maximum toerentallen hebben nagenoeg alleen betrekking op kickdown, dan wil je snelheid. Vroeg me daarom gewoon af waarom de tuner dit had gedaan op deze toerentallen. Dat verder doortrekken in de versnelling "nutteloos qua optimale acceleratie" is, was ik dus niet met je eens. Ik zal me er niet meer mee bemoeien :D