Oorspronkelijk geplaatst door
Peeet
Vorige week door Bas @
Carpediem getipt over een topic op AudiZine,
bedankt Bas
De B&O subwoofer schijnt verkeerd zijn aangesloten af-fabriek, op de:
- A5/S5/RS5-F5
- A4/S4/RS4-8W
- Q5/SQ5-FY
Zowel op de pre-facelift (B9) en op de facelift (B9,5)
https://www.audizine.com/forum/showt...om-the-factory
Tekst uit dat topic hieronder (google translate)
2019 (B9 Sportback) RS5-subwoofer - IS UIT FASE af fabriek
Voor degenen die vinden dat het fabrieks-B&O-systeem met de subwoofer in de reservewielbak slecht klinkt...
Ik had per ongeluk betrapt dat de subwoofer mogelijk uit fase was bedraad door de fabrieksdiscussies over mijn auto, die ik vorige maand tweedehands opgehaald. Ik ben een audionerd die carrière heeft gemaakt in high-end audio en integratie op maat en ik heb een redelijk scherp oor. Niet dat dat nodig was om te beseffen dat het systeem, aangezien het uit de fabriek kwam, objectief gezien ondermaats presteert.
Dus vanmorgen besloot ik om te kijken of de subwoofer inderdaad af fabriek uit fase was bedraad. Het antwoord is een volmondig JA.
Mijn experiment was eenvoudig. Ik zette wat muziek op in de auto en luisterde ernaar zoals het uit de fabriek kwam. Ik heb geprobeerd de "fader" helemaal naar voren en vervolgens helemaal naar achteren te draaien. Toen ik het terug verplaatste, was er meer bas. Dus ik heb de sub verwijderd. Makkelijk - twee moeren en de "handknop" en maak vervolgens de connector aan de bovenkant van de sub los. Doos is uit. Vijf minuten. De soldeerbout aangestoken, de woofer uit de doos gehaald en de draden op elke spreekspoel van de fabriekssub verwisseld. Ik heb een desoldeerlamp gebruikt om de polen schoon te maken, waardoor het gemakkelijker werd om ze weer in elkaar te zetten. De enige kleine uitdaging was om de draden goed te krijgen, zodat ze door het kanaal onder het wooferframe kunnen lopen en zodat de woofer weer over de pinnen en schroefgaten past. Het gaat eigenlijk maar op één manier terug. Kostte me 15 minuten.
Opnieuw getest. Nogmaals, ik kan ondubbelzinnig zeggen: er is veel meer bas.
Nu klinkt het alsof de auto een premium fabrieksaudiosysteem heeft.
De simpele wetenschap hier is dat de subwoofer die uit fase is bedraad, ervoor zorgt dat bas in een kritiek bereik in het audiospectrum wordt geannuleerd. De luidsprekers achterin de auto maken niet veel, als er al bas is, dus door de fader naar achteren te zetten, werd de annulering verminderd. Wel maken de speakers voorin wel bas. De consensus is dat ze spelen tot ongeveer 50-55Hz. Dat is ruim in het midden-lage basgebied van het audiospectrum. Ik vermoed dat de fabriekssub dekt vanaf ongeveer 100 Hz en begint af te rollen van ~ 30 Hz (met behulp van veel cabineversterking). Dus mid-bass-drivers voorin de auto overlappen de sub in een kritiek frequentiebereik. Achterwaarts bedraad, ze vechten of heffen elkaar op en veroorzaken de zwakke bas die we allemaal horen. Maar na het omkeren van de fase versterken ze elkaar nu. Net resultaat, Ik kon zowel de bas- als de subwoofer-instellingen helemaal naar beneden draaien. Ik heb nog steeds veel meer bas dan voorheen en het systeem hoeft niet zo hard te werken. Het heeft dus een behoorlijk stevige bas en speelt veel luider. Nogmaals, op een niveau dat men mag verwachten van het premium audiosysteem van een premium auto.
Bijlage 269940
Verschil in bekabeling van Sportback & Avant tov Coupe & Sedan zie bovenstaande afbeelding.
We kunnen op 4 manieren de bekabeling + en - omdraaien en moet 2x (DUAL)
- Op de subwoofer speaker zelf, 4x om solderen
- Op de B&O amp T38 connector links achter in de koffer, 4x ompinnen
- Op de T4jc male 4 polige connector, 4x ompinnen
- Op de T4jc female 4 polige connector, 4x ompinnen
Gistermiddag gelijk gedaan en wat een wereld van verschil !!
NU EINDELIJK EEN BASS, bedankt Bas
Subwoofer
Bijlage 269941Bijlage 269942
B&O AMP T38 connector
Bijlage 269944
Ik heb het op de 4 polige T4jc female connector gedaan.
Bijlage 269943 Bijlage 269945
Before
Bijlage 269946Bijlage 269947Bijlage 269948
Tijdens ompinnen
Bijlage 269949Bijlage 269950
Bijlage 269951Bijlage 269952
Afther
Bijlage 269953Bijlage 269954Bijlage 269955
Dus op mijn S5/F5 Sportback prefacelift (B9):
De 2 linker pinnen met elkaar omwisselen en de 2 rechter pinnen met elkaar omwisselen.
Peeet
En nog wat foto's tijdens de swap
Bijlage 269956Bijlage 269957Bijlage 269958Bijlage 269959