Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 67

Onderwerp: Gais - RS5 4.2 V8 FSI - Phantom Black

  1. #1
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Gais - RS5 4.2 V8 FSI - Phantom Black

    Al een hele tijd hier aanwezig, maar niet heel actief.







    In 2018 een mooie A5 3.0 V6 TDI Coupé uit Duitsland gehaald met slechts 100.000 km. Omdat ik redelijk ver van mijn werk af woon maakte ik ca. 50.000 km per jaar. Paar kleine dingen aan gedaan, MMI ingebouwd en een setje nieuwe velgen, maar verder vooral veel mee gereden. Was eigenlijk niet van plan om de A5 weg te doen, tot de coronacrisis kwam en thuiswerken de norm is geworden. Mijn kilometers zakte in van 50.000 naar 15.000 en dat biedt perspectief.


    Ik heb altijd sportieve auto's gehad om dagelijks mee te rijden. Zo heb ik meer dan 200.000 km gereden met een Alfa GTV 3.0 V6 24 en daarna 200.000 in de Alfa GT 3.2 24v. Hoewel ik aan snelheid met de V6 TDI niet te klagen had ontbreekt het toch aan een stukje emotie. Met name het geluid van de V6 Busso begon ik te missen. Met een scheef oog maar eens verder gaan kijken en bij toeval liep ik in oktober tegen een mooie RS5 aan. Nederlandse auto met historie en garantie.








    Nou, het stukje beleving en emotie is weer terug. Heb lang zitten twijfelen of ik de A5 zou blijven rijden en er iets leuks naast zou rijden, maar met een Alfa Spider in de stalling en veel te weinig tijd is dit een betere optie. Ik sta er echt van te kijken hoe beschaafd je met de RS kunt rijden als je de auto in comfort laat staan. Op de snelweg kom je makkelijk aan 1:10 en het rijdt als een grote GT. Zet je hem in Dynamic dan breekt de pleuris uit. Heerlijk die twee gezichten.

    Bak is al gelfushed en voelt goed aan, blok laat ik binnenkort walnut-blasten en het kleine onderhoud doe ik zelf. Net vers rubber (P-Zero) en nieuwe schijven en blokken gezet. Ik zal zo nu en dan wat updates plaatsen.
    Laatst gewijzigd door gais; 19-02-23 om 11:43.

  2. #2

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Dat is een hele mooie upgrade. Heel veel onbezorgd rijplezier gewenst met je mooie RS5!

  3. #3
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    RS5-25.jpg

    RS5-22.jpg

    RS5-12.jpg

    RS5-24.jpg

    Dit weekend lekker aan het klussen geweest, nieuwe schijven en blokken op de RS5 gezet en de remolie ververst. Viel me heel erg mee, ik had er op gerekend dat het hele spul muurvast zou zitten, maar het ging vlot los. Op het gemak de klauwen schoongemaakt, schijven en blokken monteren en de boel teruggebouwd.

  4. #4
    vissermax's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    47
    Posts
    171
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Wat voor schijven en welk type blokken heb je geplaatst?

    Dikke bak hoor!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

  5. #5
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Zimmermann Formula Z schijven met Ferodo FDB4165 blokken.Gewoon standaard spul voor straatgebruik. Heb in het verleden nog wel eens wat uitstapjes gemaakt naar wat sportievere blokken zoals de Ferodo DS2500 of de Carbone Lorraine rc5+ met wisselend succes. De DS2500 remmen alleen echt lekker als je vol op het pedaal trapt en de CL RC5+ vraten mijn schijven op. Beide vond ik te veel piepen bij normaal gebruik.
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Nice! Goed bezig en heerlijke wagen!

    Breekt de pleuris uit, hahahaha, nice one!
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7
    Backloop's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    898
    Kudos
    33
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Mooie machine heb je aangeschaft. Veel plezier ermee.
    Audi S4 Avant 3.0TFSI

  8. Ad
  9. #8
    renetje1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Posts
    264
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    je hebt een prachtige audi gekocht hoor, en mooie foto`s trouwens
    heel veel rijplezier

  10. #9
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Inmiddels bezig met wat achterstallig onderhoud inhalen. Bij aankoop voelde ik al een lichte speling in het onderstel, had gehoopt op een fuseekogel, maar de speling bleek op het stuurhuis te zitten. In december is er een nieuw stuurhuis geplaatst, maar ik had het idee dat er iets niet lekker zat. In de comfort mode is er weinig verschil te merken. Onlangs de RS5 nog voor inspectie weggebracht naar Autoparts Veghel voor algemene controle van de motor, bak en aandrijflijn i.v.m. aflopen van de garantieperiode. Daar kwamen ze tot de conclusie dat er een verkeer type stuurhuis is gemonteerd. Iets met een laatste letter van het onderdeelnummer

    Direct gemeld bij de garage die het stuurhuis heeft vervangen en die hebben direct een nieuwe besteld, over twee weken gaat er dus weer een nieuw stuurhuis in, deze keer wel een Servotronic. Pak direct de fuseekogels en stuurstangen mee, dan hebben we dat ook maar gehad.

    En omdat er niet zoiets is als genoeg plaatjes:

    RS5-08.jpgRS5-11.jpg
    Laatst gewijzigd door gais; 08-02-22 om 11:49.
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Goed zo, niet half aanpakken! "I like your style of doing things"
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Dit soort auto's kom je niet weg met half werk. Volgende project is laten walnutblasten en de injectoren reinigen. Iemand ervaring mee?
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  13. #12
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten
    Dit soort auto's kom je niet weg met half werk. Volgende project is laten walnutblasten en de injectoren reinigen. Iemand ervaring mee?
    I know, zie mijn onderschrift 😉
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #13
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.081
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten
    Dit soort auto's kom je niet weg met half werk. Volgende project is laten walnutblasten en de injectoren reinigen. Iemand ervaring mee?
    @robasto heeft ervaring, weliswaar met 50% minder cilinders.
    Laatst gewijzigd door yzy; 10-02-22 om 21:50.

  15. #14
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Nog een projectje van wat langer geleden. De joystick van de MMI bleef af en toe hangen, joystick bleef maar naar rechts bewegen. Nou zijn de knoppen van een RS5 anders (zilver in plaats van zwart) en bijna niet te vinden. Gelukkig had BaasJ nog een gebruikte MMI bedieningspaneel liggen met wat visuele schade. De printplaten zijn gelukkig hetzelfde, spul opgenschroeven en de printplaat gewisseld. Inmiddels zijn we een maandje of 2 verder en het probleem is opgelost.


    MMI-02.jpg

    Donorunit met lichte beschadiging op de setup-knop linksonder

    MMI-01.jpg

    Bedieningspaneel uit de RS5 gedemonteerd. Als je goed kijkt zie je daar ook de schakelindicator van de RS anders is, daar ontbreekt de S stand onder de D. Ook heeft de RS natuurlijk de knop voor de spoiler boven de volumeknop, die ontbreekt in de A5

    MMI-05.jpg

    De printplaat verwijderen uit de donor...

    MMI-10.jpg

    ...en overzetten in de RS5.

    MMI-12.jpg

    Alles weer dicht.

    RS5-03.jpg

    En het interieur is weer compleet.
    Laatst gewijzigd door gais; 20-02-22 om 10:56.
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  16. #15
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    PSX_20220308_005043.jpg

    Tijd voor plaatjes, altijd fijn zo'n lege parkeergarage.
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  17. #16
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten
    PSX_20220308_005043.jpg

    Tijd voor plaatjes, altijd fijn zo'n lege parkeergarage.
    Nog wel even aan het driften geweest toch?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #17
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten
    Inmiddels bezig met wat achterstallig onderhoud inhalen. Bij aankoop voelde ik al een lichte speling in het onderstel, had gehoopt op een fuseekogel, maar de speling bleek op het stuurhuis te zitten. In december is er een nieuw stuurhuis geplaatst, maar ik had het idee dat er iets niet lekker zat. In de comfort mode is er weinig verschil te merken. Onlangs de RS5 nog voor inspectie weggebracht naar Autoparts Veghel voor algemene controle van de motor, bak en aandrijflijn i.v.m. aflopen van de garantieperiode. Daar kwamen ze tot de conclusie dat er een verkeer type stuurhuis is gemonteerd. Iets met een laatste letter van het onderdeelnummer

    Direct gemeld bij de garage die het stuurhuis heeft vervangen en die hebben direct een nieuwe besteld, over twee weken gaat er dus weer een nieuw stuurhuis in, deze keer wel een Servotronic. Pak direct de fuseekogels en stuurstangen mee, dan hebben we dat ook maar gehad.
    Nou, het stuurhuis zit er in. Natuurlijk niet zonder tegenslag, één fuseekogel was alleen destructief te demonteren. Nam meteen een stuk van het fusee mee dus die zit er ook nieuw op. Om het compleet te maken ook maar meteen aan de rechter kant ook een nieuw wiellager laten monteren en beide ABS sensoren vervangen. Probleem is nu wel opgelost. Het ESP greep bij een korte bocht en op lage snelheid erg snel in. Blijkbaar heeft het active-steering stuurhuis een andere stuuruitslag dan de servotronic. Computer registreert dan een draaisnelheid van de wielen die niet past bij de stuurhoek en grijpt in.

    Alle lof voor Autoparts Veghel dat ze het verkeerde stuurhuis gespot hadden, anders was ik blijven zoeken. ABS sensoren waren waarschijnlijk niet defect, maar goed, het zit er nu toch op. Volgende klus: walnutblasten.

    Om positief af te sluiten, ik heb inmiddels ca. 5.000 KM met de RS5 gereden en het blijft een geweldige daily ondanks de huidige benzineprijzen. Zo worden ze helaas niet meer gemaakt.
    Laatst gewijzigd door gais; 14-03-22 om 22:29.
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  19. #18
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Super kerel!
    Ja die kogels kunnen vast zitten in het fusé, bovenin die lange bout met de 2 draagarmpjes, heel veel olie en geduld en heen en weer blijven meppen, ik heb dat met draagarmen gehad, rechts in 10 min, links 3 uur.

    Maar mooi dat het opgelost is, nu genieten.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  20. #19
    gais's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    49
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5



    Combinatie aluminium en staal is gewoon nooit een geweldig combinatie. Had bij mijn A5 alle draagarmen vernieuwd en laten voorzien van Powerflex bussen. Alles is toen los geweest en ook daar brak het fusee af. Zwakke punt zijn die 3 klemverbindingen waar de draagarmen in zitten, als je daar kracht op moet zetten of je stookt ze warm dan breken ze gegarandeerd af.
    Laatst gewijzigd door gais; 19-02-23 om 11:44.
    Audi RS5 4.2 V8 FSI
    Alfa Spider 2.0 TS 16v
    Fiat Punto Evo 1.4 Multi-air Turbo

  21. #20
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.032
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Gais - van A5 naar RS5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gais Bekijk Berichten


    Combinatie aluminium en staal is gewoon nooit een geweldig combinatie. Had bij mijn A5 alle draagarmen vernieuwd en laten voorzien van Powerflex bussen. Alles is toen los geweest en ook daar brak het fusee af. Zwakke punt zijn die 3 klemverbindingen waar de draagarmen in zitten, als je daar kracht op moet zetten of je stookt ze warm dan breken ze gegarandeerd af.
    Nou de A4 heeft dezelfde constructie, heb er meyle hd in zitten nu en heb ook flink mijn best moeten doen om die 2 armpjes er uit te krijgen, flink op staan meppen met een beitel maar niets gebroken hoor, die kogels hebben inhammen en die roesten vol met aluminium oxidatie waardoor je ze er bijna niet uit krijgt, ook die bout kan mega vastgerot zitten, geduld is daarbij key anders kan je nieuwe spullen gaan halen inderdaad.
    En weer in elkaar zetten met anti vastloop vet van interflon.

    18CC50AB-70D1-4ECD-A47C-55F114F2C3B2.jpg
    77D8CADE-7228-4DB6-A38E-2A82955C7E50.jpg
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •