Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 23456789 LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 120 van de 176

Onderwerp: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

  1. #101
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Deze veerpoten en achteras zijn nagenoeg hetzelfde als de normale uitvoering alleen zitten hier houders en gaten op voor abs sensoren. Op de achterste wielnaaf zit een getande rotor die een bepaald signaal geeft aan de abs sensor. Tevens is dit een stuk makkelijker werken waardoor ik bijna alles zelf in elkaar kan zetten en het uiteindelijk gewoon de veerpoten en achteras uitwisselen wordt met deze exemplaren.

    Ook een ideaal moment om alle rubbers op te frissen, erg veel wordt Polyurethaan, dit gaat langer mee en is wat stugger, dus beter rijgedrag. Motor en bak steunen blijven uiteraard gewoon rubber, anders verlies je comfort. Hetzelfde geld voor alle rubbers tussen de schokdempers en de veer, dit blijft ook gewoon rubber, alleen de toplagers van de vooras worden naar Audi V8 specs (dus stugger) gemaakt.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  2. #102
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi100cd1985 Bekijk Berichten
    Wat is er anders aan dan wat er nu onder zit. Of is t voor de quattro uitrusting. Misschien over dingen heen gelezen. En nog zin om te meeten volgend week. Ander keer is ook prima
    29e is prima!

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  3. #103
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Ik heb vandaag via facebook de zoon van de eerste eigenaar gevonden. Zijn vader was de eigenaar, na zijn overlijden is de Audi verkocht aan een handelaar in Gernsheim waar ik de Audi dus van heb gekocht. Sinds 2014 had de auto echt niet meer gereden, maar gelukkig wel binnen gestaan. De man gaat nog zoeken naar oude facturen en onderhoudshistorie welke erg nuttig kunnen zijn bij taxatie en om de historie van de auto compleet te krijgen.

    De Audi 100 heeft bijna zijn hele leven dus doorgebracht in het Beierse plaatsje Amorbach en in Obernburg waar de Audi destijds was afgeleverd.



    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  4. #104
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.636
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Gaaf en leuk dat je dat gevonden hebt!
    Mooi om de historie compleet te hebben.
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  5. #105
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.636
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.


  6. #106
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Verkocht voor €1800, nette prijs voor een na facelift met een beetje opties, al is het natuurlijk geen quattro zoals de titel zegt.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  7. #107
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Ondertussen zijn we alweer een maand verder, vooral bezig geweest met uitzoekwerk van onderdelen en op jacht geweest naar NOS onderdelen zoals Europese SKF voor-wiellagers en een ATE hoofdremcilinder met 25.4mm i.p.v. de gebruikelijke 23.8mm, dit natuurlijk in verband met de Girling 60 remmen.

    En dan nog een exotische vondst, een reserve chrome middenstrip voor de voorbumper, NOS uit Italië, de marktwaarde is te idioot om waar te zijn omdat ze niet meer worden gereproduceerd. Deze zijn nog van kunstof, dus na 37 jaar gaan die haakjes op de huidige strips allemaal kapot. Uiteraard niet te koop, houd hem mooi als reserve.

    De achteras is bijna tot blank staal geschuurd en de askegels met heel veel moeite en wat slijpwerk er af weten te krijgen.

    Op black friday zijn bijna alle onderdelen die nog nodig waren besteld, zelfs autodoc was nog goedkoper als je het perfecte moment uitkoos op de dag.

    Audi tradition onderdelen haal ik voortaan bij de dealer net over de grens, voor een groot pakket vragen ze nu al €100, echt knettergek.

    Komende weken zullen er weer aardig wat updates komen en zullen er ook wat meer fotos komen.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  8. Ad
  9. #108
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.636
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Niet stil gezeten

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  10. #109
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Al het polyurethaan is binnen voor het onderstel. Grootste voordeel is toch wel de lange levensduur, normaal rubber is na ongeveer 7 jaar al te slap en misschien wel eerder door invloeden van buitenaf.

    Na een aantal jaar is er wel kans op piepen van het polyurethaan, ik wil daarom zoveel mogelijk onderdelen proberen te voorzien van een laagje ptfe tape met wat vet, dit voorkomt eventueel piepen.

    Alle oranje onderdelen komen uit Oekraïne en zijn gemaakt met (bijna) dezelfde hardheid als orgineel zo dat het comfort blijft. (Al is daar momenteel met oude rubbers weinig van over).

    De zwarte onderdelen komen van custom autocraft van Paul Fernandes. Tot 2014 zat hij in Luxemburg en had hij een enorm assortiment reproductie onderdelen voor audi 80/90/100/200/V8. Tegenwoordig zit hij in Portugal, helaas is het assortiment niet meer zo groot als voorheen maar het breid langzaam weer uit. Er zijn nog diverse oude topics op het forum hiervan te vinden.

    De zwarte onderdelen zijn harder dan orgineel en zijn voor het subframe en de stabilisatorstang, op comfort kun je hier weinig verliezen en het is vooral belangrijk dat we geen speling in deze onderdelen komen. Zolang de bak en motorsteunen maar van normale orginele kwaliteit zijn dat gaat het prima.


    Komend jaar zal de Audi 100 wat minder worden gebruikt dan dit jaar, overweeg daarom nu kwart tarief voor de wegenbelasting, dat betekent in januari en februari dus alle onderdelen klaar maken zodat ik maart de uitwisseling van onderstel kan plaatsvinden.


    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  11. #110
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.636
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Flink research gedaan
    Slim.
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  12. #111
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.636
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  13. #112
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Mooie collectie, ondertussen heb ik zelf wat boekjes verzameld, Nederlandse brochures, bijna alle SSP (selbst studien programm) boekjes voor de Typ 44 en twee dikke boeken met stroomschema's.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  14. #113
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Vandaag maar eens de bobine vervangen om die ook uit te sluiten van een defect. De Audi 100 gedraagt zich nog steeds wat bokkig, van 2000 naar 3000 rpm trilt het gaspedaal (dus motor) best aardig, de klap als je het gaspedaal los laat is voor mijn gevoel ook te groot. Maar dit kan ook aan het wat koudere weer liggen natuurlijk en de motor en baksteunen die er aardig door zijn, dat merk je met koud weer nog meer voor mijn gevoel.

    Als ik schakel bij 2000 rpm gaat dat ook me trillingen, als ik bij 3000 rpm schakel gaat dit soepel, het lijkt alsof de trilling afgifte van de motor dan minder afgeeft op het chasis. Koppeling hoop ik dus uit te sluiten want dat vindt ik nog best vroeg met 180.000, sprak laatst nog iemand die 400.000 met de eerste koppeling reed.

    Vrijdag werden alle onderdelen van autodoc bezorgd, genoeg te om aan te werken dus. De Audi Tradition bestelling was ook binnen bij Audi Vortkamp in Gronau, ze helpen daar graag en leveren onderdelen zonder verzendkosten met een levertijd van 3 werkdagen! Normaal mag je er 2 weken op wachten.

    Het subframe en de achteras zijn na het kaal schuren en chemisch ontroesten in 4 lagen brunox gezet, binnenkort met de roller een paar lagen hittebestendige zwarte lak aanbrengen die wordt afgewerkt met een hittebestendige blanke lak. Volgensmij wordt het zo aardig roest bestendig en is het ook beschermd tegen remvloeistof en andere meuk wat kan gaan invreten.

    De planning is om deze week nog de abs kabelboom in de auto te leggen en de abs schakelaar werkend te krijgen zodat het systeem na aansluiting direct werkt.



    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  15. #114
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    De achter speakers zijn nu ook omgewisseld naar JBL stage 2, de orginele Nokia speakers waren niet slecht te noemen maar er is nu toch wel een betere bas dan eerst. Door de rare constructie in de hoedenplank heb ik een houder uit mdf moeten figuurzagen, maar dat is aardig goed gelukt.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  16. #115
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MechielHoenink Bekijk Berichten
    Vandaag maar eens de bobine vervangen om die ook uit te sluiten van een defect. De Audi 100 gedraagt zich nog steeds wat bokkig, van 2000 naar 3000 rpm trilt het gaspedaal (dus motor) best aardig, de klap als je het gaspedaal los laat is voor mijn gevoel ook te groot. Maar dit kan ook aan het wat koudere weer liggen natuurlijk en de motor en baksteunen die er aardig door zijn, dat merk je met koud weer nog meer voor mijn gevoel.

    Als ik schakel bij 2000 rpm gaat dat ook me trillingen, als ik bij 3000 rpm schakel gaat dit soepel, het lijkt alsof de trilling afgifte van de motor dan minder afgeeft op het chasis. Koppeling hoop ik dus uit te sluiten want dat vindt ik nog best vroeg met 180.000, sprak laatst nog iemand die 400.000 met de eerste koppeling reed.
    Vandaag opeens nergens meer last van, schakelen gaat heel soepel, en sputteren onder de 2000 toeren is verdwenen, misschien dat de nieuwe bobine nu pas goed zijn werk doet. Of de injector reiniger heeft nu voldoende werk gedaan, vrijdag had ik namelijk de tank op 2 liter na leeggereden en toen injector reiniger erbij in gedaan, dus dat zal het verklaren....

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  17. #116
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.636
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    zo'n cleaner af en toe is een goed plan. Doe t zelf ook een keer of 2/ jaar.
    Fijn dat ie lekker soepel loopt!
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  18. #117
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    De wielnaven voor de achteras zijn klaar, heb ze aardig goed kunnen ontroesten en met hammerite hittebestendige lak behandeld, de abs rotors zijn nog in prima staat. Ik heb SKF VKBA 542 gebruikt als lagers. De schokdempers voor de achteras zijn ook klaar voor installatie, Bilstein B6 met bilstein veren volgens Audi 200/Audi 100 CS specificaties, ook het toplager en het rubber voor de veer zijn natuurlijk nieuw.

    Zit er aan te denken om na de transformatie de Audi 100 te "rebadgen" van CD naar CS uitvoering, ik voldoe daar straks aan met de Girling 60 remmen, sportstoelen, 5x112, zelfs groen getint glas was een standaard op de CS wat ik ook heb. Orgineel in Duitsland geleverde CS versies hadden sport bekleding en geen chroomlijsten, maar vele export versies hadden wel chroomlijsten en velours bekleding, dus uiteindelijk kan het gewoon een echte CS worden. Uitgebouwde wielkasten had je nog niet op een CS (wel met CS quattro), deze kwamen pas na de facelift op de sport versie, ook wel bekend als de Audi 100 Sport S711.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  19. #118
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Net over de grens in Nordhorn voor een prikkie een nieuwe stoelverwarming mat voor de rugleuning opgehaald, zelfs gebruikte matjes kun je nauwelijks vinden en dit is er ook nog eens een voor een Audi 100 sportstoel. Een hele uitdaging om nog een van deze vinden en en nog 2 matjes voor de zitvlakken...

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  20. #119
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Deze week weer grote stappen gemaakt, alle onderdelen van het onderstel zijn nu gelakt met 4 lagen brunox, 2 lagen hittebestendige lak met de roller en 2 lagen hittebestendige spuitlak voor een mooie uitstraling, alles is mooi dik aangebracht wat (hoop ik) voor een goede steenslag bestendigheid gaat zorgen.

    Holle ruimtes van de veerpoten, subframe en achteras wil ik nog behandelen met holle ruimte wax, dan is dit ook geseald.

    Zaterdag langs geweest bij Ruud van Sark, misschien bekend bij sommigen van zijn full option Audi Typ 43 200 5T. Hij had mij geholpen met de wiellagers en wielnaven persen en het draagarm rubber te vervangen met polyurethaan.

    Komende tijd wordt het bezig zijn met het afwerken van de veerpoten en achteras. Over een week gaat de Audi de stalling is vanwege kwart tarief voor komend jaar.

    Verder ga ik ook bezig met nog wat extra elektra werk, ik wil de Audi 100 up to date maken naar modeljaar 1988 tot december 1987, dus tot de laatste maand voor de facelift. Dit houd in dat er dagrijverlichting komt, tijdvertraging op de lampjes zal worden gezet, leeslampjes achter met open deur stand en comfort module voor schuifdak en ramen. Dit alles met orginele relais, bekabeling ga ik namaken, de basisbekabeling ligt er immers al.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  21. #120
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    198
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Het intensieve reiniging systeem is werkend, de terugslagkleppen worden nog vervangen door kleinere orginele exemplaren.



    Vrijdag 29 december was de laatste rit tot en met 1 maart, toch besloten om voor dit jaar kwart tarief te doen. In de tussentijd blijft er natuurlijk nog genoeg voor te bereiden aan onderdelen.



    Op de achteras zijn de askegels, ankerplaten en wielnaven gemonteerd. Ik heb de M8 inbusbouten van de askegels vastgezet met rode Loctite en met de inbussleutel aardig strak aangedraaid, 30 Nm het moment dat ze moeten hebben maar had zo snel geen inbussleutel voor de momentsleutel. Maar aangezien rode Loctite alleen met 300° los kan worden gemaakt maak ik mij hier geen zorgen over.



    Het is de bedoeling om de remklauwen en schijven er ook alvast op te zetten, er moet nog wel iets van een houten betimmering omheen zodat de ankerplaten met transport niet beschadigen.

    Ik heb bewust er voor gekozen om de abs rotors niet te behandelen, de groeven moeten niet te ondiep worden. Het bepalen van de ideale afstand van de abs sensor wordt nog wel gepruts, maar met een oscilloscoop zou het moeten werken.

    Komend weekend haal ik voorbij Kassel nog een bijrijders sportstoel op met gave bekleding en met goede zijwangen. Bij se huidige bestuurdersstoel is de linkerwang op het zitvlak aardig aan het vergaan en voel je de stang door het schuim heen. Tijdens de stoelen en bekleding wissel worden dan ook de stoelverwarmingsmatten ingebouwd.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door MechielHoenink; 02-01-24 om 22:00.

Pagina 6 van 9 EersteEerste ... 23456789 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •