Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 45678
Resultaten 141 tot 153 van de 153

Onderwerp: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

  1. #141
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.581
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Zeer grondig hoor

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  2. #142
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Zeer grondig hoor

    In het lakwerk hebben inderdaad aardig wat uren gezeten. Op deze manier heb je natuurlijk niet de zeer gladde afwerking zoals poedercoaten, maar qua steenslag en hittebestendigheid is dit denk ik beter, bij voorbereiden van de montage beschadig je toch altijd wel wat, poedercoating is slechter bij te werken dan.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  3. #143
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Afgelopen weekend weer aardig wat tijdrovende klusjes gedaan. ABS-pomphouder gelakt en gelijmd met 2K staallijm op de balk, met een dremel heb ik voor een blank staal op staal verbinding gezorgd zodat het ook echt goed hecht. Daarna direct de pomp aangesloten op de elektronica, ABS lampje brand nu mee met batterij en handrem lampje bij contact maken. Na een paar honderd meter rijden brand het ABS lampje even branden. Het ABS lampje blijft denk ik alleen branden als verkeerde gegevens vanuit de sensoren worden gegeven maar die zijn nog niet aangesloten natuurlijk.

    Daarna de verstijvingsrib gemonteerd op de bodemplaat, ideaal dat (volgensmij vanaf 1985) elke Typ 44 10 M8 schroefdraden aan de bodem heeft zitten om de rib achteraf te monteren.

    Als laatste was de wielkast rechtsvoor nog aan de beurt voor de ABS sensor montagepunten. Ook hier weer het geluk gehad dat de vierkante uitsparingen voor kunstofmoeren al aanwezig waren achter de tectyllaag, aan de hand van fotos zoeken en goed voelen. Alleen het gat van 20mm moest uiteindelijk nog worden geboord en behandeld worden.

    Gelijk even een blik geworpen op de staat van de draagarm en aandrijfas aan de rechterkant, nooit echt eerder zicht op gehad omdat de voorpijp alles verhult. Enige wat opvalt is een veel oude smurrie die aan de versnellingsbak zit gekoekt, niks bijzonders verder. Baksteun en binnenste draagarmrubber hebben ook de beste tijd gehad, bijna zeker orginelen.


    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  4. #144
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    De kogel is door de kerk, in de week van 8 april gaat de Audi 100 onderhanden genomen worden in Rijssen. Wat er nu precies allemaal gaat gebeuren:

    -Achteras uitwisselen (bilstein B6, Audi 200 veren, versterkte achteras, 5x112 naven met ABS rotors, alle slijtdelen nieuw, polyurethaan rubbers)

    -subframe uitwisselen (draagarmen, 26mm stabi ipv 23mm, baksteunen SD 034motorsport, alle rubbers uit polyurethaan)

    -Veerpoten uitwisselen (bilstein B6, Audi 200 veren, Audi V8/20V lager plaat en toplagers, SKF wiellagers, 5x112 wielnaven)

    -Spoortstangen NOS lemförder, installatie stuurdemper voor beter stuurgedrag.

    -Remmen rondom, Girling 60 vooras, aluminium girling 38 achteras, 5x112 schijven, blokken, stahlflex remslangen.

    -hoofdremcilinder 25,4mm ipv 23,8mm


    -Alle remleidingen en installatie ABS

    -Basis motorsteunen vervangen voor 034motorsport SD hydrolagers ivm ingebouwde airconditioning en ouderdom.

    -Aandrijfassen met ABS rotors.

    -(toch) volledige koprevisie: klepsteelrubbers, klepgeleiders, kop vlakken, hydraulische klepstoters, keerringen nokkenas, inserts injectoren. Dit wordt uitbesteed voor een vaste prijs.

    -pakkingen oliepomp en carterpan

    -kunststof koelflens achterkant blok.

    -Uitlaat: NOS rvs einddemper en voordemper, nieuwe voorpijp, van de verwijderde middendemper eventueel uiteindes stralen.

    -Uitlaatspruitstuk vlakken

    -Ronal R8 15" 5x112 velgen ter vervanging van de 4x108 15" gullideckels, de Ronals horen uiteraard onder een VfL Typ 44.


    Dat was de waslijst zo ongeveer.

    Kostenplaatje; zo ongeveer €2500, met een mogelijke uitschieter naar de €3000, maar dan heb je ook wat, een Audi 100 2.2 5 pitter die dan in technische topstaat is met een heerlijk sportief tintje.



    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  5. #145
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.581
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Zo Mechiel, flink lijstje...
    Zeker vwb de koprevisie een wijs besluit denk ik.
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.


  6. #146
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Zo Mechiel, flink lijstje...
    Zeker vwb de koprevisie een wijs besluit denk ik.
    Ik hoop nu dan ook voor een langere tijd onderhoudsvrij te zijn.

    Alle onderdelen zijn serieus goed toekomstbestendig en er ook deels op uitgezocht, materialen zoals polyurethaan gaan ontzettend lang mee en kan tegen alle weersomstandigheden en oliën, na 7 jaar verliest rubber vrij snel zijn orginele hardheid en kan het alles veel slechter verdragen tov polyurethaan. Bak en motorsteunen van 034motorsport hebben levenslange garantie, zij zeggen dat het geen slijtdelen zijn, het zijn allebij "fluid free" versies en zouden orginele hardheid langer dan 7 jaar moeten vasthouden.

    Mijn verwachting is dat dit beter uitpakt met taxatie, onderdelen die langere tijd meegaan dan "normale" is altijd beter.

    Zelfs op de aandrijfassen heb ik levenslange garantie, al neem ik aan dat een kapotte stofhoes en daar mee doorrijden buiten valt, maar toch, zal wel beste kwaliteit zijn dan.

    Voor alle andere onderdelen gewoon goede merken gebruikt zoals Bilstein, SKF, ATE, en nog best wat OEM spul.

    De voorpijp die ik deze week binnenkreeg had ik besteld bij autodoc onder het merk Vegaz, ik verwachte dus een reproductie voorpijp te ontvangen, orgineel was (natuurlijk) niks meer leverbaar.
    Tot mijn verbazing bleek het gewoon oude voorraad te zijn, gemaakt door Leistritz voor Bosch, met orginele onderdeel nummers en specifiek voor KU motor. Uiteindelijk dus toch een compleet nieuwe uitlaat met OEM RVS onderdelen, behalve de middendemper dan, dit is een straight pipe op de orginele uiteindes van de (OEM) voormalige middendemper.


    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  7. #147
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    De einddemper heb ik vandaag opgehaald bij de VAG dealer in Gronau. Productiedatum is 04/07, dat is zelfs 10 jaar na productiestop van de A6 C4, op het sierstuk na is het exact dezelfde demper die sinds eind 1982 werd gebruikt. Op de einddemper staat zelfs nog typenummer 443120H, er is 4A0253609F bijgekalkt. Eindstuk van de demper is bewerkt tot een ovaal en ziet er beter uit dan de orginele die naar beneden gebogen is, wellicht verbeterd dit geluid?

    (Voor de de mensen met een C3 of C4 fronti, deze demper kost nu €95 ipv €400 op Audi tradition, leuke prijs voor een RVS demper.)

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  8. Ad
  9. #148
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Eindelijk is het zo ver, zonet de volgepakte Audi 100 afgeleverd in Rijssen, de achtervering had er aardig moeite mee, bijna volledig doorgezakt. Vanmiddag nog de einddemper, voorpijp en achteras erachteraan brengen.

    Verwachting is dat de Audi eind deze week of begin volgende week klaar is, ik denk dat ik de auto dan qua comfort en rijgedrag niet meer terug herken



    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  10. #149
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    De achteras paste maar net in de Renault Scenic, de as is verder ook verassend licht, kon hem in mijn eentje er in tillen, de Audi 100 moest toch ergens dat lage gewicht vandaan halen



    Eind vd middag dus de as gebracht, ondertussen was de distributie, inlaatspruitstuk, kleppendeksel en luchtfilterhuis al losgehaald.

    In het luchtfilterhuis stond een aardige plas olie. Nu ben ik waarschijnlijk iets te enthousiast geweest met het bijvullen van olie en bij het bijvullen misschien niet lang genoeg gewacht met olie peilen.
    Maar dit kan normaalgesproken ook natuurlijk duiden op versleten zuigerveren, verstopte carter ventilatie en dus verhoogde compressie in de kop.

    Ik ga hier niet vanuit, nooit echt luchtdruk uit de oliedop opening gemerkt, lekkage moet na het bijvullen zijn geweest, anders stond er wel olie onder de auto onder het luchtfilterhuis, van de week meer duidelijkheid hierover als de kop er af is.

    Verder was de rotor van de distributeur ingebrand en dus aan zn eind, maar dat is nou ook weer niet zo spannend.






    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  11. #150
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Vanochtend even gebeld met de garage, morgen komt de kop terug van revisie. Het advies was om nu al de nieuwe injectoren en gereviseerde benzineslangen te monteren. Ik wilde dit eerst later zelf doen maar de injectoren dan weer los halen is toch wel weer een pruts karweitje met weinig werkruimte. Dus deze middag de slangen voor de injectoren, warmloopregelaar en koudstartventiel netjes gemaakt, benzine aanvoer en retour en nieuwe banjobouten komen later nog wel.

    Uiteindes netjes schoon geborsteld, ontvet en zonodig met de dremel bewerkt om roest plekjes te verwijderen, daarna een laagje zinkspray met daarover de motip bichromatage, erg tevreden mee.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  12. #151
    MechielHoenink's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2022
    Leeftijd
    20
    Posts
    169
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Een kleine update na anderhalve week, het hele onderstel, oliepomppakkingen, carterpan, remmerij en aandrijfassen zijn gemonteerd (natuurlijk zijn ze niet alleen met mijn auto bezig geweest in 8 dagen).

    De kop is gisteren terug gekomen, duurde wat langer omdat ik blijkbaar de verkeerde klepgeleiders had meegestuurd, dus moesten worden besteld, toch fijn dat ze hier achter zijn gekomen.

    Het resultaat ziet er momenteel echt al geweldig uit, kreeg al direct zin om de rest van het motorruim en dingen zoals de versnellingsbak nog eens mooi schoon te maken. Verder zal ik houders van de hydrauliekpomp, k jet spinnenkop en moertjes en boutjes optisch reviseren, alles moet er weer zoveel mogelijk als fabrieksaf uitzien, met hier en daar natuurlijk wat tinten van ouderdom wat natuurlijk niet erg is en erbij hoort.

    Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

  13. #152
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.581
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Zo! Dat ziet er goed uit hoor
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  14. #153

    Standaard Re: Eerste auto gekocht: Audi 100 Typ 44 2.2 CD

    Fabrieks nieuw, mooi hoe je er mee bezig bent

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

Pagina 8 van 8 EersteEerste ... 45678

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •