Had je anders verwacht dan bij audi oftewel Vag ben niet anders gewend dat er wel een vervangings nr is waterpomp/ sensoren enz
Veel gereden weinig nog gedaan aan de auto, gaat nog lekker.
Wel een nieuwe goodie
5FB75B04-88F8-482D-A208-DAD2C7A41B0A.jpg
Voor aan de sleutelbos.
De optie lijst eens uitgeplozen maar zie staan radio controlled clock, toch heeft ie dat niet lijkt het, kan dat? Of hebben ze hem uit geprogrammeerd?
Opties volgens sticker.
PRCode: 0G7 = Tiptronic
PRCode: 0GG = Emission standard EU4
PRCode: 0JL = Weight category front axle weight range 11
PRCode: 0YM = Weight range 12 installation control only no requirement forecast
PRCode: 1BD = Suspension/shock absorption for special sports design
PRCode: 1KE = Disc brakes rear
PRCode: 1LJ = Disc brakes front
PRCode: 1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
PRCode: 1SA = Without additional engine guard
PRCode: 3FE = Electric slide/tilt sunroof with sun screen/sunblind
PRCode: 3L4 = Electric seat adjustment for both front seats driver's seat with memory system
PRCode: 3NZ = Rear seat bench unsplit backrest split folding
PRCode: 3Y0 = Without roll-up sun screen
PRCode: 4GF = Windshield in heat-insulating glass
PRCode: 4K4 = Radio remote controlled central locking
PRCode: 4R4 = Power windows with comfort operation andcircuit breaker
PRCode: 4UE = Air bag for driver and front seat passenger
PRCode: 4X4 = Side air bag front and rear with curtain air bag
PRCode: 5D1 = Carrier frequency 433.92 MHz-434.42 Mhz
PRCode: 5SL = Left exterior mirror: aspherical
PRCode: 5TG = Decorative aluminum inserts dulling
PRCode: 6TS = Right exterior mirror: aspherical large viewing field
PRCode: 6XL = Exterior mirrors: with memory function automatically dimming electrically foldable/adjustable/heated
PRCode: 7A2 = CD changer
PRCode: 7K7 = Tire pressure control frequency 433 MHzbasic level version
PRCode: 7Q2 = Navigation system with color screen
PRCode: 7X2 = Park distance control front and rear
PRCode: 8ED = Bi-functional headlight with gas discharge lamp for driving on the right
PRCode: 8GH = Alternator 190 A
PRCode: 8Q5 = Headlight-range adjustment automatic/ dynamic with dynamic bending light (AFS 1)
PRCode: 8Z5 = Not hot country
PRCode: 9Q4 = Multi-function display/on-board computerwith check control
PRCode: CS1 = Alloy wheels 8J x 18
PRCode: D5E = 8-cyl. gasoline engine 4.2 L/253 kW 40V multi-point injection base engine is T79
PRCode: J1U = Battery 450 A (95 Ah)
PRCode: Q1E = RECARO sports seats front
PRCode: T79 = 8-cylinder gasoline engine 4.2 L unit 079.C (aluminum)
PRCode: U2A = Instrument insert with km/h speedometer radio-controlled clock tachometer and trip odometer
PRCode: VJ2 = Reinforced bumpers
PRCode: VW1 = Side windows tinted green from B-pillarto rear window gray tinted safety glass
PRCode: X0A = National sales program Germany
http://prsearch.planetvag.com/
Denk het niet. Die radio controlled clock of ook wel Funk Uhr genoemd gaan stuk.
Ik had hetzelfde probleem. Stond qua programmering gewoon aan.
Om te testen heb ik hier op werk even van Audi TT cluster gepakt (staat ook veel op andere forums dat ze die gebruiken)
En ja hoor, hij deed het na een paar dagen weer! Kan wel tot 3 dagen duren voordat hij het signaal uit Frankfurt oppakt.
Tijdje terug alweer de krimplak dekseltjes binnen en de injectors wel gedaan maar nu maar eens de beruchte checkvalves doen en hopen dat dat ook die kleine olie lekkage oplost. Daarna gelijk de deksels er op.
Dat weten we ook weer, volgende keer het hele spruitstuk er af en checkvalves en pakking vervangen, lekt ie gelijk niet meer aan de voorkant, ook wel fijn, gaat niet hard maar toch.
Spullen binnen die nodig zijn om dit te doen.
O-ring
N 90959701
Seal
079115111A
Seal 2x pakking
077129717Q
Seal
079103161D
Oil spray jet
079115540A
Non return valve 2x
079103175C
Dus we kunnen beginnen
305659F7-21D8-4067-A546-1EA01CD6BAB6.jpg
Spruitstuk er af en we zien gelijk al olie OP de valley pan, dat is niet goed en verklaart de olie lekkage.
E57AD0ED-16E8-4284-9145-F4789C91FF15.jpg
Dat loopt via de zijkant naast de pan zo naar voren en het blok af, krijg je aan rechts voor net achter de bumper een lekkage.
9745FF23-E1EE-459D-B588-20D5CE8A3080.jpg26FBD688-4285-4572-916B-5FA835F9D079.jpg
Dat wordt veel schoonmaken wat een bende
BA34D079-86B9-4382-8B52-A0657E72EB64.jpgD581E412-BA3B-4387-8616-68147B52998C.jpg
Schoon, en de checkvalves er uit gehaald, daar zie ik tot mijn verbazing (of eigenlijk ook weer niet) dat er 1 kapot is en open blijft staan, hoe vaak ik hem ook indruk hij komt niet goed terug.
6155BD00-6AEA-4167-A2EE-00D04C2EB5F9.jpg06E24A0F-7BAE-4638-B910-F955CFDF5832.jpg
Goed
FD0322E5-6826-4659-9D87-500438E4F8CB.jpg
Lek, je kijkt er zo doorheen
17456663-DD4D-4950-AD59-182B14BD52D8.jpg28A99E94-8165-4B71-9299-39F3D2757CEA.jpg
Dat is vast niet goed, zakt de olie vrij snel terug en wat nog meer wat hij moet doen of tegenhouden. Pakkingen zijn vergaan, seals keihard geworden dus doen niet goed meer hun werk.
Wordt vervolgd!
Lekker bezig.
Verstuurd vanaf mijn SM-T830 met Tapatalk
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Hele strakke actie! Ik denk begrepen te hebben dat je ook van plan bent om de kettingrevisie te doen? Heb ik dat goed? , is er dan een reden dat je deze verbeteringen in 2 etappes doe ipv alles in 1 keer?
Ja eigenlijk wel, ik ben zelf vaak geen voorstander van alles in 1x omdat je dan zoveel vervangen hebt dat het bij een probleem of verandering niet goed weet waar te zoeken. En de de start rammel die ik heb komt van terugzakken olie, dat heb ik al een keer gecontroleerd, dus eerst kijken hoe het na deze actie is.
De kettingen van distributie ga ik ook nog wel doen inderdaad, een paar Rs4 geleiders heb ik al liggen.
Nu is het ook vooral om dat lekje op de stoep als je thuis komt, erger me er aan.
Helder en begrijpelijk. Ik heb de (kleine) olie lekkage ook en ben in de twijfel geschoten...doen wat ji nu doet en wachten tot de kettingen er een keer aankomen (nu nog geen rammel..) of wachten en dan alles in 1 keer...met jouw motivatie denk ik dat ik toch ook de 2 stappen moet kiezen....
De pakkingen en seals zijn keihard, de valley pan seal komt rommel af wat in de kanalen en check valves gaat zitten. Natuurlijk de distributie ook doen ivm de geleiders maar die gaan sneller kapot met rammelende kettingen.
Check valves en pakking is gewoon nodig, slijtdeel door warmte. De rubber seal van het oliefilter huis is zo hard dat je de ramen ermee kan ingooien.
Niet zoveel tijd gehad maar toch wat kunnen doen, alles schoongemaakt, kleppendeksels er af, wat een ellende is dat boutje op de hoek bij de veerpoot zeg, en alles kneiter vast.
Maar goed, ze zijn er af
Wel redelijk donker, vervuiling door korte stukjes en te lang met oude olie waarschijnlijk, niet bij mij maar bij vorige eigenaren, kan je nu niet veel meer aan doen, slijtage zie ik dan weer niet.
Valley pan er weer op met nieuwe pakking en 3 nieuwe valves, ander olie filter huis en seals, zit weer top.
3F96B776-83A0-45BD-BAE7-2100DE86DAD1.jpg
05E8C78B-AD66-4B24-BABC-624352AA6A97.jpg
Nu ik er goed/beter bij kan ook de coolant sensor mee pakken, dus beetje water er uit en hopsa er uit met dat ding
Blijkt het een imitatie te zijn, daar ben ik allergisch voor dus nu origineel.
Geen onderdeel nummer en made in italy
0D93C0E5-E6ED-4BAA-824E-96B1A173A776.jpg
Nu origineel
90E90F71-406F-49FA-AAA1-761781E0DC5E.jpg
Rare is wel dat er een 4 pins sensor in moet, de dubbele versie en in de stekker zitten slechts 2 draden, andere 2 zijn afgedopt. Als iemand weet hoe dat zit hoor ik het graag. De sensor met onderdeel nr O59 919 5O1A moet goed zijn.
39E34C5C-50FF-480D-979C-BFDDA9B4DB09.jpg 5561718B-EF59-449A-AA04-A00EE1AA4113.jpg
Zo, alles weer op zijn plek, moest nog even kiezen welk spruitstuk ik ging gebruiken.
D04BC855-1E81-4B86-B6AF-513BF61CD3A1.jpg
Mijn originele klapperde iets op de klep die in het spruitstuk zit en had er 1 waar minder speling op zit dus die gebruikt, de 8 beruchte inlaat torxen aangedraaid, bovendeel even laten spuiten, ik had er 1 weggebracht om ook in de zilveren krimplak te laten spuiten maar dat zag er niet uit dus gebruik ik ook niet.
Zo is het geworden als eind resultaat, ik ben wel tevreden.
BD5D0C74-4D1B-4275-A746-0D7922D0C7F6.jpg
C99325F0-4E30-41C3-B716-74E27BF14E51.jpg
Geen gewone zwarte deksels
CB4A4AC5-3BEA-4DE9-B4C9-41A0C080C9E9.jpg AE29FE4C-89DF-4D90-8B74-137026FD90C1.jpg992B52BC-BC71-4691-B3E3-2F4E61197EEF.jpg
Opvallend is dat het blok op max peil stond en nu laag peil na start, wil toch zeggen dat er nu meer olie in het filter blijft "hangen" wat hij normaal weg liet lopen.
Ik ga het de komende dagen zien, nu nog niets van te zeggen.
Complimenten ziet er weer als nieuw uit, gaaf dat je dat allemaal zelf kan.
Peeet
S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 -> Retrofits Topic A5/8T
ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld
Als je het kan ruiken lijkt het mij een lekke carter ventilatie of kleppen deksels seal, kan je testen door je olievuldop er af te halen, dan moet ie anders gaan lopen. Pcv valve heb ik bij mij ook open gehaald en schoongemaakt, hij was gewoon heel, de slang die naar de valley pan loopt was ook in orde verder dus niet vervangen. De vacuüm slangetjes zijn wel erg bros, zorg dat je een paar meter 4mm van dat slang hebt, gelukkig hebben wij dat op het werk voldoende.
Ik denk niet dat je binnen (of bedoel je buiten) iets rook, ik kan het zelf niet vertellen omdat ik nog steeds minimaal ruik na mijn corona besmetting in oktober (voor dat ik de auto kocht) maar was meer dat als je thuis komt met warme auto dat er een rond vlekje onder ligt van een cm of 4-5, dat elke dag geeft een zwarte vlek op mijn carport.
Ik weet niet wat jouwe gelopen heeft maar die valley pan lichten is geen overbodige luxe i.v.m de leeftijd en de hitte die die motoren genereren. Al kan een lekkage natuurlijk ook van een stuurbekrachtiging slang of olie koeler seal komen, die zit ook rechts voor, maar grote kans en meest voorkomend is de valley pan.
De eerste starts die ik nu gedaan heb geven echt veel rust, nagenoeg geen ratel of geklapper van het spruitstuk, loopt verder mooi stil zonder bijgeluiden, even kijken of dat blijft. Je spruitstuk kan ook een herrie ding zijn hoor, klapperen en roffelen tijdens lopen bijv, kan geen kwaad maar is gewoon irritant voor een V8.
Ik heb zelfs even met de slang van de vacuüm pot af gereden, dan was het al een pak minder geluid, iets minder vermogen onderin maar voor de (tijdelijke) test niet erg.
Thnx voor de uitgebreide reactie. Het olie verbruik is best oké denk ik (nog geen 1/2 liter op 1500 km en flink doorgereden op de rit met omweg naar Hamburg). Alleen,...Ik ruik 'm altijd wanneer ik gereden heb, ook na een stadsrit. Mijn Km-stand is 155.000, de kleppendekselpakking is 1,5 jaar geleden gedaan (geen oplossing). Zelf heb ik geen auto-sleutel talent dus misschien een domme vraag, die valley-pan is die deksel die jij zo mooi zilver hebt gespoten toch? Dan denk ik dat ik de garage ga vragen om ook bij mijn S-je te doen wat jij zelf gedaan hebt...Ben nog wel even van plan deze auto te houden dus verwennen hoort daarbij