Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 80 van de 105

Onderwerp: Bennoh's A4 B7 (Nu ook Retrofit / mod verzameltopic)

  1. #61

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Posts
    65
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: SDS: Kabels aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bennoh Bekijk Berichten
    Ik neem aan dat je deze hebt:
    http://www.suwtec.de/Audi-Bluetooth-...TT-komplet-SDS

    Ze gebruiken de OEM mic dus ik zie technisch geen problemen. Ook gebruiken ze de SDS term in de advertentie maar het is mij niet duidelijk of hier alleen bellen of gehele RNS bedienen mee bedoeld wordt. Als de microfoondraadjes (mic-in/mic-out) op de quadlock van de RNS door jouw stekker gebruikt zijn dan volstaat alleen het aanpassen van de RNS naar een softwareversie die SDS ondersteund. Dat is ten alle tijde benodigd wanneer je RNS niet af-fabriek is uitgevoerd met SDS. Ook weet ik niet of/hoe het met het nieuwe model RNS PU gaat.
    ik heb dit kabelsetje http://www.suwtec.de/Bluetooth-Kabel...bel-RNS-E-RNSE en de rns-e PU is 8P0 035 193 Buit 12/2011
    de software weet ik zo niet dacht sw 210 heb een orginele kaart dvd erin van 2012 .
    welk software versie zou ik naartoe moeten uit eindelijk om sds werkend te krijgen . ps heb trouwens wel sds werkend nu maar alleen om telefoon te bedienen .
    groeten

  2. #62
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: SDS: Kabels aansluiten

    Naar aanleiding van de twee posts in het "wat heb je nu weer aan je A4 gedaan" gaan we hier wat concreter op het project in.

    Vandaag even snel wat foto's geschoten met betrekking tot de uitstraling en de pijnpunten m.b.t. de houder.

    De passing op de plek van de RNS. Uiteraard wordt de uiteindelijke tablet een zwarte.
    _DSC5044.png

    De hoeveelheid ruimte aan beide zijden van de tablet t.o.v. de originele RNS...
    _DSC5046.png

    Is niet echt veel
    _DSC5048.png
    Hierop moet dus de montage plaats gaan vinden. Op internet zijn floatmounts d.m.v. magneten te vinden voor ipad mini maar dat gaat niet met deze tablet. Dat zou het mooiste zijn maar voorlopig is dat geen optie.

    Een andere uitdaging wordt om de micro-usb connector weg te werken en het liefst binnen het RNS formaat te houden. Dit maakt het verwijderen van de contraptie een heel stuk eenvoudiger. Anders moet de middenconsole er iedere keer uit en dat zie ik niet zitten.
    _DSC5056.png

    Als laatste de beschikbare diepte t.o.v. de RNS. Achter de tablet wil ik het liefst de single-din autoradio (verdiept) monteren. Zonder tablet erop kan er dan gewoon radio geluisterd worden, handsfree gebeld en MP3 vanaf een stick afgespeeld worden.
    _DSC5059.png

    De montageplaat is de dunste die ik kon vinden. De uiteindelijke mount wordt uit 3mm alu plaat vervaardigd.

    Het is nog steeds een concept maar als de mount eenmaal klaar is is de rest wel te doen. Denk ik .

    Edit: Zojuist een Canbus converter gevonden voor de OEM Audi stuurwielbediening.
    http://www.pac-audio.com/productDeta...&CategoryID=29

    Het uitgangssignaal hiervan wordt het ingangssignaal van de Joycon Exr wat weer verbonden wordt met de tablet via USB
    http://www.rcjoycon.com/base_3/menu_...m_board_idx=14
    De joycon heeft ook een video input voor een achteruitrijcamera dus misschien 2 vliegen in 1 klap.
    Laatst gewijzigd door Bennoh; 22-11-14 om 12:45.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  3. #63
    JW A6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Leeftijd
    31
    Posts
    968
    Kudos
    25
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: SDS: Kabels aansluiten

    Ziet er goed uit!
    Wat betreft de ruimte zijdelings: haakse usb stekker?
    Wat betreft de ruimte in de diepte: moderne, simpele autoradio's zijn tegenwoordig half zo diep als normaal ("shallow mount").
    A3 e-tron Pro Line Plus | Dakotagrijs Metallic | 2015 | Led koplampen, ACC, lane assist, panoramadak, DAB,
    A4 Avant
    2.4 V6 | Mingblauw Pareleffect | 1998 | Airco, sportonderstel, leder, xenon
    A6 Avant
    2.0 TFSI Pro Line | Nachtblauw Pareleffect | 2010 | MMI Plus, leder, DAB


  4. #64

    Standaard Re: SDS: Kabels aansluiten

    Voor afwerking kan Plastidip misschien wel dienst doen - mooi mat zwart met een semi-softe touch.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  5. #65
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: SDS: Kabels aansluiten

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JW A6 Bekijk Berichten
    Ziet er goed uit!
    Wat betreft de ruimte zijdelings: haakse usb stekker?
    Wat betreft de ruimte in de diepte: moderne, simpele autoradio's zijn tegenwoordig half zo diep als normaal ("shallow mount").
    De haakse adapter heb ik inderdaad ook zojuist even opgesnort. Dit is een OTG adapter en afgezien van een externe 5V aansluiting functioneel direct te gebruiken. Echter is ie nog te groot.
    _DSC5060.png

    Met de radio zit ik tot nu toe vast aan de eerder genoemde Sony MEX-BT5100 omdat die via een android app te besturen is. Hij is ook meteen m'n carkit met bluetooth en een eigen microfoon. Als de tablet ervoor zit wil ik niet eens de radio hoeven te bedienen. Zoveel mogelijk via de tablet. Voordat we die stap nemen wil ik hem eerst IRL testen om te kijken of datgene waar ze mee adverteren ook daadwerkelijk zo werkt. Enkel een versterker is ook altijd nog een mogelijkheid maar die moet dan wel via de USB van een audiosignaal gevoed worden en dan moet ik zelf de carkit voorziening met de tablet gaan regelen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Voor afwerking kan Plastidip misschien wel dienst doen - mooi mat zwart met een semi-softe touch.
    Dat is inderdaad een mogelijkheid die te proberen is. Heel dun lapje suede of zoiets tussen alu plaat en de tablet geeft me daarentegen ook een beetje textuur. 1 voordeel van de hele kleine zijkanten is dat daar weinig aan te color-matchen valt.

    In de huis'voorraad' een stuk kunststof U profiel opgezocht. Erg onscherpe foto maar het gaat om het idee. Het past met een beetje ruimte over.
    _DSC5061.png
    Dit wordt in ieder geval de kant waar de micro-usb connector in de tablet zit. Kan de connector in ieder geval niet afbreken bij het verkeerd eruithalen. De andere zijde is nog niet duidelijk.

    En een plaatje aluminium. Hierin wil ik een 90 graden hoek naar voren gaan buigen met de buigbank zodat daar de onderzijde van het tablet op kan rusten.
    _DSC5062.png
    Ik had nog 1 vierkante meter 1,5mm dik alu plaat over maar dat is me iets te dun en flexibel voor het front. Dit is wel later te gebruiken voor de achterliggende kooi.

    Na wat googlen vindt ik de float-mounts voor een ipad mini er overigens wel supergelikt uitzien maar die weg slaan we voorlopig even over vanwege persoonlijke voorkeur.
    Als laatste een wallpaper gevonden voor op de tablet.
    RNS wall.jpg

    edit: ik zie nu net dat de kabel die @JW A6 opgeeft haaks naar achteren staat. Dat is inderdaad een optie die ik nog niet bekeken heb.
    edit2: De radio heeft geen bediening met android maar biedt wel "Android Media Transfer Protocol through a USB-to-Micro USB cable" en "Supports A2DP audio streaming" dus misschien dat het toch wel een mogelijkheid is.
    Laatst gewijzigd door Bennoh; 22-11-14 om 14:38.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC


  6. #66

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    41
    Posts
    15
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: SDS: Kabels aansluiten

    Hoi Bennoh, leuk om je mods aan de A4 te volgen. Veel dingen heb ik ook op mijn todo list staan😉

    Heb zelf een A4 Avant 3.0 TDI origineel S-line binnen en buiten. Het licht pakket is de eerste eigenaar helaas 'vergeten' mee te bestellen. Inmiddels heb ik de led verlichting bij de binnenspiegel al gemonteerd en de deurgrepen met verlichting incl. De lampjes onder- en achterin elk portier. Rest alleen nog de verlichting bij de voeten en onder de stoelen. De verlichte make-up spiegels laat ik voor wat het is.De lampjes incl. Houders heb ik al, moet alleen nog even kijken waar ik de stroom vandaan kan halen. Ik heb sportstoelen (s-line) incl. Elektrische lendesteunen, maar geen stoelverwarming.
    Heb jij een idee welke kabeltjes (nummers) ik moet bestellen om alles aan te sluiten?

    Dan nog een vraagje over jouw wielen. Ik lees dat je 19" 8,5J ET 43 hebt met 245/35 banden. Heb je bewust voor 245/35 ipv 235/35 gekozen? En je bent nog van plan om spoorverbreders te monteren, er zit dus nog wat ruimte in de wielkasten begrijp ik😉 hoe breed zou je de verbreders nemen? Heb zelf net 19" 8.5J ET 35 velgen gekocht en moet nog banden aanschaffen. En ik wil zo min mogelijk risico dat het gaat aanlopen. Deze zomer komt er namelijk een caravan achter te hangen😮😮 qua verlaging standaard S-line met (nog te monteren) B5 schotels vooraan.

    Alvast bedankt voor je reactie en ik blijf je topic volgen👍
    Audi A4 avant B7 3.0 TDI 233 PK Quattro Tiptronic 2006.

  7. #67
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Android tablet in-car

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Melf Bekijk Berichten
    Hoi Bennoh, leuk om je mods aan de A4 te volgen. Veel dingen heb ik ook op mijn todo list staan😉

    Heb zelf een A4 Avant 3.0 TDI origineel S-line binnen en buiten. Het licht pakket is de eerste eigenaar helaas 'vergeten' mee te bestellen. Inmiddels heb ik de led verlichting bij de binnenspiegel al gemonteerd en de deurgrepen met verlichting incl. De lampjes onder- en achterin elk portier. Rest alleen nog de verlichting bij de voeten en onder de stoelen. De verlichte make-up spiegels laat ik voor wat het is.De lampjes incl. Houders heb ik al, moet alleen nog even kijken waar ik de stroom vandaan kan halen. Ik heb sportstoelen (s-line) incl. Elektrische lendesteunen, maar geen stoelverwarming.
    Heb jij een idee welke kabeltjes (nummers) ik moet bestellen om alles aan te sluiten?

    Dan nog een vraagje over jouw wielen. Ik lees dat je 19" 8,5J ET 43 hebt met 245/35 banden. Heb je bewust voor 245/35 ipv 235/35 gekozen? En je bent nog van plan om spoorverbreders te monteren, er zit dus nog wat ruimte in de wielkasten begrijp ik😉 hoe breed zou je de verbreders nemen? Heb zelf net 19" 8.5J ET 35 velgen gekocht en moet nog banden aanschaffen. En ik wil zo min mogelijk risico dat het gaat aanlopen. Deze zomer komt er namelijk een caravan achter te hangen😮😮 qua verlaging standaard S-line met (nog te monteren) B5 schotels vooraan.

    Alvast bedankt voor je reactie en ik blijf je topic volgen👍
    Crap... zie nu dat er iemand iets heeft geschreven in m'n showroomtopic wat ik totaal gemist heb.
    De lampjes onder de stoelen en het dashboard zitten aangesloten op een connectorblock op de comfortmodule. Dit is hoe het OEM geinstalleerd is. Je kunt ze ook op de rode interieurverlichting aansluiten maar dan branden ze continu. Voor de OEM manier moet ik nog wel ergens de partnummers hebben. Voor de lampjes heb ik OEM RS6 led-modules (wit) gebruikt met bijbehorende stekkers. Als laatste heb je nog de twee plaatjes nodig om de lampjes voor de achtervoetruimten onder de stoel te monteren. Als je kabeltjes besteld krijg je overigens repair-wires van 30cm welke je doormidden knipt. Alles wat je extra aan lengte nodig hebt moet je er zelf tussen solderen en isoleren.

    De banden heeft de bandenboer er destijds bij aanschaf velgen onder gezet. Ik heb vorige week nieuwe banden gekocht en dat is nu ook gewoon 235/35 geworden. Dit keer ben ik wat kieskeuriger wat betreft het rubber.
    _DSC5290.jpg
    Het idee is wel om achter spoorverbreders erop te zetten. Ik wil echter alleen kwaliteitsspoorverbreders monteren met een centreerring en dan is 15mm per wiel het minimum.
    Met de nieuwe banden zou er volgens mij netgenoeg ruimte moeten zijn. Ik heb ook nog niet gemeten wat de spoorbreedtes worden t.o.v. nu. Zolang voor maar breder is dan achter.

    Nu we toch aan het updaten zijn:

    Afgelopen winter was de OEM accu (van 2005) duidelijk niet goed meer. Hier is dus een nieuwe voor gekomen. Toch ruim 9 jaar erin gezeten.
    Foto0451.jpg
    Ook het slot van de achterklep uit elkaar gehaald en gesmeerd omdat de achterklep niet meer sloot, of mechanisch wel op slot maar het niet detecteerde waardoor vervolgens het alarm er niet meer op ging.

    Als laatste recentelijk een klein probleempje met de ventilatie. Bestuurderskant regelde netjes maar passagierskant werdt af en toe steenkoud en een andere keer weer gloeiend heet terwijl de instelling hetzelfde was. Besloten om het dashboardkastje uit te bouwen en de servomotoren in de middenconsole eens nader te onderzoeken.
    actuator 1.jpg

    Er zat een heeeel klein beetje vet in. Jammer genoeg niet op datgene wat gesmeerd moet worden. Dus...
    actuator 2.jpg
    Alles wat draait ingesmeerd met het correcte vet zonder de potmeter te verdraaien in de behuizing. Ik heb rekening gehouden dat de klimaatregeling misschien de laatste positie onthoud van de kleppen.
    Ook de scharnierpuntjes van de gekleurde armpjes gelijk maar even van een klein beetje vet voorzien. Alles loopt weer soepel en geen kou/warm problemen meer ondervonden. Wel zit er soms nog een kleine tik achter het dashboard en ik vermoed dat dat een positie-feedback probleem is van 1 servo. Eerst achterhalen welke servo het precies is waarna we daar even op gaan meten en waarschijnlijk daarvoor een nieuwe servo moeten bestellen. Ook moet ik de resterende servomotortjes nog preventief smeren.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  8. Ad
  9. #68
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Servo onderhoud in dashboard

    Vandaag twee andere servomotoren in het dashboard aan een preventieve smeerbeurt onderworpen. Vrouw was weg dus de keukentafel even getransformeerd tot fotostudio met flitsgear en werkplek. twee vliegen in 1 klap. Alles bij elkaar nog geen uurtje beziggeweest.

    De servo's in de middenconsole passagierszijde had ik hiervoor dus alledrie al gedaan.
    _DSC5292.jpg

    Nu ga ik dus degene doen aan de passagierskant vlakbij de deur.
    _DSC5291.jpg
    Deze regelen de recirculatie en sluiten desgewenst de buitenlucht af.

    Voor de zekerheid: contact uit en dat zo laten totdat de servo's er weer inzitten en zijn aangesloten.

    Haal het stekkertje los door het clipje in de stekker voorzichtig in te drukken.
    Met een klein rateltje met verlengstukje en een dopje 6mm kun je nu de servo's loshalen.
    _DSC5296.jpg
    De ene zit met 3 schroeven vast en de andere met 2 schroeven en een plastic positioneringspuntje.

    Dit moet dus geopend worden.
    _DSC5299.jpg

    De makkelijkste plek om te beginnen met openmaken is hier.
    _DSC5302.jpg

    De eerste maak je op deze manier los. Bovenste kapje voorzichtig een klein beetje lostrekken terwijl je net genoeg druk uitoefent op het schroevendraaiertje om het haakje naar binnen te vouwen.
    _DSC5318.jpg
    Zodra het haakje niet meer vastgehaakt zit ga je naar de volgende. !! Niet naar de kant waar twee klemmetjes vlakbij elkaar zitten !!
    _DSC5304.jpg

    Net zo lang totdat je het dekseltje eraf kan trekken en begroet wordt door.
    _DSC5305.jpg
    Als er schade aan de worm/tandwieltjes is dan heeft smeren geen zin meer. Bestel een nieuwe d.m.v. het nummer op de behuizing.

    Wip het motortje eruit.
    _DSC5306.jpg

    Het makkelijkste is dit vanuit de wormwielkant te doen in een gaatje van de motor zoals.
    _DSC5321.jpg

    Met het motortje eruit heb je nu dus
    _DSC5308.jpg _DSC5309.jpg

    Dit keer heb ik besloten om nog een stapje verder te gaan. De potmeter kan er ook uit met enige voorzichtigheid. Ik heb ervoor gezorgd dat de uitgaande as EN de potmeter niet verdraaid zijn !!
    _DSC5312.jpg

    Voor de gein even AL het vet uit 1 servo verzameld en op een vingerhoedje gedeponeerd.
    _DSC5313.jpg

    Smeer alle tandwielen in met vet wat geen kunststof aantast. Vergeet ook de draaipunten van het tussenasje niet.
    _DSC5314.jpg

    Klik nu het motortje weer op zijn plaats rekening houdend met de twee contactjes aan de achterzijde van het motortje.
    _DSC5315.jpg _DSC5316.jpg

    Druk het dekseltje weer dicht.
    _DSC5317.jpg

    Nog wat betere foto's van het smeren van het tandwiel onder de potmeter. Dit keer van het tweede servootje.
    _DSC5319.jpg _DSC5323.jpg

    Het eindresultaat ziet er precies hetzelfde uit als het beginresultaat maar het kan er weer 10 jaar tegenaan zonder irritante geluiden te produceren.
    _DSC5326.jpg

    Als laatste bij 1 van de servo's ook de glijbanen aan de buitenzijde gesmeerd. De as van de andere servo zit direct op de klep dus die hoeft niet perse gesmeerd te worden.
    _DSC5333.jpg

    Monteer de kleppen weer op hun plaats en sluit ze elektrisch weer aan.

    Test de functie door het contact aan te zetten en (in mijn geval) de recirculatiefunctie te gebruiken.
    Laatst gewijzigd door Bennoh; 25-04-15 om 13:14.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  10. #69

    Standaard Re: Servo onderhoud in dashboard

    Mooie job, perfect verslag, in beeld en woord.

    Peeet
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  11. #70
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Servo onderhoud in dashboard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peeet Bekijk Berichten
    Mooie job, perfect verslag, in beeld en woord.

    Peeet
    Bedankt Peeet,

    Ik denk dat deze howto VAG breed wel toepasbaar is. In de VW bedrijfsauto die ik regelmatig gebruik zitten nagenoeg dezelfde servo's. Enigste wat anders is zijn de gekleurde armpjes aan de buitenkant.

    Voor m'n gevoel moet er nog 1 servomotor aan de bestuurderszijde ergens bovenaan zitten dus daar moet ik nader onderzoek op gaan plegen.

    Het hete lucht/ koude lucht probleem is niet meer opgetreden sinds de doorsmeerbeurt dus voorlopig hou ik het erop dat dat opgelost is. Het tikgeluidje (wat veel zachter is geworden na de eerste smeerbeurt) is nog niet boven water maar die moet dus in die eerste 3 zitten. Je hoort het een paar keer na een minuut of 5 rijden en daarna niet meer. Logica zegt me dat het met de verwarming te maken heeft omdat de motor dan een beetje warm begint te worden en bij koudere buitentemperaturen gaat beginnen met het inblazen van verwarmde lucht via de heater matrix. Uiteraard kan ik er ook compleet naastzitten.

    Binnenkort de vrouw maar eens als testpiloot inzetten terwijl ik ondersteboven in de passagiersvoetruimte ga luisteren / voelen.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  12. #71

    Standaard Re: Servo onderhoud in dashboard

    Goed bezig en mooie documentatie.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  13. #72
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Servo onderhoud in dashboard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Goed bezig en mooie documentatie.
    Thanks FASt,

    Zo langzamerhand krijg ik wel door wat werkt met de flitser en wat niet. Gewoon het spul gebruiken en experimenteren (met de nodige f..k-ups) is de way to go voor mij.

    De gebruikte lens was overigens de Nikkor 50mm f/1.8 prime.
    Camera op M-stand met diafragma tussen f/4 en f/8 en de sluitertijd vast op 1/250ste sec vanwege de max. sync speed.
    Omdat ik het diafragma veranderde heb ik nu enkel het flitsvermogen meeveranderd tussen 1/4 en 1/1.
    Afstanden camera tot onderwerp en flitser tot onderwerp hetzelfde gehouden.
    Gebruik ook nog steeds back-button AF om het tweede natuur te maken.
    Regelmatig is alles, als ik met de flitser bezig ben i.i.g, onderbelicht en weigerde de camera een foto te maken. Dus nu zo ingesteld dat ie altijd een foto maakt ook al is ie totaal onscherp.

    Met al deze aangepaste instellingen voor/door mij kan een niet-fotograaf echter bijna geen goede foto meer maken met mijn camera. Gelukkig fotografeert m'n vrouwtje niet.

    In postprocessing vanuit RAW nu eens gecropped naar 16:9 op aanraden van @Bastet en ik heb een shadow/highlight recovery gedaan. Thats it.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  14. #73
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Diverse voorbumper klusjes.

    Vandaag even de voorbumper eraf gehaald voor diverse klusjes en om te kijken hoe de lampen eruit moeten.

    Allereerst schoonmaken van passagierszijde SMIC en de luchtgeleider:
    Luchtgeleider is erg vies.
    _DSC6008.jpg

    En weer geheel schoon tot achter z'n oren.
    _DSC6027.jpg

    De SMIC nadat ik al het grote vuil (blaadjes/takjes ed.) er al af had gehaald.
    _DSC6028.jpg

    Zoveel mogelijk met de stofzuiger uitgezogen.
    _DSC6030.jpg
    Daarna nog even met de perslucht alles voorzichtig schoongeblazen. Kwam toch nog wel wat vuil uitvliegen.


    Beide lampunits verwijderen. Had ik nog nooit gedaan dus we zien wel hoever we komen.
    De rottigste schroef die een paar slagen los moest. M'n kleinste Torx 30 bit past net niet door het gat. Jammer...
    _DSC6011.jpg

    M'n torx 30 schroevendraaier is helaas ook net 2cm te kort. Helaas...
    _DSC6018.jpg

    Het enigste wat er doorheen kan is een schroefbit. Herinnerde me ineens dat ik nog ergens een bak had met oude bithouders zonder zo'n vergrendeling erop.
    _DSC6019.jpg _DSC6022.jpg
    Hoppa. Gekoppeld aan m'n speciale bitschroevendraaier moet dat lukken.

    Ook al had ik de bithouders gekozen die het sterkst in elkaar zaten. Ik zat er niet op te wachten dat het geheel binnenin het gat uit elkaar viel dus...
    _DSC6023.jpg
    2 lagen tape erom

    Passagierszijde ging zonder enig probleem los. Hieronder de schroef welke uiteindelijk een paar slagen gelost moest worden.
    _DSC6025.jpg

    Voor de bestuurderskant heb ik uiteindelijk het tape van de onderste bithouder verwijderd. Dit was de enigste manier om hem in de schroefkop te krijgen. Zo krap is het.


    Nu de lampen eruit waren konden we eindelijk doen wat ik wilde. Het correct afstellen van de bumperhoogte. Er zit al een hele tijd net iets teveel ruimte tussen motorkap en bumper.
    De hoofdverantwoordelijke daarvoor zijn deze dingen (met vrij zicht vanwege de gedemonteerde bumper en zoals ik hem aantrof):
    _DSC6007.jpg
    De schroef aan de bovenkant gebruik je om de bumper vast te zetten. De ring die op het torentje ligt is ook een schroef. Deze moet versteld worden om de bumper hoger op te hangen. Hij stond dus gewoon op de allerlaagste stand afgesteld.

    Om alles correct af te stellen moest de bumper er weer op.
    _DSC6036.jpg

    Bumperdrager komt dus bovenop de onderste stelschijf en onder de schroef die je moet verstellen vanaf boven. De onderste schijf naar boven gedraait door de bumper even op te te tillen. Vervolgens bumper weer laten rusten op de schijf als een rem.
    _DSC6037.jpg
    Vervolgens de schroef van bovenaf aandraaien net zolang tot hij de bumper klemt.

    Doe hetzelfde bij de bestuurderszijde
    _DSC6038.jpg _DSC6039.jpg

    Meten is weten. Ze moeten natuurlijk allebei even hoog staan. I.i.g. bij OEM bumpers
    _DSC6042.jpg

    Voorzichtig motorkap sluiten. Als de tussenruimte nog te veel is gewoon weer opnieuw de onderste schijven verstellen.

    Ik ben voorlopig tevreden. De naad is een mm of 6 kleiner geworden en nu vergelijkbaar met de andere naden.
    _DSC6046.jpg

    Als ik morgen na werk tijd/zin/energie heb dan gaat de bumper er weer af en kan ik de bestuurderszijde SMIC/luchtgeleider schoonmaken en kijken of m'n lampunits open willen.
    Ook moet ik de bovenste dragers nog een beetje hoger stellen en de rubberen flappen weer netjes (recht) maken
    Na ruim 2 jaar is die tussenruimte i.i.g ook weer zoals het hoort.
    Laatst gewijzigd door Bennoh; 12-05-15 om 00:29. Reden: Plaatjes werkten niet
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  15. #74
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Diverse voorbumper klusjes.

    Vorige week ook nog de laatste servo van de beluchting gelokaliseerd boven het gaspedaal.
    _DSC5980.jpg

    Gedemonteerd, gesmeerd en weer teruggezet
    _DSC5982.jpg
    Wat een takkeklus was deze zeg... Demontage duurde langer dan de hele demontage/montage van de 5 aan de passagierszijde bij elkaar. Montage van deze was ook niet veel eenvoudiger. De servo uit elkaar halen, smeren en weer in elkaar zetten is nu echter in een paar minuten gebeurt.

    Tevens de 640 mod even toegepast om de Servotronic buiten bedrijf te zetten als test. Krijg nu meer feedback uit het stuurwiel maar is wel enorm wennen. Eigenlijk ben ik ook wel nieuwsgierig hoe ze de servotronic aansturen en of er een modificatie van de karakteristiek mogelijk is.
    _DSC5974.jpg _DSC5975.jpg
    Laatst gewijzigd door Bennoh; 12-05-15 om 22:28. Reden: Plaatjes weer gefixed
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  16. #75
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Diverse voorbumper klusjes.

    Vandaag weer verder gegaan met de voorbumper klusjes.

    Intercooler slangen schoongemaakt met een sopje en daarna met een doekje nagewreven.
    _DSC6064.jpg

    De luchtgeleiders nogmaals schoongemaakt maar dan met een goede kunststofreiniger.
    De intercoolers hebben de hele nacht staan weken en na een paar keer spoelen en uit laten lekken kwam er weinig vuil meer uit.
    's middags nog even alle bereikbare gedeelten in de intercoolers schoongemaakt met een papieren doekje. Mocht er iets van achterblijven dan richt het i.i.g. geen schade aan.
    _DSC6065.jpg

    En dan nu waarom de bumper van de auto af moest.
    De lichtunits demonteren !!!
    Zoals wel bekend zijn de B7 units een eitje (zeker als je de B6 units al eens gedaan hebt) om open te maken. 5 minuten max.
    _DSC6073.jpg

    De nieuwe knipperlichtglaasjes uit de B6 units welke in de plaats gaan komen van de oranje die er oorspronkelijk inzaten.
    _DSC6074.jpg

    Zo gaat het knipperlicht er dus uiteindelijk uitzien. Dit was even een testfit om te kijken wat ik moet aanpassen maar zodra m'n projectors binnen zijn dan gaan ze er permanent op met epoxy. Gelukkig hoeft er weinig aangepast te worden.
    _DSC6075.jpg

    En als laatste wat ik morgen/overmorgen nog moet doen.
    De binnenplaten ontvetten, licht waterproof opschuren en vervolgens een paar laagjes matzwart spuiten.
    _DSC6076.jpg

    Xenon projectors worden ook binnenkort besteld. De Xenon ballasten heb ik al van Pilot dus die wil ik hergebruiken.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  17. #76
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard H7 units naar black-optics en B6 clear corners

    Vandaag dus begonnen met de binnenplaten spuiten.
    Ontvetten, opschuren, kunststof primer erop en matzwart spuiten.
    _DSC6084.jpg

    Tijdens het reinigen geen camera in mijn handen dus na de eerste laag zwart kwam de camera weer tevoorschijn.
    _DSC6091.jpg

    Tussen het drogen van de laklagen door even gekeken naar de B6 glaasjes op de B7 knipperlichtframes en wat en hoeveel ik moet aanpassen. Beetje dremelen later.
    _DSC6092.jpg
    _DSC6093.jpg

    Even een testfit in de unit in het zonlicht
    _DSC6108.jpg

    Enigste probleem is wel een beetje dat het B6 chromen glaasje in het niet valt op de rest van het chroom. Dus een kwartiertje en maar een beslissing genomen.
    _DSC6109.jpg
    Geen weg terug meer... en ook op deze twee dus maar het ritueel van ontvetten, schuren, primer, spuiten (3x) uitgevoerd.

    Eerste dunne laagje
    _DSC6113.jpg

    Meestal zijn mijn rattlecan paintjobs matig maar ik moet eerlijk zeggen dat het er echt netjes uitziet. Geen druipers, spetters etc.. maar het voelt nog wel wat ruw dus...
    Vanaf nu nog een uur of 8-9 laten drogen, wederom licht opschuren met korrel 1000 en wederom een laag of 2 erop.
    's avonds kunnen de units dan weer in elkaar gezet worden, gaan de units weer in de auto en kan de bumper er ook weer op.
    Zodra de projectors binnen zijn gaat de bumper er weer af en ga ik die monteren.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  18. #77
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: H7 units naar black-optics en B6 clear corners

    Vanochtend gelijk maar wezen kijken hoe het eruit ziet na een redelijke droogtijd.

    Hmmm, da's balen... Ziet er naar uit dat alles opnieuw moet....
    _DSC6117.jpg



















    .... Gelukkig was dat de overspray aan de niet zichtbare achterzijde welke ik niet geschuurd en niet in de kunststofprimer had gezet

    De voorzijde
    _DSC6118.jpg

    En van een andere hoek dichter bij het raam
    _DSC6119.jpg
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  19. #78
    Straycat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Posts
    2.527
    Kudos
    700
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: H7 units naar black-optics en B6 clear corners

    Ziet er als nieuw (en misschien nog wel beter) uit Ben! Als je tijd hebt maakt nog even een macro foto van de gebladderde binnenkant . Altijd mooi dat soort texturen.
    Audi A4 1.8 TFSI 2010
    997 4S
    FF
    RS

  20. #79
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: H7 units naar black-optics en B6 clear corners

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Straycat Bekijk Berichten
    Ziet er als nieuw (en misschien nog wel beter) uit Ben! Als je tijd hebt maakt nog even een macro foto van de gebladderde binnenkant . Altijd mooi dat soort texturen.
    Helaas nog geen macrolens dus niet vergelijkbaar maar ik zag dat hij niet helemaal scherp was omdat ik weer zeer dichtbij de minimale scherpstelafstand van de lens zit te werken. Voor dat doel moet ik eigenlijk gewoon een macrolens hebben.

    Dus nogmaals de achterzijde maar nu op f/5.6 om wat meer scherptediepte te krijgen.
    _DSC6123.jpg

    Nog ff een foto met de B6 kapjes erop maken en een foto van het geheel in de unit.
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

  21. #80
    Bennoh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2010
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.440
    Kudos
    100
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: H7 units naar black-optics en B6 clear corners

    Alweer een tijdje geleden dat ik dit topic aangeraakt heb. Intussen nog wel wat klusjes gedaan aan de B7 en het meeste ook gefotografeerd.

    I.v.m. de Projector retrofit moesten de lichtunits er natuurlijk uit. Bij demontage ging het een en ander al moeizaam dus dat moest weer opgelost worden:

    De klemmoer waarmee de bovenkant van de lichtunits vastgeschroefd zitten op de voorkant van de auto. (2 stuks benodigd voor de auto)
    _DSC6417.jpg

    De nieuwe klemmoer naast de oude gebroken versie vlakbij het gat waar hij gemonteerd in zit.
    _DSC6425.jpg

    Vervolgens de stelringen voor de koplampen. De stelfunctie was compleet vastgeroest/doorgeroest en ook geen beweging meer in te krijgen. (4 stuks benodigd voor de auto)
    Het dopje met schroefdraad is de hoogteverstelling aan 1 zijkant van een lampunit.
    _DSC6415.jpg

    De stelring gemonteerd in de auto met daarin de bout om de lampunit vast te zetten. Door aan de bout te draaien kun je de stelring een stukje verstellen met een gemonteerde lampunit (je komt er gewoon anders niet bij) maar dit werkt alleen als de schroefdraad netjes is. Zodoende wat kopervet op de metalen delen gesmeerd teneinde dit voor langere tijd te beschermen.
    _DSC6429.jpg _DSC6430.jpg

    De lampunits konden nu i.i.g. weer correct gemonteerd worden op de auto.

    Als laatste heb ik ook nog de zekeringkast uitgebreid met de correcte diameter repair-wires om wat andere mods op de OEM wijze (netjes en veilig) van stroom te kunnen voorzien.
    _DSC6436.jpg
    Audi A4 2.0TFSI | S-line exterieur | S4 grille | lipspoiler | Cupra lip | RS4 rollbar achter | B5 schotels | 19" x 8,5J | RS4 elementen | LED's | RNS-E met SDS en RVC

Pagina 4 van 6 EersteEerste 123456 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •