• Audi neemt motorfietsenfabrikant Ducati over

    Audi neemt Ducati, de traditierijke fabrikant van sportieve motorfietsen in het Italiaanse Bologna over. De overname moet zo snel mogelijk gestalte krijgen nadat de mededingingsautoriteiten groen licht gegeven hebben. De raden van commissarissen van Audi AG en Volkswagen AG gaven gisteren toestemming voor de overname. Ducati geldt wereldwijd als toonaangevend premiummerk in de motorfietsenbranche met uitstekende kwaliteiten op het gebied van motorenontwikkeling en lichtgewicht constructies.

    Na de Italiaanse bedrijven Lamborghini en Italdesign, elk met een rijke traditie, is Ducati nu de derde dochter voor Audi in Noord-Italië. Hiermee wordt opnieuw een belangrijke stap gezet in de strategische groei van de onderneming. Rupert Stadler, bestuursvoorzitter van Audi, zegt: “Ducati geldt wereldwijd als premiummerk onder de motorfietsfabrikanten en heeft een lange traditie op het gebied van sportieve motorfietsen. De onderneming beschikt over veel kennis van krachtige motoren en lichtgewicht constructie en behoort tot de meest profitabele motorfietsfabrikanten ter wereld. Daarmee past Ducati uitstekend bij Audi.” Innovatieve besturingssystemen, het speciale verbrandingskamerproces van de Ducati-motoren, de sportieve identiteit en de ervaring op het gebied van lichtgewicht constructies bieden volop potentieel voor Audi en het Volkswagen-concern.

    Groei in Azië verwacht

    Ducati is wereldwijd actief en produceert motoren in het hoofdkwartier in Bologna en in een eigen fabriek in Thailand. In strategische markten beschikt de onderneming over eigen importmaatschappijen die eigendom van Ducati zijn. Experts gaan ervan uit dat vooral in Azië de markt voor motorfietsen in de komende jaren aanmerkelijk zal groeien. In 2011 verkocht Ducati circa 42.000 motorfietsen en behaalde een omzet van rond de 480 miljoen euro. De onderneming telt zo’n 1.100 medewerkers.

    Begonnen met radiocomponenten, succesvol in de racerij

    Het bedrijf werd in 1926 in Bologna door Adriano en Marcello Ducati opgericht. De Società Scientifica Radiobrevetti Ducati produceerde aanvankelijk componenten voor radio’s. In 1949 werd begonnen met de fabricage van motorfietsen. Met de eigen afdeling Ducati Corse is Ducati al decennialang in de motor-wegracerij actief. Momenteel ligt daarbij de nadruk op het officiële Ducati-fabrieksteam in de MotoGP-klasse van het wereldkampioenschap Wegracen voor motoren en op het wereldkampioenschap voor Superbikes, waarin succesvolle privéteams worden ondersteund. In het WK Superbikes, dat tot nu toe 21 keer werd gehouden, won Ducati 17 keer de titel voor merken en 14 keer de titel bij de rijders.

    Reacties 10 Reacties
    1. viermaal's Avatar
      viermaal -
      kijk weer terug in het 2 wieler gebeuren.
      met hun historie van de DKW en het feit dat het merk nu 75 jaar bestaat een mooie overname.
      is men tenminste bij lamborghini niet meer alleen in Italie
    1. Arlo's Avatar
      Arlo -
      Audi-Chef Rupert Stadler spreekt:

      http://youtu.be/pyLInLM1PQs
    1. masters's Avatar
      masters -
      hoorde het vrijdag al. Ben benieuwd wat ze met "stuk"gatie gaan doen. Zou de betrouwbaarheid omhoog gaan? Zullen ze er meer van willen verkopen om ooit winst te gaan maken met het merk? Verder vind ik het wel leuk. Heb het altijd al prachtige motoren gevonden alleen de betrouwbaarheid is mij te slecht voor de vele kilometers die ik op 2 wielen af leg per jaar.
    1. PNieuw's Avatar
      PNieuw -
      Ha, da's mooi! Kan ik met m'n Duc naar de Audi-dealer!
    1. Bennoh's Avatar
      Bennoh -
      Saillant detail is dat het MotoGP apparaat AMG sponsoring heeft en dat ze een Diavel in AMG uitvoering hebben. Dat zal dan binnenkort wel Quattro Gmbh moeten worden dan. Dat schept alleen weer verwachtingen die je met een tweewieler nooit kunt maken. Misschien een Ducati Quad(tro) ??

      http://www.motogp.com/en/news/2010/ducati+with+amg

      http://www.ducati.com/bikes/diavel/diavel_amg/index.do
    1. rolf's Avatar
      rolf -
      Ducati TDi
    1. Bennoh's Avatar
      Bennoh -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf Bekijk Berichten
      Ducati TDi
      Stomtoevallig hebben ze inderdaad sinds kort ook een diesel. Alleen niet de diesel waar wij normaal aan denken.

      http://www.ducati.com/bikes/monster/...iesel/index.do
    1. monzadriver's Avatar
      monzadriver -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bennoh Bekijk Berichten
      Saillant detail is dat het MotoGP apparaat AMG sponsoring heeft en dat ze een Diavel in AMG uitvoering hebben. Dat zal dan binnenkort wel Quattro Gmbh moeten worden dan. Dat schept alleen weer verwachtingen die je met een tweewieler nooit kunt maken. Misschien een Ducati Quad(tro) ??

      http://www.motogp.com/en/news/2010/ducati+with+amg

      http://www.ducati.com/bikes/diavel/diavel_amg/index.do
      Voorwiel (dus 2-wiel) aandrijving is al wel eens mee geexpirimenteerd in de motorfietswereld.
      Turbotechniek trouwens ook.
      Ik zie dus best mogelijkheden . . .
      (en NEE, ik gaat mijn Appie nu niet inruilen voor een 916 of 996 ofzo)
    1. Quattro_Vaassen's Avatar
      Quattro_Vaassen -
      hmm, hoe zit het met bijtelling op motorfietsen "van de zaak"? Een mooie Duc met 14% of 20% bijtelling......of een elektrische Duc en dan belastingvrij!
      (nou scheelt de belasting niet zo veel per jaar..)
    1. Quattro_Vaassen's Avatar
      Quattro_Vaassen -
      Elektrisch voortbewegen zie je mij trouwens allen bij Schiphol doen.....op de loopband dan he!!

      Auto of motor MOET peut in wat mij betreft!
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 135,382
    Totaal onderwerpen: 113,681
    Totaal aantal berichten: 1,909,000
    Momenteel Online: 363
  • Foto albums

    -20131122_144716.jpg
    20131122 144716 door mistermavus
    -img_3676.jpg
    Bose surround sound installatie door juno
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie