• Audi Q2: compact, sportief en hightech

    Op de Internationale Autosalon van Genève presenteert Audi de Q2 en betreedt daarmee een nieuw segment. De Audi Q2 is compact en sportief. Met zijn praktische inslag is hij in de stad en bij recreatief gebruik volledig in zijn element. De Audi Q2 biedt veel rijplezier, heeft een fris design en op het gebied van connectiviteit, infotainment en assistentiesystemen staat hij bol van hightech features. De marktintroductie staat gepland voor dit najaar.



    De Audi Q2 is compact: 4,19 meter lang, 1,51 m hoog en 1,79 m breed. De wielbasis bedraagt 2,60 m. Hij oogt krachtig en is direct herkenbaar als lid van de Audi Q-reeks. Dat komt door de strakke lijnvoering met scherpe hoeken in combinatie met de typische Singleframe grille en grote luchtinlaten. Een blikvanger is de lage, aflopende daklijn die overgaat in de C-stijl, die kan worden afwerkt in een contrasterende kleur. Andere opvallende details zijn de hoge schouderlijn, de forse wielkasten, de grote achterspoiler en de diffuser achter. Het basismodel weegt 1.205 kg. Ook de voor een compacte SUV lage Cw-waarde van 0,30 draagt bij aan optimale efficiency.


    Praktisch
    De Audi Q2 biedt alle praktische voordelen van een SUV: een hoge instap, een goed (over)zicht en een bagageruimte waarvan de inhoud kan variëren van 405 tot 1.050 liter. De zitpositie is relatief laag en sportief. Daarin vertoont de Q2 gelijkenissen met Audi’s Limousines. De Q2 wordt leverbaar met handige voorzieningen als een elektrisch bediende achterklep en een in drie delen neerklapbare rugleuning van de achterbank. Het middelste deel fungeert als doorlaadmogelijkheid.


    Aandrijflijn: volop keuzemogelijkheden, inclusief quattro
    Het motorengamma voor de Audi Q2 start met een 1.0-liter driecilinder TFSI-benzinemotor met 85 kW/110 pk. Daarnaast zijn er nog twee benzinemotoren: de innovatieve 1.4 TFSI (110 kW/150 pk) met COD (Cilinder On Demand, ofwel cilinderuitschakeling) en de krachtige 2.0 TFSI met 140 kW/190 pk. De dieselrange start met de 1.6 TDI (85 kW/116 pk) en er komen twee versies van de 2.0 TDI: 110 kW/150 pk en 140 kW/190 pk. Alle modellen hebben standaard een handgeschakelde zesbak. De zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling is optioneel. quattro permanente vierwielaandrijving is beschikbaar vanaf de Audi Q2 1.4 TFSI. De voorwielaangedreven modellen hebben een semi-onafhankelijke achterwielophanging, de quattro-modellen maken gebruik van een multilink ophanging. Progressive Steering met variabele overbrenging is standaard op elke Audi Q2. Adaptieve schokdempers en Audi drive select voor een ruime keuze uit set-ups zijn optioneel.


    Topklasse-technologie
    De Audi Q2 valt ook op door zijn hightech karakter. Hij is bijvoorbeeld leverbaar met een head-up display en Audi virtual cockpit, het digitale instrumentenpaneel. Audi pre sense front is standaard. Dit herkent gevaarlijke situaties en overstekende voetgangers. Indien nodig kan het systeem een autonome remactie uitvoeren, zelfs tot stilstand. Andere beschikbare systemen zijn de adaptieve cruise control met Stop & Go functie, de file-assistent, Audi side assist, rijbaanassistent, verkeersbordenherkenning, parkeerhulp, etc.


    MMI standaard
    De Audi Q2 is standaard uitgevoerd met een hoog op het instrumentenpaneel geplaatst MMI-scherm. Met MMI navigatie plus en MMI touch staat een touchpad centraal bij de bediening. Ook spraakbediening is hierbij mogelijk. Een Wifi-hotspot maakt het mogelijk dat inzittenden hun mobiele apparaten met het internet verbinden. Met de Audi smartphone interface zijn smartphones met iOS- en Android-besturing met de Q2 te verbinden. De gratis Audi MMI-app maakt online mediastreaming mogelijk. Voor iOS omvat de app ook bestemmingsinformatie. Een bestemming kan via een willekeurige app naar het MMI navigatie plus-systeem worden gestuurd. Het navigatiesysteem neemt deze bestemming dan direct over.


    Maatwerk
    De Audi Q2 wordt leverbaar in twee uitvoeringen: design en sport. Optioneel is hij er ook met het S line sportpakket. In het interieur is volop met kleur te spelen, bijvoorbeeld met opvallende tinten als geel, oranje en rood. Er is een brede range bekledingsmaterialen beschikbaar: van stof tot fijn nappaleder. Met het optionele LED lichtpakket is zelfs de interieursfeer naar eigen wens te bepalen.

    Reacties 18 Reacties
    1. Bob's Avatar
      Bob -
      Hmm, ik ben altijd wel fan van de Q-serie, maar om eerlijk te zijn vind ik deze niet zoveel toevoegen. Eigenlijk net een A3 Allroad ofzo.
      Met name de achterlichten vind ik nogal wennen.

      Nog wel benieuwd naar de interieurfoto's.
    1. Sander's Avatar
      Sander -
      Ik vind m vooral heel-erg lelijk.
    1. Reggy's Avatar
      Reggy -
      Bahbah, nee dank u !!
    1. Akita's Avatar
      Akita -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk Berichten
      Eigenlijk net een A3 Allroad ofzo.
      Daarom vind ik t wel wat..
    1. grollie's Avatar
      grollie -
      D'r missen slechts nog wat geprofileerde rubberen botsmatten op de deuren, de jukbeenderen en de kont
    1. gabellotti's Avatar
      gabellotti -
      Zie eigenlijk van alles erin.. Lijkt van achter een beetje op een Volkswagen Crosspolo en in de achterlichten zie ik weer een Mercedes GLA terug. Vindt het eigenlijk een beetje jammer dat er tegenwoordig zo onwijs veel verschillende modellen van alle grote merken auto's (Audi, BMW, Mercedes enz.) op de markt komen. Maar oké, dat is een mening.
    1. grollie's Avatar
      grollie -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gabellotti Bekijk Berichten
      Zie eigenlijk van alles erin.. Lijkt van achter een beetje op een Volkswagen Crosspolo en in de achterlichten zie ik weer een Mercedes GLA terug.
      Welnee

      Bijlage 224583 Bijlage 224584
    1. gabellotti's Avatar
      gabellotti -
      @grollie
      Hahah die had ik ook nog is gemist.. 1 op 1!
    1. FASt's Avatar
      FASt -
      Wat plaatjes van de beursvloer:

      Bijlage 225075Bijlage 225083Bijlage 225082Bijlage 225081Bijlage 225080Bijlage 225079Bijlage 225078Bijlage 225077Bijlage 225076Bijlage 225084

      In het echt een mooie echte Audi
      Net wat compacter dan de Q3
      Een wat groter wiel kan geen kwaad
      S-line mijn voorkeur
      Gekleurde interieur strips niet mijn ding
      Deurpanelen mogen net wat luxer materiaal hebben
    1. HUGOVDW's Avatar
      HUGOVDW -
      Doe mij de Cactus maar :-S
    1. Reggy's Avatar
      Reggy -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audia6tdi Bekijk Berichten
      Doe mij de Cactus maar :-S
      Beide walgelijk.

      Maar omg dit lijkt toch geen Duitser meer, meer een Jap imo. 👎🏽
    1. AndreCabriAvant's Avatar
      AndreCabriAvant -
      Diffusor is ook echt lelijk.

      Bijlage 225125

      Ik ben er niet kapot van.
    1. Golfer's Avatar
      Golfer -
      Die mindere reacties van jullie had ik destijds bij de Q3. Met deze kan ik best leven, ontwerp is beter geslaagd imho.
    1. Competition 326's Avatar
      Competition 326 -
      Moet ook even wennen, maar lelijk vind ik hem zeker niet.
    1. JeroenR32's Avatar
      JeroenR32 -
      Kan er niet warm van worden. Achterkant is té gewoontjes en zoals de meeste al zeggen vergelijkbaar met een Polo. Voorkant is te hoekig voor mijn goesting.
    1. a6-owner's Avatar
      a6-owner -
      Ik vind het een leuke auto. Past wel in de discussie van de "2".
      Was destijds ook bij de introductie van de A2. You love it or you hate it.

      Is bij deze net zo...

      Ik zeg... laat maar komen. ;-)
    1. Marcel1976's Avatar
      Marcel1976 -
      Ik had er best hoge verwachtingen van gezien de nieuwe Q7. De voorkant is schitterend strak . Maar de achterkant... wordt ik niet warm van. De lijn... teveel Cactus... En Allroad-accenten zijn gewoon niet mijn ding... Kortom helaas. Niet voor mij....
    1. Thailand2000's Avatar
      Thailand2000 -
      Rijd heerlijk.. heb een Q2 Sport 2.0 TDI Quattro 150 Pk in bestelling... Lekker pittige motor en acceleratie en hernemingen zijn snel. Ik denk dat dit een groot succes word als je de centen hebt . De mijne zal +/- 42 000€ gaan kosten door de opties ..Kijk al uit naar begin april als hij geleverd word.. hopelijk word het sneller ...
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,373
    Totaal onderwerpen: 113,415
    Totaal aantal berichten: 1,906,368
    Momenteel Online: 461
  • Foto albums

    -image3.jpg
    image3 door Jkryksl
    -64090_10150654085619868_561469867_9247524_1142760312_n.jpg
    64090 10150654085619868 561469867 9247524 1142760312 n door rogerrolex
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie