• Audi SQ5 TDI met twin-turbo V6 diesel

    Met de legendarische 24 Uur van Le Mans als decor introduceert Audi de SQ5 TDI, het topmodel van de zojuist vernieuwde Audi Q5-reeks. De Audi SQ5 TDI beschikt over een V6 TDI-krachtbron met twee turbo’s. Het topvermogen bedraagt 230 kW/313 pk en het maximale koppel maar liefst 650 Nm (tussen 1.450-2.800 tpm).
    De Audi SQ5 TDI is het eerste Audi S-model met dieselmotor.

    De V6 TDI van de Audi SQ5 heeft een inhoud van 2.967 cm3 en beschikt over twee in serie geschakelde turbo’s. Ten behoeve van optimale prestaties zijn de zuigers, de koeling van cilinderkop en zuigers en de nokkenastiming (inlaatzijde) speciaal ontwikkeld. Het common rail-inspuitsysteem werkt met een maximale inspuitdruk van 2.000 bar. Per werkingscyclus zijn tot wel acht inspuitingen mogelijk. De 3.0 TDI twin-turbo klinkt van zichzelf al krachtig. Het geluid wordt extra indringend door de sound actuator die werkt met een luidspreker in een aftakking van het uitlaatsysteem.

    Topprestaties bij een gunstig verbruik
    De Audi SQ5 TDI met standaard achttraps tiptronic-transmissie sprint in 5,1 seconden van 0-100 km/h en is goed voor een topsnelheid van 250 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 7,2 l/100 km. Dit wordt onder meer bereikt door de toepassing van intelligent warmtemanagement, het start-stop-systeem en de oliepomp die ‘on demand’ werkt.

    Dynamiek ten top
    Standaard heeft de Audi SQ5 uiteraard quattro permanente vierwielaandrijving inclusief torque vectoring. De dynamiek daarvan wordt perfect ondersteund door de efficiënte en direct reagerende elektromechanische stuurinrichting en het verlaagde (-30 mm) sportonderstel. 20-inch lichtmetalen wielen met 245/45-banden zijn standaard. Vóór heeft de SQ5 TDI zwarte remklauwen met S-logo. Dynamic steering met variabele overbrenging is optioneel.

    Herkenbare sportiviteit
    De Audi SQ5 is direct te herkennen aan de in platina-grijs uitgevoerde single-frame grille met dubbele gegalvaniseerde chroomstrips in aluminiumlook, de achterspoiler en de specifieke bumpers. Het hoogglanspakket en de buitenspiegels in aluminiumlook geven het ontwerp een extra stijlvol tintje. De Audi SQ5 is er onder andere met de exclusieve kristaleffect-kleuren Estorilblauw of Pantherzwart.

    Interieur: sportief en elegant
    Zoals gebruikelijk bij de S-modellen van Audi heeft ook de SQ5 een overwegend in zwart afgewerkt interieur. Een hemelafwerking in zilver is optioneel. De stoelen zijn elektrisch verstelbaar en bekleed met Parelnappa leder/alcantara. Accenten van geborsteld aluminium dragen bij aan de sportief-elegante sfeer. Interessante opties zijn volledige lederen bekleding (keuze uit vijf kleuren) en afwerkingaccenten van carbon, hout of pianolak.
    De wijzerplaten van de instrumenten zijn uitgevoerd in grijs en voorzien van een S-logo in 3D-design. De wijzers zelf zijn wit. Andere typische S-accenten zijn aluminiumlook stuurpaddles, de speciale S-pooknop, S-logo’s op de dorpels, de startknop en het specifieke sportstuur. Ook een S-welkomstmelding op het display en een lichtpakket zijn standaard. Er is keuze uit een groot aantal assistentie- en (online) multimediasystemen.

    Praktisch
    De nieuwe Audi SQ5 overtuigt ook door zijn praktische eigenschappen. De maximale bagageruimte bedraagt een riante 1.560 liter en het trekvermogen maximaal 2.400 kg. Daarmee is de Audi SQ5 een ideale metgezel voor bijvoorbeeld sportieve en actieve klanten.

    De Audi SQ5 wordt in het eerste kwartaal van 2013 op de markt verwacht. De prijzen en de exacte specificaties worden voorafgaand aan de marktintroductie bekend gemaakt.

    Reacties 7 Reacties
    1. dobbelsteen's Avatar
      dobbelsteen -
      Jawadde, dik!

      Alleen, verbruik 7,2 liter?!
      Onze Q5 2.0TDI verbruikt 8,8liter. En dan nog mijn moeder die er zowat altijd mee rijdt, met een automaat. Dus veel zal dat verbruik niet dalen, als ik er zuinig probeer mee te rijden haal ik nooit onder 7,5 liter.
    1. deccoa3's Avatar
      deccoa3 -
      Ik ben nooit zo'n fan geweest van de q5, maar ik gok dat dit s-model zeer goed zal aanslaan bij iedereen. Ik ben er tot over mijn oren verliefd op. Prachtig concept ook de s-diesel! Complimentjes hoor.
    1. whitte's Avatar
      whitte -
      ik wil hem ;D
      Hij is wel heel erg mooi
    1. ronnie6's Avatar
      ronnie6 -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
      Jawadde, dik!

      Alleen, verbruik 7,2 liter?!
      Onze Q5 2.0TDI verbruikt 8,8liter. En dan nog mijn moeder die er zowat altijd mee rijdt, met een automaat. Dus veel zal dat verbruik niet dalen, als ik er zuinig probeer mee te rijden haal ik nooit onder 7,5 liter.


      Ben benieuwd wat het olieverbruik is??????????
    1. kokosnoot's Avatar
      kokosnoot -
      "Het geluid wordt extra indringend door [marketing term verwijderd] een luidspreker in een aftakking van het uitlaatsysteem."

      Kon je vroeger ook op je fietsje krijgen, zo'n ratel op je spaken. Een goedkoper alternatief lijkt me dat audi gewoon een cd meelevert met opnames van formule 1 V10's.
    1. dobbelsteen's Avatar
      dobbelsteen -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ronnie6 Bekijk Berichten
      Ben benieuwd wat het olieverbruik is??????????
      Geen idee, nog nooit melding gekregen dat er te weinig olie in zat.
    1. deccoa3's Avatar
      deccoa3 -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
      Geen idee, nog nooit melding gekregen dat er te weinig olie in zat.
      Dat kreeg ik ook nooit met mijn a3, toch moest er 1,5 liter bij na controle..
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,770
    Totaal onderwerpen: 113,530
    Totaal aantal berichten: 1,907,327
    Momenteel Online: 574
  • Foto albums

    -img_0437.jpg
    IMG 0437 door Maremasume
    -img_2040.jpg
    Mijn A4 op zomer velgen door Wynand1973
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie