• De letter Q is van Audi

    Ben je een autofabrikant en was je van plan de letter Q in je modeltype te gebruiken? Dan bestaat er de kans dat je voor de rechter wordt gedaagd door Audi. Want Audi ziet de letter Q als een wettelijk beschermd onderdeel van hun merkenfamilie.



    Een Chinees bedrijf, genaamd Qoros, dacht slim te zijn om een van zijn nieuwe modellen te voorzien van de letter Q. Namelijk de GQ3. Maar helaas heeft een rechtbank in Hamburg daar een stokje voor gestoken. De letter Q is van Audi en de Chinese fabrikant zal een ander modeltype moeten verzinnen om de GQ3 in Europa te kunnen introduceren. Inmiddels zou deze veranderd zijn naar '3 Sedan'.

    Volgens Audi is de letter Q een wettelijk beschermd onderdeel van hun merkenfamilie. Hun terreinwagens beginnen allemaal met de letter Q en de komst van de GQ3 zou daar alleen maar verwarring in brengen. Vreemde aan dit verhaal is dat het niet eens een terreinwagen betreft. Ook hebben andere fabrikanten de letter Q in hun modellen verwerkt zoals Toyota, maar zover bekend zijn tegen deze fabrikanten nog geen stappen gezet. Men vermoedt dan ook dat dit om een van de verwoede pogingen gaat die de concurrentie uit het Oosten ,en dan met name China, zou moeten afremmen.

    De vraag is trouwens maar hoelang de benaming '3 Sedan' het gaat houden. Mazda gebruikt in hetzelfde segment de benaming '3 Sedan', dus wellicht dat het allemaal nog een staartje krijgt in de toekomst.
    Reacties 28 Reacties
    1. Nik's Avatar
      Nik -
      Mooi is dat! Het zou logischer zijn als Q3, Q5 en Q7 gewoon geregistreerd staan. Alleen de Q is wat overdreven. En ja, de iQ is er ook één. Hmmm.
    1. sterko's Avatar
      sterko -
      Wat een onzin. Gaan ze straks de A, S en R ook claimen? Als elk merk dat doet, blijven er niet veel letters over. En al die cijfers dan? Is ook verwarrend.
    1. S3FTW's Avatar
      S3FTW -
      srry dubbel post..
    1. S3FTW's Avatar
      S3FTW -
      Audi ziet de letter Q als een wettelijk beschermd onderdeel van hun merkenfamilie
      Wat een gelul van een dronken aardbei is dit!

      Nissan heeft een type aanduiding in hun modellenreeks waar de letter Q maar liefst 2x in voor komt! Hoe zit dat dan????
    1. Audi_R1's Avatar
      Audi_R1 -
      Zo te horen zijn jullie het ook al niet eens met bovengenoemde. Daar sluit ik me dan mooi bij aan.
      De "letter Q van Audi". Moet niet gekker worden.
      Ik zal ze in een mailtje wel verzoeken of ik er gebruik van mag maken als dat nodig zou zijn.
    1. Dol42's Avatar
      Dol42 -
      James bond had de Q en de M toch ook al?
    1. Dedde's Avatar
      Dedde -
      Ik heb 4 keer per jaar een Q meeting...
    1. SQ5R8's Avatar
      SQ5R8 -
      En Q-Dance moet ook nog uit gaan kijken
    1. Reggy's Avatar
      Reggy -
      Of de serie van vroeger, Q&Q


      Sent from my iPhone using diesel
    1. Jurgh's Avatar
      Jurgh -
      Q-koorts mag dus ook niet meer?
    1. Quest's Avatar
      Quest -
      Moet ik nu mijn nick veranderen in kwest?
    1. dalmeijer's Avatar
      dalmeijer -
      Q-koorts mag wel, de vertaling is dan alleen grieperigheid en/of ziekte veroorzaakt door een gebrek aan Audi's
    1. Xprezzi's Avatar
      Xprezzi -
      Ik denk dat het in dit geval meer gaat om de combinatie Q3 met een G ervoor. Als je tegen iemand zegt dat je een GQ3 hebt, dan is er ongetwijfeld een aantal mensen dat denkt dat je een Audi bedoelt. Juridisch heeft Audi met deze combinatie wel een punt.
    1. vincent328's Avatar
      vincent328 -
      er was toch ook een toyota IQ

      http://www.toyota.nl/cars/new_cars/iq/index.tmex
    1. pedro sr.'s Avatar
      pedro sr. -
      Mooi qut dit.
    1. Dedde's Avatar
      Dedde -
      Qlote idd
    1. kossie's Avatar
      kossie -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Quest Bekijk Berichten
      Moet ik nu mijn nick veranderen in kwest?
      niks ervan! de "K" is al van kossie
    1. dobbelsteen's Avatar
      dobbelsteen -
      Dit is eigenlijk niet zo'n speciaal nieuws, komt wel vaker voor. Porsche en Peugeot hebben ook al een juridische strijd gehad om bepaalde combinaties van cijfers.
      Het is Audi echt niet te doen om de mogelijke verwarring rond Q hoor, eerder om een juridisch sterk punt te hebben tegen andere merken die ook Q gebruiken.
    1. Reggy's Avatar
      Reggy -
      Qukkelekuuuuuuuu !
    1. dinges1980's Avatar
      dinges1980 -
      Grappig, Q is van Audi.
      Maar RS niet.
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,373
    Totaal onderwerpen: 113,415
    Totaal aantal berichten: 1,906,368
    Momenteel Online: 362
  • Foto albums

    -image.jpg
    image door Benzamg55
    -img_13062012_170149.jpg
    Oude kettingen, de oude kettingen waren minimaal 3 cm opgerekt. door Jong64
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie