• Oproep aan alle Audi A4/A5 rijders vanaf bouwjaar 2012 - Update

    De boosdoener....Zoals velen al weten en wellicht nog meer niet worden er grote problemen ervaren bij de nieuwe (Facelift) Audi A4 en Audi A5. Een vaag stuurgevoel, zwaar of te licht sturen, niet centreren na uitsturen en een "knik" in het stuur. Omdat Audi AG momenteel nog geen openheid in informatie heeft verschaft omtrent dit probleem twijfelen de berijders over de veiligheid van hun voertuig. Daarnaast worden er ook in mindere mate door bestuurders van een Multitronic met de 1.8TFSI motorisatie problemen gemeld.


    De nieuwe Audi A4 en A5 zijn uitgerust met een nieuw type elektromechanische stuurbekrachtiging. Hiermee wordt een significant betere CO waarde behaald waardoor deze modellen in de 20% bijtellingsklasse worden geplaatst (niet alle uitvoeringen). De nieuwe, standaard gemonteerde elektromechanische stuurbekrachtiging werkt snelheidsafhankelijk. Daarmee stuurt de auto precies en comfortabel. Deze besturing verbruikt alleen energie als de bekrachtiging actief is.

    De praktijk wijst echter anders uit. Mensen ervaren een nerveus voertuig dat geen baan weet te houden, niet "spoort", het niet rechtuit kunnen rijden en extreme windgevoeligheid. Wordt de revolutionaire elektromechanische stuurbekrachtiging geplaagd door kinderziektes of is er een structureel probleem gaande?

    Op Audiforum.nl zijn al talloze topics gestart en wordt er driftig gediscussiëerd over dit probleem en vooral over het uitblijven van informatie vanuit het dealerkanaal, importeur en fabriek. Motor-talk.de staat ook vol met (schrikbarende) ervaringen van rijders; ze voelen zich onveilig in hun voertuig en kunnen bij hun dealer niet terecht voor een oplossing. Audi AG heeft het probleem erkend, maar praat volgens niet-bevestigde bronnen over een "comfortprobleem".

    Door de leden van Audiforum.nl wordt er een lijst opgesteld om overzichtelijk te krijgen bij welke uitvoering(en) dit probleem optreedt en de mate waarin dit opspeelt helder te krijgen. Ben jij een eigenaar/berijder van een Audi A4/A5 vanaf bouwjaar 2012? Vul dan dit forumulier in, ook als je geen problemen ervaart.

    Reacties over dit probleem kunnen hier worden geplaatst:

    Topic: Stuurgedrag Audi A5
    Topic: Vaag stuurgevoel Audi A4 FL
    Topic: Opstellen en resultaten inventarisatielijst

    Bij bestuurders met een Multitronic worden daarnaast additionele problemen ervaren. Wegrijden uit stilstand manifesteert zich in ongewenst "launch control" gedrag; er zijn gevallen bekend waarbij het voertuig de koppeling met een harde klap laat opkomen bij een toerental tot maarliefst 5500 toeren (waarvan ondergetekende). Dit probleem lijkt zich te hebben ontwikkeld na (het eerste) werkplaatsbezoek waarbij het voertuig softwarematige updates heeft begaan.
    Ook voor dit probleem heeft Audi nog geen oplossing en de wagens beginnen te stranden bij de dealers. Er zijn gevallen bekend waar het voertuig al wekenlang stof staat te vangen in de werkplaatsen omdat er nog geen oplossing wordt geboden.

    Update 07-03-2012 - Multitronic
    Audi Nederland heeft intensieve tests uitgevoerd op één specifiek geval en heeft deze auto uitgeleverd waarbij het Multitronic probleem samen met de berijder is beoordeeld en opgelost is bevonden. Er moet hierbij wel specifiek gemeld worden dat er nog geen generieke oplossing is voor de andere probleemgevallen maar dat er nu verder getest wordt met deze softwarestand op andere voertuigen/uitvoeringen. Indien ook hierbij de problemen volledig bij opgelost zijn zal Audi een update beschikbaar stellen aan het dealerkanaal zodat alle overige gevallen ook aangepakt kunnen worden. Zie vanaf deze posting voor meer informatie en verloop.

    Reacties over dit probleem kunnen hier worden geplaatst:

    Topic: Multitronic problemen Audi A5 2012
    Topic: Opstellen en resultaten inventarisatielijst

    Laten we hopen dat de oorzaak van de problemen snel opgelost wordt, want wees nou eerlijk het zijn plaatjes van auto's! :-)

    Reacties 47 Reacties
    1. Sander's Avatar
      Sander -
      Artikel uitgebreid met Multitronic problemen die ook spelen bij deze modellen.
    1. Sander's Avatar
      Sander -
      De uitkomsten van de formulieren zijn hier in te zien:

      Multitronic problemen Audi A5/A4: klik hier
      Stuur problemen Audi A4/A5: klik hier
    1. Takkie's Avatar
      Takkie -
      Misschien dat een blad als autoweek hier ook aandacht aan gaat besteden, of is dat "vloeken in de kerk" ?
    1. psrapie's Avatar
      psrapie -
      de Nieuwe Audi A6 4G heeft toch ook last van dit wel bekende stuurprobleem ?
    1. Carpediem's Avatar
      Carpediem -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door psrapie Bekijk Berichten
      de Nieuwe Audi A6 4G heeft toch ook last van dit wel bekende stuurprobleem ?
      Ik heb er gelukkig nog geen last van gehad, misschien op andere fora dat daar mensen zijn met het probleem? @A6TDI heb jij hier last van gehad?
    1. Sander's Avatar
      Sander -
      Volgens mij speelt dit alleen op de A4 en A5 die exact dezelfde stuurinrichting/geometrie hebben. De a6 is een compleet andere auto en daar komen hier en op internet deze meldingen niet van.
    1. psrapie's Avatar
      psrapie -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
      Volgens mij speelt dit alleen op de A4 en A5 die exact dezelfde stuurinrichting/geometrie hebben. De a6 is een compleet andere auto en daar komen hier en op internet deze meldingen niet van.

      Zie deze pagina eens (http://www.audiforum.nl/forum/c7-201...e-a6-c7-2.html)

      Ik heb meerdere klanten met een A6 C7 en hebben allemaal problemen met de stuurinrichting, de meeste hebben nu
      een update gehad met een nieuw stuurkolom maar het probleem blijft.
    1. Jurgh's Avatar
      Jurgh -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door psrapie Bekijk Berichten
      Zie deze pagina eens (http://www.audiforum.nl/forum/c7-201...e-a6-c7-2.html)

      Ik heb meerdere klanten met een A6 C7 en hebben allemaal problemen met de stuurinrichting, de meeste hebben nu
      een update gehad met een nieuw stuurkolom maar het probleem blijft.
      Zijn dat 2011 of 2012 auto's?
    1. psrapie's Avatar
      psrapie -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurgh Bekijk Berichten
      Zijn dat 2011 of 2012 auto's?

      Dit zijn 2012 auto`s
    1. fokkert's Avatar
      fokkert -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door psrapie Bekijk Berichten
      Zie deze pagina eens (http://www.audiforum.nl/forum/c7-201...e-a6-c7-2.html)

      Ik heb meerdere klanten met een A6 C7 en hebben allemaal problemen met de stuurinrichting, de meeste hebben nu
      een update gehad met een nieuw stuurkolom maar het probleem blijft.
      Goede vooruitzichten als audi met een zogezegde oplossing komt voor de A4 en A5.
    1. And's Avatar
      And -
      Bij mij is het stuurhuis wel vervangen. Hierdoor is de knik die je voelt er wel uit, maar de vage bestuuring is gebleven. Overigens ervaar ik verschil per soort asfalt en heb ik het idee dat ik het echt ben gaan voelen bij het monteren van de winterbanden. Ben benieuwd hoe het straks weer gaat op zomerbanden.
    1. Bertveld's Avatar
      Bertveld -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander Bekijk Berichten
      Artikel uitgebreid met Multitronic problemen die ook spelen bij deze modellen.
      Hallo Sander, ik weet niet of dit de goeie plek is om hier even op te reageren maar, wij hebben ook een A6 2.0 TDIe MT van 2011 en deze bak is ook om te huilen (vooral bij vochtig weer) en dan mn. met achteruit-vooruit (lange wachttijd, blokkeren). Deze is al een aantal keren terug geweest naar de dealer maar, zij willen niet toegeven dat dit niet zo hoort! Misschien is het een goeie zaak om de lijst uit te breiden met ook dit model MT-bak. Ik begreep de laatste keer van de dealer dat ze de vragen gebundeld hebben en bij PON neergelegd om te kijken of er evt. een terugroepactie komt (dit kan dus nog wel even duren) en dit is uiteraard niet per brief medegedeeld!

      Bert
    1. Emielio's Avatar
      Emielio -
      Mijn A3 8V model 1.8 TFSI S-tronic heeft er ook last van, evenals een versnellingsbak probleem. Bij stevig accelereren schakelt de auto tot en met de 5e versnelling prima, maar van 5 naar 6 is er een weerstand merkbaar, waarbij de auto iets inhoud. Schakelen van 6 naar 7 loopt vloeiend
    1. gerritamsing's Avatar
      gerritamsing -
      Ik heb sinds 9 januari een nieuwe A6 (sedan) met precies dezelde besturingsproblemen. Dit is mijn 5e A6 in 12 jaar tijd en de eerstemet prblemen.
    1. Modok's Avatar
      Modok -
      Zoals al eerder gezegt:
      A4 170 pk 1.8 tfsi
      Auto trekt(een hele baan)naar rechts bij zachtjes remmen(niet constant)
      Mt pakt stotterig op bij optrekken stoplicht,turbo ook al vervangen
      Autoweek besteed hier nog geen aandacht aan(al gesproken)
      Advocaat durfde geen zaak aan te spannen
      Maar ja ik heb m verkocht....kost paar centen maar als je slecht gevoel hebt over een auto gaat dat niet zomaar weg
    1. fokkert's Avatar
      fokkert -
      Gisteren terug overgeschakeld naar de zomerbanden. 255/35 R19. Met mijn winterbanden had ik heel af en toe het zoekerig gedrag. Maar echt niet storend. Met de zomerbanden heb ik naar mijn gevoel het idee dat het erger is geworden. Maar wel niet in die mate dat ik er over moet gaan klagen.
    1. Mslob's Avatar
      Mslob -
      Hier reactie van PON, mbt probleem met de stuurinrichting, waar gesproken wordt over een comfort ervaring en nadrukkelijk niet over een probleem. Dat het niet om enkele individuele gevallen gaat moge duidelijk zijn. Tegenvallend vind ik de afhoudende afwachtende reactie en geen enkel houvast ten aanzien van wanneer een mogelijke oplossing geboden kan worden:
      [I]
      In individuele gevallen kan het voorkomen dat de bestuurder een licht onregelmatige ondersteuning van de stuurbekrachtiging ervaart. Hierdoor kan de bestuurder op sommige momenten een lichte onregelmatigheid in de mate van stuurbekrachtiging ervaren. Belangrijk te melden is dat er geen veiligheidsrisico is voor de inzittenden maar uitsluitend betrekking heeft op comfort en de manier waarop de bestuurder dit ervaart. De stuurfunctie is te allen tijde gewaarborgd.

      Wij hebben Audi AG van dit fenomeen op de hoogte gebracht en zij zijn dan ook intensief bezig een oplossing te vinden voor het ongemak wat de berijders in sommige gevallen ondervinden.
    1. Geertc7's Avatar
      Geertc7 -
      Hier ook een audi a6 met knik gevoel in de besturing. Stuurhuis vervangen, maar klacht blijft.. Door stuurcorrectie (na plotseling wegvallen tegendruk) in een bocht al een keer achterstevoren op de vluchtstrook gestaan. Nu maar veel rustiger-aan. Niet goed.
    1. jerobas's Avatar
      jerobas -
      Om even aan te haken op dit artikel, mij pa heeft in 2012 net een nieuwe a4 aangeschaft. Heb hem toch nog even gevraagd, hij ervaart geen problemen met het sturen en/of de multitronic! Rijd inmiddels alweer een dik half jaar met de wagen! Hiervoor had hij een nieuwe a6 en zegt zelfs dat de a4 een stuk beter stuurt.
    1. elio's Avatar
      elio -
      Ook met de nieuwe A6 spelen deze problemen, ik heb hem nu gelukkig niet meer maar ik werd er gek van: http://www.audiforum.nl/forum/c7-201...e-a6-c7-2.html

      Ik heb nog niet achterstevoren gestaan, maar je voelt je niet zeker als je zo'n vaag stuurgevoel hebt, en dat in een nieuwe luxe auto!

      Succes.
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,395
    Totaal onderwerpen: 113,416
    Totaal aantal berichten: 1,906,393
    Momenteel Online: 458
  • Foto albums

    -5300.jpg
    afb0560 door Audi-power
    -dsc_0456.jpg
    DSC 0456 door ranger
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie