• Sportieve elegantie – de nieuwe Audi A5 en S5 Coupé

    Audi verraste de premium middenklasse in 2007 met de Audi A5. De autofabrikant uit Ingolstadt creëerde een kunstwerk dat direct in de smaak viel bij liefhebbers over de gehele wereld. Negen jaar later is het tijd voor de tweede generatie – met een nieuw, verfijnd design en state-of-the-art technologie. De nieuwe generatie van de A5 Coupé is gespierd, sportief en elegant. Zijn vormgeving kenmerkt zich eveneens door uitstekende aerodynamische eigenschappen. Onderhuids maakt de Audi A5 indruk met een compleet nieuw onderstel en krachtige motoren, evenals innovatieve infotainmentfeatures en rijassistentiesystemen.



    De nieuwe Audi A5 Coupé heeft een fris, modern en geraffineerd uiterlijk. Het model is niettemin trouw gebleven aan zijn DNA met een sportief en elegant karakter. Een goed voorbeeld daarvan is de golfvormige schouderlijn die ook het vorige model kenmerkte. De vloeiende lijn die omhoog loopt bij de wielkasten benadrukt alle vier de wielen – een verwijzing naar de quattro vierwielaandrijving.
    De harmonieuze proporties met een lange motorkap, lange wielbasis en korte overhang voor en achter benadrukken de sportiviteit van de nieuwe A5 Coupé. De Singleframe grille is aanzienlijk lager en breder dan bij het voorgaande model. De LED-achterlichten en tegen meerprijs leverbare LED- of Matrix LED-koplampen met dynamische knipperlichten onderstrepen de hoogstaande technologie zelfs in het donker.


    Motoren
    De nieuwe Audi A5 Coupé is bij zijn marktdebuut beschikbaar met vijf motoren: twee TFSI benzine- en drie TDI dieselmotoren. Deze leveren aanzienlijk meer vermogen dan voorheen, uiteenlopend van 140 kW/190 pk tot 210 kW/286 pk. In vergelijking met het vorige model bieden ze prestaties die gemiddeld 17 procent beter zijn, terwijl ze maximaal 22 procent minder brandstof verbruiken. Alle motoren combineren een hoge efficiency met een sportieve vermogensafgifte en soepele loopeigenschappen – in het bijzonder de twee 3.0 TDI zescilindermotoren.
    Met de nieuw ontwikkelde 3.0 TFSI biedt de Audi S5 Coupé een indrukwekkend prestatieniveau. De V6 turbomotor zorgt voor sportwagenwaardige prestaties. Uit een cilinderinhoud van 2.995 cc haalt hij een vermogen van 260 kW/354 pk, 15 kW/21 pk meer dan de motor in het vorige model.


    Aandrijflijn
    De Audi A5 Coupé wordt leverbaar met een aandrijflijn die specifiek is afgestemd op elke motorvariant. De handgeschakelde zesversnellingsbak en de zeventraps S tronic met dubbele koppeling zijn leverbaar voor de viercilindermotoren alsmede de 160 kW/218 pk sterke 3.0 TDI met voor- of vierwielaandrijving. De achttraps tiptronic is uitsluitend beschikbaar voor de sterkste dieseluitvoering met 210 kW/286 pk en de Audi S5. Beide motoren worden standaard geleverd in combinatie met quattro vierwielaandrijving. De nieuwe quattro vierwielaandrijving met ultra-technologie is voor het eerst leverbaar voor dit model. Het kan op dit moment worden gecombineerd met de viercilinder TFSI- en TDI-motoren met handgeschakelde versnellingsbak. Verder biedt Audi tegen meerprijs tevens het sportdifferentieel voor de achteras aan, voor een nog sportiever rijgedrag en nog meer precisie.
    De elektromechanische stuurbekrachtiging is eveneens een nieuwe ontwikkeling van Audi. Deze past zich aan de huidige snelheid van de auto aan en zorgt voor een uitstekende feedback. Tegen meerprijs is dynamic steering verkrijgbaar, waarbij de overbrengingsverhouding wordt aangepast op de gereden snelheid en de stuurhoek.


    Interieur
    Het interieur is ruimer geworden dankzij de toegenomen afmetingen. Er is meer dan voldoende ruimte beschikbaar voor de bestuurder en de passagiers. De bagageruimte heeft een inhoud van 465 liter, 10 liter meer dan het huidige model. De achterbank kan in een 40:20:40 verhouding worden neergeklapt via hendels in de bagageruimte. Audi levert de tweedeurs coupé tegen meerprijs ook met de optie om de achterklep te openen door middel van een voetbeweging. Met een druk op de knop komt de optionele trekhaak automatisch uit de bumper.


    Display en bedieningselementen
    De A5 Coupé is voor het eerst leverbaar met de optionele Audi virtual cockpit. Samen met het MMI navigatie plus-systeem met 8,3-inch scherm in de middenconsole vormt dit display het centrale informatiesysteem. Wanneer wordt gekozen voor het MMI navigatie plus-systeem worden bovendien de hardware-module Audi connect en de nieuwe Audi connect SIM in de auto geïnstalleerd. Samen met de optionele Audi smartphone interface zijn de vertrouwde smartphone-features via Apple Car Play en Android Auto zodoende desgewenst ook in de auto beschikbaar.


    Rijassistentiesystemen
    Een slimme combinatie van verschillende technologieën zorgt bij de nieuwe Audi A5 Coupé voor nog meer veiligheid, comfort en efficiency. Tegelijkertijd zet Audi ook een volgende stap richting autonoom rijden. Het grote aanbod van innovatieve rijassistentiesystemen is ongeëvenaard in dit segment. Ten opzichte van het vorige model zijn bijna alle systeem compleet nieuw of aanzienlijk verbeterd.
    De nieuwe Audi A5 Coupé komt in de herfst van 2016 op de markt. Nieuwe uitrustingsopties zorgen ervoor dat de auto in verregaande mate gepersonaliseerd kan worden, zowel qua interieur als exterieur. Naast het basismodel zijn er ook sport- en design-uitvoeringen.


    De Audi S5 Coupé
    Van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden: de nieuwe Audi S5 Coupé combineert sportieve elegantie met de prestaties van een sportauto. Zijn nieuw ontwikkelde V6 turbomotor levert een vermogen van 260 kW/354 pk en hij verbruikt gemiddeld slechts 7,3 liter op 100 km. Het sportievere S-exterieurdesign en de S-specifieke details in het interieur onderstrepen het dynamische karakter van Audi’s tweedeurs coupé.

    Reacties 8 Reacties
    1. Franx's Avatar
      Franx -
      Hmmm. Ik best best een A5 fan, maar ik krijg geen zicht op die nieuwe neus en kont... Moet er misschien even aan wennen, maar ik vind 'm verre van onderscheidend t.o.v. andere Audi modellen.
      Ik vind facelifts wel vaker niet lekker aansluiten op het originele ontwerp... Bij ontwerpen van een nieuwe auto moet een ontwerper aan de hele dynamische lijn denken. Facelifts? da's vaak aanscherpen naar tijdsbeeld en trendjes. Gevolg.... weg is het totale concept (let wel, mijn mening hoor..... geen wetenschap).

      (voor de oldie-liefhebbers... Ik vind dat ook al bij mijn typ81 facelift.... de Prefacelift is eigenlijk een véél mooiere auto.... Bij de 80 B4 vind ik het ook, de B3 is veel purer qua lijn!)

      Maar.... wel een mooie auto verder die A5/S5 lijn.
    1. Sander's Avatar
      Sander -
      Uhhh Audi en onderscheidend tussen onderlinge modellen? Het lijkt allemaal op elkaar. Van de A1 tot de A8.
    1. Bastet's Avatar
      Bastet -
      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Franx Bekijk Berichten
      Hmmm. Ik best best een A5 fan, maar ik krijg geen zicht op die nieuwe neus en kont... Moet er misschien even aan wennen, maar ik vind 'm verre van onderscheidend t.o.v. andere Audi modellen.
      Ik vind facelifts wel vaker niet lekker aansluiten op het originele ontwerp... Bij ontwerpen van een nieuwe auto moet een ontwerper aan de hele dynamische lijn denken. Facelifts? da's vaak aanscherpen naar tijdsbeeld en trendjes. Gevolg.... weg is het totale concept (let wel, mijn mening hoor..... geen wetenschap).

      (voor de oldie-liefhebbers... Ik vind dat ook al bij mijn typ81 facelift.... de Prefacelift is eigenlijk een véél mooiere auto.... Bij de 80 B4 vind ik het ook, de B3 is veel purer qua lijn!)

      Maar.... wel een mooie auto verder die A5/S5 lijn.
      De A4 B5 en A6 C5 zijn beiden bij de facelift wel echt flink opgeknapt; van ouderwetse auto naar modern (dof glas > helder met lens, op de A4 bijv.). Het kán dus wel.

      De B9 kan ik ook niet aan wennen, zie ze hier regelmatig, maar het lijkt echt net een facelift B8, met de lelijke scherpe hoekjes erbij. Audi's C platform is nog altijd de mooiste lijkt het; de rest moet daarop lijken (A8 = te groot, A4 = te klein), maar haalt het net niet. Doe mij maar een C6 of C7 (overigens zijn beiden in de facelift erg mooi geworden, al blijf ik de eerste kont van de A6 C6 de mooiste vinden).
    1. joris(snaak)'s Avatar
      joris(snaak) -
      Met de vorige a5 had je bekijks. Met deze zeker niet meer. Ik zou m niet kunnen onderscheiden van de A4
    1. Teejeemmm's Avatar
      Teejeemmm -
      mmm ben ook nog niet overtuigd. Vond het eerste model a5 coupe echt top, dit (nog) niet......
    1. Franx's Avatar
      Franx -
      Momenteel vind ik de Audi A3 sedan een van de mooiste qua originaliteit (kompleet plaatje dan hé) en dat Q2 (?) ding, ook erg netjes gelijnd....
      Want natuurlijk lijken alle nieuwe audi's op elkaar idd.
    1. Wudee's Avatar
      Wudee -
      Neen, de originele wordt een klassieker
    1. Audi Sonny's Avatar
      Audi Sonny -
      Gister eens uitgebreid in het echie bekeken en gevoeld en ik moet zeggen; wow! Ik was eerst sceptisch, vond hem te futuristisch, vooral qua aangezicht vanwege de koplampen. De grille is weer wat 'platter' en breder, iets wat hem 'en front' een fel uiterlijk geeft maar de koplampen hadden daarentegen wat minder scherp/plat gemogen naar mijn idee. Dat ie weinig onderscheidend is klopt deels maar dat is ook juist de kracht van Audi, bovendien is ie echt wel onderscheidend in details en zeker ook in grote lijnen, letterlijk. Het is zeker geen facelift-idee. Vooral de ietwat gebogen lijnen van voor naar achter maken hem echt een genot om naar te kijken. Ook het s-line logo is erg mooi gedaan. Waar ik (en de meesten denk ik) erg aan moet wennen zijn de 'vouwen' in de motorkap. Waar je normaal 2 gewend bent lopen er nog 2 extra midden over de kap. Persoonlijk hoop ik dat ze daar in de toekomst niet al te veel meer mee gaan spelen want de meest lelijke auto's die rondrijden hebben allemaal ofwel overdreven veel rondingen ofwel erg veel vouwen. Juist het strakke design zonder al te veel poespas maakt Audi je hart sneller kloppen (nog even afgezien van het gaspedaal).

      Wat ik wel opvallend en vreemd vind is het afbreken van de chromen lijst aan de bovenkant. Normaal zit die aan de zijkant, bijna onderaan waardoor je vrijwel niet ziet dat ie is onderbroken. In dit geval zit de onderbreking aan de bovenkant waardoor het lijkt alsof de lijst kapot is. Heel erg jammer.

      De eerste gaat absoluut een klassieker worden, is dat eigenlijk al vanaf zijn geboorte. Ook mijn persoonlijke favoriet trouwens, maar deze gaat zeker ook bekijks trekken, neem dat maar van mij aan. En wie hem niet kan onderscheiden van een A4... nee ik zeg niks meer...

      Komende week de foto's als het meezit!
  • Advertentie

  • Audiforum.nl op Facebook

  • Audiforum Statistieken

    Aantal leden: 134,393
    Totaal onderwerpen: 113,416
    Totaal aantal berichten: 1,906,392
    Momenteel Online: 488
  • Foto albums

    -709.jpg
    DSCF1054 door snibbie
    Audi Rs6 rear
    Audi Rs6 rear door SteffanSt
    Meer afbeeldingen...
  • Advertentie